12.12.05
El primer fòrum a Internet de Responsabilitat Social de les Empreses Catalanes: Internacionalització i RSE
Ens plau convidar-vos a participar en el fòrum de debat sobre Internacionalització i Responsabilitat Social que trobareu en el portal del COPCA (Consorci de Promoció Comercial de Catalunya).
El 19 d'octubre passat va tenir lloc la Jornada "Empresa Responsable: un factor de competitivitat", organitzada per ANUE (Associació per a les Nacions Unides) amb el suport del COPCA. Davant l'interès de moltes de les qüestions que s'hi van plantejar, des del COPCA es va oferir la possibilitat de donar una continuïtat a aquest debat, obert plenament a totes les persones que s'hi vulguin incorporar.
Desitgem que aquest debat sigui del vostre interès i restem a la vostra disposició per a qualsevol informació complementària.
Adreça: http://www.copca.com/ct/PARTICIPACIO:ExportG/PARTICIPACIO
El 19 d'octubre passat va tenir lloc la Jornada "Empresa Responsable: un factor de competitivitat", organitzada per ANUE (Associació per a les Nacions Unides) amb el suport del COPCA. Davant l'interès de moltes de les qüestions que s'hi van plantejar, des del COPCA es va oferir la possibilitat de donar una continuïtat a aquest debat, obert plenament a totes les persones que s'hi vulguin incorporar.
Desitgem que aquest debat sigui del vostre interès i restem a la vostra disposició per a qualsevol informació complementària.
Adreça: http://www.copca.com/ct/PARTICIPACIO:ExportG/PARTICIPACIO
3.12.05
El valor intangible de la responsabilidad global
[ca] Salvador Guasch i Josep Maria Canyelles han publicat un article titulat "El valor intangible de la responsabilidad global" a la revista Intangibles. Accedir a l'article en pdf
[es] Salvador Guasch y Josep Maria Canyelles han publicado un artículo titulado "El valor intangible de la responsabilidad global" en la revista Intangibles. Acceder al artículo en pdf
[es] Salvador Guasch y Josep Maria Canyelles han publicado un artículo titulado "El valor intangible de la responsabilidad global" en la revista Intangibles. Acceder al artículo en pdf
28.11.05
El Microcrèdit: nous conceptes i noves eines en la lluita contra la pobresa en el marc dels Objectius del Mil·lenni i del foment de la Responsabilitat
En l'inici de les Jornades sobre Microcrèdit, divendres 25 de novembre, organitzades per FETS, Josep Maria Canyelles va fer-hi la primera ponència, en què va situar les pràctiques de microcrèdit com una pràctica innovadora de Responsabilitat Social, alhora que ho va relacionar amb l'oportunitat d'operar en la Base de la Pirámide.
La inauguració de la Jornada va anar a càrrec d'Arcadi Oliveres, president de FETS (Finançament Ètic i Solidari), David Minoves, director de l'Agència Catalana de la Cooperació de la Generalitat i Anna Gual, directora de Cooperació de la Diputació de Barcelona.
El desenvolupament de la Responsabilitat Social de les Empreses no és un fenomen aliè a la constatació i a la presa de consciència que el sector privat és una part de la solució dels problemes que afecten el món, una part absolutament imprescindible.
Ja sigui des d'una aproximació centrada en la governança mundial (Nacions Unides, Objectius del Mil·lenni, Pacte Mundial...) com la que es pugui fer basada en el model de desenvolupament econòmic sostenible i inclusiu (Unió Europea, Cimera de Lisboa, RSE...), les estratègies col·laboratives es van configurant com la línia a seguir per fomentar un progrés mundial més basat en la justícia social i el respecte als Drets Humans.
Per fortuna, avui hi ha aspectes en què l'interès social i l'interès privat poden solapar-se i trobar una gran capacitat sinèrgica. Per polèmic que pugui resultar l?afirmació, avui la responsabilitat es pot arribar a desenvolupar molt bé mercès a una alineació de necessitats, interessos i conveniències que no a una consciència ètica pura... Tanmateix aquesta és una gran oportunitat en què els tres sectors, públic, social i privat, poden avançar en models en què tothom hi surti guanyant.
Els microcrèdits, com la focalització en les oportunitats de la Base de la Piràmide, són una aposta precisament per fer compatibles una línia de negoci amb una necessitat social, la qual cosa, no deixa de ser una opció d?alta responsabilitat envers la societat.
La Base de la Piràmide (vg. C.K. Prahalad, i a casa nostra M.A.Rodríguez, IESE) fa referència a les grans necessitats insatisfetes de les dues terceres parts de la humanitat, les persones amb menys ingressos, però que suposen una gran oportunitat per a les empreses que siguin capaces de:
- Evitar els prejudicis
- Salvar la distància psicològica
- Apropar-se amb respecte per a conèixer i entendre la població de la BdP
- Cercar fórmules imaginatives
Aquesta és una realitat encara desconeguda per a moltes empreses, però és una força emergent davant la qual ja hi ha qui opinia que el mercat del futur no està en la classe mitja sinó en els pobres.
La Responsabilitat Social més bàsica que té una empresa està en la seva pròpia operativa, en el seu propi negoci. Per això, l'empresa que descobreix models de negoci que alhora brinden oportunitats de desenvolupament a col·lectius que es troben en situacions de necessitat, actua amb un magnífic sentit de la seva responsabilitat davant la societat.
La inauguració de la Jornada va anar a càrrec d'Arcadi Oliveres, president de FETS (Finançament Ètic i Solidari), David Minoves, director de l'Agència Catalana de la Cooperació de la Generalitat i Anna Gual, directora de Cooperació de la Diputació de Barcelona.
El desenvolupament de la Responsabilitat Social de les Empreses no és un fenomen aliè a la constatació i a la presa de consciència que el sector privat és una part de la solució dels problemes que afecten el món, una part absolutament imprescindible.
Ja sigui des d'una aproximació centrada en la governança mundial (Nacions Unides, Objectius del Mil·lenni, Pacte Mundial...) com la que es pugui fer basada en el model de desenvolupament econòmic sostenible i inclusiu (Unió Europea, Cimera de Lisboa, RSE...), les estratègies col·laboratives es van configurant com la línia a seguir per fomentar un progrés mundial més basat en la justícia social i el respecte als Drets Humans.
Per fortuna, avui hi ha aspectes en què l'interès social i l'interès privat poden solapar-se i trobar una gran capacitat sinèrgica. Per polèmic que pugui resultar l?afirmació, avui la responsabilitat es pot arribar a desenvolupar molt bé mercès a una alineació de necessitats, interessos i conveniències que no a una consciència ètica pura... Tanmateix aquesta és una gran oportunitat en què els tres sectors, públic, social i privat, poden avançar en models en què tothom hi surti guanyant.
Els microcrèdits, com la focalització en les oportunitats de la Base de la Piràmide, són una aposta precisament per fer compatibles una línia de negoci amb una necessitat social, la qual cosa, no deixa de ser una opció d?alta responsabilitat envers la societat.
La Base de la Piràmide (vg. C.K. Prahalad, i a casa nostra M.A.Rodríguez, IESE) fa referència a les grans necessitats insatisfetes de les dues terceres parts de la humanitat, les persones amb menys ingressos, però que suposen una gran oportunitat per a les empreses que siguin capaces de:
- Evitar els prejudicis
- Salvar la distància psicològica
- Apropar-se amb respecte per a conèixer i entendre la població de la BdP
- Cercar fórmules imaginatives
Aquesta és una realitat encara desconeguda per a moltes empreses, però és una força emergent davant la qual ja hi ha qui opinia que el mercat del futur no està en la classe mitja sinó en els pobres.
La Responsabilitat Social més bàsica que té una empresa està en la seva pròpia operativa, en el seu propi negoci. Per això, l'empresa que descobreix models de negoci que alhora brinden oportunitats de desenvolupament a col·lectius que es troben en situacions de necessitat, actua amb un magnífic sentit de la seva responsabilitat davant la societat.
20.10.05
Èxit de participació i aportacions a la Jornada 'Empresa Responsable: un factor de competitivitat'
Dimecres 19 d'octubre va tenir lloc la Jornada “Empresa Responsable: un factor de competitivitat”, en la qual més de 150 persones procedents d’empreses van poder debatre sobre el valor de la responsabilitat social i conèixer algunes pràctiques interessants. Entre els participants també hi havia representants de l’Administració, ONGs, sindicats, universitats i escoles de negoci.
La jornada va ser
organitzada per l'Associació per a les Nacions Unides, amb el suport del Departament de Comerç, Turisme i Consum. Després de les paraules de benvinguda per part d’Àngels Mataró, directora
d’ANUE, precisament el secretari general del Departament, Alfons Garcia la
va inaugurar, tot fent palès l’interès d’aquest Departament de la Generalitat
de Catalunya per avançar en la promoció de la RSE, molt especialment pel factor
competitivitat que aquesta pràctica comporta en el marc d’internacionalització
creixent. No és per casualitat doncs que l’organisme del Departament que hi ha
prestat la seva col·laboració hagi estat precisament el COPCA, el
Consorci de Promoció Comercial de Catalunya. Finalment, va remarcar la
voluntarietat d’aquest enfocament de gestió que integra les visions socials i
ambientals, i va adreçar-se molt singularment a les Pimes, per a les quals va
demanar una agenda específica.
Segons Josep Maria Canyelles, director de la Jornada, amb aquest esdeveniment s’ha
pretès facilitar la posada en marxa d’espais més normalitzats de diàleg i
intercanvi sobre l’RSE entre les empreses catalanes. A Catalunya hi tenen seu
algunes grans empreses que ja han iniciat una línia de RSE, però el repte és
troba en les Pimes. En aquest sentit, en el marc de la jornada també hi hagut
una taula rodona sobre 'territoris RSE' per reflexionar sobre la necessitat de
generar sinèrgies en un territori, amb la participació de totes les parts.
Els assistents van considerar la trobada com un èxit,
especialment pel bon nivell de les intervencions i la participació que es va
donar a la sala, però també per l’abordatge des de perspectives molt diverses i
enriquidores, com el concepte de Territori Responsable, d’avantatges
competitius de l’RSE, l’alegria com a valor corporatiu, la base de la piràmide
com a oportunitat o com fer front a la corrupció.
Per expressar la visió de les Nacions Unides, Carlos
Jiménez, representant per a Espanya i Andorra del Centre Regional de NU a
Europa, va afirmar que “la manera com les empreses porten a terme les seves
operacions determina el futur de la gobernabilitat. Per tant, des de NU,
proposem el concepte de Ciutadania Empresarial Responsable”. Així mateix, va
apostar per “revertir certes situacions que altrament faran invivible el nostre
món. Les empreses han d’anar cap aquí per motius superiors, però fins i tot per
una qüestió de màrqueting”.
La directora del United
Nations Global Compact Barcelona Center, Mireia Belil, va poder
explicar les funcions d’aquest organisme recentment creat, tot destacant que ha
estat un fruit del Fòrum de les Cultures. Va transmetre la idea que el Global
Compact ha de ser un pas vers un Contracte Social Global i que les empreses han
d’integrar la RSE com a part de l’estratègia, no com si fos el departament d’informàtica.
Finalment va mostrar-se crítica amb el fet que no totes les empreses firmants
del Pacte Mundial estan complint i que la major part dels Informes de
Compliment són molt limitades.
Josep Maria Canyelles, promotor de www.responsabilitatglobal.com
i col·laborador d’ANUE va reflexionar sobre els Avantatges Competitius de
l’RSE, establint models estratègics per a aquesta política i destacant la seva
aportació a la creació de valor i l’ús com a barrera competitiva. Va aprofundir
en les causes i efectes
d’aquesta pràctica tot destacant que l’RSE és rendibible
i a més és justa i equitativa. Va emfasitzar que les Pimes tenen millor
oportunitat per a captar el talent ja que els professionals d’avui ja valoren
de manera més equilibrada el que els ofereix l’empresa: remuneració, carrera,
reputació, clima laboral, conciliació, autorrealització...
La intervenció
més agosarada va venir de Salvador Garcia, de la UB i promotor d’Eutopia,
que es va mostrar crític amb l’excés de mètrica dins les organitzacions. No té
sentit mesurar-ho tot perquè hi ha coses que s’han de percebre sense necessitat
de tanta mesura i perquè el que cal és ser proactius. Algunes empreses demanen
com podem fer aterrar aquests conceptes quan resulta que tot just estem
començant i encara ens hem d’enlairar.
Un plantejament va ser el de les oportunitats que ens
brinda la ‘base de la piràmide’, és a dir, el potencial de poder satisfer les
dues terceres parts de la humanitat que no disposa de recursos suficients per a
un model de comerç com el dels països occidentals però que poden ser
destinataris de models comercials pensats diferentment, no per crear noves
necessitats sinó per satisfer necessitats reals. Miguel Ángel Rodríguez,
director del CBS de l’IESE va ser l’expert en abordar aquest repte.
Diverses empreses van poder mostrar les seves polítiques
davant de l’auditori: el factor confiança de DKV (Miguel García, director
de Comunicació), l’RSE amb treballadors i franquiciats de MRW (Paco
Sosa, director de Relacions Externes), l’opció social de la
Fageda (Cristóbal Colón, president), la multinacional ‘best
workplace’ Danone (Xavier Liñan, director de Desenvolupament
Organitzatiu), i la cooperativa de serveis Abacus (Roger Sunyer,
director de Participació). En totes elles va ressaltar la naturalitat amb què
han integrat aquestes pràctiques en la seva vida interna i el valor que els
aporten.
El concepte de Territori
Responsable va motivar un debat entre les diferents parts, els principals
stakeholders. Sota la idea que una empresa no pot exercir plenament la seva
responsabilitat si no ho fa en un context de responsabilitat, en un país
responsable, es va concloure que en un territori, l’RSE pren cos a partir del
compromís de les diferents parts.
Tothom va estar d’acord en el
plantejament que, en darrer terme, la RSE es vincula a un model de país. Des de
la taula van poder aportar les seves visions sectorials Martí Lloveras, President de
la Comissió Cercle Món de CECOT, Simón Rosado, secretari d’Acció
Sindical i Política Sectorial de CCOO-Catalunya, Àngels Mataró,
directora d’ANUE (Associació per a les Nacions Unides), Montserrat
Torrent, directora de l’OCUC, i Josep Maria Lozano, director
de l’IPES d’ESADE. Aquest últim, com a director de l’estudi sobre els
governs i l’RSE, va poder aportar l’enfocament sobre quins papers els correspon
al sector públic.
CCOO manifestava la incoherència que suposa el
fet que una mateixa empresa aquí compleixi amb uns estàndards que, la mateixa
empresa, quan produeix en un país en desenvolupament, no compleix.
Tothom va mostrar-se d’acord en el
sentit que la responsabilitat també és exigible a cadascuna de les parts, no
solament a les empreses. Rosado afirmava que una pràctica sindical que
no assumís una gran responsabilitat podria estar perjudicant empreses i també
ciutadans, fent referència a denúncies i vagues. Mataró també va apostar
per l’aprofundiment en la transparència de les ONGs, que ja es dóna per mitjà
de la rendició de comptes davant l’Administració i els socis. Torrents va
posar èmfasi també en la responsabilitat dels consumidors i usuaris per tal de
fer valer els nostres drets: “les empreses sols seran responsables si la
ciutadania els ho exigeix”. Lloveras va
demanar que caldria passar “de jutges a part” en el sentit que algunes
organitzacions no poden limitar-se a jutjar i no aplicar-se a elles mateixes
els criteris de responsabilitat i mirar de fer camí plegats per avançar.
Sobre la regulació de l’RSE, va haver-hi
aportacions més aviat en sentit contrari. Rosado va manifestar que no és
necessària una Llei específica, o en tot cas hauria de ser molt genèrica, ja
que podria entrar en col·lisió amb moltes altres lleis. Torrent es
preguntava si té sentit una llei que demani el respecte pels drets fonamentals.
Això no obstant, el poc interès i relativització que va merèixer una possible
llei, no treu que efectivament calen polítiques públiques de promoció i impuls
de l’RSE.
Per la seva part, Lozano lamentava que a
Espanya ha predominat un enfocament del debat sobre la RSE centrat en aquest
aspecte, quan l’important és què es vol fer i quins són els instruments més
adequats per a cada cosa. El director de l’IPES-ESADE va afirmar que l’RSE ha
de formar part de la visió empresarial, i que el discurs de l’RSE no s’aguanta
en si mateix si no es fonamenta en un model de país. Només té sentit parlar
d’RSE si hi ha voluntat de fer un país més responsable. En aquest sentit, va
considerar que cada país ha de desenvolupar el seu model propi: “podem aprendre
dels altres però no copiar”.
En el marc d’aquest debat, UGT va proposar
que l’RSE havia de servir per a fer un espai on les empreses no responsables ho
tinguessin ben difícil, mentre que a les responsables tot els resultés més
fàcil. Així mateix, van alertar del perill que caiguem en el lliure mercat de
l’RSE, amb multitud d’iniciatives sense Projecte. Cal que estiguin
contextualitzades en marcs territorials, vinculades a plans estratègics de
territori: “si estàs en un territori on hi ha un Projecte, les empreses
predisposades ho tenen més fàcil”.
La
darrera sessió va mostrar eines per a l’RSE, amb la presentació d’un document
de resum de les principals iniciatives i unes iniciatives concretes. L’empresa Hera-Tratesa
va explicar el seu procés de certificació en SA8000, tot fent referència que
l’important no és tant la norma sinó les polítiques reals de RSE. Segons Vicky
Latorre, “la norma ens ha permès clarificar certs processos i
responsabilitats i, com que ja havíem implantat alguna ISO, no ens ha estat
massa complicat”.
Jordi Bonet, catedràtic de Dret Internacional de la UB, va
remarcar que dels 185 tractats de l’OIT, només es tenen en compte pràcticament
els 8 Convenis fonamentals, i pràcticament només els quatre criteris més
rellevants i que amb prou feines es compleixen: llibertat sindical i de
negociació col·lectiva, no treball forçós, no discriminació, no treball
infantil. Va explicar com a finals dels 90 es va crear una minoria de bloqueig
(empreses més els estats asiàtics) per a fer front als intents de crear una
etiqueta global basada en els estàndards d’OIT.
El COPCA
forma part de la xarxa Euro Info Center de manera que també acull la
campanya europea per a la promoció de la RSE entre les Pimes, iniciada ara fa
un any. Núria Macià, responsable del EIC-COPCA, va remarcar que moltes
Pimes ja fan pràctiques responsables sols que no les etiqueten com a tals.
També va situar la RSE com una oportunitat empresarial vinculada
desenvolupament econòmic.
El professor Antonio
Argandoña, de l’IESE, va aprofundir en el Global Compact a partir
del 10è compromís, el de la lluita activa contra la corrupció, tot alertant de
les conseqüències nefastes no sols en termes ètics, polítics i socials, sinó
també en termes econòmics, per les grans disfuncions i ineficiències que
genera. D’altra banda, “la corrupció al final es fa fent interna, esdevé
endògena i corromp tota l’organització per dins”.
Laura Albareda, de l’Observatori
dels Fons Ètics, Ecològics i Solidaris de l’IPES-ESADE, va fer una
dissertació sobre les modalitats al voltant de la Inversió Socialment
Responsable, i va alertar que a l’Estat espanyol aquesta pràctica no està
experimentant el creixement que en els altres paísos desenvolupats.
Entre altres aspectes, per tal que les Pimes es puguin
fer més seu el concepte, es va demanar que no es parli tant d’RSC (Responsabilitat
Social Corporativa) sinó d’RSE (de les Empreses), tot promovent una agenda més
adequada a les petites i mitjanes empreses.
Amb aquest acte l'ANUE (Associació per a les Nacions
Unides) fa un pas més per desenvolupar una línia de treball al voltant de l’RSE,
arrelada a la nostra realitat empresarial i vinculada a les iniciatives que NU
ha estat llançant en els darrers anys per tal de millorar la governança del món
i la major implantació real de les convencions de NU.
Properament el COPCA obrirà un fòrum de debat a internet
a partir de les conclusions de la Jornada. Els materials de la Jornada es poden
sol·licitar a info@collaboratio.net
19.10.05
Es perfila una voluntat de no regulació
Després que el Fòrum d'Experts d'RSE hagi arribat a una definició sobre aquesta pràctica i l'emmarqui en la voluntarietat, el director general d'Economia Social, Juan José Barrera, ja ha arribat a la conclusió que el Govern solament pot fer polítiques de foment i no de regulació.
Recordem que els experts d'aquest òrgan, que es reuneix a convocatòria del Ministeri de Treball i Assumptes Socials, van arribar al consens a partir d'un document, en el qual s'estableix que l'RSE té l'objectiu d'arribar a la sostenibilitat basant-se en un procés estratègic i integrador en el qual es vegin identificats els diferents agents de la societat afectats per les activitats de l'empresa. I més específicament, "la Responsabilitat Social de l'Empresa és, a més del compliment estricte de les obligacions legals vigents, la integració voluntària en el seu govern i gestió, en la seva estratègia, polítiques i procediments, de les preocupacions socials, laborals, ambientals i de respecte als drets humans que sorgeixen de la relació i el diàleg transparents amb els seus grups d'interès, responsabilitzant-se així de les conseqüències i els impactes que es deriven de les seves accions".
Així mateix, la majoria d'experts que han passat per la Subcomissió del Congrés dels Diputats també han anat expressant posicions similars en el sentit de demanar polítiques públiques però no abonar estrictament una llei. D'aquesta manera, es va perfilant que es tracta de pràctiques voluntàries i, per tant, complementàries al compliment de la legalitat.
Recordem que els experts d'aquest òrgan, que es reuneix a convocatòria del Ministeri de Treball i Assumptes Socials, van arribar al consens a partir d'un document, en el qual s'estableix que l'RSE té l'objectiu d'arribar a la sostenibilitat basant-se en un procés estratègic i integrador en el qual es vegin identificats els diferents agents de la societat afectats per les activitats de l'empresa. I més específicament, "la Responsabilitat Social de l'Empresa és, a més del compliment estricte de les obligacions legals vigents, la integració voluntària en el seu govern i gestió, en la seva estratègia, polítiques i procediments, de les preocupacions socials, laborals, ambientals i de respecte als drets humans que sorgeixen de la relació i el diàleg transparents amb els seus grups d'interès, responsabilitzant-se així de les conseqüències i els impactes que es deriven de les seves accions".
Així mateix, la majoria d'experts que han passat per la Subcomissió del Congrés dels Diputats també han anat expressant posicions similars en el sentit de demanar polítiques públiques però no abonar estrictament una llei. D'aquesta manera, es va perfilant que es tracta de pràctiques voluntàries i, per tant, complementàries al compliment de la legalitat.
12.10.05
Jornada 'Empresa responsable: un factor de competitivitat'
El proper dimecres 19 d'octubre les empreses catalanes es trobaran en el marc d'una jornada que pretén transmetre el valor de la responsabilitat social i conèixer algunes pràctiques interessants.
La jornada està organitzada per l'Associació per a les Nacions Unides, amb el suport del Departament de Comerç, Turisme i Consum. Precisament el conseller Josep Huguet serà qui les inauguri, tot fent palès l'interès del seu Departament per avançar en la promoció de l'RSE, molt especialment pel factor competitivitat que aquesta pràctica comporta en el marc d'internacionalització creixent.
Josep Maria Canyelles, director de la Jornada, pretèn que aquest esdeveniment faciliti la posada en marxa d'espais més normalitzats de diàleg i intercanvi sobre la RSC entre les empreses catalanes. A Catalunya hi tenen seu algunes grans empreses que ja han iniciat una línia de RSC, però el repte és troba en les Pimes. En aquest sentit, en el marc de la jornada també hi haurà una taula rodona sobre 'territoris RSE' que reflexionarà sobre la necessitat de generar sinèrgies en un territori, amb la participació de totes les parts.
L'ANUE, per la seva part, fa un pas més amb aquest acte per desenvolupar una línia de treball al voltant de l'RSE, arrelada a la nostra realitat empresarial i vinculada a les iniciatives que NU ha estat llançant en els darrers anys per tal de millorar la governança del món i la major implantació real de les convencions de NU.
La inscripció és gratuïta i es pot formalitzar a l'Agenda de la Internacionalització i per a més informació podeu contactar amb l'Associació per a les Nacions Unides, tel. 93 301 31 98.
Vegeu Programa
La jornada està organitzada per l'Associació per a les Nacions Unides, amb el suport del Departament de Comerç, Turisme i Consum. Precisament el conseller Josep Huguet serà qui les inauguri, tot fent palès l'interès del seu Departament per avançar en la promoció de l'RSE, molt especialment pel factor competitivitat que aquesta pràctica comporta en el marc d'internacionalització creixent.
Josep Maria Canyelles, director de la Jornada, pretèn que aquest esdeveniment faciliti la posada en marxa d'espais més normalitzats de diàleg i intercanvi sobre la RSC entre les empreses catalanes. A Catalunya hi tenen seu algunes grans empreses que ja han iniciat una línia de RSC, però el repte és troba en les Pimes. En aquest sentit, en el marc de la jornada també hi haurà una taula rodona sobre 'territoris RSE' que reflexionarà sobre la necessitat de generar sinèrgies en un territori, amb la participació de totes les parts.
L'ANUE, per la seva part, fa un pas més amb aquest acte per desenvolupar una línia de treball al voltant de l'RSE, arrelada a la nostra realitat empresarial i vinculada a les iniciatives que NU ha estat llançant en els darrers anys per tal de millorar la governança del món i la major implantació real de les convencions de NU.
La inscripció és gratuïta i es pot formalitzar a l'Agenda de la Internacionalització i per a més informació podeu contactar amb l'Associació per a les Nacions Unides, tel. 93 301 31 98.
Vegeu Programa
2.10.05
Pot l'RSE afavorir la lluita contra la pobresa?
L'RSE té una capacitat d'acció que traspassa fronteres. En la mesura que l'economia global incorpori amb major determinació criteris de responsabilitat, i molt especialment en la cadena de producció, l'efecte directe en els drets humans, econòmics i socials dels treballadors dels països en desenvolupament esdevé una realitat, la qual alhora realimenta la rellevància econòmica de la 'base de piràmide', gran oportunitat de negoci que alhora pot facilitar un major progrés del tercer món.
Dins del marc de la trobada de la solidaritat 'Barrejant 2005' que té lloc a Sant Boi de Llobregat, ha tingut lloc l'1 d'octubre un debat sobre "Alternatives econòmiques a la pobresa" amb la participació de Josep Maria Canyelles (promotor de Responsabilitat Global i col·laborador de l'Associació de les Nacions Unides); Joan Garcia (ATTAC Catalunya), Yolanda Román, (Resp. de Rel. Ext. d'Amnistia Internacional) i, com a moderador, Pere Mora (coordinador d'EcoConcern-Innovació Social).
L'acte, organitzat per l'Ajuntament de Sant Boi de Llobregat, la Diputació de Barcelona, l'Àrea Metropolitana de Barcelona i Sant Boi Solidari (vegeu programa), ha servit per posar damunt la taula com afrontar avui dia el problema de la pobresa, el paper que hi pot tenir l'RSE. S'ha destacat el rol fonamental que de manera creixent la ciutadania hi pot tenir especialment en tant que consumidors, així com la importància d'una informació suficient que eviti que empreses que no actuen responsablement puguin valer-se d'aquesta etiqueta.
Dins del marc de la trobada de la solidaritat 'Barrejant 2005' que té lloc a Sant Boi de Llobregat, ha tingut lloc l'1 d'octubre un debat sobre "Alternatives econòmiques a la pobresa" amb la participació de Josep Maria Canyelles (promotor de Responsabilitat Global i col·laborador de l'Associació de les Nacions Unides); Joan Garcia (ATTAC Catalunya), Yolanda Román, (Resp. de Rel. Ext. d'Amnistia Internacional) i, com a moderador, Pere Mora (coordinador d'EcoConcern-Innovació Social).
L'acte, organitzat per l'Ajuntament de Sant Boi de Llobregat, la Diputació de Barcelona, l'Àrea Metropolitana de Barcelona i Sant Boi Solidari (vegeu programa), ha servit per posar damunt la taula com afrontar avui dia el problema de la pobresa, el paper que hi pot tenir l'RSE. S'ha destacat el rol fonamental que de manera creixent la ciutadania hi pot tenir especialment en tant que consumidors, així com la importància d'una informació suficient que eviti que empreses que no actuen responsablement puguin valer-se d'aquesta etiqueta.
1.10.05
L'RSE ja apareix en el nou Estatut d'Autonomia
El text del nou Estatut aprovat en el Parlament de Catalunya contempla que la Generalitat ha d'afavorir el desenvolupament de l'activitat empresarial i l'esperit emprenedor tenint en compte la responsabilitat social de l'empresa. Aquesta voluntat es troba explicitada a l'article 45 corresponent a l'àmbit socioeconòmic, que comença establint que els poders públics de Catalunya han d'adoptar les mesures necessàries per a promoure el progrés econòmic i el progrés social de Catalunya i dels seus ciutadans, basats en els principis de la solidaritat, la cohesió, el desenvolupament sostenible i la igualtat d'oportunitats.
Així mateix, l'articulat del nou Estatut estableix la creació d'un marc català de relacions laborals, proposta històrica formulada pels sindicats i assumida per la gran majoria de forces polítiques i socials de Catalunya. El fet que en aquest marc, els poders públics hagin de fomentar una pràctica pròpia de diàleg social, de concertació, de negociació col·lectiva, de resolució de conflictes laborals i de participació en el desenvolupament i la millora de l'entramat productiu, pot ser un important pas de cara a desenvolupar un model propi de responsabilitat social corporativa.
Així mateix, l'articulat del nou Estatut estableix la creació d'un marc català de relacions laborals, proposta històrica formulada pels sindicats i assumida per la gran majoria de forces polítiques i socials de Catalunya. El fet que en aquest marc, els poders públics hagin de fomentar una pràctica pròpia de diàleg social, de concertació, de negociació col·lectiva, de resolució de conflictes laborals i de participació en el desenvolupament i la millora de l'entramat productiu, pot ser un important pas de cara a desenvolupar un model propi de responsabilitat social corporativa.
28.9.05
Formació per a les Pimes i organitzacions públiques
La Fundació Universitat de Girona ha programat entre el 10 i el 29 de novembre un curs sobre la "Responsabilitat social corporativa a les petites i mitjanes empreses i organitzacions públiques", amb l'objectiu d'oferir uns coneixements bàsics sobre la RSC i una visió pràctica de cara a la implantació de mesures concretes.
El curs, de 24 hores i dirigit per Josep Maria Canyelles, promotor de Responsabilitat Global, s'adreça indistintament a responsables d'organitzacions privades i públiques, tot aportant una formació vàlida per desenvolupar polítiques en aquest sentit. A banda d'emmarcar aquesta pràctica i presentar la situació actual i les perspectives, el curs abordarà aspectes com la relació entre empreses, govern i societat, la gestió de la RSC i la seva vinculació amb els processos de creació de valor.
Per a més informació podeu anar al web de la UdG o per correu.
El curs, de 24 hores i dirigit per Josep Maria Canyelles, promotor de Responsabilitat Global, s'adreça indistintament a responsables d'organitzacions privades i públiques, tot aportant una formació vàlida per desenvolupar polítiques en aquest sentit. A banda d'emmarcar aquesta pràctica i presentar la situació actual i les perspectives, el curs abordarà aspectes com la relació entre empreses, govern i societat, la gestió de la RSC i la seva vinculació amb els processos de creació de valor.
Per a més informació podeu anar al web de la UdG o per correu.
El sector públic ha de ser el primer a exercir el bon govern i la transparència
De la mateixa manera que la societat -i la pròpia economia- demana que les empreses siguin dirigides amb criteris de bon govern i amb transparència suficient envers les parts interessades, en el cas de l'Administració Pública aquesta demanda parteix de la pròpia singularitat del sector, la seva orientació al bé públic, el seu règim de domini monopolístic i l'esperit de la funció pública.
En aquest sentit, el Govern de la Generalitat de Catalunya acordà, el 21 de desembre de 2004, la creació d'un grup de treball sobre bon govern i transparència administrativa, amb l'encàrrec de redactar un informe sobre els principis que han d'orientar les actuacions de les administracions públiques catalanes, dels seus organismes i empreses i dels seus responsables polítics i professionals, per tal d'assegurar la transparència en la gestió dels recursos públics i la igualtat en l'accés a la informació sobre aquesta gestió per part de tots els ciutadans, organitzacions i empreses.
El grup de treball ja ha lliurat el seu treball el qual està accessible a http://www.gencat.net/justicia/inf_bongovern/index.htm
En aquest sentit, el Govern de la Generalitat de Catalunya acordà, el 21 de desembre de 2004, la creació d'un grup de treball sobre bon govern i transparència administrativa, amb l'encàrrec de redactar un informe sobre els principis que han d'orientar les actuacions de les administracions públiques catalanes, dels seus organismes i empreses i dels seus responsables polítics i professionals, per tal d'assegurar la transparència en la gestió dels recursos públics i la igualtat en l'accés a la informació sobre aquesta gestió per part de tots els ciutadans, organitzacions i empreses.
El grup de treball ja ha lliurat el seu treball el qual està accessible a http://www.gencat.net/justicia/inf_bongovern/index.htm
La imatge de marca d'un país socialment responsable
El gran desenvolupament que està experimentant la Responsabilitat Social per part de les empreses pot trobar una limitació o una palanca en funció de la imatge del propi país on opera.
Per això, la marca-país també ha d'incorporar l'atribut de l'RSE, en tant que paradigma incorporat a les empreses del país i les relacions entre elles, donant lloc al concepte de Territoris Responsables. Article de Josep Maria Canyelles a la revista Management & Empresa de la Universitat de Barcelona.
La imatge de marca d’un país socialment responsable
Josep Maria Canyelles
Per això, la marca-país també ha d'incorporar l'atribut de l'RSE, en tant que paradigma incorporat a les empreses del país i les relacions entre elles, donant lloc al concepte de Territoris Responsables. Article de Josep Maria Canyelles a la revista Management & Empresa de la Universitat de Barcelona.
La imatge de marca d’un país socialment responsable
Josep Maria Canyelles
Resum: El gran desenvolupament que està
experimentant la Responsabilitat Social
per part de les empreses pot trobar una limitació o una palanca en funció de la
imatge del propi país on opera. Per això, la marca-país també ha d’incorporar
l’atribut de la RSC, en tant que paradigma incorporat a les empreses del país i
les relacions entre elles, donant lloc al concepte de Territoris Responsables.
Paraules clau: Responsabilitat Social Corporativa, territoris responsables, branding,
marca-país.
L’interès de moltes empreses en començar a desenvolupar
polítiques de Responsabilitat Social va molt lligat a una expectativa de
retorn, en el sentit que un comportament adequat a la sensibilitat del temps
actual pot afavorir una millor reputació, confiança i fidelitat de les parts
interessades i especialment dels clients i la societat.
Malgrat que estem en un món globalitzat, l’origen dels
productes és un factor rellevant no solament en referència a la qualitat
associada sinó a altres referents culturals més amplis i genèrics. Davant la
possible tria, el ciutadà pot prendre opcions fins i tot quan aquestes tinguin
una base no directament vinculada a la qualitat del producte de compra.
Aquest fet real comporta que el treball responsable
socialment d’una empresa, i especialment quan aquesta empresa està molt
connotada nacionalment, pugui no obtenir
el rèdit de benefici d’imatge que se n’esperava si la marca-país actua de manera
negativa.
Amb aquesta nota de reflexió volem significar que la
relació entre RSC i territori no és irrellevant. D’una banda, una empresa no
pot exercir plenament la seva responsabilitat social si no ho fa en un context,
un territori, on prevalgui aquest sentit de la responsabilitat de les empreses
davant la societat. Però alhora una empresa responsable pot no comunicar
satisfactòriament aquest missatge si el rerefons de la imatge del país
distorsiona, suposa un soroll comunicatiu de difícil resolució o de gran
inversió.
Serveixi d’il·lustració el fet que bona part de les
empreses de matriu espanyola que operen a llatinoamèrica han hagut de fer i fan
una gran inversió en RSC molt orientada a millorar la seva imatge, la qual es
va guanyar en un moment determinat el qualificatiu despectiu de
neocolonització. La valoració que el ciutadà mitjà –i els agents i les parts
interessades locals- en fan és prou
divergent respecte d’unes unes empreses que segurament van sobrevalorar la
comunió lingüística i d’entrada no van saber prendre consciència de les
respectives singularitats culturals, socials i nacionals de cada país.
Marques de país a la
Societat de la Informació
No
podem obviar que, en el context de la societat de la informació, els ciutadans
tenen cada cop un major accés a les dades d’altres països, de manera que se’n
poden conformar una idea més perfecte. Els tòpics que sempre hem tingut sobre
la qualitat i altres atributs dels productes en funció no sols de la marca sinó
del seu origen nacional ara es van enriquint amb dades que es renoven i
contrasten en un mercat mundial continu de marques-país.
No
sorprèn doncs que des de fa anys el branding
aplicat a països o ciutats hagi anat guanyant posicions en l’interès dels
líders polítics i empresarials, i que fins i tot se n’elaborin i publicitin
rànkings. Recentment, s’ha donat a conèixer el Nation Brand Index (índex de marca de país, per iniciativa de l’empresa d’investigació
de mercats Global Market Inside) on es classifiquen els diferents estats. Segons aquest estudi, la percepció d’un país a
l’exterior ve determinada de forma preferent per sis dimensions. Aquest hexàgon de la imatge es composa de turisme (la promoció turística és
importantíssima), exportació (l’efecte made
in, preferència i rebuig), política (condicions interiors i aportació a la
governança del món), immigració i inversió (disposició a anar a treballar o a
invertir en un país), cultura (patrimoni...) i gent (qualitat humana).
En tots aquests factors, d’una manera o altra, s’hi troben
subjacents aspectes propis de la manera com un país exerceix el seu sentit de
responsabilitat, tant a partir de les empreses com de les polítiques públiques
i com tot plegat realimenta la pròpia cultura organitzativa i social.
Les darreres dades disponibles sobre la imatge d’Espanya
indiquen una mala posició relativa
almenys en comparació amb els països de l’entorn. Amb l’afegit que no hi ha una
assumpció per part dels propis ciutadans ja que els estudis d’autoimatge
mostren un alt grau de wishfull thinking entre aquests. La imatge
comercial obté una nota particulament baixa.
La RSC com a
component de la marca
Per descomptat, les pràctiques de RSC són una dimensió de
cada empresa, una expressió singular de la seva manera d’entendre les relacions
amb el seu entorn i els atributs que vol vincular a la seva creació de valor.
Però aquestes pràctiques no són alienes a la realitat diferencial de cada país,
s’adeqüen a l’especificitat de cada territori. De manera que a cada país es va
conformant un cert model de RSC que, en la seva visió general, seria bo de poder
anar observant i influint o modulant, en el sentit que a mesura que el
paradigma de la RSC va prenent rellevància social, la relació que aquesta estableix
amb el model de país passa de ser un mer correlat a esdevenir un factor d’influència
significativa. La RSC esdevé part indestriable del projecte de país.
En aquesta interrelació creixent, la marca-país en tant
que un atribut més de la marca-producte, està cridada a guanyar-hi un major
pes. Som en una economia d’actius intangibles i aquesta no deixa de ser-ne un
més, i no precisament dels més difícils de valorar. Pot ser relativament fàcil
de quantificar a partir d’eines sociològiques sobre la percepció i les pautes
de conducta, però en canvi és un dels intangibles associats a la proposta de
valor sobre els quals és més difícil d’incidir, precisament pel seu caràcter
general i la consideració global.
Tanmateix seria il·lús deixar la gestió de la marca-país a
qui objectivament té la capacitat per exercir un liderat més eficaç, que és el
sector públic, per la posició i per la capacitat inversora en campanyes. Una
renúncia tal, equival a considerar que la millora de la marca de territori
solament depèn de campanyes de comunicació, i com a màxim a la gestió de la
reputació nacional, tot plegat pantalles cosmètiques que solament podrien ser
eficaces en un context previ a la societat de la informació.
Observem com el prestigi d’un país com els EUA pot sofrir
grans davallades en relativament poc temps i malgrat que la seva capacitat de
recuperar prestigi es posarà en marxa és evident que la imatge n’ha quedat
afectada a la llum pública del món. No ens referim a les pèrdues per les
conseqüències de les catàstrofes naturals, davallades turístiques, etc., sinó a
les conseqüències en la consciència de les persones i les parts i com poden
afectar a la seva capacitat de liderat mundial.
Avui, gestionar la imatge d’un país requereix fer una
acció real –no cosmètica- de millorar la capacitat de ser més responsables vers
les parts internes i també en el context internacional. I sobretot amb
l’exemple de les empreses més punteres en la seva internacionalització ja que
aquestes haurien d’incorporar en els seus informes de sostenibilitat el seu
impacte en la imatge del país. Avui en gran mesura la imatge simplificada de
Catalunya Ebre enllà és la imatge del Govern de la Generalitat, i de la Caixa,
Gas Natural i quatre més. La imatge d’un país la podem fer recaure en unes
decisions empresarials i de govern. En part és així. Com també que la millora
de la imatge del país redunda en el seu propi profit! La imatge dels catalans
com a gent treballadora, seriosa, honrada, assenyada... suposa un prestigi del
qual l’economia del país se’n beneficia.
RSC i país
La pràctica de la RSC es troba en diferents estadis de
desenvolupament a cada país però a cada indret seguit un model propi i adequat
al seu context. Atenent al fet diferencial que Catalunya ha tingut al llarg de
la seva història pel que fa a la mentalitat d’iniciativa i empresarial seria
oportú promoure un especial esforç de desenvolupament empresarial d’aquestes
tendències. No tant per una propietat catalana del capital que en bona part ja
no és tal, sinó més pròpiament d’acord amb un context de país i societat que,
per raó del seu major desenvolupament, pot ser un terreny més fèrtil a
l’experimentació de determinades apostes corporatives de millora de l’impacte
social i ambiental de l’empresa.
La RSC, malgrat que ha tingut origen en les conseqüències
globals de l’impacte de les empreses i té doncs en la seva base un rerefons
internacional, quan ha d’implantar-se pren cos en un territori, en una
societat, de manera que normalment reflectirà unes determinades prioritats
nacionals. I és bo que sigui així i que es fomenti l’arrelament de la pràctica
responsable a les condicions i situació del país, en tant que més gran serà la
seva responsabilitat i major l’eficiència de les mesures.
Catalunya constitueix un espai econòmic i social de
referència on poder desplegar intensament les polítiques de RSC i on poder
desenvolupar des de la corresponsabilitat una praxis que s’adeqüi als propis models
econòmic, productiu, social, cultural, territorial, polític, etc.
L’acord estratègic subscrit pel Govern de Catalunya i
els agents socials (febrer 2005) per a la internacionalització, la qualitat de
l'ocupació i la competitivitat de l'economia catalana, ja va en aquesta línia
quan planteja la necessitat d'una ràpida transformació de l'economia catalana
cap a una economia del coneixement, basada en la tecnologia, els serveis
avançats i la modernització de la gestió, tot això potenciat per un treball
qualificat, en un model de creixement ecològicament sostenible i socialment
cohesionat. La creació de riquesa en un marc de sostenibilitat i cohesió social
és precisament el sentit de la RSC.
La RSC tanmateix s’ha de saber comunicar. I si parlem
d’una RSC de territori, s’ha de vincular clarament a la marca de país, tema que
amb motiu de la dimensió RSC suscita una nova reflexió.
La marca Catalunya
Catalunya no ha sabut treure tot el profit del seu
prestigi internacional per construir una marca reconeguda, fet que es deu a motius
diversos: coexistència amb la marca estatal i interessos de les grans empreses;
atomització des de les institucions amb marques diferents per exemple en els
reclams turístics... (Però tampoc a nivell intern ha sabut generar un efecte
barrera de ‘consum nacional’ com es pot apreciar per exemple en el fet que ni
el propi sentit identitari ni un sentit de marca no han aconseguit que als
restaurants d’aquí se serveixi majoritàriament vins del país).
Enfortir la marca Catalunya vinculada a aquests atributs
suposa un gran repte, el qual s’ha de poder gestionar sense que perjudiqui
l’empresa catalana gran que sabem que no renunciarà a la marca estatal. Un
repte amb tot el que suposa d’oportunitat el fet de disposar d’una marca-país
profunda per la història del país que representa però molt verge respecte la
imatge internacional en el sentit que el més important des del punt de vista de
les tècniques actuals de branding està per fer, i per tant subjecte a
construir-hi la fórmula que equilibri els atributs desitjats.
Explicava Vicent Partal enguany a la Universitat Catalana
d’Estiu una curiositat -que més enllà de l’anècdota pot resultar prou
significativa- sobre la descoberta d’un restaurant al centre dels EUA amb la
carta exclusivament en català el propietari del qual ni sabia la nostra llengua
ni res del nostre país. Havia volgut fer un restaurant mediterrani, però en fer
ús de la llengua castellana tothom li demanava tacos mexicans. Si ho
hagués fet amb italià, tothom hi hauria anat a menjar pizzes. De la mateixa
manera, el francès estava excessivament connotat... Investigant damunt el mapa,
va arribar a la conclusió que valer-se de la llengua catalana era l’opció més
genuïnament mediterrània i no connotada. Peculiar però significatiu de la
relació entre identitats i comerç en el món global.
L’economia i el comerç mundial han tendit de sempre a
considerar poc les identitats, salvant excepcions més recents sobre la
rellevància de l’economia regional.
La tendència ha estat a considerar que les unitats de decisió econòmica han
estat les economies domèstiques, l’empresa i l’administració pública (Lipsey,
1963). Tanmateix, res no impedeix considerar altres unitats, i cada cop més
poden desenvolupar-se altres tipus d’identificadors que actuïn a nivell de
diferenciadors i que poden afectar en positiu o en negatiu. Caldrà estar atent
a com la pròpia globalització pot generar o accentuar efectes locals, grupals o
identitaris que generin perfils de compra. Aquestes unitats d’anàlisi –com el
mateix concepte de ‘compra nacional’- han tendit a ser menysvalorades pels
analistes o considerades una distorsió del model.
La marca Catalunya pot valer-se profundament del sentit de
responsabilitat i dels atributs que hom reconeix als ciutadans d’aquest país. Una
marca que per a les grans empreses catalanes que no poden deixar de brandar
també la marca Espanya, els pot ser un atribut complementari, mentre que per a
altres empreses els pot suposar la marca de referència. Una marca, per tant, no
connotada de sol i platja i altres
elements de la iconografia i el folklore més ranci, fet rellevant no ja per un
sentit identitari, sinó per construir una marca que integri de manera
fonamental els criteris de la responsabilitat. Que parteixi de la
sostenibilitat, de la singularitat de les cultures, del valor de la cohesió
social, del diàleg i la tolerància... Una marca amb mil anys d’història que pot
donar resposta a valors i inquietuds de la societat actual. Una marca que s’ha
de construir des del punt de vista de la seva composició per a ser apta
comunicativament, però que té darrera seu tota una càrrega de realitats, que en
tot cas cal saber anar gestionant per orientar sinèrgicament vers aquest
objectiu compartit.
En aquest sentit, no és en absolut una consideració menor
el fet que la llengua i cultura catalanes disposin ja d’un domini propi a
internet, com a fet pioner i excepcional a la xarxa, suposa un fet singular
molt important que pot aportar molt valor a l’objectiu manifest en aquest
article.
Catalunya, igual que apareix excel·lentment posicionada en
els índex de desenvolupament humà i en l’esperança de vida, pot marcar el seu
propi liderat en capital relacional i humà, en creativitat, en governança, en
integració de la diferència...
Conclusió
En una economia global en què els consumidors poden
valorar amb major informació el desenvolupament de la Responsabilitat Social per part de les empreses, aquesta pràctica
va esdevenint un referent en el món del management i de les operacions i
relacions comercials internacionals.
Però els actius intangibles que les empreses procuren
gestionar amb la RSC no depenen en exclusiva dels processos propis interns sinó
que també tenen com a referent el país, en tant que espai on es produeix bona
part del marc relacional, però també el país en tant que marca que es reconeix
globalment i que porta associats uns determinats atributs entre els quals els
de la Responsabilitat Social, donant
lloc al concepte de Territoris
Responsables.
En un context en què les transaccions comercials
internacionals seran cada cop més abundants en un món global, l’efecte made
in, és a dir, la preferència per productes de determinats països esdevindrà
un aspecte clau de la imatge exterior. La vinculació de l’oferta comercial a
una marca de territori que, a més dels valors característics de qualitat,
tingui la capacitat de transmetre de manera diàfana aquest missatge de
sostenibilitat i responsabilitat, anirà esdevenint un atribut d’alt valor
afegit.
I un país sols podrà enriquir la seva marca amb l’atribut
de la Responsabilitat Social si disposa d’una trajectòria de responsabilitat i
de generació de capital relacional com a comunitat –que tenim-, unes pràctiques
generalitzades i comunicades –que encara no tenim-, i un model de
desenvolupament propi de la RSC amb el compromís de totes les parts –que caldrà
construir-.
Josep Maria
Canyelles i Pastó
Expert en Responsabilitat Social Corporativa i Quadre de
Comandament Integral. Promotor de www.responsabilitatglobal.com,
vicepresident del Fòrum de Gestió Integral, i col·laborador de: Institut
d’Estrategia, Associació per a les Nacions Unides, Fundació Pere Tarrés-URL,
UOC, UdG, GREC·Resolució de Conflictes.
Etiquetes de comentaris:
catalunya,
estratègia,
mem'05,
polítiques públiques,
territoris responsables
27.9.05
La resolució de conflictes com una dimensió de la RSC
La Universitat de Girona ha programat el Postgrau en Mediació Comunitària i Resolució de Conflictes Públics, per aportar coneixements teòrics i pràctics que permetin la intervenció en els conflictes, el seu abordatge i la seva gestió, per a persones que desenvolupen projectes en l'àmbit comunitari, ja siguin de titularitat pública, del tercer sector o del sector empresarial.
Entre les dimensions que s'hi tractaran, hi ha precisament l'empresa i el conflicte en el context social, abordant aspectes com el marc de relacions entre empresa i societat davant el conflicte públic, la gestió alternativa de conflictes com un criteri bàsic per a l'RSE, l'acció social comunitària de l'empresa, i les estratègies col·laboratives des del sector públic en el marc de la RSC.
El postgrau, que es farà del 21 d'octubre del 2005 al març del 2006, està dirigit per Xavier Pastor (Grec · Resolució de Conflictes) i la part de RSC estarà impartida per Josep Maria Canyelles (promotor de Responsabilitat Global). Més informació.
Entre les dimensions que s'hi tractaran, hi ha precisament l'empresa i el conflicte en el context social, abordant aspectes com el marc de relacions entre empresa i societat davant el conflicte públic, la gestió alternativa de conflictes com un criteri bàsic per a l'RSE, l'acció social comunitària de l'empresa, i les estratègies col·laboratives des del sector públic en el marc de la RSC.
El postgrau, que es farà del 21 d'octubre del 2005 al març del 2006, està dirigit per Xavier Pastor (Grec · Resolució de Conflictes) i la part de RSC estarà impartida per Josep Maria Canyelles (promotor de Responsabilitat Global). Més informació.
30.8.05
Catalunya ha de desenvolupar el seu propi model de RSC
La pràctica de la Responsabilitat Social d'Empresa està ocupant posicions importants en les inquietuds del món empresarial i també en l'agenda política. Són moltes les empreses que han percebut la necessitat d'afrontar la incorporació de criteris ètics i de bon govern dins les seves organitzacions, precisament per garantir-ne la seva sostenibilitat a llarg termini.
Amb aquest motiu la Universitat Catalana d'Estiu 2005, en la seva 37a edició, ha volgut sumar-se a l'interès per la matèria i Josep Maria Canyelles hi ha desenvolupat el curs La responsabilitat social de les empreses. Compromisos ètics ambientals, socials, econòmics, laborals i nacionals, fent una aproximació al llarg de tres dies a les bases teòriques i pràctiques de la RSC amb referències sobre el desenvolupament d'aquest enfocament de gestió en clau de país.
Atenent al fet diferencial que Catalunya ha tingut al llarg de la seva història pel que fa a la mentalitat d'iniciativa i empresarial seria oportú promoure un especial esforç de desenvolupament empresarial d'aquestes tendències. No tant per una propietat catalana del capital que cada cop és menor, sinó més pròpiament d'acord amb un context de país i societat que, per raó del seu major desenvolupament, pot ser un terreny més fèrtil a l'experimentació de determinades apostes corporatives de millora de l'impacte social i ambiental de l'empresa.
La RSC, malgrat que ha tingut origen en les conseqüències globals de l'impacte de les empreses i té doncs en la seva base un rerefons internacional, quan ha d'implantar-se pren cos en un territori, en una societat, de manera que normalment reflectirà unes determinades prioritats. I és bo que sigui així i que es fomenti l'arrelament de la pràctica responsable a les condicions i situació del país, en tant que més gran serà la seva responsabilitat i major l'eficiència de les mesures.
Catalunya constitueix un espai social de referència i un marc social i ambiental on poder aplicar les mesures d'RSE i on poder desenvolupar des de la corresponsabilitat una praxis que s'adeqüi als models social, cultural, territorial, polític, etc.
Contràriament a la pràctica del 'check list' i d'importació immediata de pràctiques, un model territorial d'RSE ve donat per la capacitat de liderat per articular un discurs i unes determinades sinèrgies, les pràctiques del qual vindran donades pel nivell de l'Estat del Benestar, pel desenvolupament i fortalesa organitzativa dels nuclis d'interès de les empreses (clients, agències, treballadors...), i per la percepció que les altes direccions de les multinacionals que operin en el territori tinguin de la singularitat del territori.
En els propers temps haurem de veure si les diferents parts, incloses les empreses amb seu aquí com les de fora, incorporen una millor adequació territorial de l'RSE.
Amb aquest motiu la Universitat Catalana d'Estiu 2005, en la seva 37a edició, ha volgut sumar-se a l'interès per la matèria i Josep Maria Canyelles hi ha desenvolupat el curs La responsabilitat social de les empreses. Compromisos ètics ambientals, socials, econòmics, laborals i nacionals, fent una aproximació al llarg de tres dies a les bases teòriques i pràctiques de la RSC amb referències sobre el desenvolupament d'aquest enfocament de gestió en clau de país.
Atenent al fet diferencial que Catalunya ha tingut al llarg de la seva història pel que fa a la mentalitat d'iniciativa i empresarial seria oportú promoure un especial esforç de desenvolupament empresarial d'aquestes tendències. No tant per una propietat catalana del capital que cada cop és menor, sinó més pròpiament d'acord amb un context de país i societat que, per raó del seu major desenvolupament, pot ser un terreny més fèrtil a l'experimentació de determinades apostes corporatives de millora de l'impacte social i ambiental de l'empresa.
La RSC, malgrat que ha tingut origen en les conseqüències globals de l'impacte de les empreses i té doncs en la seva base un rerefons internacional, quan ha d'implantar-se pren cos en un territori, en una societat, de manera que normalment reflectirà unes determinades prioritats. I és bo que sigui així i que es fomenti l'arrelament de la pràctica responsable a les condicions i situació del país, en tant que més gran serà la seva responsabilitat i major l'eficiència de les mesures.
Catalunya constitueix un espai social de referència i un marc social i ambiental on poder aplicar les mesures d'RSE i on poder desenvolupar des de la corresponsabilitat una praxis que s'adeqüi als models social, cultural, territorial, polític, etc.
Contràriament a la pràctica del 'check list' i d'importació immediata de pràctiques, un model territorial d'RSE ve donat per la capacitat de liderat per articular un discurs i unes determinades sinèrgies, les pràctiques del qual vindran donades pel nivell de l'Estat del Benestar, pel desenvolupament i fortalesa organitzativa dels nuclis d'interès de les empreses (clients, agències, treballadors...), i per la percepció que les altes direccions de les multinacionals que operin en el territori tinguin de la singularitat del territori.
En els propers temps haurem de veure si les diferents parts, incloses les empreses amb seu aquí com les de fora, incorporen una millor adequació territorial de l'RSE.
Etiquetes de comentaris:
catalunya,
esdeveniments,
formació,
polítiques públiques,
reflexions
4.7.05
Curs d'RSC a la Universitat Catalana d'Estiu 2005
Curs a la Universitat Catalana d'Estiu 2005:
La responsabilitat social de les empreses. Compromisos ètics ambientals, socials, econòmics, laborals i nacionals.
per Josep Maria Canyelles, promotor de Responsabilitat Global.
dies 22, 23 i 24 d'agost de 2005
La pràctica de la Responsabilitat Social Corporativa està ocupant posicions importants en les inquietuds del món empresarial i també en l’agenda política. Són moltes les empreses que han percebut la necessitat d’afrontar la incorporació de criteris ètics i de bon govern dins les seves organitzacions, precisament per garantir-ne la seva sostenibilitat a llarg termini.
Amb l’objectiu de donar a conèixer als inscrits una aproximació a les bases teòriques i pràctiques de la RSC, tractarem els següents continguts, tot fent algunes referències sobre el desenvolupament d’aquest enfoc de gestió en clau nacional:
1. Definint la RSC. Presentació de casos. Interessos i motivacions de les organitzacions. Col·loqui-debat: Observar la llei o anar més enllà?
2. La relació empreses, govern i societat.
3. La gestió de la diversitat de mesures de RSC. Els aspectes ambientals, socials, laborals etc. El lideratge ètic i els codis de conducta corporativa. Els informes de sostenibilitat.
La responsabilitat social de les empreses. Compromisos ètics ambientals, socials, econòmics, laborals i nacionals.
per Josep Maria Canyelles, promotor de Responsabilitat Global.
dies 22, 23 i 24 d'agost de 2005
La pràctica de la Responsabilitat Social Corporativa està ocupant posicions importants en les inquietuds del món empresarial i també en l’agenda política. Són moltes les empreses que han percebut la necessitat d’afrontar la incorporació de criteris ètics i de bon govern dins les seves organitzacions, precisament per garantir-ne la seva sostenibilitat a llarg termini.
Amb l’objectiu de donar a conèixer als inscrits una aproximació a les bases teòriques i pràctiques de la RSC, tractarem els següents continguts, tot fent algunes referències sobre el desenvolupament d’aquest enfoc de gestió en clau nacional:
1. Definint la RSC. Presentació de casos. Interessos i motivacions de les organitzacions. Col·loqui-debat: Observar la llei o anar més enllà?
2. La relació empreses, govern i societat.
3. La gestió de la diversitat de mesures de RSC. Els aspectes ambientals, socials, laborals etc. El lideratge ètic i els codis de conducta corporativa. Els informes de sostenibilitat.
25.6.05
Número especial sobre RSE de la revista SUD
Coincidint amb la celebració del Congrés de la UGT a Lleida, la Fundació Comaposada ha editat un número especial de la publicació SUD sobre Responsabilitat Social Corporativa. Us annexo en pdf l'article amb què hi he col·laborat, desitjant que sigui del vostre interès.
Josep Maria Canyelles
Promotor de Responsabilitat Global
Editorial: juegos de niños en Wall Street. Nicolás Cortés
Articles de l'Especial:
- L'RSC com una opció estratègica. Josep Maria Canyelles
- RSC como factor de competitividad en Iberdrola. Juan Felipe Puerta
- L'RSC a TMB. Albert Piqué
- L'RSC en la gestió del fet migratori. Xavier Blanca
- La RSC y las relaciones laborales. Julia Requejo
- RSC, no sense la participació sindical. Jaume Collboni
- RSC, més enllà de la moda. Carles Campuzano
- Quin sentit té l'RSC en una economia globalitzada? Àngel Miret
Sud. Cooperació Sindical Internacional. Núm. 7, primavera-estiu 2005.
28.5.05
Josep Maria Canyelles compareix en la subcomissió de RSC del Congrés
En la sessió del 17 de maig de la subcomissió de Responsabilitat Social Corporativa del Congrés dels Diputats, va fer la seva compareixença Josep Maria Canyelles, promotor de Responsabilitat Global, en qualitat d'expert i de col·laborador de ANUE, l'Associació per a les Nacions Unides a Espanya.
En la seva intervenció va destacar la rellevància de la RSC en el context global i per a avançar en la governança del món, però alhora la necessitat d'abordar models i estímuls que facilitin la incorporació d'aquestes pràctiques a la petita i mitjana empresa.
Va partir d'una visió de la RSC centrada en la complexitat, i que no es queda merament en una concepció ètica sinó que és una necessitat de les empreses davant la pressió de les parts i cada vegada més davant la necessitat d'avançar en la gestió dels seus propis actius intangibles d'una manera coherent i creadora de valor sostenible. Aquest procés és imparable perquè va implícit en el nou paradigma de la Societat del Coneixement.
Es va posicionar en el sentit que la RSC ha de ser per definició una pràctica voluntària, si bé això no és obstacle perquè existeixi l'obligació d'informar amb transparència, o perquè es puguin introduir mesures de foment que fins i tot arribin a discriminar positivament les empreses responsables. Encara que això no implica que la legislació no pugui ampliar el seu marc d'obligació per a abastar una regulació més àmplia, sense atendre aquests àmbits regulats des de la RSC.
Va destacar la RSC com una oportunitat davant la qual els governs han d'articular polítiques de suport i foment, amb una estratègia basada a remoure obstacles i afavorir-la especialment per mitjà de la pròpia lògica interna de la RSC, és a dir valent-se de la força de la cadena de provisió, de la subcontractació, etc. Va afirmar que unes polítiques públiques efectives de promoció de la RSC no han de passar necessàriament per una legislació. El sector públic, per la seva banda, amb l'altíssim potencial de la despesa, no només pot sinó que ha d'exercir la seva pròpia RSC començant per la compra pública ètica o sostenible. Respecte a la Llei de Contractes, s'hauria d'impulsar amb major força la introducció de les clàusules socials.
Va posar l'accent en una derivada de gran interès en el debat de la RSC: es pot objectar si sota la seva capa s'ha de donar una reflexió sobre el desenvolupament d'una Societat del Benestar com a evolució des de l'Estat del Benestar i amb la presumpció o el risc d'una laxitud en les característiques d'aquest. Va opinar que en cap cas hauria de ser aquest l'objectiu a perseguir per part de l'Administració. L'abordatge de la RSC per part del sector públic no hauria de servir per a resoldre problemes propis de mal finançament o ineficàcies en polítiques públiques.
En canvi, aquest abordatge ha de servir per a resoldre alguns problemes de futur, afrontar alguns riscos que ja estan en la societat però que encara no formen part fonamental de les polítiques públiques: com crear capital social. En aquesta perspectiva, i pel que respecta a la reflexió de la RSC, hem de concebre les empreses no només com causants de possibles perjudicis que han de ser perseguits o de riquesa que ha de ser fiscalitzada, sinó com a inductores de processos de canvi.
En la seva intervenció va destacar la rellevància de la RSC en el context global i per a avançar en la governança del món, però alhora la necessitat d'abordar models i estímuls que facilitin la incorporació d'aquestes pràctiques a la petita i mitjana empresa.
Va partir d'una visió de la RSC centrada en la complexitat, i que no es queda merament en una concepció ètica sinó que és una necessitat de les empreses davant la pressió de les parts i cada vegada més davant la necessitat d'avançar en la gestió dels seus propis actius intangibles d'una manera coherent i creadora de valor sostenible. Aquest procés és imparable perquè va implícit en el nou paradigma de la Societat del Coneixement.
Es va posicionar en el sentit que la RSC ha de ser per definició una pràctica voluntària, si bé això no és obstacle perquè existeixi l'obligació d'informar amb transparència, o perquè es puguin introduir mesures de foment que fins i tot arribin a discriminar positivament les empreses responsables. Encara que això no implica que la legislació no pugui ampliar el seu marc d'obligació per a abastar una regulació més àmplia, sense atendre aquests àmbits regulats des de la RSC.
Va destacar la RSC com una oportunitat davant la qual els governs han d'articular polítiques de suport i foment, amb una estratègia basada a remoure obstacles i afavorir-la especialment per mitjà de la pròpia lògica interna de la RSC, és a dir valent-se de la força de la cadena de provisió, de la subcontractació, etc. Va afirmar que unes polítiques públiques efectives de promoció de la RSC no han de passar necessàriament per una legislació. El sector públic, per la seva banda, amb l'altíssim potencial de la despesa, no només pot sinó que ha d'exercir la seva pròpia RSC començant per la compra pública ètica o sostenible. Respecte a la Llei de Contractes, s'hauria d'impulsar amb major força la introducció de les clàusules socials.
Va posar l'accent en una derivada de gran interès en el debat de la RSC: es pot objectar si sota la seva capa s'ha de donar una reflexió sobre el desenvolupament d'una Societat del Benestar com a evolució des de l'Estat del Benestar i amb la presumpció o el risc d'una laxitud en les característiques d'aquest. Va opinar que en cap cas hauria de ser aquest l'objectiu a perseguir per part de l'Administració. L'abordatge de la RSC per part del sector públic no hauria de servir per a resoldre problemes propis de mal finançament o ineficàcies en polítiques públiques.
En canvi, aquest abordatge ha de servir per a resoldre alguns problemes de futur, afrontar alguns riscos que ja estan en la societat però que encara no formen part fonamental de les polítiques públiques: com crear capital social. En aquesta perspectiva, i pel que respecta a la reflexió de la RSC, hem de concebre les empreses no només com causants de possibles perjudicis que han de ser perseguits o de riquesa que ha de ser fiscalitzada, sinó com a inductores de processos de canvi.
Canyelles entrevistat a EL PUNT
28 de maig 2005
El diari EL PUNT fa una entrevista a Josep Maria Canyelles: "Catalunya necessita una societat civil forta"
El diari EL PUNT fa una entrevista a Josep Maria Canyelles: "Catalunya necessita una societat civil forta"
27.5.05
Èxit de participació del 1r Congrés de Comptabilitat i Direcció
Els dies 27 i 28 de maig ha tingut lloc el primer Congrés Català de Comptabilitat i Direcció, el qual ha tingut una participació de més de mil persones, en el que ha estat qualificat com un gran èxit de participació per a un congrés d'aquestes característiques. La segona edició ja ha estat convocada per al 24 i 25 de maig de 2007 a la seu de IESE.
L'ACCID, entitat organitzadora, té un ampli suport tant de col·legis professionals com d'universitats, administracions i empreses, i en dos anys d'existència ha mostrat una gran capacitat i ha desenvolupat uns plantejaments molts oberts, fet que ha propiciat que en el marc del congrés, a part dels temes més estrictament comptables s'han tractat altres temes d'actualitat i interès com el de la Responsabilitat Social Corporativa.
En la comunicació "La gestió estratègica de la Responsabilitat de les empreses", Josep Maria Canyelles, promotor de Responsabilitat Global, afirma que l'RSC és un fenomen imparable perquè respon a la lògica de la nova societat (de la informació, del coneixement, del risc, de la complexitat, relacional...). En aquest sentit, les organitzacions més ubicades en aquest nou context la integren d'una manera progressivament més estratègica, que és la destinació final d'aquest enfocament de gestió, diluint-se formalment en el nucli del negoci com una dimensió integrada en la creació de valor de l'empresa del segle XXI. La sublimació de l'RSC estratègica és la capacitat de concebre la seva aportació no solament en termes de minimització del risc o de maximització de les oportunitats sinó de desplegament sinèrgic en el mapa estratègic de creació de valor per a l'empresa i per als diferents stakeholders amb una gestió per mitjà d'eines estratègiques com el Quadre de Comandament Integral.
Podeu demanar el text de la comunicació (28 pgs) en versió catalana o castellana.
L'ACCID, entitat organitzadora, té un ampli suport tant de col·legis professionals com d'universitats, administracions i empreses, i en dos anys d'existència ha mostrat una gran capacitat i ha desenvolupat uns plantejaments molts oberts, fet que ha propiciat que en el marc del congrés, a part dels temes més estrictament comptables s'han tractat altres temes d'actualitat i interès com el de la Responsabilitat Social Corporativa.
En la comunicació "La gestió estratègica de la Responsabilitat de les empreses", Josep Maria Canyelles, promotor de Responsabilitat Global, afirma que l'RSC és un fenomen imparable perquè respon a la lògica de la nova societat (de la informació, del coneixement, del risc, de la complexitat, relacional...). En aquest sentit, les organitzacions més ubicades en aquest nou context la integren d'una manera progressivament més estratègica, que és la destinació final d'aquest enfocament de gestió, diluint-se formalment en el nucli del negoci com una dimensió integrada en la creació de valor de l'empresa del segle XXI. La sublimació de l'RSC estratègica és la capacitat de concebre la seva aportació no solament en termes de minimització del risc o de maximització de les oportunitats sinó de desplegament sinèrgic en el mapa estratègic de creació de valor per a l'empresa i per als diferents stakeholders amb una gestió per mitjà d'eines estratègiques com el Quadre de Comandament Integral.
Podeu demanar el text de la comunicació (28 pgs) en versió catalana o castellana.
3.5.05
El 1r Congrés de Comptabilitat i Direcció abordarà la RSC
Els dies 26 i 27 de maig de 2005 se celebrarà a Barcelona el I Congrés Català de Comptabilitat i Direcció que organitza l'ACCID (Associació Catalana de Comptabilitat i Direcció). El Congrés comptarà amb una sèrie de conferències i ponències realitzades per professionals de primer nivell tant de l'àmbit acadèmic com del professional.
Josep Maria Canyelles, promotor de Responsabilitat Global i expert en gestió estratègica mitjançant Balanced Scorecard, ha estat escollit pel Comitè Científic per a desenvolupar una comunicació sobre la Gestió estratègica de l'RSC. La comunicació tindrà lloc divendres 27 de maig a partir de les 10 hores.
La seva ponència partirà del sentit de l'RSC en el context de la nova societat de la informació, del coneixement, del risc, de la complexitat, relacional.... Les organitzacions millor adaptades a aquest context integren aquest nou enfocament de gestió, l'RSC, d'una manera progressivament més estratègica, diluint-la formalment en el nucli del negoci com una dimensió integrada en la creació de valor de l'empresa del segle XXI.
Canyelles proposa la integració de l'enfocament RSC en el Quadre de Comandament Integral: "la sublimació de la RSC estratègica és la capacitat de concebre la seva aportació no solament en termes de minimització del risc o de maximització de les oportunitats, sinó de desplegament sinèrgic en el mapa estratègic de creació de valor per a l'empresa i per als diferents "stakeholders" amb una gestió per mitjà d'eines estratègiques com el Quadre de Comandament Integral."
Més informació i inscripcions a:
Web del Congrés
Opuscle
En matèria de Responsabilitat Social Corporativa, hi haurà les següents presentacions:
DIA 26 (18:00 - 19:30)-SESSIONS DE TREBALL SIMULTÀNIES (I)
SALA 6: RESPONSABILITAT SOCIAL CORPORATIVA
President: Jaume Mariné (Director d'Administració, Finances i Organització de Codorniu)
Coordinador: Jordi Sanglàs (RR Asesco)
Ponents:
-Pendent. Jordi Espona (Caixa de Manlleu)
- Responsabilitat Corporativa, un intangible per la creació de valor. Jaume Mariné (Codorniu)
- SOM-os51 i marketing social: maximitzar el benefici empresarial per a maximitzar el benefici social / La responsabilitat social en un quadre de comandament integral. Esther Perelló / Silvia Urarte (SOM-os 51, Conética)
DIA 27 (09:45 - 11:15)-SESSIONS DE TREBALL SIMULTÀNIES(II)
President: José Manuel Canedo (Membre d'AECE)
Coordinadora: Pilar Morera (Professora de la UdG)
Ponents:
- El aseguramiento de los informes de sostenibilidad y/o de responsabilidad social corporativa. Una presentación de diversas propuestas de aseguramiento. Jordi Morrós (Universitat de Barcelona)
- Gestionar estratègicament la responsabilitat de l?empresa. Josep Maria Canyelles (Responsabilitat Global / Institut d'Estratègia)
- Gobierno Corporativo, Contabilidad y Remuneración del Consejero Delegado. Fernando Peñalva /Antonio Dávila (IESE)
Josep Maria Canyelles, promotor de Responsabilitat Global i expert en gestió estratègica mitjançant Balanced Scorecard, ha estat escollit pel Comitè Científic per a desenvolupar una comunicació sobre la Gestió estratègica de l'RSC. La comunicació tindrà lloc divendres 27 de maig a partir de les 10 hores.
La seva ponència partirà del sentit de l'RSC en el context de la nova societat de la informació, del coneixement, del risc, de la complexitat, relacional.... Les organitzacions millor adaptades a aquest context integren aquest nou enfocament de gestió, l'RSC, d'una manera progressivament més estratègica, diluint-la formalment en el nucli del negoci com una dimensió integrada en la creació de valor de l'empresa del segle XXI.
Canyelles proposa la integració de l'enfocament RSC en el Quadre de Comandament Integral: "la sublimació de la RSC estratègica és la capacitat de concebre la seva aportació no solament en termes de minimització del risc o de maximització de les oportunitats, sinó de desplegament sinèrgic en el mapa estratègic de creació de valor per a l'empresa i per als diferents "stakeholders" amb una gestió per mitjà d'eines estratègiques com el Quadre de Comandament Integral."
Més informació i inscripcions a:
Web del Congrés
Opuscle
En matèria de Responsabilitat Social Corporativa, hi haurà les següents presentacions:
DIA 26 (18:00 - 19:30)-SESSIONS DE TREBALL SIMULTÀNIES (I)
SALA 6: RESPONSABILITAT SOCIAL CORPORATIVA
President: Jaume Mariné (Director d'Administració, Finances i Organització de Codorniu)
Coordinador: Jordi Sanglàs (RR Asesco)
Ponents:
-Pendent. Jordi Espona (Caixa de Manlleu)
- Responsabilitat Corporativa, un intangible per la creació de valor. Jaume Mariné (Codorniu)
- SOM-os51 i marketing social: maximitzar el benefici empresarial per a maximitzar el benefici social / La responsabilitat social en un quadre de comandament integral. Esther Perelló / Silvia Urarte (SOM-os 51, Conética)
DIA 27 (09:45 - 11:15)-SESSIONS DE TREBALL SIMULTÀNIES(II)
President: José Manuel Canedo (Membre d'AECE)
Coordinadora: Pilar Morera (Professora de la UdG)
Ponents:
- El aseguramiento de los informes de sostenibilidad y/o de responsabilidad social corporativa. Una presentación de diversas propuestas de aseguramiento. Jordi Morrós (Universitat de Barcelona)
- Gestionar estratègicament la responsabilitat de l?empresa. Josep Maria Canyelles (Responsabilitat Global / Institut d'Estratègia)
- Gobierno Corporativo, Contabilidad y Remuneración del Consejero Delegado. Fernando Peñalva /Antonio Dávila (IESE)
6.4.05
Conveni de col·laboració entre l'Associació Catalana de Municipis (ACM) i Responsabilitat Global per promoure la Responsabilitat Social dels Ajuntaments
- L'Associació Catalana de Municipis (ACM) i Responsabilitat Global han signat un conveni de col·laboració per promoure la Responsabilitat Social dels Ajuntaments
En el document, totes dues parts manifesten que les administracions públiques tenen un rol a assumir en el liderat de territoris responsables, és a dir, de municipis i comarques on es pugui avançar vers una millora de la sostenibilitat i la creació de capital social a partir dels compromisos ètics de cadascuna de les parts.
En conseqüència, s'ha formalitzat un acord que preveu una relació de col·laboració amb l’objecte de sensibilitzar i donar a conèixer entre els municipis socis de l’ACM el marc de desenvolupament de l'RSC en el sector públic, tant des de la perspectiva de promoció territorial (TSR) com d’aplicació en la mateixa administració pública local (RSA).
Responsabilitat Global posarà a la disposició dels ens associats a l’ACM el seu servei d’assessorament alhora que col·laborarà en l’elaboració d’un discurs adequat a la realitat del sector. La relació de col·laboració permetrà prestar suport en el desenvolupament de models d'RSC adequats a la realitat de l’administració local, adreçant-se especialment als nivells de responsabilitat estratègica, ja siguin de rang polític o tècnic, dels ens locals.
A més, promouran conjuntament la realització d’un seminari sobre l'RSC i l’Administració Local.
PD: aquest seminari va tenir lloc el 12 de juliol del 2016 i va ser un gran èxit:
13.7.06 Èxit rotund de la Jornada RSA - Responsabilitat Social de les Administracions Públiques
Més d'un centenar de participants han assistit avui dimecres a la Jornada de Responsabilitat Social de les Administracions Públiques organitzada per l'Associació Catalana de Municipis, i el think tank Responsabilitat Global. El balanç de l'acte, que s'ha desenvolupat a l'hotel NH Calderón de Barcelona, es pot qualificar com a molt positiu tant per l'alt nombre d'assistents com per la gran rellevància dels ponents que hi han intervingut...
20.6.06 Responsabilitat Global promou l'RS de les AdministracionsA mesura que la Responsabilitat Social de les Empreses en poc temps ha esdevingut una pràctica reconeguda dins el món empresarial, s'han destapat noves preguntes:
- Quin ha de ser el paper de l'Administració Pública? Observar? Regular? Incentivar? Desenvolupar polítiques per a la pròpia Administració? Com es concreta en les Administracions Locals?
- Què vol dir Territoris socialment Responsables? Ha de ser aquest el repte de l'RSA? Qui els lidera?
- Com afecta els treballadors del sector públic? Estem parlant d'Ètica? Què hi diuen els sindicats?
7.3.05
Els municipis i la RSC en el marc dels Objectius del Mil·lenni
Dijous 10 de març tindrà lloc la Jornada MUNICIPIS DINAMITZADORS DELS OBJECTIUS DEL MIL·LENNI, organitzada per l'Associació per a les Nacions Unides a Espanya i la Diputació de Barcelona, en la qual es tractarà sobre com la RSC esdevé un repte a nivell municipal per a afrontar aspectes vinculats a la governança global.
L'any 2000, la Declaració del Mil·lenni de l'ONU va comprometre els països rics i pobres a fer tot el possible per eradicar la pobresa, promoure la dignitat humana i la igualtat i assolir la pau, la democràcia i la sostenibilitat ambiental. Els Objectius de Desenvolupament del Mil·lenni (ODM), són la concreció d'aquests esforços i tenen la fita del 2015 per al seu compliment. Els Objectius del Mil·lenni només s'aconseguiran si tenen sentit per als milers de milions de persones pels quals s'han pensat. Els objectius han de ser una realitat nacional, adoptats pels principals interlocutors: les persones i els governs. Són compromisos dels dirigents, que han d'assumir la responsabilitat de complir-los davant dels seus electors.
En un context mundial en què el concepte de governança ha anat guanyant rellevància, no solament els governs dels estats han d'exercir la defensa i promoció dels drets humans. També les empreses hi tenen un paper central que s'ha anat desenvolupant a partir de l'exercici de llur pròpia responsabilitat social i que NU ha volgut promoure a partir del Pacte Mundial. Avui la Responsabilitat Social Corporativa (RSC) ja no és un patrimoni de les grans corporacions multinacionals, sinó que totes les organitzacions, des de les pimes, a les ongs, passant per la mateixa administració local, estan cridades a esdevenir 'organitzacions ciutadanes' que actuen amb una conducta socialment responsable que alhora accentua la seva legitimitat.
Per a l'Administració Pública, parlar de RSC vol dir facilitar i promoure aquesta pràctica per part del teixit empresarial i organitzatiu del territori i, alhora, aplicar criteris similars en el context de les polítiques públiques, és a dir, a la pròpia administració. Un model de RSC que integra molts dels compromisos que els ajuntaments ja han anat emprenent en els darrers anys (entre els quals, els compromisos ambientals, els nous models de control social sobre l'Administració Pública, els impulsos a la governança i a la participació ciutadana, les polítiques que conciliació, i molts altres) i els dóna un marc de referència, basat en el compromís i la transparència.
En el programa destaquen:
- Conferencia inaugural 'Les Nacions Unides i els Objectius del Mil·lenni'. Stefano Petinatto, Programa de les Nacions Unides pel Desenvolupament (PNUD). Nova York
- L'Aliança Mundial de Ciutats contra la Pobresa. Mohand Cherifi, coordinador. Programa de les Nacions Unides pel Desenvolupament (PNUD). Ginebra
- La responsabilitat social corporativa. Josep Maria Canyelles. ANUE. Promotor de Responsabilitatglobal.com
L'any 2000, la Declaració del Mil·lenni de l'ONU va comprometre els països rics i pobres a fer tot el possible per eradicar la pobresa, promoure la dignitat humana i la igualtat i assolir la pau, la democràcia i la sostenibilitat ambiental. Els Objectius de Desenvolupament del Mil·lenni (ODM), són la concreció d'aquests esforços i tenen la fita del 2015 per al seu compliment. Els Objectius del Mil·lenni només s'aconseguiran si tenen sentit per als milers de milions de persones pels quals s'han pensat. Els objectius han de ser una realitat nacional, adoptats pels principals interlocutors: les persones i els governs. Són compromisos dels dirigents, que han d'assumir la responsabilitat de complir-los davant dels seus electors.
En un context mundial en què el concepte de governança ha anat guanyant rellevància, no solament els governs dels estats han d'exercir la defensa i promoció dels drets humans. També les empreses hi tenen un paper central que s'ha anat desenvolupant a partir de l'exercici de llur pròpia responsabilitat social i que NU ha volgut promoure a partir del Pacte Mundial. Avui la Responsabilitat Social Corporativa (RSC) ja no és un patrimoni de les grans corporacions multinacionals, sinó que totes les organitzacions, des de les pimes, a les ongs, passant per la mateixa administració local, estan cridades a esdevenir 'organitzacions ciutadanes' que actuen amb una conducta socialment responsable que alhora accentua la seva legitimitat.
Per a l'Administració Pública, parlar de RSC vol dir facilitar i promoure aquesta pràctica per part del teixit empresarial i organitzatiu del territori i, alhora, aplicar criteris similars en el context de les polítiques públiques, és a dir, a la pròpia administració. Un model de RSC que integra molts dels compromisos que els ajuntaments ja han anat emprenent en els darrers anys (entre els quals, els compromisos ambientals, els nous models de control social sobre l'Administració Pública, els impulsos a la governança i a la participació ciutadana, les polítiques que conciliació, i molts altres) i els dóna un marc de referència, basat en el compromís i la transparència.
En el programa destaquen:
- Conferencia inaugural 'Les Nacions Unides i els Objectius del Mil·lenni'. Stefano Petinatto, Programa de les Nacions Unides pel Desenvolupament (PNUD). Nova York
- L'Aliança Mundial de Ciutats contra la Pobresa. Mohand Cherifi, coordinador. Programa de les Nacions Unides pel Desenvolupament (PNUD). Ginebra
- La responsabilitat social corporativa. Josep Maria Canyelles. ANUE. Promotor de Responsabilitatglobal.com
17.2.05
RSC.- El tercer sector ha de comprendre l'RSC i integrar-la, i no només intentar "treure'n profit", segons un expert
MADRID, 16 Febr. (traduït d'EUROPAPRESS) - Les organitzacions de la societat civil han de comprendre el moviment empresarial de fons sobre el qual descansa la responsabilitat social corporativa, i intentar aplicar aquests principis al seu propi funcionament, i no només intentar "treure profit" dels projectes d'acció social de les companyies, segons va apuntar el promotor del 'think tank' Responsabilitat Global i director de l'Institut d'Estratègia, Josep Maria Canyelles.
Així ho va afirmar durant les jornades 'RSC: Oportunitats de col·laboració per a les entitats', celebrades en el marc del tercer Congrés Andalús del Voluntariat a Sevilla, en la qual va explicar que la RSC és una estratègia que l'empresa intenta desenvolupar "a partir dels espais de confluència entre les parts".
En aquest sentit, va destacar la necessitat que les organitzacions socials "sàpiguen comprendre el moviment de fons que hi ha rere l'RSC", i que "no es quedin en l'interès de treure'n un profit que no els arribarà si no desenvolupen la capacitat d'integrar l'RSC en primer lloc en les seves pròpies entitats".
Canyelles, exdirector de l'Institut Català del Voluntariat, va apuntar que la col·laboració entre empreses i societat civil interessa a totes dues parts ja que comporta "una constel·lació de possibilitats d'enriquiment mutu", amb orientació tant a la societat com al mercat.
CANVI DE 'XIP'
De fet, en la seva opinió, les ONG han de procedir a un "canvi de xip" atès que les activitats d'acció social i mecenatge a les quals s'han acostumat estan canviant per a anar més enllà de la mera filantropia. "El que es desenvoluparà és la possibilitat de col·laboracions molt diverses, intenses i estratègiques", va explicar, afegint que, per tant, "la RSC serà col·laborativa o no crearà valor".
Quant als representants sindicals que van participar en la sessió, van apostar per una "visió integral" de la RSC, per a evitar que quedi "reduïda a un programa de relacions públiques". En paraules de la secretària de Polítiques d'Igualtat d'UGT, María Pietat Pérez, les empreses també han de contribuir a la sostenibilitat i a la vertebració social, i comprendre que la RSC no és una despesa sinó una inversió.
Al seu torn, la responsable de Polítiques Socials i Migracions de CCOO, Rosa Berges, es va mostrar favorable a una major normativització, apuntant que si les lleis obliguen a tenir una comptabilitat potser "també haurien d'obligar a disposar d'una rendició de comptes socials i ambientals".
Per la seva banda, el secretari general adjunt de la Confederación de Empresarios de Andalucía, Antonio Moya, va insistir que les parts han de comprendre "que la principal responsabilitat de les empreses és la generació de riquesa i d'ocupació", però que cada vegada existeix més sensibilització "perquè la competitivitat i el compromís social no siguin antagònics". En tot cas, la CEA defensa una RSC voluntària.
El Fòrum d'Experts 'www.responsabilitatglobal.com' dirigeix la 'Comunitat Virtual' en Internet ICTNET sobre RSC, i col·labora amb l'Observatori d'RSC.
Així ho va afirmar durant les jornades 'RSC: Oportunitats de col·laboració per a les entitats', celebrades en el marc del tercer Congrés Andalús del Voluntariat a Sevilla, en la qual va explicar que la RSC és una estratègia que l'empresa intenta desenvolupar "a partir dels espais de confluència entre les parts".
En aquest sentit, va destacar la necessitat que les organitzacions socials "sàpiguen comprendre el moviment de fons que hi ha rere l'RSC", i que "no es quedin en l'interès de treure'n un profit que no els arribarà si no desenvolupen la capacitat d'integrar l'RSC en primer lloc en les seves pròpies entitats".
Canyelles, exdirector de l'Institut Català del Voluntariat, va apuntar que la col·laboració entre empreses i societat civil interessa a totes dues parts ja que comporta "una constel·lació de possibilitats d'enriquiment mutu", amb orientació tant a la societat com al mercat.
CANVI DE 'XIP'
De fet, en la seva opinió, les ONG han de procedir a un "canvi de xip" atès que les activitats d'acció social i mecenatge a les quals s'han acostumat estan canviant per a anar més enllà de la mera filantropia. "El que es desenvoluparà és la possibilitat de col·laboracions molt diverses, intenses i estratègiques", va explicar, afegint que, per tant, "la RSC serà col·laborativa o no crearà valor".
Quant als representants sindicals que van participar en la sessió, van apostar per una "visió integral" de la RSC, per a evitar que quedi "reduïda a un programa de relacions públiques". En paraules de la secretària de Polítiques d'Igualtat d'UGT, María Pietat Pérez, les empreses també han de contribuir a la sostenibilitat i a la vertebració social, i comprendre que la RSC no és una despesa sinó una inversió.
Al seu torn, la responsable de Polítiques Socials i Migracions de CCOO, Rosa Berges, es va mostrar favorable a una major normativització, apuntant que si les lleis obliguen a tenir una comptabilitat potser "també haurien d'obligar a disposar d'una rendició de comptes socials i ambientals".
Per la seva banda, el secretari general adjunt de la Confederación de Empresarios de Andalucía, Antonio Moya, va insistir que les parts han de comprendre "que la principal responsabilitat de les empreses és la generació de riquesa i d'ocupació", però que cada vegada existeix més sensibilització "perquè la competitivitat i el compromís social no siguin antagònics". En tot cas, la CEA defensa una RSC voluntària.
El Fòrum d'Experts 'www.responsabilitatglobal.com' dirigeix la 'Comunitat Virtual' en Internet ICTNET sobre RSC, i col·labora amb l'Observatori d'RSC.
Subscriure's a:
Missatges (Atom)