Com a segona part de l'article "De l’Edèn a l’esclafament global", publico aquesta reflexió on situo en l'RSE / RSC una expectativa positiva, sobretot pels canvis que les empreses amb un major sentit de propòsit puguin generar en els altres actors.
Defenso que el sector públic ha de recuperar un paper més rellevant però que sols serà possible si aborda un canvi radical, tan radical com començar a orientar-se al bé comú, que és l'orientació missional que li hauria de donar sentit.
[responsabilitat] Sempre som a temps de
fer-ho millor i de limitar l’impacte antropogènic damunt el Planeta. Però com
més triguem i més feble sigui la resposta més gran serà la inèrcia i les
conseqüències en les generacions futures. Com va dir el SG de NU amb motiu de
l’aprovació de l’Agenda 2030: som la primera generació que pot acabar amb la
pobresa i l’última que pot evitar la destrucció del Planeta.
La nostra generació té una responsabilitat més
que històrica, civilitzatòria. Treballar per minimitzar l’impacte dels nostres
pares en els nostres néts. I nosaltres, alhora agents actius i agents passius:
n’estem començant a patir les conseqüències i encara no tenim el coratge de
canviar radicalment el nostre model d’activitat per minimitzar els impactes
negatius i maximitzar els positius.
[implicació] Seguint el model de l’RSC, no
n’hi ha prou amb fer les coses bé, ser més sostenibles o actuar amb ètica: cal assegurar-ho
per mitjà del diàleg amb els grups d’interès, implicar-los, fer-los part de la
solució, fomentar la innovació social, crear valor compartit. És cert que la
ciència no és una opinió però cal baixar a peu de carrer i debatre, escoltar,
donar respostes, assumir els desconeixements. Com més la ciència és percebuda
com política o defensada com una religió més s’alimenta la desconfiança i el
negacionisme.
Cal abordar alhora solucions macro (canvi de
models productius i reconversió d’activitats econòmiques) i solucions micro
(canvi d’estils de vida). Totes dues es realimenten. I el paper de les empreses
com a creadores de nous models d’activitats sostenibles i promotores de valors
emergents és central: les polítiques saben expressar més el “què no”, mentre
que les empreses innovadores saben trobar el “què sí”. Deixem-los espai i
actuem com a ciutadania que exerceix el seu vot cada dia en el consum.
[transparència] La celeritat que es
requereix per al canvi i la complexitat de canviar tantes coses sense que es
desmunti tot plegat converteix la transparència en alguna cosa més que el
sentit burocràtic que ha adquirit. D’una transparència basada en obligacions
legals de rendició de comptes i un mecanisme preventiu de males pràctiques, cal
passar a una oportunitat de compartir coneixement i bones pràctiques.
El repte és tan immens i holístic que no és
viable pensar que sols es pot actuar amb planificació oficial: cal desenvolupar
la intel·ligència col·lectiva i interconnectar els nodes. La transparència és
cabdal per afavorir que tots els actors puguin implicar-se en el repte.
[valor compartit] El màxim nivell de la
responsabilitat d’una organització envers la societat és quan crea valor
compartit partint de l’ètica i generant sostenibilitat. És a dir que crea
simultàniament valor econòmic i valor social i fa créixer en la seva esfera
d’influència la capacitat d’exercir aquesta responsabilitat.
En un territori socialment responsable diferents
actors aborden els reptes de la comunitat per mitjà de la col·laboració i la
innovació social. Ara el territori és el Planeta i cal generar moltes
interaccions perquè les solucions apareguin orgànicament, adaptades als diferents
contextos, amb la màxima diversitat, generant aprenentatges compartits. Per
això la pregunta no és tant si hi som a temps sinó si en sabrem prou.
[activisme] Hi ha una part emergent del món
empresarial, encara petita però ja significativa, que se sent amb seguretat,
amb energia i amb prou sentit de propòsit per fer nous passos. Algunes han
començat fins i tot a fer activisme empresarial, ocupant espais que anys enrere
haurien estat més propis i exclusions del sector públic i el sector social. Cap
part per ella mateixa és la solució però la confluència de diverses parts que
actuïn amb determinació poden alterar el posicionament de les altres.
Vull creure que el sector públic haurà de reaccionar
i renovar-se per orientar-se al bé comú. Ho desitjo i ho considero un
requeriment de salut democràtica imprescindible. Però també crec que sols ho
farà si hi ha una pressió prou forta de la societat civil. I les ONG ja han assolit
el clímax del seu potencial de canvi. Nous actors amb més poder han de
situar-se en el tauler, en un moment en què tenim dos grans poders que juguen a
la contra: mitjans de comunicació i xarxes socials.
En síntesi, el sector públic ha de recuperar un paper més rellevant
però que sols serà possible si aborda un canvi radical, tan radical com
començar a orientar-se al bé comú, que és l'orientació missional que li
hauria de donar sentit. I el compromís creixent per part d'una part del món empresarial, sumat al segment de ciutadania més conscient i compromesa, pot esdevenir decisiu, juntament amb les organitzacions que des de la societat civil han facilitat i sovint han liderat la presa de consciència.
Els informes i
les evidències que periòdicament ens mostren les conseqüències de l’escalfament
global suposen un toc de realitat que se suma a la impotència per abordar plenament
un model de desenvolupament sostenible, com si no ens hi juguéssim res.
M’ha sortir
un article estival amb dos actes: primer un drama i, en la continuació, una proposta.
[orígens] La
mitologia de moltes civilitzacions i religions presenten un món de felicitat
abans d’un moment de condemna a conviure amb el mal. Tant al Jardí de l’Edèn
com a la capsa de Pandora la causant que els mals s’escampin és una dona, si bé
cal entendre-ho com un arquetipus positiu: la persona que té curiositat i que
vol accedir al coneixement.
Seguint Harari,
podríem entendre que els nostres avantpassats vivien feliços dedicant unes
poques hores al dia a ser caçadors i recol·lectors. El pas al sedentarisme i al
coneixement i pràctica de l’agricultura va convertir-nos en una espècie esclava
del blat, i fins avui que som esclaus d’una tecnologia dissenyada per ser
facilitadora.
[cruïlla] Faig
aquesta referència als nostres inicis com a espècie desenvolupadora de
tècniques per fer un salt fins a la cruïlla civilitzatòria actual. En pocs
milers d’anys hem esdevingut l’espècie dominadora del Planeta, sense gairebé
esdevenir conscients de la capacitat de destrucció total que hem assolit,
incloent l’autodestrucció.
És un moment tan
transcendental en termes de civilització que el podem fer equivaldre a aquell
moment de pas de les tribus nòmades a la creació dels primers imperis. Tanquem
el nostre post-jardí de l’Edèn i potser el trobarem a faltar si es fan realitat
els pitjors escenaris al voltant de l’escalfament del Planeta. Serem a temps
d’evitar-ho?
[arrogància]
Vam devorar la poma de l’Arbre del Coneixement del Bé i del Mal. Estava en la
nostra condició d’éssers humans. En sabem tant de tot que pensem que podem
arribar a fer front a totes les incertes. Qualsevol desafiament és vist com una
oportunitat de guanyar poder i fer calaix. Imprudents, no atenem les
externalitats d’un coneixement limitat.
Tenim tant
coneixement que podem alterar la mateixa fórmula de la vida jugant a déus. Segurament
és inevitable perquè forma part de la nostra condició segons el model
civilitzatori de progrés sense límits: d’Alfa a Omega a tota velocitat, pel
camí del progrés desbocat, sense límits ètics, pel camí de terra cremada. I estem
arribant a Omega.
[esdevenidor]
Vam riure quan alguns presagis anunciats per antigues civilitzacions dataven al
voltant del canvi de mil·lenni la fi de la humanitat tal com l’hem entesa fins
ara. Doncs potser ho van encertar de ple si els pitjors auguris expressats per
la ciència actual es demostren certs.
Estem vivint en
directe com som novament expulsats d’un segon Edèn en què hem pogut sublimar
les maltempsades en un sentit de progrés cap a algun paradís material o
immaterial. Ara més aviat sembla que ens acostem a les calamitats d’un natura
revoltada: l’escalfament i l’esclafament global. Catastròfic? No es percep
gaire determinació entre qui té les regnes.
(la segona part promet ser més
positiva i propositiva):Hi som a temps?
A mesura que l'RSC ja no és solament la gestió d'uns compromisos ètics i de sostenibilitat sinó que va esdevenint un model de competició és normal que algunes empreses en facin bandera mentre que altres no hi facin ni un mínim esforç. Competir amb una estratègia és una elecció. I aquests dos casos d'actualitat, que corresponen a dos sectors d'activitat econòmica ben diferents, ens ho mostren bé.
Dos sectors ben diferents
Un és del sector de la moda tèxtil, un sector que fa molts anys que és observat amb lupa pels seus impactes laborals, ambientals, econòmics, socials... Les grans empreses del sector han anat avançant en la gestió de l'RSC si bé arrosseguen un pecat original que impossibilita l'excel·lència en responsabilitat social: el model de moda ràpida, que obliga a generar col·leccions noves contra rellotge amb renovació constant d'estocs i foment d'una cultura del consum poc sostenible. Per sota, petites empreses han optat per competir amb models intensos de responsabilitat social i arribar a segments de clientela sensible, però sense capacitat per fer trontollar el model dominant.
L'altre és un sector sobre el qual no hi havia tantes expectatives perquè quan parlem de cultura i espectacle els enfocaments de sostenibilitat encara tenen un caràcter de valor afegit, sense una exigència tan gran com hi pugui haver en el tèxtil, a banda de la diferència evident d'impacte.
Tendències i inèrcies
Seria fàcil pensar que en el sector tèxtil hi ha una tendència i que, encara que els costi, qualsevol empresa hauria d'anar incorporant bones pràctiques, si no és que es conformi en restar en la mediocritat o bé estar exposada a litigis permanents i pèrdua reputacional.
Pel contrari, en el sector dels espectacles, la tendència s'està produint més per part dels organitzadors dels esdeveniments, començant pels grans esdeveniments esportius per exemple. Però encara no hi havia una expectativa en el compromís avançat per part dels grups musicals. Per tant, per inèrcia es podria anar fent, anar-hi anant, sense un escrutini públic perjudicial.
Dues opcions estratègiques
Us presento dos casos contraintuitius: Shein i ColdPlay. Què passa si quan el sector de l'espectacle musical encara no disposa d'abanderats de la sostenibilitat algú l'aixeca primer? Què passa si, encara que la sostenibilitat sembli el discurs dominant, algú opta per atendre les demandes d'un segment de mercat al marge de cap compromís? En positiu i en negatiu, representen dos bons contraexemples.
No és que altres grups musicals no hagin incorporat bones pràctiques, però és que ColdPlay n'ha fet bandera. Van suspendre concerts i ara, quan han pogut millorar els impactes, hi tornen. Casualment han tingut la pandèmia pel mig, fet que minimitza les pèrdues en aquests dos anys però que els dona una pàtina de credibilitat i autenticitat i, per això, els situa en una de les tendències més interessants: l'activisme empresarial com a expressió d'un sentit de propòsit. El fet de ser els primers augmenta el retorn del compromís ja que passa no solament un valor de l'organització sinó que esdevé un atribut, és a dir, un valor que forma part de la proposta de valor.
La banda musical Coldplay va cancel·lar la seva gira del 2019 amb
el propòsit de no afectar més el medi ambient i va difondre la Playlist for Earth amb la finalitat que la música sigui el motor de canvi que el planeta necessita. I aquest treball ara es veurà reflectit a la seva gira 2022 amb un seguit de compromisos
ambiental. Aprofitant que avui s'ha sabut que el proper estiu tornaran a
Barcelona, aportem els 30 compromisos de la banda en aquesta entrada: 30 compromisos ambientals de Coldplay per a la seva gira 2022.
El cas de Shein
Pel que fa a Shein, podríem fer la següent reflexió: fa dos o tres decennis algunes empreses van recuperar el sentit d'estratègia mirant de diferenciar-se respecte a un model que havia esdevingut gairebé únic, competir pel preu minimitzant costos. L'opció de Shein és tornar al model de preus baixos sense matisos i tornant a la casella de sortida pel que fa al nul interès per les externalitats generades.
En defensa del model estratègic de preus baixos, també anomenat d'excel·lència operativa, hem de dir que no ha de suposar una pèrdua de qualitat ni té perquè desconsiderar l'aplicació de pràctiques de responsabilitat social. Es pot estar en un model que minimitzi costos i tingui una operativa excel·lent fent les coses bé. Però aquest no és el cas de Shein, que sembla que no es preocupa gaire ni per la qualitat, ni per l'RSC, ni pel compliment legal.
I també fan bandera del seu model. S'ho poden permetre perquè, al costat d'una generació de joves molt compromesos, encara hi ha un gran gruix de la població i també molta gent jove que no creuen que la sostenibilitat del Planeta hagi de passar pel seu propi sacrifici, ja que així és com ho deuen interpretar. Shein promociona la
idea de posar-se una peça dues vegades i comprar-ne una de nova. De fet, no han fet sinó portar al límit el model que va engegar
Inditex. A més, gairebé tot el que produeixen és amb polièster, que ve
del petroli i cada peça embolicada amb bosses de plàstic.
Amb menys de quinze anys de vida, l’empresa xinesa Shein ha crescut a un
ritme estratosfèric i ha aconseguit desafiar per complet la indústria
de la moda ràpida (fast fashion): valorada en 100.000 milions de dòlars, val tant com Zara i H&M junts. Han copiat un model d'èxit netejant-lo de qualsevol sobrecost, inclosa la qualitat. Malgrat que ens agrada dir que no hem de mirar el cost de la qualitat i de la sostenibilitat sinó el cost de la no-qualitat i la no-sostenibilitat... però en aquest cas la fórmula no aplica perquè està pensada per un entorn en què l'empresa vulgui perdurar en el temps i en què el context de negoci (social i legal) es mostri mínimament exigent.
Però en aquest cas no és així. Shein és l’exemple de negoci que creix molt ràpidament, es manté un
temps i quan la fórmula s’esgota, desapareix, diu un expert. Ho podeu llegir a Vilaweb: El fenomen Shein: què s’amaga darrere el gegant de la moda que fa la competència a Inditex? Algoritmes agressius i ‘hauls’ a TikTok, així és com la marca xinesa arrasa entre els joves. S'hi diuen coses com ara: Molts clients es queixen que hi ha coses que no arriben o que no són com
s’esperaven, però això no sol ser un factor per a deixar de comprar-hi:
“Com que són compres que es fan en massa, en grans volums, a la majoria
d’usuaris els compensa. Si demanen deu peces i els n’arriben vuit, com
que en conjunt els ha sortit molt barat, ho accepten”, diu Bornao. Per
una altra banda, els productes que es retornen, poques vegades arriben
fins al magatzem. La majoria s’acumulen en abocadors, atès que resulta
més econòmic destruir-los que fer-los arribar al punt d’origen.
La gran diferència amb el model de baix preu dominant de fa uns lustres no és solament aquesta manca de responsabilitat, és que aquesta es basa en algoritmes intel·ligents capaços de saber tot allò que vol el consumidor. Això els permet no abordar les expectatives segons les quals cada cop l'RSC serà més important sinó centrar-se en ara i aquí: servir el que vol la gent a costa de cremar-ho tot. Incompliments, plagis, insostenibilitats, explotació, opacitat, falsedats...
I doncs?
Ens trobem un cop més davant la incapacitat i lentitud per part de les administracions públiques. De fet, ni n'he parlat en la reflexió. Però és evident que alguna cosa més haurien de fer.
Urgeix incrementar la consciència social: una mateixa persona pot anar a un concert de ColdPlay vestida amb Shein. El fet que hi hagi empreses amb propòsit i que mostrin el seu activisme públicament hi ajuda. Però aquesta és una feina de tots els actors.
Cal fer un abordatge holístic per part de les empreses: la responsabilitat social afecta a tots els vectors d'impacte. Està molt bé que ColdPlay faci activisme sols en la matèria ambiental, però seria bo que el model de gestió fos complet. Desconec, per exemple, com gestionen la fiscalitat, i ho poso sols a títol d'exemple sense cap intencionalitat.
Ens cal també fer denúncia social, si bé el fet que no tinguin establiments físics no ho posa fàcil. Cal traslladar socialment les conseqüències concretes que té el comportament corporatiu d'una empresa com aquesta.
Cal contribuir a posar en valor el que fan les empreses més compromeses socialment, no sols per premiar-les en el mercat sinó per transmetre a la població i especialment a les noves generacions que hi ha maneres diferents de fer les coses.
A
medida que la RSC ya no es sólo la gestión de unos compromisos éticos y
de sostenibilidad sino que se va convirtiendo en un modelo de
competición es normal que algunas empresas hagan bandera de ello mientras que
otras no hagan ni un mínimo esfuerzo. Competir con una estrategia es una elección. Y estos dos casos de actualidad, que corresponden a dos sectores de actividad económica muy distintos, nos lo muestran bien claro.
Dos sectores muy diferentes
Uno es del sector de la moda textil, un sector que hace muchos años que es observado con lupa por sus
impactos laborales, ambientales, económicos, sociales... Las grandes
empresas del sector han ido avanzando en la gestión de la RSC si bien
arrastran un pecado original que imposibilita la excelencia en
responsabilidad social: el modelo de moda rápida, que obliga a generar
nuevas colecciones contra reloj con renovación constante de stocks y
fomento de una cultura del consumo poco sostenible. Por
debajo, pequeñas empresas han optado por competir con modelos intensos
de responsabilidad social y llegar a segmentos de clientela sensible,
pero sin capacidad para hacer tambalear el modelo dominante.
El otro es un sector sobre el que no existían tantas expectativas porque cuando hablamos de cultura y espectáculo
los enfoques de sostenibilidad todavía tienen un carácter de valor
añadido, sin una exigencia tan grande como pueda haber en el textil,
aparte de la diferencia evidente de impacto.
Tendencias e inercias
Sería
fácil pensar que en el sector textil hay una tendencia y que, aunque
les cueste, cualquier empresa debería ir incorporando buenas prácticas, a
no ser que se conforme en permanecer en la mediocridad o bien estar
expuesta a litigios permanentes y pérdida reputacional.
Por
el contrario, en el sector de los espectáculos, la tendencia se está
produciendo más por parte de los organizadores de los eventos, empezando
por los grandes eventos deportivos por ejemplo. Pero todavía no existía una expectativa en el compromiso avanzado por parte de los grupos musicales. Por tanto, por inercia se podría ir haciendo, pasito a pasito, sin un escrutinio público perjudicial.
Dos opciones estratégicas
Os presento dos casos contraintuitivos: Shein y ColdPlay. ¿Qué
ocurre si cuando el sector del espectáculo musical todavía no dispone
de abanderados de la sostenibilidad alguien lo levanta primero? ¿Qué
ocurre si, aunque la sostenibilidad parezca el discurso dominante,
alguien opta por atender a las demandas de un segmento de mercado al
margen de ningún compromiso? En positivo y negativo, representan dos buenos contraejemplos.
No es que otros grupos musicales no hayan incorporado buenas prácticas, pero es que ColdPlay ha hecho bandera de ello. Suspendieron conciertos y ahora, cuando han podido mejorar los impactos, vuelven. Casualmente
han tenido la pandemia de por medio, lo que minimizó las pérdidas en
estos dos años pero que les da una pátina de credibilidad y autenticidad
y, por eso, los sitúa en una de las tendencias más interesantes: el
activismo empresarial como expresión de un sentido de propósito. El
hecho de ser los primeros aumenta el retorno del compromiso ya que
pasa a ser no sólo un valor de la organización sino que se convierte en un
atributo, es decir, un valor que forma parte de la propuesta de valor.
La banda musical ColdPlay canceló su gira de 2019 con el propósito de no afectar más al medio ambiente y difundió la Playlist for Earth con el fin de que la música sea el motor de cambio que el planeta necesita. Y este trabajo ahora se verá reflejado en su gira 2022 con una serie de compromisos ambientales. Aprovechando
que hoy se ha sabido que el próximo verano volverán a Barcelona,
aportamos los 30 compromisos de la banda en esta entrada: 30 compromisos ambientales de Coldplay para su gira 2022.
El caso de Shein
En cuanto a Shein, podríamos hacer la siguiente reflexión: hace dos o tres decenios
algunas empresas recuperaron el sentido de estrategia tratando de
diferenciarse respecto a un modelo que se había convertido en casi
único, competir por el precio minimizando costes. La
opción de Shein es volver al modelo de precios bajos sin matices y
volviendo a la casilla de salida en lo que respecta al nulo interés por
las externalidades generadas.
En
defensa del modelo estratégico de precios bajos, también llamado de
excelencia operativa, debemos decir que no debe suponer una pérdida de
calidad ni tiene por qué desconsiderar la aplicación de prácticas de
responsabilidad social. Se puede estar en un modelo que minimice costes y tenga una operativa excelente haciendo las cosas bien. Pero
éste no es el caso de Shein, que parece que no se preocupa demasiado ni
por la calidad, ni por la RSC, ni por el cumplimiento legal.
Y también hacen bandera de su modelo. Pueden
permitírselo porque, junto a una generación de jóvenes muy
comprometidos, todavía hay un gran grueso de la población y también
mucha gente joven que no creen que la sostenibilidad del Planeta tenga
que pasar por su propio sacrificio, ya que así es como lo deben interpretar. Shein promociona la idea de ponerse una pieza dos veces y comprar una nueva. De hecho, no han hecho sino llevar al límite el modelo que puso en marcha Inditex. Además, casi todo lo que producen es con poliéster, que viene del petróleo y cada prenda llega envuelta con bolsas de plástico.
Con
menos de quince años de vida, la empresa china Shein ha crecido a un
ritmo estratosférico y ha conseguido desafiar por completo a la
industria de la moda rápida (fast fashion): valorada en 100.000 millones de dólares, vale tanto como Zara y H&M juntas. Han copiado un modelo de éxito limpiándolo de cualquier sobrecoste, incluida la calidad. Aunque
nos gusta decir que no debemos mirar el coste de la calidad y de la
sostenibilidad sino el coste de la no-calidad y la no-sostenibilidad...
pero en este caso la fórmula no aplica porque está pensada para un
entorno en que la empresa quiera perdurar en el tiempo y en el que el
contexto de negocio (social y legal) se muestre mínimamente exigente.
Pero en ese caso no es así. Shein es el ejemplo de negocio que crece muy rápidamente, se mantiene un tiempo y cuando la fórmula se agota, desaparece , dice un experto. Se puede leer en Vilaweb: El fenómeno Shein: ¿qué se esconde tras el gigante de la moda que hace la competencia en Inditex? Algoritmos agresivos y 'hauls' en TikTok, así es como la marca china arrasa entre los jóvenes. Se dicen cosas como: Muchos
clientes se quejan de que hay cosas que no llegan o que no son como se
esperaban, pero esto no suele ser un factor para dejar de comprar: “Como
son compras que se hacen en masa, en grandes volúmenes, a la mayoría de
usuarios les compensa. Si piden diez piezas y llegan ocho, como en conjunto les ha salido muy barato, lo aceptan”, dice Bornao. Por otra parte, los productos que se devuelven, rara vez llegan hasta el almacén. La mayoría se acumulan en vertederos, dado que resulta más económico destruirlos que hacerlos llegar al punto de origen.
La
gran diferencia con el modelo de bajo precio dominante de hace unos
lustros no es sólo esa falta de responsabilidad, es que ésta se basa en
algoritmos inteligentes capaces de saber todo lo que quiere el
consumidor. Esto les
permite no abordar las expectativas según las cuales cada vez la RSC
será más importante sino centrarse en aquí y ahora: servir lo que quiere
la gente a costa de quemarlo todo. Incumplimientos, plagios, insostenibilidades, explotación, opacidad, falsedades...
¿Y entonces?
Nos encontramos una vez más ante la incapacidad y lentitud por parte de las administraciones públicas. De hecho, ni he hablado de ello en la reflexión. Pero es evidente que algo más deberían hacer.
Urge incrementar la conciencia social: una misma persona puede ir a un concierto de ColdPlay vestida con Shein. El hecho de que haya empresas con propósito y que muestren su activismo públicamente ayuda. Pero éste es un trabajo de todos los actores.
Es necesario realizar un abordaje holístico por parte de las empresas: la responsabilidad social afecta a todos los vectores de impacto. Está
muy bien que ColdPlay haga activismo sólo en la materia ambiental, pero
sería bueno que el modelo de gestión fuera completo. Desconozco, por ejemplo, cómo gestionan la fiscalidad, y lo pongo solo a título de ejemplo sin intencionalidad alguna.
Debemos también hacer denuncia social, si bien el hecho de que no tengan establecimientos físicos no lo pone fácil. Es necesario trasladar socialmente las consecuencias concretas que tiene el comportamiento corporativo de una empresa como ésta.
Hay que contribuir a poner en valor
lo que hacen las empresas más comprometidas socialmente, no sólo para
premiarlas en el mercado sino para transmitir a la población y
especialmente a las nuevas generaciones que existen diferentes maneras
de hacer las cosas.
La banda musical Coldplay va cancel·lar la seva gira del 2019 amb
el propòsit de no afectar més el medi ambient i va difondre la Playlist for Earth amb la finalitat que la música sigui el motor de canvi que el planeta necessita. I aquest treball ara es veurà reflectit a la seva gira 2022 amb un seguit de compromisos ambiental. Aprofitant que avui s'ha sabut que el proper estiu tornaran a Barcelona, aportem els 30 compromisos de la banda.
30 compromisos ambientals de Coldplay: Music of Spheres
Music of Spheres Tour serà la vuitena gira de Coldplay, que té com a objectiu promocionar l'àlbum que porta el mateix nom. Aquest tour
es realitzarà al llarg del 2022 per més de 10 països, a més, marcarà el
retorn de la banda als escenaris després de la pandèmia i després
d'assegurar-se de generar el menor impacte ambiental amb les
presentacions. En
general, els esdeveniments artístics demanen diferents insums i
activitats que generen una empremta ecològica, per això dins de la gira 2022 de Coldplay s'estableixen tres principis: reduir, reinventar i restaurar ; amb la finalitat que la gira sigui sustentable. S'hi inclouen des de viatges, menjar i per descomptat les accions dels seus fans.
1. Reduir emissions de CO2
Les emissions de CO2 són unes de les que contribueixen més a l'escalfament global. Per aquest motiu, un dels compromisos ambientals de Coldplay a la seva gira Music of Spheres
consisteix a reduir les seves emissions 50% en relació amb les seves
últimes presentacions (2016-2017), de la mateixa manera, treballar amb
els seus socis i col·laboradors per reduir les seves emissions . Aquest compromís és l'eix rector de la gira sustentable. La seva estratègia s'orienta en els Objectius Basats en Ciència , per si això fos poc, està creant un banc de carboni. A més, de la mà d'especialistes en sostenibilitat investiga la seva petjada ambiental i les eines per reduir-la.
2. Primer els sustentables
Un element important per als concerts és lenergia que es necessita per muntar lespectacle. És
per això que un dels compromisos ambientals de Coldplay és donar
prioritat a les xarxes elèctriques 100% renovables, per la qual cosa la
gira iniciarà a Costa Rica , ja que és un país amb 98% d'energia d'aquest tipus. Aquesta nació centreamericana té sis anys oferint energia neta a la població. Coldplay, en reduir els impactes ambientals, sap que l' energia verda és primordial.
3. Biocombustibles
Per
reduir l'impacte ambiental de la gira, dins dels compromisos ambientals
de Coldplay, hi ha el fet de no utilitzar combustibles fòssils, per la
qual cosa altres alternatives estaran presents són els biocombustibles. Un
d'ells és l'oli vegetal hidrotractat (HVO per les sigles en anglès) que
es recicla a partir d'olis de cuina usats i no conté oli de palma. Aquest biocombustible pot reduir les emissions del generador fins a un 90%. Per això, s'usarà als seus autobusos i camions sempre que sigui possible.
4. Sistema de bateries
Si
bé els biocombustibles són una forma excel·lent de substituir els
combustibles fòssils, la realitat és que no sempre és possible, a més
l'energia també es requereix a l'escenari. Per això, Coldplay, d'acord amb el seu principi de reinvertar, es va unir amb BMW per desenvolupar la primera bateria per a espectacles mòbil i recarregable. Aquesta
us brindarà l'energia elèctrica necessària durant les presentacions en
viu amb més de 40 bateries d'automòbils reciclables i serà una forma
innovadora de reduir les vostres emissions de CO2.
5. Viatge
Coldplay assumeix aquest compromís ambiental des del planejament de la gira 2022 per disminuir els viatges aeris al mínim. Tot i això, per traslladar-se d'un país a un altre, els vols són inevitables, per la qual cosa es procuraran vols comercials. Per aquestes decisions, la banda es compromet a pagar un recàrrec per l'ús de Combustibles d'Aviació Sostenible. Aquest combustible està fet de materials de rebuig renovables i pot reduir les emissions dels viatges aeris fins a un 80%. Això se suma a l'ús de biocombustibles, així com utilitzar sempre que sigui possible cotxes elèctrics.
6. Il·luminació, so i energia solar
Per
a l'escenari també cal energia, especialment llums, per la qual cosa
s'instal·laran plaques solars als escenaris on es presenti la banda i
aquestes començaran a carregar-se tan aviat com arribi al lloc. A més, es faran servir pantalles LED de baix consum, làser i sistema d'il·luminació. Al
so s'implementarà un sistema de megafonia amb fins a un 50% menys de
consum d'energia en comparació de la gira anterior que reduirà
dràsticament el soroll ambiental fora dels llocs, disminuint la
contaminació auditiva.
7. Escenari
Dins
dels compromisos ambientals de Coldplay una de les seves activitats és
enviar un «genet de sostenibilitat» a avaluar els llocs i estadis per
saber si es compleixen els compromisos ambientals. Especialment,
sobre l'escenari es va pensar que es construirà amb una combinació de
materials lleugers, baixos en carboni i reutilitzables (inclòs el bambú i
l'acer reciclat) que es poden reutilitzar o reciclar adequadament al
final de la gira.
8. Polseres LED
Les
polseres LED són en cert sentit una signatura de la banda, però també
una forma dinteractuar amb el públic i fer-los part del xou. Aquesta idea es va presentar per primera vegada el 2012 a la gira Mylo Kyloto, activitat que va ser impulsada per un dels fans. Per
no perdre aquesta interacció i continuar conservant els compromisos
ambientals de Coldplay, les polseres LED estaran fetes de materials 100%
compostable a base de plantes. A
més, la producció es reduirà un 80% a través de la recol·lecció,
esterilització i recàrrega de les polseres després de cada espectacle. Diversió i cura ambiental!
9. Efectes especials
Dins
dels concerts les i els artistes observen la manera d'innovar per
entretenir el seu públic, per la qual cosa alguns efectes especials,
pirotècnia i fins i tot confeti, són emprats. Tot i això, cadascuna d'aquestes eines ocasiona una empremta ambiental. Dins els compromisos ambientals de Coldplay per fer els seus xous més sostenibles es troben les següents mesures:
El confeti utilitzat durant l'espectacle serà 100% biodegradable.
Requerirà una quantitat significativament menor de gas comprimit per a la ignició que a les gires anteriors.
La
pirotècnia serà sostenible: té menys càrrega explosiva i noves fórmules
que redueixen o eliminen en gran mesura els productes químics nocius.
Tots els tubs i suports són biodegradables o reciclables.
10. Aficionats: viatges i energia cinètica
L'afició de la banda ocupa un lloc especial dins dels compromisos ambientals de Coldplay. Especialment amb dues accions: els seus viatges i la seva energia. El grup utilitzarà energia cinètica, per això s'instal·larà sòl cinètic a l'estadi i els voltants. Aquesta
tecnologia permet que els moviments de les i els fans es converteixin
en energia que formarà part del combustible de l'espectacle. L'expressió “la teva energia ens mou” serà totalment encertada.
Un altre punt important és la mobilitat ja que l'afició necessita arribar a l'espectacle i anar-se'n en un transport. Per això la banda s'ha associat amb SAP
per desenvolupar una aplicació de recorregut gratuït que encoratja les i
els fans a utilitzar transport baix en carboni cap ai des dels
espectacles. A més, els fans que es comprometin a viatjar amb baixes emissions de carboni rebran un codi de descompte. Coldplay pensa en sustentabilitat i els seus fans com els seus aliats.
11. Aigua
Generalment quan es pensa en concerts no es pensa a l'aigua, tret de la set que se sent per descarregar tanta energia. Coldplay
també va incloure això dins els seus compromisos ambientals, per la
qual cosa incentiva els seus fans a portar ampolles reutilitzables ja
que hi haurà aigua gratuïta a cada xou. A més, va establir una clàusula de sostenibilitat: La nostra clàusula
de sustentabilitat demanarà als llocs que introdueixin aixetes
airejades, inodors de baixa descàrrega i que redueixin la pressió de
l'aigua per alleujar el malbaratament d'aigua.
12. Rebuig
Els
residus són tot un tema a tenir en compte, per això es troba dins dels
compromisos ambientals de Coldplay i l'estratègia que cal seguir és:
Reutilitzar: D'acord amb el compromís de l'aigua s'esforçarà per eliminar la
venda d'ampolles d'aigua de plàstic d'un sol ús i seran substituïdes per
alternatives reutilitzables.
Reciclatge: Establirà programes de reciclatge dins l'estadi on encara no s'hagin implementat.
Donar suport: La gira també ajudarà a netejar les deixalles més enllà dels propis concerts en patrocinar el treball de The Ocean Cleanup.
13. Dinar
Chris Martin, Jon Buckland, Guy Berryman i Will Champion —integrants de Coldplay— i tot el seu staff necessiten alimentar-se, per això una de les estratègies per a la sostenibilitat de la gira és fer-ho a través de:
Origen local: Els productes orgànics s'obtindran de proveïdors locals o granges que practiquin tècniques d'agricultura regenerativa.
Laboratori: La banda està donant suport al desenvolupament d'aliments cultivats de forma sintètica i al laboratori.
14. Plantes
La
preocupació pel menjar no és només perquè és una necessitat humana,
sinó perquè les emissions de carboni dels aliments poden representar
fins al 20% de la petjada de carboni d'una persona. Aquesta xifra s'acompanya de la petjada que deixa la ramaderia , la qual contribueix al 14.5% de totes les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle vinculades a l'acció humana. Això sense tenir en compte les condicions en què els animals es troben que moltes vegades són inadequades per viure lliurement. En aquest context, un dels compromisos ambientals de Coldplay és que tots els menús de càtering de la seva tripulació i staff tindran opcions a base de plantes i sense carn com a estàndard.
15. Residus de menjar
El menjar també té residus, de vegades un maneig descuidat pot ocasionar danys ambientals com la producció de metà. Per evitar-ho, els compromisos ambientals de Coldplay són:
Banc daliments: En associació amb els bancs daliments locals donaran els aliments excedents.
Composta: Les deixalles orgàniques, com ara closques de vegetals i restes es compostaran sempre que sigui possible.
16. Mercaderies
Els
compromisos ambientals de Coldplay també inclouen verificar les cadenes
de subministrament, per això s'assegurarà que tota la mercaderia sigui
d'origen sostenible i ètic. A més:
Tots els plàstics i polièsters (quan sigui possible) es reemplaçaran amb alternatives naturals com el cotó orgànic.
Tota la mercaderia i l'empaquetatge seran 100% lliures de plàstic verge.
La mercaderia reciclada estarà disponible als llocs i en línia.
Tots
els productes s'obtindran de proveïdors que demostrin pràctiques
laborals ètiques, inclosos els salaris justos i les bones condicions de
treball.
Els envasos de plàstic se substituiran per paper o cartró reciclat i bosses compostables.
Per
si no n'hi hagués prou, la banda encoratjarà dins dels llocs on es
desenvolupin els seus xous que reflecteixin aquests estàndards en les
seves concessions de menjar.
17. Client Earth
Per a Coldplay, una de les estratègies a favor de l'ambient que ha sostingut són les aliances i les bones obres. De
fet, el 10% de tot el que guanyin (gires, discos, publicacions, entre
d'altres) serà donat a un fons per a bones causes ambientals i socials. A continuació, en ressaltem algunes com la de Client Earth.
Els
músics i la indústria de la música tenen una oportunitat única de
connectar-se amb audiències que comparteixen el compromís amb un futur
millor.
Som increïblement afortunats que Coldplay ens recolzi des de fa molt de temps i sigui el nostre amic. El
suport que veurem com a resultat d‟aquesta gira serà fonamental per
ajudar-nos a impulsar l‟acció cap a un món on les persones i la natura
prosperin juntes.
James Thornton, CEO i Fundador de ClientEarth.
18. One Tree Planted
Un altre dels beneficiaris d'aquest fons és One Tree Planted amb qui Coldplay ja té experiència treballant, ja que el 2021 van tenir l'oportunitat de presentar vuit dissenys de samarretes basats en els vuit àlbums de la banda, tenint un bon propòsit: Per cada samarreta venuda d'origen ètic estem ajudant els esforços de reforestació global en plantar un arbre amb One Tree Planted.
19. The Ocean Clean Up
The Ocean Clean Up és una fundació que evita que residus plàstics entrin a l'oceà a través de desenvolupar tecnologia per extreure'ls. El
2021, la banda ha participat d'aquests esforços i el 2022 un dels
compromisos ambientals de Coldplay és continuar amb aquest objectiu: Sense acció, hi podria haver més plàstic que peixos als oceans per al 2050, raó per la qual el treball de The Ocean Cleanup és tan vital. Estem
orgullosos de patrocinar l'Interceptor 005, també conegut com a Neon
Moon 1, que atraparà milers de tones de deixalles abans que arribin a
l'oceà.
20. The Food Forest Project
Per
Coldplay, ajudar diversos projectes és una forma de visibilitzar
aquests esforços i orientar la seva preocupació pels problemes
ambientals i socials. Per això, donen suport a The Food Forest Project com a part dels seus compromisos ambientals. Aquesta
organització planta boscos alimentaris amb la finalitat de combatre
problemes com l'aïllament social, l'esgotament de l'hàbitat,
l'accessibilitat dels aliments d'origen local i ajudar a curar les
terres agrícoles i industrials de cultiu intensiu. El projecte és completament sostenible i funciona com un sistema de circuit tancat, sense rebuig.
21. Seafields
Una manera de reduir les emissions que provoquen l'escalfament global i el canvi climàtic és mitjançant el segrest de carboni. És a dir, que la naturalesa o per mitjà d'altres opcions s'absorbeixin les emissions excedents. Aquest és l'objectiu de Seafields i Coldplay col·labora amb aquesta estratègia: Seafields té com a objectiu eliminar 1 Gt de CO2 de l'atmosfera cada any utilitzant sargaç flotant. Desenvoluparem
i provarem tecnologies en alta mar per a aqüicultura, collita,
processament, empaquetatge i enfonsament de sarga per gestionar de
manera sostenible i eficient aquestes algues marines per al segrest de
carboni segur i natural a llarg termini.
22. Knowladge Peel
Un dels projectes que recolza Coldplay és Zisize Sustainable Power el qual té com a objectiu ajudar escoles desafavorides perquè deixin enrere la pobresa energètica. Aquest projecte uneix l'energia solar, fintech , i la comunitat global de finançament per assolir la seva meta. Com que funciona amb un finançament col·lectiu, els compromisos ambientals de Coldplay són essencials perquè Knowladge Peel pugui fer que més escoles transitin a una energia sostenible.
23. Substeinable Food Trust
Una altra de les organitzacions que es beneficia del 10% del fons de Coldplay és Susteinable Food Trust, que va ser fundada el 2011 amb la missió d'«accelerar la transició cap a sistemes alimentaris i agrícoles més sostenibles» i, per aconseguir-ho, Susteinable Food Trust estableix tres eixos d'acció:
Lideratge i col·laboració: Influir en persones i organitzacions en llocs de lideratge, col·laborant amb altres que comparteixen la nostra visió.
Recerca i polítiques: Ús d'evidència sòlida per promoure millors polítiques i pràctiques per avançar en la comprensió del canvi que cal.
Comunicacions: Encoratjar i apoderar l'acció individual i col·lectiva a través del compromís a totes les plataformes.
24. Farmer Under The Radar
Aquest projecte recolzat per Coldplay es fonamenta
en l'agricultura regenerativa, que té com a objectiu incrementar la
vida silvestre dins del seu hàbitat natural, el creixement del menjar i
la comunitat. La
importància dels compromisos ambientals de Coldplay és que se suma a
grans i xicotets esforços per l'ambient i la sostenibilitat. En aquest sentit, l' agricultura regenerativa
permet evitar la degradació dels sòls, prevenir la contaminació de
fonts d'aigua limítrofes al lloc, i promoure el benestar a l'agricultura
animal i dels treballadors involucrats. Aquests
esforços en molts sentits són locals i requereixen de grans suports per
sostenir-se en el temps i Coldplay s'hi uneix com a part de la seva
gira 2022.
25. Global Tech Avocates
Global
Tech Avocates és una comunitat tecnològica a 20 dels països amb més
creixement a l'àrea i està present en els compromisos ambientals de
Coldplay 2022, a més, ha llançat la campanya Tech for Net Zero que té com a propòsit aprofitar el poder del sector privat per fer dues coses:
Accelerar el creixement de noves empreses utilitzant tecnologia per fer front al canvi climàtic.
Minimitzar l'impacte ambiental de startups tecnològiques a tot el món.
26. Reforestació
La desforestació és un greu problema: s'han perdut 43 milions d'hectàrees a tot el món en els darrers 13 anys. Amb
aquesta preocupació al cap, Coldplay, a través de la gira 2022,
finançarà la protecció de milions d'arbres acabats de plantar i la
plantació d'un més per cada butlleta venut. Els espais elegits per la seva biodiversitat i sostenibilitat a llarg termini es troben al Sud-est Asiàtic, Àfrica i Austràlia.
27. Terra
La degradació del sòl
disminueix el rendiment dels cultius i la productivitat biològica del
planeta, com a conseqüència pot conduir a una reducció a l'extensió de
la terra productiva. Per
això, la salut del sòl és fonamental per a un planeta saludable i dins
dels compromisos ambientals de Coldplay es troba donar suport a:
Projectes positius de restauració del sòl que regenerin la terra.
Iniciatives que promoguin la biodiversitat.
Programes de segrest de milions de tones de CO2.
28. Oceans
Les accions humanes realitzades a la terra també impacten els oceans, per la qual cosa Coldplay, a més del treball amb The Ocean Cleanup , recolzarà:
La conservació dels oceans.
La protecció de les espècies marines.
La restauració de les praderies de pastures marins.
El maneig de les floracions d'algues marines.
Aquestes accions són part del compromís integral amb els problemes ambientals, dels quals n'està conscient la banda.
29. Restauració i Conservació
Així com es poden evitar danys ambientals, també es poden restaurar i conservar els ecosistemes. Per això, Coldplay afirma: Estem orgullosos de donar suport a MyTrees Trust/Miti Yangu a Zimbabwe. Aquest
projecte dirigit per la comunitat protegirà una vasta àrea nova de vida
silvestre, recolzarà la regeneració del bosc i proporcionarà un hàbitat
per a la vida silvestre en perill crític. A
més, invertirà en projectes que restauren terres degradades promovent
la biodiversitat, capturant les emissions de CO2 i brindant suport a
ecosistemes com a defenses naturals contra inundacions. Tot com a part dels compromisos ambientals de Coldplay!
30. Transparència
Les
accions i compromisos ambientals de Coldplay no es quedaran només a la
gira 2022, sinó que transcendiran en mesurar els impactes, així com
trobar millors solucions, per això treballarà amb experts del canvi
climàtic:
Green Nation, plataforma de sostenibilitat de Live Nation, serà l'assessor especial dels artistes.
Això garantirà que les pràctiques sostenibles desenvolupades es comparteixin, adoptin i ampliïn a la resta de la indústria.
Aquests
compromisos ambientals de Coldplay si bé no són una novetat, sí que són
una promesa complerta que impulsa que els seus seguidors i més facin
accions a favor del medi ambient. Aquests
30 compromisos integren des de les cadenes de subministraments, els
fans, fins a associacions civils preocupades per temes ambientals i
socials.
Per
frenar el canvi climàtic i l'escalfament global, totes les accions
compten, des d'una tecnologia de punta que permetrà convertir el
moviment corporal en energia fins a portar un termo en lloc de comprar
ampolles plàstiques.
Tal
com la banda assenyala, esperem que aquestes estratègies s'ampliïn no
només a la indústria de la música, sinó dins de tot el món empresarial i
en les i els consumidors, ja que les seves decisions impacten per tenir
un món més sustentable.
Josep
Maria Canyelles ha dado una charla sobre la responsabilidad social
integral de las empresas en el nuevo orden mundial hacia el que se
encamina la sociedad. Canyelles
ha expuesto el sentido de la responsabilidad social en las empresas
para pasar a abordar la vinculación con la gobernanza y el reforzamiento
de sociedades desarrolladas.
La
intervención ha sido realizada en un foro de Antioquia (Colombia), si
bien con personas de distintos orígenes latinoamericanos. El foro lleva por nombre "Tertulia ética civil - Amigos de Carlos Upegui " y es liderado por Hernán Saldarriaga, sociólogo y periodista, que lleva muchos años impulsando la reflexión ética desde www.iletica.org.co.
Se
trata de un grupo de profesionales conformado por líderes
empresariales, sociales y académicos que se reúnen mensualmente desde
hace quince años para abordar cuestiones de importancia para Antioquia,
Colombia y el mundo.
La Responsabilitat Social Corporativa (RSC) és la responsabilitat que assumeix una organització, sigui mercantil, pública o social, envers la societat pels impactes de la seva activitat i per la corresponsabilitat en els afers comuns que afecten la sostenibilitat del mercat, de la societat i del medi ambient.
En el seu màxim nivell de compromís, conforma una empresa o organització amb propòsit, entenent el propòsit empresarial com l’adopció d’un model d’empresa amb una excel·lència social que li permeti crear valor compartit, és a dir, valor econòmic i socialalhora, per a tots els grups d’interès. [llegir definició més àmplia segons Josep Maria Canyelles]
[es] Qué es la Responsabilidad Social
La Responsabilidad Social Corporativa (RSC) es la responsabilidad que asume una organización, sea mercantil, pública o social, hacia la sociedad por los impactos de su actividad y por la corresponsabilidad en los asuntos comunes que afectan a la sostenibilidad del mercado, de la sociedad y del medio ambiente.
En su máximo nivel de compromiso, conforma una empresa u organización con propósito, entendiendo el propósito empresarial como la adopción de un modelo de empresa comprometida corporativamente con la sociedad y con una excelencia social que le permite crear valor compartido, es decir, valor económico y social a la vez, para todos los grupos de interés.
[leer definición más amplia según Josep Maria Canyelles]
Entenem l'RSE com un factor estratègic
"Un pla d'RSE amb garanties d'èxit és aquell que comença amb el reconeixement que no és un projecte d'actuacions sinó part d'un procés de gestió del canvi"
Entrevista al Canal Blau TV: Penedès Destinació Turistica Responsable
Josep Maria Canyelles estrevistat a La Marató per la Pobresa de Televisió de Catalunya.
Entrevista per al Postgrau en Gestió de la Diversitat Lingüística i Cultural de la UOC.
Conferència sobre RSA. Col·legi d'Enginyers (min.58)
Sessió UOC Meet - presentació RSC, cas La Fageda i debat
MBA en Social Entrepreneurship // Postgrau d'Emprenedors Socials
Voluntariat corporatiu: una major democratització del voluntariat. Intervenció a Torre Jussana. Ajuntament de Barcelona
Voluntariat i responsabilitat social, noves expectatives i possibilitats. Entrevista amb motiu del Fòrum de les Associacions 2011
Taula rodona de "Comunicació i Empresa" al Congres Convit 2011. Es debat sobre llengua i RSE. La primera intervenció de Josep Maria Canyelles comença al minut 6:50.
Reportatge sobre la publicació "Per un territori socialment responsable. Promovent la Responsabilitat Social dels Ajuntaments"
Acte a Burgos del programa Incorpora de l'Obra Social de la Caixa. Font: Televisión de Castilla y León
Entrevista de 12 min. sobre RSE al programa Gent d'empresa. Comença al minut 32:40.
Entrevista con motivo del curso sobre RSO en FEVAS (Bilbao)
De guanyar diners a generar riquesa: reptes per a l'empresa en un entorn global i interdependent
[ca] Responsabilitat Global és un think tank sobre la Responsabilitat Social de les Empreses, les Administracions i les Organitzacions [es] Responsabilitat Global es un think tank sobre la Responsabilidad Social de las Empresas, las Administraciones y las Organizaciones [en] Responsabilitat Global is a think tank on CSR for the private, public & third sectors