28.4.21

Finances sostenibles i taxonomia de la UE: la Comissió pren noves mesures per canalitzar els diners cap a activitats sostenibles

22 abril 2021. La Comissió Europea ha adoptat avui un ambiciós paquet de mesures generals per contribuir a millorar el flux de diners cap a activitats sostenibles a tota la Unió Europea. Al permetre reorientar les inversions cap a tecnologies i empreses més sostenibles, aquestes mesures contribuiran a fer que Europa sigui climàticament neutra d'aquí a 2050. Faran de la UE un líder mundial en l'establiment de normes per a les finances sostenibles.

El paquet consta de:

  • L'acte delegat de taxonomia climàtica de la UE té per objecte donar suport a les inversions sostenibles, aclarint quines activitats econòmiques contribueixen més a la consecució dels objectius ambientals de la UE. El Col·legi de Comissaris ha arribat avui a un acord polític sobre el text. L'acte delegat s'adoptarà formalment a finals de maig, un cop es disposi de traduccions en totes les llengües de la UE. En una Comunicació, també adoptada avui pel Col·legi de Comissaris, s'exposa amb més detall l'enfocament de la Comissió.
  • Una proposta de Directiva d'informació de les empreses en matèria de sostenibilitat. La proposta té per objecte millorar el flux d'informació sobre sostenibilitat en el món empresarial. Farà que la informació sobre sostenibilitat per part de les empreses sigui més coherent, de manera que les empreses financeres, els inversors i el públic en general puguin utilitzar informació comparable i fiable sobre sostenibilitat.
  • Finalment, sis actes delegats modificadors de garantir que les empreses financeres, per exemple assessors, gestors d'actius o asseguradores, incloguin la sostenibilitat en els seus procediments i la seva assessorament en matèria d'inversió a la clientela.

El Pacte Verd Europeu és l'estratègia de creixement d'Europa amb l'objectiu de millorar el benestar i la salut dels ciutadans, aconseguir que Europa sigui climàticament neutra d'aquí al 2050 i protegir, conservar i millorar el capital natural i la biodiversitat de la UE.

Com a part d'aquest esforç, les empreses necessiten un marc general de sostenibilitat per canviar els seus models de negoci en conseqüència. Per garantir la transició del finançament i evitar el «blanqueig ecològic», tots els elements del paquet de mesures d'avui augmentaran la fiabilitat i comparabilitat de la informació sobre sostenibilitat. Això situarà el sector financer europeu en el centre d'una recuperació econòmica sostenible i integradora enfront de la pandèmia de COVID-19 i al desenvolupament econòmic sostenible a llarg termini d'Europa.

Acte delegat sobre taxonomia climàtica de la UE

La taxonomia de la UE és una eina de transparència sòlida i amb base científica a disposició d'empreses i inversors. Crea un llenguatge comú que els inversors podran utilitzar en qualsevol lloc a l'invertir en projectes i activitats econòmiques que tinguin una incidència positiva substancial en el clima i el medi ambient. També introduirà obligacions d'informació per a les empreses i els participants en els mercats financers.

L'acte delegat, acordat políticament avui pel Col·legi de Comissaris, introdueix el primer conjunt de criteris tècnics de selecció per definir quines activitats contribueixen substancialment a dos dels objectius ambientals del Reglament pel qual s'estableix una taxonomia: adaptació al canvi climàtic i mitigació del canvi climàtic. Aquests criteris es basen en l'assessorament científic del Grup d'Experts Tècnics (TEG) sobre finances sostenibles. És el resultat d'amplis comentaris de les parts interessades, així com de debats amb el Parlament Europeu i el Consell. Aquest acte delegat abastaria les activitats econòmiques d'aproximadament el 40% de les empreses cotitzades en borsa, en sectors que són responsables de gairebé el 80% de les emissions directes de gasos d'efecte hivernacle a Europa. Inclou sectors com l'energia, la silvicultura, la indústria manufacturera, el transport i la construcció.

L'acte delegat de taxonomia de la UE és un document viu i seguirà evolucionant amb el temps, a la llum dels canvis i el progrés tecnològic. Els criteris seran objecte de revisió periòdica. Això garantirà que els nous sectors i activitats, incloses les activitats transitòries i altres «activitats facilitadores», puguin afegir-se a l'àmbit d'aplicació al llarg de el temps.

Una nova Directiva d'informació de les empreses en matèria de sostenibilitat

La proposta d'avui revisa i reforça les normes existents introduïdes per la Directiva sobre informació no financera. El seu objectiu és crear un conjunt de normes que, amb el temps, igualin la informació sobre sostenibilitat a la informació financera. Ampliarà els requisits de la UE relativa a la informació sobre sostenibilitat a totes les grans empreses i a totes les que cotitzen en borsa. Això vol dir que gairebé 50.000 empreses de la UE hauran de seguir normes detallades de la UE en matèria d'informació sobre sostenibilitat, enfront de les 11.000 sotmeses actualment a aquests requisits. La Comissió proposa el desenvolupament de normes per a les grans empreses, i normes separades i proporcionades per a les pimes, que les pimes no cotitzades poden utilitzar voluntàriament.

En general, la proposta té per objecte garantir que les empreses comuniquin la informació fiable i comparable sobre la sostenibilitat que necessiten els inversors i altres parts interessades. Ha de garantir un flux coherent d'informació sobre sostenibilitat a través de el sistema financer. Les empreses hauran d'informar sobre la manera en què les qüestions de sostenibilitat, com el canvi climàtic, afecten els seus negocis i a l'impacte de les seves activitats en les persones i el medi ambient.

La proposta també simplificarà el procés de notificació per a les empreses. Moltes empreses es troben actualment sota pressió per utilitzar una sèrie de diferents normes i marcs d'informació sobre sostenibilitat. Les normes d'informació sobre sostenibilitat propostes a la UE han de ser una «finestreta única», que ofereixi a les empreses una solució única que satisfaci les necessitats d'informació dels inversors i altres parts interessades.

Modificacions dels actes delegats en matèria d'assessorament en matèria d'inversió i assegurances, obligacions fiduciàries i supervisió i governança de productes

Les sis esmenes presentades avui animen el sistema financer a donar suport a les empreses en el camí cap a la sostenibilitat, i a donar suport a les empreses sostenibles existents. També reforçaran la lluita de la UE contra el «blanqueig ecològic».

  • Assessorament en matèria d'inversió i assegurances: quan un assessor avalua la idoneïtat d'un client per a una inversió, ara haurà de considerar les preferències de sostenibilitat de el client.
  • Obligacions fiduciàries: les modificacions presentades avui aclareixen les obligacions d'una empresa financera a l'hora d'avaluar els riscos de sostenibilitat i la sostenibilitat dels models de negoci.
  • Supervisió i governança dels productes d'inversió i assegurances: els fabricants de productes financers i els assessors financers hauran de considerar factors de sostenibilitat a l'hora de dissenyar els seus productes financers.

Declaracions dels membres del Col·legi de Comissaris 

Valdis Dombrovskis, vicepresident executiu per a una Economia a Servei de les Persones, ha declarat: «Europa va ser un primer líder en la reforma de el sistema financer per donar suport a les inversions en favor de el canvi climàtic. Avui fem un pas endavant amb la primera taxonomia climàtica que ajudarà a les empreses i els inversors a saber si les seves inversions i activitats són realment ecològiques. Això serà essencial si volem mobilitzar la inversió privada cap a activitats sostenibles i fer que Europa sigui climàticament neutra en 2050. Es tracta d'un pas pioner sobre el qual hem consultat molt i de manera àmplia. No hem escatimat esforços a l'hora de buscar un resultat equilibrat i basat en la ciència. També proposem normes millorades relatives a la informació sobre sostenibilitat per part de les empreses. Mitjançant el desenvolupament de normes europees, ens basarem en les iniciatives internacionals i hi contribuirem».

Mairead McGuinness, comissària de Serveis Financers, Estabilitat Financera i Unió dels Mercats de Capitals, ha declarat: «El sistema financer té un paper crucial en l'aplicació del Pacte Verd de la UE, i es requereixen inversions significatives per ecologitzar la nostra economia. Necessitem que totes les empreses exerceixin el seu paper, tant les ja avançades en la ecologització de les seves activitats com les que han de fer més per aconseguir la sostenibilitat. Les noves normes actuals són un factor de canvi en les finances. Estem intensificant la nostra ambició en matèria de finances sostenibles per a contribuir que Europa sigui el primer continent climàticament neutre d'aquí a 2050. Ara és el moment de passar de les paraules als actes i invertir de manera sostenible». 

 

Antecedents i següents etapes

La UE ha fet passos importants en els últims anys per construir un sistema financer sostenible que contribueixi a la transició cap a una Europa climàticament neutra. El Reglament sobre la taxonomia, el Reglament relatiu a la divulgació d'informació sobre finances sostenibles i el Reglament sobre els índexs de referència de la UE constitueixen la base per a augmentar la transparència i la seguretat i oferir eines que permetin als inversors determinar quines oportunitats de inversió són sostenibles.

Un cop adoptat formalment, l'acte delegat de taxonomia climàtica de la UE serà examinat pel Parlament Europeu i el Consell (quatre mesos i prorrogable un cop per dos mesos addicionals).

Pel que fa a la proposta de Directiva d'informació de les empreses en matèria de sostenibilitat, la Comissió establirà converses amb el Parlament Europeu i el Consell.

Les sis modificacions dels actes delegats sobre assessorament en matèria d'inversió i assegurances, obligacions fiduciàries i supervisió i governança de productes seran examinades pel Parlament Europeu i el Consell (períodes de tres mesos prorrogables un cop per tres mesos addicionals) i s'espera que s'apliquin a partir d'octubre de 2022.

més informació

Comunicació de la Comissió: Taxonomia de la UE, divulgació d'informació corporativa en matèria de sostenibilitat, preferències de sostenibilitat i obligacions fiduciàries

Acte delegat sobre taxonomia climàtica de la UE 

Preguntes i respostes - Acte Delegat relatiu a la taxonomia climàtica i modificacions dels actes delegats relatius a les obligacions fiduciàries i a l'assessorament en matèria d'inversió i assegurances

Preguntes i respostes sobre la proposta de Directiva d'informació de les empreses en matèria de sostenibilitat

Fitxa informativa - Paquet sobre finances sostenibles d'abril de 2021

Lloc web de la DG FISMA sobre finances sostenibles

Font: Comissió Europea

[1] Una activitat econòmica que persegueixi aquest objectiu ha de contribuir substancialment a reduir o prevenir els efectes adversos per al clima actual o futur, o els riscos d'aquests efectes adversos, ja sigui a la pròpia activitat o en les persones, la natura o els actius. 

[2] Una activitat econòmica que persegueixi aquest objectiu ha de contribuir substancialment a l'estabilització de les emissions de gasos d'efecte hivernacle, evitant-les o reduint o incrementant la seva absorció. L'activitat econòmica ha de ser coherent amb l'objectiu de temperatura a llarg termini establert en l'Acord de París. 

Finanzas sostenibles y taxonomía de la UE: la Comisión toma nuevas medidas para canalizar el dinero hacia actividades sostenibles

La Comisión Europea ha adoptado hoy un ambicioso paquete de medidas generales para contribuir a mejorar el flujo de dinero hacia actividades sostenibles en toda la Unión Europea. Al permitir reorientar las inversiones hacia tecnologías y empresas más sostenibles, estas medidas contribuirán a hacer que Europa sea climáticamente neutra de aquí a 2050. Harán de la UE un líder mundial en el establecimiento de normas para las finanzas sostenibles.

El paquete consta de:

  • El acto delegado de taxonomía climática de la UE tiene por objeto apoyar las inversiones sostenibles, aclarando qué actividades económicas contribuyen más a la consecución de los objetivos medioambientales de la UE. El Colegio de Comisarios ha alcanzado hoy un acuerdo político sobre el texto. El acto delegado se adoptará formalmente a finales de mayo, una vez se disponga de traducciones en todas las lenguas de la UE. En una Comunicación, también adoptada hoy por el Colegio de Comisarios, se expone con más detalle el enfoque de la Comisión.
  • Una propuesta de Directiva de información de las empresas en materia de sostenibilidad. La propuesta tiene por objeto mejorar el flujo de información sobre sostenibilidad en el mundo empresarial. Hará que la información sobre sostenibilidad por parte de las empresas sea más coherente, de modo que las empresas financieras, los inversores y el público en general puedan utilizar información comparable y fiable sobre sostenibilidad.
  • Por último, seis actos delegados modificadores garantizarán que las empresas financieras, por ejemplo asesores, gestores de activos o aseguradoras, incluyan la sostenibilidad en sus procedimientos y su asesoramiento en materia de inversión a los clientes.

El Pacto Verde Europeo es la estrategia de crecimiento de Europa cuyo objetivo es mejorar el bienestar y la salud de los ciudadanos, lograr que Europa sea climáticamente neutra de aquí a 2050 y proteger, conservar y mejorar el capital natural y la biodiversidad de la UE.

Como parte de este esfuerzo, las empresas necesitan un marco general de sostenibilidad para cambiar sus modelos de negocio en consecuencia. Para garantizar la transición de la financiación y evitar el «blanqueo ecológico», todos los elementos del paquete de medidas de hoy aumentarán la fiabilidad y comparabilidad de la información sobre sostenibilidad. Ello situará al sector financiero europeo en el centro de una recuperación económica sostenible e integradora frente a la pandemia de COVID-19 y al desarrollo económico sostenible a largo plazo de Europa.

Acto delegado sobre taxonomía climática de la UE

La taxonomía de la UE es una herramienta de transparencia sólida y con base científica a disposición de empresas e inversores. Crea un lenguaje común que los inversores podrán utilizar en cualquier lugar al invertir en proyectos y actividades económicas que tengan una incidencia positiva sustancial en el clima y el medio ambiente. También introducirá obligaciones de información para las empresas y los participantes en los mercados financieros.

El acto delegado, acordado políticamente hoy por el Colegio de Comisarios, introduce el primer conjunto de criterios técnicos de selección para definir qué actividades contribuyen sustancialmente a dos de los objetivos medioambientales del Reglamento por el que se establece una taxonomía: adaptación al cambio climático [1] y mitigación del cambio climático [2]. Estos criterios se basan en el asesoramiento científico del Grupo de Expertos Técnicos (TEG) sobre finanzas sostenibles. Es el resultado de amplios comentarios de las partes interesadas, así como de debates con el Parlamento Europeo y el Consejo. Este acto delegado abarcaría las actividades económicas de aproximadamente el 40 % de las empresas cotizadas en bolsa, en sectores que son responsables de casi el 80 % de las emisiones directas de gases de efecto invernadero en Europa. Incluye sectores como la energía, la silvicultura, la industria manufacturera, el transporte y la construcción.

El acto delegado de taxonomía de la UE es un documento vivo y seguirá evolucionando con el tiempo, a la luz de los cambios y el progreso tecnológico. Los criterios serán objeto de revisión periódica. Esto garantizará que los nuevos sectores y actividades, incluidas las actividades transitorias y otras «actividades facilitadoras», puedan añadirse al ámbito de aplicación a lo largo del tiempo.

Una nueva Directiva de información de las empresas en materia de sostenibilidad

La propuesta de hoy revisa y refuerza las normas existentes introducidas por la Directiva sobre información no financiera. Su objetivo es crear un conjunto de normas que, con el tiempo, igualen la información sobre sostenibilidad a la información financiera. Ampliará los requisitos de la UE relativa a la información sobre sostenibilidad a todas las grandes empresas y a todas las que cotizan en bolsa. Esto significa que casi 50 000 empresas de la UE tendrán que seguir normas detalladas de la UE en materia de información sobre sostenibilidad, frente a las 11 000 sometidas actualmente a estos requisitos. La Comisión propone el desarrollo de normas para las grandes empresas, y normas separadas y proporcionadas para las pymes, que las pymes no cotizadas pueden utilizar voluntariamente.

En general, la propuesta tiene por objeto garantizar que las empresas comuniquen la información fiable y comparable sobre la sostenibilidad que necesitan los inversores y otras partes interesadas. Garantizará un flujo coherente de información sobre sostenibilidad a través del sistema financiero. Las empresas tendrán que informar sobre la manera en que las cuestiones de sostenibilidad, como el cambio climático, afectan a sus negocios y al impacto de sus actividades en las personas y el medio ambiente.

La propuesta también simplificará el proceso de notificación para las empresas. Muchas empresas se encuentran actualmente bajo presión para utilizar una serie de diferentes normas y marcos de información sobre sostenibilidad. Las normas de información sobre sostenibilidad propuestas en la UE deben ser una «ventanilla única», que ofrezca a las empresas una solución única que satisfaga las necesidades de información de los inversores y otras partes interesadas.

Modificaciones de los actos delegados en materia de asesoramiento en materia de inversión y seguros, obligaciones fiduciarias y supervisión y gobernanza de productos

Las seis enmiendas presentadas hoy animan al sistema financiero a apoyar a las empresas en el camino hacia la sostenibilidad, y a apoyar a las empresas sostenibles existentes. También reforzarán la lucha de la UE contra el «blanqueo ecológico».

  • asesoramiento en materia de inversión y seguros: cuando un asesor evalúa la idoneidad de un cliente para una inversión, ahora tendrá que discutir las preferencias de sostenibilidad del cliente
  • obligaciones fiduciarias: las modificaciones presentadas hoy aclaran las obligaciones de una empresa financiera a la hora de evaluar los riesgos de sostenibilidad y la sostenibilidad de los modelos de negocio
  • supervisión y gobernanza de los productos de inversión y seguros: los fabricantes de productos financieros y los asesores financieros tendrán que considerar factores de sostenibilidad a la hora de diseñar sus productos financieros.

Declaraciones de los miembros del Colegio de Comisarios

Valdis Dombrovskis, vicepresidente ejecutivo para una Economía al Servicio de las Personas, ha declarado: «Europa fue un primer líder en la reforma del sistema financiero para apoyar las inversiones en favor del cambio climático. Hoy damos un paso adelante con la primera taxonomía climática que ayudará a las empresas y los inversores a saber si sus inversiones y actividades son realmente ecológicas. Esto será esencial si queremos movilizar la inversión privada hacia actividades sostenibles y hacer que Europa sea climáticamente neutra en 2050. Se trata de un paso pionero sobre el que hemos consultado mucho y de forma amplia. No hemos escatimado esfuerzos a la hora de buscar un resultado equilibrado y basado en la ciencia. También proponemos normas mejoradas relativas a la información sobre sostenibilidad por parte de las empresas. Mediante el desarrollo de normas europeas, nos basaremos en las iniciativas internacionales y contribuiremos a ellas».

Mairead McGuinness, comisaria de Servicios Financieros, Estabilidad Financiera y Unión de los Mercados de Capitales, ha declarado: «El sistema financiero desempeña un papel crucial en la aplicación del Pacto Verde de la UE, y se requieren inversiones significativas para ecologizar nuestra economía. Necesitamos que todas las empresas desempeñen su papel, tanto las ya avanzadas en la ecologización de sus actividades como las que tienen que hacer más para lograr la sostenibilidad. Las nuevas normas actuales son un factor de cambio en las finanzas. Estamos intensificando nuestra ambición en materia de finanzas sostenibles para contribuir a que Europa sea el primer continente climáticamente neutro de aquí a 2050. Ahora es el momento de pasar de las palabras a los actos e invertir de manera sostenible».

Antecedentes y siguientes etapas

La UE ha dado pasos importantes en los últimos años para construir un sistema financiero sostenible que contribuya a la transición hacia una Europa climáticamente neutra. El Reglamento sobre la taxonomía, el Reglamento relativo a la divulgación de información sobre finanzas sostenibles y el Reglamento sobre los índices de referencia de la UE constituyen la base para aumentar la transparencia y la seguridad y ofrecer herramientas que permitan a los inversores determinar qué oportunidades de inversión son sostenibles.

Una vez adoptado formalmente, el acto delegado de taxonomía climática de la UE será examinado por el Parlamento Europeo y el Consejo (cuatro meses y prorrogable una vez por dos meses adicionales).

Por lo que respecta a la propuesta de Directiva de información de las empresas en materia de sostenibilidad, la Comisión entablará conversaciones con el Parlamento Europeo y el Consejo.

Las seis modificaciones de los actos delegados sobre asesoramiento en materia de inversión y seguros, obligaciones fiduciarias y supervisión y gobernanza de productos serán examinadas por el Parlamento Europeo y el Consejo (períodos de tres meses prorrogables una vez por tres meses adicionales) y se espera que se apliquen a partir de octubre de 2022.

Más información

Comunicación de la Comisión: Taxonomía de la UE, divulgación de información corporativa en materia de sostenibilidad, preferencias de sostenibilidad y obligaciones fiduciarias

Acto delegado sobre taxonomía climática de la UE 

Preguntas y respuestas - Acto Delegado relativo a la taxonomía climática y modificaciones de los actos delegados relativos a las obligaciones fiduciarias y al asesoramiento en materia de inversión y seguros

Preguntas y respuestas sobre la propuesta de Directiva de información de las empresas en materia de sostenibilidad

Ficha informativa - Paquete sobre finanzas sostenibles de abril de 2021

Sitio web de la DG FISMA sobre finanzas sostenibles

Fuente: Comisión Europea

[1] Una actividad económica que persiga este objetivo debe contribuir sustancialmente a reducir o prevenir los efectos adversos para el clima actual o futuro, o los riesgos de tales efectos adversos, ya sea en la propia actividad o en las personas, la naturaleza o los activos.

[2] Una actividad económica que persiga este objetivo debe contribuir sustancialmente a la estabilización de las emisiones de gases de efecto invernadero, evitándolas o reduciéndolas o incrementando su absorción. La actividad económica debe ser coherente con el objetivo de temperatura a largo plazo establecido en el Acuerdo de París.

26.4.21

Entrevista a Josep Maria Canyelles sobre territoris socialment responsables a la revista Comunitat RS de la Universitat d'Alacant

 

La revista Comunidad RS de la Càtedra de Responsabilitat Social de la Universitat d'Alacant publica una entrevista a Josep Maria Canyelles sobre Territoris Socialment Responsables.

Josep Maria Canyelles: «el lideratge no necessàriament ha de correspondre a el sector públic, ha de ser d'aquells que més s'ho creguin»

Josep Maria Canyelles és, possiblement, la persona més reconeguda i autoritzada per parlar de territoris socialment responsables. Es dedica des de 2004 a promoure l'RSE. És expert en Responsabilitat Social i Territoris Socialment Responsables, consultor a Vector5.cat, president de EdificisPositius.cat i coordinador de Respon.cat, entre moltes altres responsabilitats.

Fa més de quinze anys, vas començar a parlar de territoris socialment responsables (TSR) i sembla que és recentment quan el concepte està aconseguint consolidar-se i obrir-se camí en la pràctica. Què ha canviat en aquest temps perquè administracions, empreses i organitzacions siguin més receptius a aquest tipus de plantejaments?

El concepte de Territori Socialment Responsable (TSR) té uns 20 anys, quan es va començar a utilitzar per part de la Diputació de Barcelona com a sinònim de la resposta social de les pimes. Segurament és un concepte importat; existia alguna expressió similar a França que es vincula més a temes de persones amb discapacitat, o amb visions molt centrades en alguna matèria concreta. En el cas de Barcelona l'enfocament va ser cap a les pimes. Va ser llavors quan vam veure que estàvem malgastant el potencial semàntic de el concepte, ja que TSR convidava a pensar que no només les empreses privades, sinó també altres actors, podrien ser subjectes o actors d'aquesta responsabilitat social. Per tant, podíem construir alguna cosa més que la resposta social de cada actor i parlar de com es pot generar un ecosistema,un territori en el qual els valors tinguin una especial presència a la interrelació.

Es tractava d'un moment de creixement econòmic, de diners al sector públic i es van posar en marxa diferents iniciatives. Quan una iniciativa sorgeix per suport de sector públic, aquest suport té notables alts i baixos. Per sort, hi ha hagut altres experiències no solament públiques, sinó que han comptat amb altres organitzacions, consorcis o agents privats, que han anat avançant aquí ia altres països, sota el nom de TSR o amb altres denominacions, però compartint el concepte. Ara cada vegada més la societat i els poders públics requereixen un entorn de màxima sinergia, màxima col·laboració entre tots els actors. Tenim uns reptes en la humanitat que només seran possibles si tots els actors sumen en una mateixa direcció. Govern, empreses grans i petites, organismes acadèmics,ciutadania i altres actors socials generem sinergies. És el que se'ns demana, que no solament abordem cada un per separat accions, sinó generant sinergies. 

També en la lògica de el sector públic s'ha anat desenvolupant el propi concepte de governança, com una manera d'abordar en els territoris la implicació dels diferents actors, segurament sempre des del lideratge públic i per fer polítiques públiques. Quan parlem de TSR, no necessàriament és això, pot ser un lideratge compartit, lideratge de les empreses, de el sector social i per abordar reptes conjunts de bé comú, per tant, es parla del mateix, però amb diferent perspectiva. Governança és la manera de dur a terme polítiques públiques, integrant diferents agents i amb el lideratge públic, però finalment és una cosa summament compatible, i són dues cares de la mateixa moneda. 

Hi ha com un renéixer de la responsabilitat social, que en cap moment ha mort, però que ha anat evolucionant en els últims anys. Si fa 10 anys la responsabilitat social va incorporar amb gran força la idea de crear valor compartit, per a tots els grups d'interès, econòmic i social, en aquests darrers 5 anys ha anat prenent força la idea de l'empresa amb propòsit. Es tracta d'una empresa que no només busca guanyar diners, sinó que va també es dirigeix ​​a aconseguir un impacte social clar. Fruit d'aquesta lògica, cada vegada hi ha més empreses que atenen grans reptes socials, l'incorporen en el seu discurs i parlen d'empreses amb propòsit, fins i tot es parla d'empreses de la cambra sector. 

Aquest propòsit s'incorpora tant a les cadenes de valor com als territoris, que serien els dos principals eixos de desenvolupament -quan l'empresa és gran es dirigeix ​​a la seva cadena de valor i quan és més petita, ho fa sota la lògica de l'TSR- . Es tracta de dues lògiques complementàries i ambdues són necessàries. 

El concepte de TSR pot ser aplicat a municipis o comarques, però també a àmbits geogràfics més petits, com barris o fins i tot menors. Segons la teva experiència, ¿quina escala és la més adequada per a això?

La gràcia de parlar de TSR és que és un concepte ambigu que es pot aplicar a realitats territorials molt diferents i en cada cas has de veure quin és el valor que aporta. En una gran ciutat com Barcelona, ​​té sentit parlar de barri socialment responsable perquè hi ha barris que té una identitat molt forta, com Sants, Gràcia o al Raval. Tenen xarxes associatives i estructura de govern pública. Hi ha empreses que es vinculen de manera forta a el territori, perquè potser és un barri amb conflictivitat i aquesta empresa té un sentit de compromís que facilita poder portar aquest concepte a una dinàmica de barri que a més és molt intensa per la proximitat a aquest concepte de barri socialment responsable. Seria una bona referència també un poble o comarca i hi ha casos en què s'ha desenvolupat, sobretot,en comarques que el vinculen amb la seva identitat, la seva marca de territori pensant en termes, per exemple, de turisme rural. Potser és un àmbit més propici que comarques de caràcter més industrial. 

No s'ha utilitzat tant ─pero també tindria molt sentit fer-ho─ a escala de país en el sentit més ampli de la paraula. Per exemple, a Catalunya, normalment ens hem reconegut històricament terme, i ens han reconegut─ com un territori, una societat que ha valorat la qualitat, la innovació, la tolerància, el diàleg o el pactisme des de fa 100 anys. Una societat té dret a projectar quines vol que siguin els seus valors de cara a el futur. Per tant, en la mesura que pots modificar o assentar els teus valors, que no és fàcil, es pot plantejar una línia de cara a el futur. La qualitat avui dia ja és patrimoni de tothom i no és una cosa que et diferenciï ni al mercat ni com a societat, però sí potser aquest sentit d'empresa compromesa amb el territori que també està lligat amb la tradició.

Podem veure de quina manera aquests valors de territori, que l'identifiquen, s'incorporen a la sostenibilitat d'un TSR, de manera que no sigui només un treball de màrqueting que algú decideix, sinó que aquests valors siguin una suma realment conscient i compromesa, dialogada diferents actors. 

En 2014 portem a terme un projecte de caràcter experimental que anomenem  Focus de l'RSE a Catalunya,que utilitzava metodologia de TSR. Es tractava de consensuar entre diferents actors públics i privats, empreses grans, petites, cambres de comerç, govern, sindicats, acadèmics, etc. quins haurien de ser els temes materials, els temes importants a desenvolupar per part de qualsevol empresa gran, petita d'un sector o un altre que actuï a Catalunya. Quan has de dialogar amb un grup d'interès que és la societat per veure què és el que s'espera de tu, la societat és un grup interès complex, és la suma de molts grups d'interès. No és fàcil determinar què espera de tu. A partir d'aquest procés preteníem facilitar que una empresa que opera a Catalunya, a través d'un consens que es pugui renovar de tant en tant, pugui conèixer què és allò que la societat espera. Llavors van aparèixer temes com la immigració.Encara que potser en la teva empresa no sigui un tema material, si operes a Catalunya, dur a terme accions per facilitar la integració laboral o social de les persones migrants serà ben vist i formarà part de la teva resposta social, perquè hi ha consens sobre el fet que és un tema important. De fet, som el país d'Europa amb més immigració, més que França o Alemanya, per exemple. En 10 anys vam passar de 6 milions a 7 i mig, una dada terrible i que requereix atenció. Quan vénen crisi, es tracta d'una gran quantitat de població i pot haver una utilització populista de el tema o que es generin tensions socials. Va sortir aquest tema i molts altres com la corrupció, un assumpte que en aquell moment estava molt viu. Qualsevol empresa, encara que no sigui de sectors sensibles com el financer,ha de fer un esforç per contribuir a canviar la cultura respecte a la corrupció.

En temes de vinculació a el territori, qualsevol empresa multinacional diu en el seu discurs que allà on va tracta d'adaptar-se a la cultura de el lloc. Quan hi ha una realitat plurinacional, el concepte de connectar amb la cultura local ha de ser sensible també a aquestes qüestions per no caure en contradiccions. A Perú fa 10 anys van fer una campanya per intentar canviar la cultura pròpia en el tema de la puntualitat, ja que s'autorreconoien com un territori amb una puntualitat llatinoamericana i volien transitar cap a una més britànica. Si fem alguna cosa malament com a país, volem contribuir entre tots, no només des de les polítiques públiques, sinó entre tots els agents, a donar una resposta social agregada el territori.

Cada escala de treball és més apropiada per a segons quins temes.

La vostra proposta d'edificis positius, és diguem l'última expressió, la màxima reducció del concepte TSR, o un concepte diferent, però compatible?

La idea, el concepte, neix el 2011, gairebé fa 10 anys, fruit de la sensació de fracàs d'algunes experiències en què fèiem coses molt interessants en un territori, amb empreses grans, petites, ajuntaments, fundacions, etc. però que no impactaven directament en les persones d'aquestes mateixes organitzacions i d'aquest territori, més enllà de fer algun taller de compra responsable, alguna cosa residual. Pensem que potser una manera d'arribar a les persones seria a través de les comunitats, que són en realitat organitzacions molt discretes i poc abordades. Això va quedar com una idea feliç, fins 2016. Llavors, parlant amb gent de govern, de el departament de benestar social, ens vam llançar a fer la prova i el 2019 vam llançar la idea i va tenir molt bona receptivitat. El 2020, per la pandèmia es per a tot, hem anat fent coses,però de manera molt limitada. El concepte crec que va ser un èxit, la implantació real, molt limitada pel context.

El problema és que la gent en un edifici s'ha deixat de conèixer perquè hem desenvolupat un nou concepte de privacitat i intimitat, de respecte i costa gairebé saludar per l'escala.

És una relació molt rara, amb gent que viu al teu costat, que et separa una paret de vegades molt fina i que no saps ni qui és, que es mor la persona gran i ni te n'adones a l'cap de tres dies. Això és lamentable com a societat. Cal trobar el marc concret per plantejar el tema, en cap moment com una cosa romàntic, sinó per abordar els reptes de segle XXI. Si tu has de fer una coberta verda o posar plaques solars i no coneixes als teus veïns, això serà molt difícil de fer. El primer pas és generar positivitat a l'edifici. Proposàvem que els edificis tinguessin wifi compartit. Ara que hi ha hagut nens que, amb l'escola tancada amb la pandèmia, no podien estudiar perquè les seves famílies no tenien wifi. Si hi ha una wifi compartida a l'edifici,els veïns es poden posar d'acord i obrir-lo a aquesta família sense recursos perquè aquest nen pugui estudiar. 

Com a concepte, com a idea, l'edifici positiu continua sent una pedra important per desenvolupar el concepte de TSR, implicant també a les xarxes veïnals, a les comunitats de veïns, comunitat de propietaris, etc. com com a base per anar construint tots aquests elements. 

Consideres necessària la presència d'una entitat que lideri el moviment de constitució d'un territori com socialment responsable? I, en aquest cas, qui o quina entitat seria la més adequada per a aquest lideratge?

El criteri que sempre hem tractat de deixar clar és que el lideratge no necessàriament ha de correspondre a el sector públic, ha de ser d'aquells que més s'ho creguin i, si pot ser, el més compartit possible. Quan el lideratge ha estat exclusivament públic, el tema ha aparegut i desaparegut segons el moment. Per tant, ha d'haver co-lideratge. 

Quan hi hagi una organització que en si mateixa ja integra diferents agents, com un consorci, amb aquesta visió múltiple, això és segurament el millor.

Sobre la composició, la taula de territori o com la vulguem anomenar, no ha de ser un òrgan representatiu. Si ho és no servirà per a res perquè ja hi ha moltes comissions de treball. Ha de ser un espai de trobada entre aquestes organitzacions que realment creuen en el tema i que estan aplicant o aprenent a aplicar la RS en la seva pròpia organització. Per tant, si en el territori hi ha ajuntaments, l'important és que s'incorporin aquells que estan interessats en el tema, no tant el més gran perquè és la capital de comarca.

Cal certa humilitat per poder aprendre, generar processos d'aprenentatge i veure com podem generar sinergies entre els diferents actors, crec que aquesta és la clau de l'èxit i en canvi, si ho abordem des de la representativitat, seran processos que serviran per fer un pla estratègic de l'Ajuntament, per exemple, però això no anirà més enllà ni servirà per fer un veritable procés de transformació social.

Els ODS són cada vegada un enfocament més utilitzat per governs o empreses. Podem aprofitar aquest model per al desenvolupament de TSR o correm el risc de no comptar amb un diagnòstic propi sobre els reptes a abordar i arribar a solucions poc ajustades a la realitat?

Un TSR s'hauria d'abordar tota l'RS, els cinc vectors d'impacte: econòmic, ambiental, social, laboral i bon govern i possiblement hauria d'abordar també els 17 ODS, encara que per descomptat, l'11 (ciutats i comunitats sostenibles) és el que està cridat a ser més significatiu perquè agrupa tot el que s'hauria de fer a la ciutat. Igualment succeeix amb la Nova Agenda Urbana.

Hi ha un cert risc de pensar que ja no hem de parlar d'RS sinó d'ODS. Això passa sempre en el sector públic. L'administració ara no paga cursos de RS, tot és per ODS, de vegades sense que hagin acabat d'entendre ni una cosa ni l'altra. El discurs és molt senzill: els ODS són allò que hem d'aconseguir en el món, però si sóc una pime, una microempresa, què puc fer per acabar amb la fam de món? El que he de és integrar-lo en la meva lògica empresarial i aquesta és la responsabilitat que com a organització tinc davant la societat. L'RS ens dóna la metodologia i ens permet dialogar amb els grups d'interès, determinar la materialitat. Ara amb els ODS, de manera més clara i diàfana, hi ha un grup d'interès que no és la comunitat que dèiem abans, sinó la pròpia Humanitat, que per boca de Nacions Unides ens indica els seus reptes.

Un ajuntament, per exemple, ha de dialogar amb els veïns, amb els seus clients, amb la cambra de comerç, etc. però també amb la Humanitat. Com alinear tot? Si a aquest ajuntament acudeix un veí i diu que hi ha un forat a la vorera, que la gent gran es pot caure, això és més prioritari que els grans reptes de la Humanitat. No obstant això, puc alinear aquests aspectes amb la qualitat urbana, que està en l'ODS 11. Podré posar en valor i destacar que estic contribuint als ODS d'una manera local.

El que passa és que hi ha qui diu que ara ja no cal dialogar amb els grups d'interès perquè ja sabem el que hem de fer, es diu ODS, amb les seves coloraines, però a l'hora de la veritat el que preval és el que demanen els veïns.

Hem tornat enrere a una lògica perversa, més propera a la filantropia, enfront del que havíem aconseguit, que era introduir una metodologia sistemàtica de gestió de la responsabilitat davant la societat. Hi ha doncs un risc quan algú proposa ODS, de vegades purament pels colors i sense entendre la complexitat que hi ha dins, que pot acabar amb la metodologia de l'RS. Aquest seria el drama més gran. 

El Manifest de Vilanova i la Geltrú de 2017 per uns territoris socialment responsables ha estat una aposta potent en l'àmbit català. Quin balanç fas d'aquesta iniciativa tres anys després? Consideres que és un model exportable a altres entorns?

El 2007 vam fer un primer manifest i el 2017 vam dur a terme un gran esdeveniment en el qual es va renovar la definició i el valor dels TSR. Va ser un esdeveniment realment excepcional que no passa cada dia. Es van reunir 100 organitzacions, entre les que hi havia empreses grans, mitjanes i petites, governs, universitats, xarxes, organitzacions culturals, de persones amb discapacitat, etc. A més, aquesta gran diversitat no buscava fiscalizar-nos uns als altres, sinó veure com podem col·laborar per ajudar a construir un territori socialment responsable. Això dóna una energia enorme. Encara avui en dia, hi ha gent que em diu que va ser fantàstic, tinc un record impressionant més enllà de el manifest. 

Utilitzem una metodologia interessant, primer parlaven dins el mateix sector i després entre sectors sobre com podien contribuir. Tant el 2007 com el 2017 ho vam fer en espais nobles, en l'últim cas al Museu Víctor Balaguer de Vilanova, un lloc màgic, un edifici que es va fer explícitament per fer un museu i que buscava aconseguir que les classes populars accedissin a la formació . Es tracta d'un museu concebut perquè a més d'obres d'art hagués espai per a tallers on tocar, on aprendre. Existia, per tant, un sentit de la responsabilitat social, en aquest cas amb una visió cultural i social i això li donava a el lloc una certa màgia.

Un TSR és capaç de generar valor compartit i de contribuir a vincular aquest territori amb una determinada imatge vinculada a uns principis i atributs que identifiquen aquest territori. ¿Fins a quin punt la comunicació és una peça clau per a l'èxit d'un procés de TSR?

És clar, la comunicació sense dubte és important sempre. Però més que la comunicació vinculada a un esdeveniment és important la construcció d'un relat. De vegades posem una molt el focus en la comunicació, en la nota de premsa i que es parli molt. No obstant això, el veritablement transcendent és el relat, perquè és el que dóna consistència, independentment de si a la fi sals molt en els mitjans. Que cada organització d'aquestes que han vibrat senti que aquesta energia que ha dedicat a el tema té un sentit. És el relat el que dóna sentit a les coses. De vegades, com estem en una lògica d'una societat que fa moltes activitats, moltes d'elles s'esgoten en elles mateixes. Crec que el que hem de fer són activitats que realment es dotin de sentit, que tinguin significació. Des Respon.cat som partidaris -i així les empreses ens l'han demanat- de no fer moltes jornades, perquè ja hi ha moltes jornades, però sí de fer coses que tinguin sentit, que siguin necessàries, com la trobada que vam fer a Vilanova.

La Generalitat Valenciana, a través de la DG Responsabilitat Social, ha desenvolupat una rellevant tasca legislativa en favor de el desenvolupament i implantació de l'concepte en la societat valenciana, amb referències expresses al concepte TSR en el seu articulat. Quin consideres que hagi de ser el paper de l'administració pública en aquest punt?

Pel que fa a el paper de les administracions, és bo en aquests temes que cedeixi el lideratge o convidi a que el lideratge estigui en mans d'organitzacions empresarials, perquè, en cas contrari, les empreses perceben que el lideratge és públic i no comprenen de què estem parlant . Creuen que és una manera de fer política pública soft : el que no aconsegueixen amb les lleis, volen que ho fem d'aquesta manera. De la mà de les organitzacions empresarials, és una empresa que l'hi explica a una altra empresa i això funciona millor. 

Però dit això, també és bo que l'administració, tant internament, com a responsable de la pròpia administració, com a nivell de discurs públic, pot fomentar l'RS en la compra pública, en la contractació o promoure iniciatives cap a les pimes, tenir una capacitat de lideratge, però que no eclipsi el propi lideratge que ha de tenir sector privat.

Si en alguna cosa té sentit que hi hagi un lideratge públic és en el tema TSR, perquè si parlem del territori, té molt sentit que l'administració faci polítiques de promoció, trobant l'espai adequat des d'aquest territori. En última instància, l'èxit dependrà de les empreses, que són actors privats i que els seus representants ho acabin fomentant; que sigui una cosa que neixi des de la base real, des de cada organització. El govern pot dur la seva part del mèrit, però finalment cada organització farà el seu esforç perquè des d'aquest equilibri les llavors donin fruit. 

Entrevista a Josep Maria Canyelles sobre territorios socialmente responsables en la revista Comunidad RS de la Universidad de Alicante

 

La revista Comunidad RS de la Cátedra de Responsabilidad Social de la Universidad de Alicante publica una entrevista a Josep Maria Canyelles sobre Territorios Socialmente Responsables. 

Josep Maria Canyelles: «el liderazgo no necesariamente tiene que corresponder al sector público, tiene que ser de aquellos que más se lo crean»

Josep Maria Canyelles es, posiblemente, la persona más reconocida y autorizada para hablar de territorios socialmente responsables. Se dedica desde 2004 a promover la RSE. Es experto en Responsabilidad Social y Territorios Socialmente Responsables, consultor en Vector5.cat, presidente de EdificisPositius.cat y coordinador de Respon.cat, entre otras muchas responsabilidades.

Hace más de quince años, comenzaste a hablar de territorios socialmente responsables (TSR) y parece que es recientemente cuando el concepto está logrando consolidarse y abrirse camino en la práctica. ¿Qué ha cambiado en este tiempo para que administraciones, empresas y organizaciones sean más receptivos a este tipo de planteamientos?

El concepto de Territorio Socialmente Responsable (TSR) tiene unos 20 años, cuando se empezó a utilizar por parte de la Diputación de Barcelona como sinónimo de la respuesta social de las pymes. Seguramente es un concepto importado; existía alguna expresión similar en Francia que se vincula más a temas de personas con discapacidad, o con visiones muy centradas en alguna materia concreta. En el caso de Barcelona el enfoque fue hacia las pymes. Fue entonces cuando vimos que estábamos desperdiciando el potencial semántico del concepto, ya que TSR invitaba a pensar que no sólo las empresas privadas, sino también otros actores, podrían ser sujetos o actores de esa responsabilidad social. Por tanto, podíamos construir algo más que la respuesta social de cada actor y hablar de cómo se puede generar un ecosistema, un territorio en el que los valores tengan una especial presencia en la interrelación.

Se trataba de un momento de crecimiento económico, de dinero en el sector público y se pusieron en marcha distintas iniciativas. Cuando una iniciativa surge por apoyo del sector público, este apoyo tiene notables altibajos. Por suerte, ha habido otras experiencias no solamente públicas, sino que han contado con otras organizaciones, consorcios o agentes privados, que han ido avanzando aquí y en otros países, bajo el nombre de TSR o con otras denominaciones, pero compartiendo el concepto. Ahora cada vez más la sociedad y los poderes públicos requieren un entorno de máxima sinergia, máxima colaboración entre todos los actores. Tenemos unos retos en la humanidad que solamente serán posibles si todos los actores suman en una misma dirección.  Gobierno, empresas grandes y pequeñas, organismos académicos, ciudadanía y otros actores sociales generamos sinergias. Es lo que se nos pide, que no solamente abordemos cada uno por separado acciones, sino generando sinergias. 

También en la lógica del sector público se ha ido desarrollando el propio concepto de gobernanza, como una manera de abordar en los territorios la implicación de los distintos actores, seguramente siempre desde el liderazgo público y para hacer políticas públicas. Cuando hablamos de TSR, no necesariamente es eso, puede ser un liderazgo compartido, liderazgo de las empresas, del sector social y para abordar retos conjuntos de bien común, por tanto, se habla de lo mismo, pero con distinta perspectiva. Gobernanza es la manera de llevar a cabo políticas públicas, integrando distintos agentes y con el liderazgo público, pero finalmente es algo sumamente compatible, y son dos caras de la misma moneda. 

Hay como un renacer de la responsabilidad social, que en ningún momento ha muerto, pero

que ha ido evolucionando en los últimos años. Si hace 10 años la responsabilidad social

incorporó con gran fuerza la idea de crear valor compartido, para todos los grupos de interés, económico y social, en estos últimos 5 años ha ido tomando fuerza la idea de la empresa con propósito. Se trata de una empresa que no solamente busca ganar dinero, sino que va también se dirige a conseguir un impacto social claro. Fruto de esa lógica, cada vez hay más empresas que atienden grandes retos sociales, lo incorporan en su discurso y hablan de empresas con propósito, incluso se habla de empresas del cuarto sector. 

Este propósito se incorpora tanto a las cadenas de valor como a los territorios, que serían los dos principales ejes de desarrollo -cuando la empresa es grande se dirige a su cadena de valor y cuando es más pequeña, lo hace bajo la lógica del TSR-. Se trata de dos lógicas complementarias y ambas son necesarias. 

El concepto de TSR puede ser aplicado a municipios o comarcas, pero también a ámbitos geográficos más pequeños, como barrios o incluso menores. Según tu experiencia, ¿qué escala es la más adecuada para ello?

La gracia de hablar de TSR es que es un concepto ambiguo que se puede aplicar a realidades territoriales muy distintas y en cada caso tienes que ver cuál es el valor que aporta. En una gran ciudad como Barcelona, tiene sentido hablar de barrio socialmente responsable porque hay barrios que tiene una identidad muy fuerte, como Sants, Gràcia o el Raval. Tienen redes asociativas y estructura de gobierno pública. Hay empresas que se vinculan de manera fuerte al territorio, porque a lo mejor es un barrio con conflictividad y esa empresa tiene un sentido de compromiso que facilita poder llevar este concepto a una dinámica de barrio que además es muy intensa por la proximidad en ese concepto de barrio socialmente responsable. Sería una buena referencia también un pueblo o comarca y hay casos en que se ha desarrollado, sobre todo, en comarcas que lo vinculan con su identidad, su marca de territorio pensando en términos, por ejemplo, de turismo rural. Quizás es un ámbito más propicio que comarcas de carácter más industrial. 

No se ha utilizado tanto ─pero también tendría mucho sentido hacerlo─ a escala de país

en el sentido más amplio de la palabra. Por ejemplo, en Cataluña, normalmente nos hemos reconocido históricamente ─y nos han reconocido─ como un territorio, una sociedad que ha valorado la calidad, la innovación, la tolerancia, el diálogo o el pactismo desde hace 100 años. Una sociedad tiene derecho a proyectar cuáles quiere que sean sus valores de cara al futuro. Por tanto, en la medida en que puedes modificar o asentar tus valores, que no es fácil, se puede plantear una línea de cara al futuro. La calidad hoy día ya es patrimonio de todo el mundo y no es algo que te diferencie ni en el mercado ni como sociedad, pero sí a lo mejor ese sentido de empresa comprometida con el territorio que también está ligado con la tradición.

Podemos ver de qué manera esos valores de territorio, que lo identifican, se incorporan a la sostenibilidad de un TSR, de forma que no sea solamente un trabajo de marketing que alguien decide, sino que estos valores sean una suma realmente consciente y comprometida, dialogada distintos actores. 

En 2014 llevamos a cabo un proyecto de carácter experimental que llamamos Focus de l’RSE a Catalunya, que utilizaba metodología de TSR. Se trataba de consensuar entre distintos actores públicos y privados, empresas grandes, pequeñas, cámaras de comercio, gobierno, sindicatos, académicos, etc. cuáles deberían ser los temas materiales, los temas importantes a desarrollar por parte de cualquier empresa grande, pequeña de un sector u otro que actúe en Cataluña. Cuando tienes que dialogar con un grupo de interés que es la sociedad para ver qué es lo que espera de ti, la sociedad es un grupo interés complejo, es la suma de muchos grupos de interés. No es fácil determinar qué espera de ti. A partir de ese proceso pretendíamos facilitar que una empresa que opera en Cataluña, a través de un consenso que se pueda renovarse cada cierto tiempo, pueda conocer qué es aquello que la sociedad espera.  Entonces aparecieron temas como la inmigración. Aunque quizá en tu empresa no sea un tema material, si operas en Cataluña, llevar a cabo acciones para facilitar la integración laboral o social de las personas migrantes será bien visto y formará parte de tu respuesta social, porque hay consenso acerca de que es un tema importante. De hecho, somos el país de Europa con más inmigración, más que Francia o Alemania, por ejemplo. En 10 años pasamos de 6 millones a 7 y medio, un dato tremendo y que requiere atención. Cuando vienen crisis, se trata de una gran cantidad de población y puede haber una utilización populista del tema o que se generen tensiones sociales. Salió ese tema y muchos otros como la corrupción, un asunto que en aquel momento estaba muy vivo. Cualquier empresa, aunque no sea de sectores sensibles como el financiero, tiene que hacer un esfuerzo para contribuir a cambiar la cultura respecto a la corrupción.

En temas de vinculación al territorio, cualquier empresa multinacional dice en su discurso que allí donde va trata de adaptarse a la cultura del sitio. Cuando hay una realidad plurinacional, el concepto de conectar con la cultura local debe ser sensible también a estas cuestiones para no caer en contradicciones. En Perú hace 10 años hicieron una campaña para intentar cambiar la cultura propia en el tema de la puntualidad, pues se autorreconocían como un territorio con una puntualidad latinoamericana y querían transitar hacia una más británica. Si hacemos algo mal como país, queremos contribuir entre todos, no solamente desde las políticas públicas, sino entre todos los agentes, a dar una respuesta social agregada del territorio.

Cada escala de trabajo es más apropiada para según qué temas.

Vuestra propuesta de edificios positivos, ¿es digamos la última expresión, la máxima reducción del concepto TSR, o un concepto distinto, pero compatible?

La idea, el concepto, nace en 2011, casi hace 10 años, fruto de la sensación de fracaso de algunas experiencias en las que hacíamos cosas muy interesantes en un territorio, con empresas grandes, pequeñas, ayuntamientos, fundaciones, etc. pero que no impactaban directamente en las personas de esas mismas organizaciones y de ese territorio, más allá de hacer algún taller de compra responsable, algo residual. Pensamos que quizá una manera de llegar a las personas sería a través de las comunidades, que son en realidad organizaciones muy discretas y poco abordadas. Eso quedó como una idea feliz, hasta 2016. Entonces, hablando con gente del gobierno, del departamento de bienestar social, nos lanzamos a hacer la prueba y en 2019 lanzamos la idea y tuvo muy buena receptividad. En 2020, por la pandemia se para todo, hemos ido haciendo cosas, pero de manera muy limitada. El concepto creo que fue un éxito, la implantación real, muy limitada por el contexto.

El problema es que la gente en un edificio se ha dejado de conocer porque hemos desarrollado un nuevo concepto de privacidad e intimidad, de respeto y cuesta casi saludarse por la escalera.

Es una relación muy rara, con gente que vive a tu lado, que te separa una pared a veces muy fina y que no sabes ni quién es, que se muere la persona mayor y ni te enteras al cabo de tres días. Eso es lamentable como sociedad. Hay que encontrar el marco concreto para plantear el tema, en ningún momento como algo romántico, sino para abordar los retos del siglo XXI. Si tú tienes que hacer una cubierta verde o poner placas solares y no conoces a tus vecinos, eso va a ser muy difícil de hacer. El primer paso es generar positividad en el edificio. Proponíamos que los edificios tuvieran wifi compartido. Ahora que ha habido niños que, con la escuela cerrada con la pandemia, no podían estudiar porque sus familias no tenían wifi. Si hay una wifi compartida en el edificio, los vecinos se pueden poner de acuerdo y abrirlo a esa familia sin recursos para que ese niño pueda estudiar. 

Como concepto, como idea, el edificio positivo continúa siendo una piedra importante para desarrollar el concepto de TSR, implicando también a las redes vecinales, a las comunidades de vecinos, comunidad de propietarios, etc. como como base para ir construyendo todos esos elementos. 

¿Consideras necesaria la presencia de una entidad que lidere el movimiento de constitución de un territorio como socialmente responsable? Y, en ese caso, ¿quién o qué entidad sería la más adecuada para ese liderazgo?

El criterio que siempre hemos tratado de dejar claro es que el liderazgo no necesariamente tiene que corresponder al sector público, tiene que ser de aquellos que más se lo crean y, a ser posible, lo más compartido posible. Cuando el liderazgo ha sido exclusivamente público, el tema ha aparecido y desaparecido según el momento. Por tanto, tiene que haber coliderazgo. 

Cuando haya una organización que en sí misma ya integra distintos agentes, como un consorcio, con esa visión múltiple, eso es seguramente lo mejor.

Sobre la composición, la mesa de territorio o como la queramos llamar, no tiene que ser un órgano representativo. Si lo es no va a servir para nada porque ya hay muchas comisiones de trabajo. Tiene que ser un espacio de encuentro entre esas organizaciones que realmente creen en el tema y que están aplicando o aprendiendo a aplicar la RS en su propia organización. Por tanto, si en el territorio hay ayuntamientos, lo importante es que se incorporen aquellos que están interesados en el tema, no tanto el más grande porque es la capital de comarca.

Hace falta cierta humildad para poder aprender, generar procesos de aprendizaje y ver cómo podemos generar sinergias entre los distintos actores, creo que esa es la clave del éxito y en cambio, si lo abordamos desde la representatividad, serán procesos que servirán para hacer un plan estratégico del Ayuntamiento, por ejemplo, pero eso no irá más allá ni servirá para hacer un verdadero proceso de transformación social.

Los ODS son cada vez un enfoque más utilizado por gobiernos o empresas. ¿Podemos aprovechar este modelo para el desarrollo de TSR o corremos el riesgo de no contar con un diagnóstico propio sobre los retos a abordar y llegar a soluciones poco ajustadas a la realidad?

Un TSR tendría que abordar toda la RS, los cinco vectores de impacto: económico, ambiental, social, laboral y buen gobierno y posiblemente debería abordar también los 17 ODS, aunque por supuesto, el 11 (ciudades y comunidades sostenibles) es el que está llamado a ser más significativo porque agrupa todo lo que se debería hacer en la ciudad. Igualmente sucede con la Nueva Agenda Urbana.

Hay un cierto riesgo de pensar que ya no debemos hablar de RS sino de ODS. Esto pasa siempre en el sector público. La administración ahora no paga cursos de RS, todo es para ODS, a veces sin que hayan acabado de entender ni una cosa ni la otra. El discurso es muy sencillo: los ODS son aquello que tenemos que conseguir en el mundo, pero si soy una pyme, una microempresa, ¿qué puedo hacer para acabar con el hambre del mundo? Lo que debo es integrarlo en mi lógica empresarial y esa es la responsabilidad que como organización tengo ante la sociedad. La RS nos da la metodología y nos permite dialogar con los grupos de interés, determinar la materialidad. Ahora con los ODS, de manera más clara y diáfana, hay un grupo de interés que no es la comunidad que decíamos antes, sino la propia Humanidad, que por boca de Naciones Unidas nos indica sus retos.

Un ayuntamiento, por ejemplo, tiene que dialogar con los vecinos, con sus clientes, con la cámara de comercio, etc. pero también con la Humanidad. ¿Cómo alinearlo todo? Si a ese ayuntamiento acude un vecino y dice que hay un agujero en la acera, que la gente mayor se puede caer, eso es más prioritario que los grandes retos de la Humanidad. Sin embargo, puedo alinear esos aspectos con la calidad urbana, que está en el ODS 11. Podré poner en valor y destacar que estoy contribuyendo a los ODS de una manera local.

Lo que sucede es que hay quien dice que ahora ya no hace falta dialogar con los grupos de interés porque ya sabemos lo que tenemos que hacer, se llama ODS, con sus colorines, pero a la hora de la verdad lo que prima es lo que piden los vecinos.

Hemos vuelto atrás a una lógica perversa, más próxima a la filantropía, frente a lo que habíamos conseguido, que era introducir una metodología sistemática de gestión de la responsabilidad ante la sociedad. Hay pues un riesgo cuando alguien propone ODS, a veces puramente por los colores y sin entender la complejidad que hay dentro, que puede acabar con la metodología de la RS. Ese sería el drama más grande. 

El Manifiesto de Vilanova i la Geltrú de 2017 por unos territorios socialmente responsables ha sido una apuesta potente en el ámbito catalán. ¿Qué balance haces de esta iniciativa tres años después? ¿Consideras que es un modelo exportable a otros entornos?

En 2007 hicimos un primer manifiesto y en 2017 llevamos a cabo un gran evento en el que se renovó la definición y el valor de los TSR. Fue un evento realmente excepcional que no sucede todos los días. Se reunieron 100 organizaciones, entre las que había empresas grandes, medianas y pequeñas, gobiernos, universidades, redes, organizaciones culturales, de personas con discapacidad, etc. Además, esa gran diversidad no buscaba fiscalizarnos unos a otros, sino ver cómo podemos colaborar para ayudar a construir un territorio socialmente responsable. Eso da una energía enorme. Todavía hoy en día, hay gente que me dice que fue fantástico, tengo un recuerdo impresionante más allá del manifiesto. 

Utilizamos una metodología interesante, primero hablaban dentro del propio sector y luego entre sectores sobre cómo podían contribuir. Tanto en 2007 como en 2017 lo hicimos en espacios nobles, en el último caso en el Museo Víctor Balaguer de Vilanova, un sitio mágico, un edificio que se hizo explícitamente para hacer un museo y que buscaba conseguir que las clases populares accedieran a la formación. Se trata de un museo concebido para que además de obras de arte hubiera espacio para talleres donde tocar, donde aprender. Existía, por tanto, un sentido de la responsabilidad social, en este caso con una visión cultural y social y eso le daba al sitio una cierta magia.

Un TSR es capaz de generar valor compartido y de contribuir a vincular ese territorio con una determinada imagen vinculada a unos principios y atributos que identifican ese territorio. ¿Hasta qué punto la comunicación es una pieza clave para el éxito de un proceso de TSR?

Claro, la comunicación sin duda es importante siempre. Pero más que la comunicación vinculada a un evento es importante la construcción de un relato. A veces ponemos un mucho el foco en la comunicación, en la nota de prensa y que se hable mucho. Sin embargo, lo verdaderamente trascendente es el relato, porque es lo que da consistencia, independientemente de si al final sales mucho en los medios. Que cada organización de esas que han vibrado sienta que esa energía que ha dedicado al tema tiene un sentido. Es el relato el que da sentido a las cosas. A veces, como estamos en una lógica de una sociedad que hace muchas actividades, muchas de ellas se agotan en ellas mismas. Creo que lo que debemos hacer son actividades que realmente se doten de sentido, que tengan significación. Desde Respon.cat somos partidarios -y así las empresas nos lo han pedido- de no hacer muchas jornadas, porque ya hay muchas jornadas, pero sí de hacer cosas que tengan sentido, que sean necesarias, como el encuentro que hicimos en Vilanova.

La Generalitat Valenciana, a través de la DG Responsabilidad Social, ha desarrollado una relevante tarea legislativa en favor del desarrollo e implantación del concepto en la sociedad valenciana, con referencias expresas al concepto TSR en su articulado. ¿Cuál consideras que deba ser el papel de la administración pública al respecto?

Respecto al papel de las administraciones, es bueno en esos temas que ceda el liderazgo o invite a que el liderazgo esté en manos de organizaciones empresariales, porque, de lo contrario, las empresas perciben que el liderazgo es público y no comprenden de qué estamos hablando. Creen que es una manera de hacer política pública soft: lo que no consiguen con las leyes, quieren que lo hagamos de esta forma. De la mano de las organizaciones empresariales, es una empresa que se lo cuenta a otra empresa y eso funciona mejor. 

Pero dicho esto, también es bueno que la administración, tanto internamente, como responsable de la propia administración, como a nivel de discurso público, puede fomentar la RS en la compra pública, en la contratación o promover iniciativas hacia las pymes, tener una capacidad de liderazgo, pero que no eclipse el propio liderazgo que debe tener sector privado.

Si en algo tiene sentido que haya un liderazgo público es en el tema TSR, porque si hablamos del territorio, tiene mucho sentido que la administración haga políticas de promoción, encontrando el espacio adecuado desde ese territorio. En última instancia, el éxito dependerá de las empresas, que son actores privados y de que sus representantes lo acaben fomentando; que sea algo que nazca desde la base real, desde cada organización. El gobierno puede llevarse su parte del mérito, pero finalmente cada organización hará su esfuerzo para que desde ese equilibrio las semillas den fruto. 

25.4.21

[MICROVÍDEO] Terra #DiadelaTerra ODS15 #motsresponsables

En aquest vídeo breus (1'18''), reflexiono amb motiu del Dia de la Terra (22 d'abril) a partir de l'origen etimològic de "terra", i ho faig des d'un territori erm, una de les dues pedreres que envolten Vilanova i la Geltrú.

L'Objectiu de Desenvolupament Sostenible (ODS) 15 de Nacions Unides parla de vida dels ecosistemes terrestres i pretén promoure l’ús sostenible dels ecosistemes terrestres, lluitar contra la desertificació, aturar i revertir la degradació del sòl i la pèrdua de biodiversitat. Anireu trobant altres vídeos sobre [mots responsables] en aquesta etiqueta.