- La iniciativa s'ha presentat com un projecte de país en un moment en què cal repensar com fer empresa en el segle XXI.
- Es pretén esdevenir el centre de referència a Catalunya en gestió empresarial socialment responsable i un actor internacional de prestigi en la matèria.
- Santacreu llança el repte de doblar en els propers quatre anys el nombre d'empreses que gestionen l'RSE
Ha posat de manifest que a tots els països més desenvolupats el compromís de les empreses envers la societat és una constant. A Catalunya tradicionalment hi ha hagut molta filantropia i actualment tenim empreses amb una gestió de l'RSE molt avançada, però cal fer un gran salt endavant perquè aquest enfocament de gestió ha de formar part del model de competitivitat i del que ha definit com la manera catalana de fer empresa.
Per Santacreu, que és conseller delegat de DKV Assegurances, una de les empreses que hi ha darrera la iniciativa, respon.cat ha de ser un referent per a les empreses catalanes en la gestió responsable alhora que un actor internacional de prestigi.
Ha detallat les quatre línies d'actuació previstes, de lideratge, destinada al nivell de direcció i orientada a fer un gran salt en la cultura empresarial; de capacitació, per tal de facilitar un desenvolupament tècnic; de foment, per tal que moltes més empreses i especialment pimes s'incorporin a la gestió de l'RSE; i finalment l'orientació al territori i el treball sectorial. Finalment, Santacreu ha destacat que respon.cat es dirigeix a totes les empreses compromeses, siguin grans multinacionals o pimes. Ha afirmat que ser responsable vol dir tenir capacitat de donar resposta i que respon.cat pretén ajudar a desenvolupar aquests valors i capacitats dins les empreses.
Les expectatives de la societat envers les empreses han canviat i aquestes han de canviar la manera d'actuar i relacionar-se amb l'entorn, destacant que no és només un repte particular de cada empresa sinó col·lectiu ja que no hi ha empreses reeixides en països fracassats. Cal que desenvolupem una RSE estretament lligada al model de competitivitat que volem per al país.
Lozano s'ha mostrat crític amb el fet que hem generat un discurs d'RSE molt concebut per a les empreses cotitzades, i malgrat que moltes puguin haver fet coses interessantíssimes, caldria partir del model de les pimes i evitar extrapolar a aquestes el model de les grans.
El professor també s'ha referit al problema de la pèrdua de confiança, detallat amb alguns estudis, que mostren com la confiança en les empreses i encara més en els governs és més baix a l'estat espanyol que en altres països desenvolupats. Creu que cal modificar la percepció de la ciutadania sobre què és l'RSE ja que, més enllà del club dels convençuts de l'RSE, no s'entén. En aquest sentit, The Economist ho plantejà molt bé quan digué que parlem de bona gestió empresarial, alhora que si no associem l'RSE al dia a dia de l'empresa és que no s'ha entès.
Lozano ha marcat una clara frontera entre la filantropia i l'RSE, manifestant que l'RSE ha de crear valor tant per a la societat com per a l'empresa: si sols en crea per l'empresa seria cosmètica i si sols per a la societat seria filantropia. I davant la pregunta de quant costa l'RSE el que cal és preguntar-se quin és el cost de la irresponsabilitat.
Puig ha destacat que cal assumir una renovació ètica, i que en gran mesura som on som per haver bandejat aspectes fonamentals que tenen a veure amb l'ètica. D'altra banda, per a les empreses també ha de tenir un interès, més enllà del sentit de compromís desinteressat, ja que es tracta d'un intangible que legítimament acaba materialitzant-se per a l'empresa.
Per al conseller, cal que més empreses, multinacionals i pimes, facin aquest pas a gestionar més intensament l'RSE, com de fet moltes ja han fet des de fa anys, sovint sense fer gaire soroll. Fa temps que parlem de sostenibilitat i també de responsabilitat però ara ha arribat el moment de generalitzar-ho. Com a país ens calen empreses més compromeses i eficients i un projecte col·lectiu amb millors elements de governança. En aquest sentit, ha indicat que tots els agents han de prendre part en aquesta visió de responsabilitat en els afers col·lectius, ja que la fragilitat de la governança s'ha evidenciat i hem de dotar-nos d'elements de major solidesa.
El conseller ha finalitzat la seva intervenció, en la qual ha estat acompanyat de Xavier Gibert i Xavier López, secretari general i director general respectivament del seu Departament, encoratjant les empreses a posar l'RSE al servei d'un país millor.
Valls també ha fet referència al sentit de continuïtat que aquesta iniciativa té respecte a programes de referència que s'han portat a terme des del Consell en els darrers anys, com RSE.Pime, tRanSparÈncia, o COGITA.
Respon.cat inicia els seus passos com un programa sota el paraigua del Consell, amb la intenció d'esdevenir un organisme. Es preveu agrupar una trentena d'empreses en aquesta primera fase per passar en els propers anys a aglutinar totes aquelles que tenen un compromís ferm en RSE.
Accés nota premsa al web premsa de CambraBCN
Properament www.respon.cat
Contacte: consell@cambrescat.org
Document presentació respon.cat: http://premsa.cambrabcn.org/sites/default/files/Presentaci%C3%B3%20RESPON%202014.pdf
Nota: publicat a jornal.cat
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada