- La revista digital "Barcelona és moda" aborda l'economia circular a l'apartat de tendències empresarials.
- Entrevista Josep Maria Canyelles, expert en Responsabilitat Social Empresarial i soci de Vector5, i Juan Alfaro, del Club d’Excel·lència en Sostenibilitat.
EmpresesTendències
27 juny, 2018
Bossa de la marca Sylvia Calvo BCN / Fotògraf: Joan Subirats / Sylvia Calvo BCN
L’economia circular està en boca de tots. El nou model productiu, que busca donar més d’un ús tant als béns com als residus, s’implanta de manera progressiva i aviat serà el model. Juan Alfaro, secretari general del Club d’Excel·lència en Sostenibilitat, considera imprescindible passar de l’actual model econòmic basat en “agafar, fer i rebutjar” a la reutilització de productes, materials i recursos conservant en tot moment el seu valor i utilitat, i perseguint la màxima qualitat en el procés. “A l’economia circular l’èmfasi passa de la propietat a l’ús, i els productes es reutilitzen, el que evita que vagin a l’abocador i s’afavoreix l’eficiència, la reducció de residus i la promoció de l’ús d’energies renovables”, explica Alfaro. A Espanya, més de la meitat dels residus que es generen acaben en abocadors, xifra molt superior a la mitjana de la Unió Europea, que és del 31%.
Segons
Josep Maria Canyelles, expert en responsabilitat social i soci fundador de la consultora
Vector5, especialitzada en responsabilitat social corporativa, “el sector tèxtil és dels que genera més residus i, per tant, l’economia circular és una necessitat absoluta en un moment en el qual les grans empreses han optat per l’estratègia del fast fashion“. Encara que en algun moment determinades companyies han incorporat el concepte d’economia circular –en una col·lecció en concret o quan faciliten la recollida de roba de segona mà als seus establiments, per exemple-, per a Canyelles “aquestes iniciatives són
importants, però no afecten el model de negoci, i el que té molt valor és que algunes petites empreses o aquelles més innovadores es diferenciïn apostant per un model de negoci que tingui molt present la sostenibilitat ambiental, i en especial el concepte d’economia circular”. Alfaro afegeix la necessitat que aquest canvi de model vagi acompanyat d’una major conscienciació del consumidor.
Allargar la vida dels productes
Els experts destaquen la importància d’apostar per la innovació. “Cal investigar diferents tipus de teixits que puguin incorporar fibres que siguin derivats de polímers, d’ampolles de plàstic, de cafè… de productes molt diversos per poder incorporar material reciclat en una peça de vestir, com ja estan fent algunes firmes com Ecoalf, entre altres”, explica Canyelles.
Tant Alfaro com Canyelles són del parer que cal generar aliances entre empreses i universitats per fer un salt endavant. “És important crear clústers que permetin desenvolupar plantejaments avançats per sortir de la idea de recollir, reutilitzar i reciclar, i apostar per la investigació per descobrir noves maneres de fabricar productes que siguin més fàcils de reutilitzar, i que en el procés de reciclatge no es perdi qualitat i sigui possible allargar el cicle de vida d’un producte”, remarca el fundador de la consultora Vector5, qui subratlla: “Cal investigar en noves matèries i crear nous cicles virtuosos més llargs”.
Malgrat que no hi ha una plena conscienciació, i moltes empreses prefereixen optar per la via fàcil i no canviar la seva manera de produir, els experts consideren que és ara quan les entitats, les empreses i els emprenedors han de saber aprofitar els avantatges de l’economia circular per ser més competitius, aportar beneficis socials i mediambientals, i generar nous llocs de treball. “Per exemple, les entitats socials que han optat per apostar pel model de recuperar peces de roba han generat molts llocs de treball per a col·lectius amb dificultats d’inserció, el que té un doble valor: ambiental i social”, conclou Josep Maria Canyelles.
El tèxtil s’implica
Sylvia Calvo BCN, o com portar un residu a la passarel·la
“El meu primer contacte amb la moda sostenible va ser a Biocultura, on em va impressionar tot el que comportava el fast fashion, i una de les idees que més em va quedar va ser que el teixit més sostenible és aquell que ja existeix”, explica Sylvia Calvo. A partir d’aquí, la dissenyadora barcelonina va començar a fixar-se en tot el que es podria reciclar “i com que la meva família es dedica al transport marítim, vaig topar amb una càrrega de sacs de cafè i vaig pensar què podia fer amb aquells residus per donar-los una vida més llarga”.
Els sacs de cafè es confeccionen amb jute, una fibra natural biodegradable i de cultiu ecològic, i –de la mateixa manera que les bosses de plàstic- solen ser d’un sol ús “perquè van marcats amb el nom de l’empresa del cafè, l’importador, la referència… i això fa que no es puguin tornar a utilitzar o, com a màxim, se’ls dona la volta i se’n fan dos usos”, explica Calvo des de la seva botiga-taller de Castelldefels.
Amb material de qualitat, i bona mà amb l’agulla i les tisores, Calvo no s’ho va pensar dues vegades i va començar a fer proves per donar una segona vida als sacs de cafè. “Encara que podia fer productes senzills, com bosses o coixins, el meu repte era aconseguir portar un residu a la passarel·la, i ho he aconseguit”.
Avui, amb la seva marca Sylvia Calvo BCN de moda ecològica i ètica, ha desfilat a l’Eco Fashion Week Australia i tornarà a fer-ho el pròxim mes de novembre. A la vegada, el seu documental que explica tot el procés de transformació dels sacs de cafè, des que arriben amb el cafè fins que el vestit surt a la passarel·la, ha estat seleccionat per al Fashion Film Festival de La Jolla, a Califòrnia, que se celebra del 19 al 21 de juliol.
Sylvia Calvo va ser una de les fundadores de l’associació Moda Sostenible Barcelona, que busca promoure la creació, producció, venda i ús de moda sostenible per apropar-la al gran públic, i és membre de la Comissió d’Economia Circular de Pimec, que promou l’economia circular entre les pimes catalanes, especialment del sector textil.
Axioma Solucions, estalvi al quiròfan
Axioma Solucions, empresa que pertany a MútuaTerrassa, utilitza un teixit quirúrgic de polièster que té una vida útil de 75 cicles de rentat i esterilització, el que representa un estalvi econòmic i per al medi ambient, ja que és entre 3 i 6 vegades més sostenible que els productes d’un sol ús. Aquest producte es comercialitza amb la marca Steripak, propietat d’Axioma Solucions.
“El 2009 va sorgir una nova normativa que no permetia que el teixit quirúrgic (la roba que es fa servir durant les intervencions) fos de cotó i van aparèixer al mercat productes d’un sol ús”, explica Ignasi Canal, director d’Axioma Solucions. Conscient de la necessitat de preservar el medi ambient, MútuaTerrassa va decidir desenvolupar –conjuntament amb l’empresa tèxtil catalana Sedatex– un teixit quirúrgic reutilitzable i va crear peces de polièster que renta, desinfecta, esterilitza i retorna als blocs quirúrgics perquè es tornin a utilitzar. “Cada peça porta un xip de radiofreqüència que ens indica quants processos ha realitzat i d’aquesta manera podem saber quan cal retirar-la. A més, una empresa s’encarrega de triturar les peces de roba que donem de baixa per fer altres productes com soles de sabates, fundes de cadira, etc.”, afegeix Canal.
L’impacte mediambiental d’aquesta iniciativa és notable. En les intervencions quirúrgiques on s’utilitza roba d’un sol ús es generen 2,5 kg de residus, mentre que si es fa servir Steripak se’n generen 0,7 kg (que provenen de les bosses de plàstic que han de protegir els teixits). “Tenint en compte un volum de 4.000.000 intervencions quirúrgiques anuals, l’estalvi en generació de residus és considerable, de més del 70%”, conclou Canal.
Ecoalf, pionera en l’ús de residus en el tèxtil
Ecoalf és una companyia que neix amb la voluntat de ser una alternativa al fast fashion i utilitza diferents residus –com xarxes de pesca, botelles PET, pneumàtics fora d’ús i fins i tot pòsits del cafè– com a matèria primera per als seus teixits. “Ecoalf sorgeix l’any 2009 davant la meva frustració per l’ús excessiu dels recursos naturals que té lloc al món i la quantitat de residus produïts pels països industrialitzats”, explica Javier Goyeneche, president i fundador d’Ecoalf, qui afegeix: “L’objectiu era fabricar la primera generació de productes de moda realitzats amb materials reciclats amb la mateixa qualitat, disseny i propietats tècniques que els millors productes no reciclats. Volem demostrar que no cal continuar abusant dels recursos naturals del planeta d’una manera indiscriminada”.
Ecoalf, que comercialitza els seus productes en botigues multimarca, ha estat la primera i única marca de moda d’Espanya en ser reconeguda pel seu compromís amb la gent i amb el planeta amb el certificat B Corp™, un moviment global de persones que fan servir les empreses com una força regeneradora per a la societat. “Les empreses amb certificat B Corp™ són reconegudes no per ser les millors companyies del món, sinó les millors per al món”, conclou Javier Goyeneche.
Segons dades del Laboratori d’Ecoinnovació, amb aquesta proposta de valor Ecoalf està reduint un 27% el consum de recursos naturals i un 28% les emissions de gasos d’efecte hivernacle.
Skunkfunk, una aposta per a l’slow fashion i el reciclatge
Mikel Feijoo Elzo, qui va fundar Skunkfunk a finals de la dècada dels noranta al País Basc, considera que la sostenibilitat és un valor que s’ha d’integrar en tota l’activitat d’una empresa i d’una marca, i l’any 2003 va començar a posar-la en pràctica. “No hi ha suficients recursos per fer front a la manera de produir i consumir actual; és pura matemàtica. A Skunkfunk defensem el disseny i fem slow fashion“. Actualment és l’única empresa de moda certificada GOTS a Espanya i la primera marca tèxtil en aconseguir la certificació Fairtrade al nostre país.
A Skunkfunk utilitzen fibres de baix impacte ambiental i fan servir cotó reciclat en la seva producció, un cotó creat a partir de les restes de teixit sobrant després de tallar els patrons en el procés de preproducció.
A més, des del 2016 Skunkfunk reutilitza el 56% de les caixes de cartó procedents dels enviaments, utilitza bosses de bioplàstic biodegradable, paper reciclat i paper de fonts sostenibles. Alhora, repara les peces i accessoris per allargar-ne la vida útil, “són peces amb un gran potencial que d’una altra manera acabarien com a residu tèxtil a les deixalleries”, apunten des de la marca, i en associació amb Koopera, una iniciativa basca, recull peces de roba usades per tal que tinguin una segona vida.
La firma també organitza trobades on la clientela pot intercanviar peces de Skunkfunk que ja no utilitza, i té un ferm compromís per reduir la petjada de carboni. Per aquest motiu, transporta el 100% de la seva producció per mar, i les seves oficines centrals i botigues a Espanya només utilitzen energia renovable.
Actualment, la firma compta amb tres botigues a Barcelona situades a Ciutat Vella -carrer Ferran, 19 i ronda de Sant Pere, 31- i a Gràcia –carrer Verdi, 14.
Font:
www.barcelonaesmoda.com/actualitat/leconomia-circular-de-moda-a-prioritat-mediambiental/