11.1.11

"No totes les organitzacions socials tenen un Pla de Responsabilitat Social, i això és important"

"CAFÉ VOCES" SOBRE RESPONSABILITAT SOCIAL (RS)


Tal com vàrem informar prèviament (17-10-10) i posteriorment (8-11-10), Josep Maria Canyelles (Responsabilitat Global) va participar juntament amb altres persones expertes en el cafè tertúlia organitzat per la federació FEAPS, que va tenir lloc a la seva seu central a Madrid.

Presentem a continuació la transcripció de la tertúlia que la revista Voces ha publicat en la seva última edició (núm. 385 - Des'10).

Café de voces






Què és la Responsabilitat Social Corporativa?

Josep Maria Canyelles: És un estil de gestió mitjançant el qual l'organització intenta fer les coses bé i buscar una excel·lència social i es concreta en ser sensible a les inquietuds de la societat i a més això és boníssim per a l'organització perquè li dóna solidesa interna, més confiança, més proximitat amb els públics d'interès, etc. Quan una empresa o organització està aportant realment valor, ho ha d'integrar en la gestió, que sorgeixi com la seva manera de fer les coses.

Rosa Pérez: En aquesta línia va començar la col laboració de FEAPS amb Alter Civites, que ens van ajudar a elaborar un model de Responsabilitat Social a l'any 2007, i al 2009-2010 s'ha estat fent un pilotatge d'aquest model en 4 de les nostres organitzacions . Valeria està com a representant d'una d'elles, FEVASA. Les altres són DINCAT (la federació catalana), FEAPS Madrid i FEAPS València. Han estat provant si aquest Model funciona o no, quines coses cal millorar, fent la transmissió a les seves associacions membre



"Amb la crisi econòmica, els que estan convençuts, reforcen més els seus valors. Aquells que no estan convençuts, deixen la filantropia ". 
Josep Maria Canyelles


Nekane, podries explicar les peculiaritats del model FEAPS de Responsabilitat Social?

Nekane Navarro: Per definir aquest model es va partir del Codi Ètic de FEAPS, com la base de valors FEAPS, ia partir d'aquí es van crear uns principis coherents amb aquest per garantir que en qualsevol actuació es manté una coherència amb la Missió i valors, amb eficàcia i eficiència en la captació dels recursos, amb una visibilitat de les persones amb discapacitat intel·lectual d'acord amb la seva realitat, que la societat les conegui. I es van definir cinc àmbits d'aplicació: la igualtat d'oportunitats, la integració laboral de les persones amb discapacitat intel·lectual, l'accessibilitat universal, el respecte al medi ambient i l'eficàcia, transparència i rendició de comptes en la captació de recursos. I tot això internament i externament, ens ho exigim que volem contactar amb una empresa veurem que aquests principis també es compleixin, aquest és el nostre marc, el nostre punt de partida.

Valeria, podries explicar com ha estat l'experiència de FEVASA?

Valeria García-Landarte: Nosaltres a FEVASA, prenent aquest Model referencial hem elaborat un Pla Director, que té 9 línies d'actuació i també hem desenvolupat línies de difusió. Aquestes línies han estat orientadores. Tenim un book amb el qual ens presentem a les empreses, un DVD i una àrea dedicada a Responsabilitat Social a la web.

Sofia, en qui redunda vostra tasca en primera instància?

Sofia Fernández de Mesa: L'estratègia de Telefónica està centrada en el client. La discapacitat pot ser una prioritat a l'Estat espanyol, no ho és a Llatinoamèrica. La prioritat de Telefónica són els col·lectius més impactats o potencialment impactats amb les telecomunicacions. Per exemple: el col·lectiu de sords, la inversió en plataformes per a potenciar les videoconferències en llengua de signes, això fa que tingui prioritat. Solucions orientades a la discapacitat són fàcilment exportables a altres països.

Miguel Urra: a mi m'agradaria aportar el matís dels centres especials d'ocupació, que són les empreses de l'àmbit FEAPS, i també poden jugar al joc de l'RSE. Intentem innovar des del Sector Social. No totes les organitzacions socials tenen un Pla de Responsabilitat Social i això és important. Nosaltres hem adaptat al Tercer Sector una de les Guies del GRI (Global Reporting Iniciative), i crec que és una aposta molt bona i que ha de ser molt contundent.

Sofia Fernández de Mesa: el benefici és per a ambdues parts: en una aliança per a generar ocupació a través de vosaltres, ens dóna garantia que vosaltres acrediteu una serietat i una disciplina. Una de les grans batalles de Telefónica és la selecció de CEE de qualitat social.

Nekane Navarro: si s'aconsegueix una posició de lideratge, ja que de cara a processos de contractació pública s'imposen cada vegada més clàusules socials i una entitat que treballi internament l'RS estarà més ben posicionada.

Rosa Pérez: la garantia de saber que una empresa està contractant uns productes o col·laborant en temes de Responsabilitat Social, amb una organització o amb una altra, això seria un valor a tenir en compte.

L'RSE des de dins, s'observa en termes de cost o de benefici?

Josep M. Canyelles: és diferent si ets una empresa o una pime. La majoria d'empreses que estan en aquesta línia. Algunes ho fan perquè tenen una gran pressió, però la majoria és per una decisió estratègica d'alinear valors. Malament rai si es veu com una cosa que has de fer de més a més. S'ha d'entendre com "fer les coses de manera diferent". Per a moltes Pimes és una cosa assumida i que ja realitzen, però no saben que és responsabilitat social.

Rosa Pérez: a FEAPS València han tingut una iniciativa de "cost zero", perquè van contactar amb AKTÚA, una ONG mediambiental que els està ensenyant temes d'educació ambiental i van a elaborar una guia de com estalviar energia, com reciclar paper, etc.

Miguel Urra: els centres especials d'ocupació estan aprenent molt bé i es creuen molt l'RS. Hem CEE que estan reciclant oli domèstic perquè no vagi a les clavegueres, per exemple. Ens hem adonat que podem donar valor afegit a la nostra jardineria consumint poca aigua, és a dir, optar per línies de negoci que segueixen uns valors. L'àmbit de la discapacitat, pot ser un nínxol de la Responsabilitat Social?

Sofia Fernández de Mesa: doneu de ple en una qüestió social que cobriu de manera desinteressada. Guanyeu en coherència i garantiu que els vostres objectius són clars.

Rosa Pérez: abans hem estat treballant la transparència comptable, i això dóna confiança a la gent. Els diners públics i de les empreses que rebem, si s'ha gastat en el que diem. Aquest treball és previ al model d'RS. I tenim una reputació en aquest sentit.

Josep Maria Canyelles: cal ser crític amb la transparència, l'important és posar en valor la informació i que sigui interpretable, és a dir, els públics d'interès volen saber si el que fas està aportant valor a la societat o no. Per exemple: el pressupost que una ONG dedica a mantenir l'estructura, aquesta dada es va convertir en una dada de referència per a les ONG.

"Cal saber que els centres especials d'ocupació són millors empreses i assumeixen millor la seva missió, són molt més inclusives ".
Miguel Urra


Nekane Navarro: l'ètica és quelcom transversal de FEAPS. Els valors que estem promovent caldria veure si els estem portant a la pràctica. La coherència va més enllà, es tracta que s'incorpori a l'intern de l'entitat.

Unit a l'actitud i aptitud, ha d'haver un pressupost, creieu que estem en el camí o és una moda?

Josep M. Canyelles: amb la crisi econòmica, els que estan convençuts, reforcen més els seus valors. Aquells que no estan convençuts, deixen la filantropia. Això forma part d'un model de gestió avançat i les empreses que ho estan fent són aquelles situades en l'economia del coneixement, que creen valor proactivament.

Valeria García Landarte: a l'Observatori del Tercer Sector de Biscaia hi ha un impuls per promoure la Responsabilitat Social. Ja hi ha bastants entitats sense ànim de lucre que estan embarcades en això i no crec que sigui una moda.

Rosa Pérez: per a nosaltres l'RS és estratègica, i ara tenim l'oportunitat d'implantar-després de les resolucions de Toledo 10 i de cara al IV Pla Estratègic. El valor que estem donant en totes les nostres accions és presentar a la societat a les persones amb discapacitat intel·lectual com CIUTADANS amb DRETS als que estem donant SUPORTS. A més, volem incorporar les persones amb discapacitat intel lectual en xarxes, grups de treball, etc., Per ser coherents nosaltres mateixos. És un canvi cultural molt important, pel que és un procés lent.

Sofia Fernández de Mesa: hi ha una tendència cada vegada més gran d'incorporar la RS a formar part dels processos de l'organització, no que sigui un comportament estanc. Per exemple, a Telefónica cada departament de l'empresa, des investigació fins a la venda final i atenció al client, tot aquest fluir hauria d'incorporar Responsabilitat Social, i el departament desapareixeria.

Miguel Urra: cal trencar amarres amb els antics models de gestió per a apostar per l'RSE.

Sofia, Josep M., què no podem perdre de vista en l'aliança amb les empreses?

Josep M. Canyelles: hem de veure quina és la millor manera fer realitat la nostra MISSIÓ, és a dir, crear valor als nostres destinataris, quin és el valor que anem a aportar a la societat.

Sofia Fernández de Mesa: el que interessa són relacions a llarg termini, no una aportació puntual. Cal pensar amb la gorra i les sabates de l'altre. Vosaltres teniu un valor diferencial perquè sou finestra d'un col·lectiu. Ajudar a innovar en l'impacte social, això és clau. Si el diàleg amb FEAPS genera idees i projectes, és garantia d'una relació a mitjà o llarg termini. Cal crear simbiosi perquè teniu molt valor a aportar i l'empresa té l'obligació d'innovar i vosaltres ens ajudeu a anticipar.


Es van definir cinc àmbits d'aplicació: la igualtat d'oportunitats, la integració laboral de les persones amb discapacitat intel lectual, l'accessibilitat universal, el respecte al medi ambient i l'eficàcia, transparència i rendició de comptes en la captació de recursos. 
Nekane Navarro


Valeria, Nekane, Miguel, quin és el valor principal que podem presentar a les empreses?

Valeria García-Landarte: des que ens presentem a una empresa, és important que ens coneguin i ens fan moltes preguntes sobre la discapacitat intel·lectual i fins que concretem en accions conjuntes, aportem un valor evident. Ens aportem mútuament.

Miguel Urra: des del punt de vista de l'ocupació cal saber que els centres especials d'ocupació són millors empreses i assumeixen millor la seva missió, són molt més inclusives. Convertir-se en empreses excel·lents, els CEE han de donar el millor de les seves possibilitats. Un altre aspecte és ser capaços de mostrar la globalitat i la traçabilitat que hi ha darrere de les nostres iniciatives d'ocupació. A més de generar ocupació, hi ha una associació de pares, una escola, una residència, un Codi Ètic, una cooperació ..., mostrar aquesta globalitat, que darrere d'una contracta de neteja hi ha una cadena de valor que val la pena tenir-la.

Nekane Navarro: aquest model de diàleg estratègic és cap a on cal anar per avançar en el tema.

Si haguéssiu de definir la RS en una sola paraula, quina utilitzaríeu?
Miguel Urra: Sostenibilitat.
Sofia: Inclusió.
Josep M. Canyelles: inherència.
Nekane: Resposta, resposta a necessitats, al meu ètica, al meu model de gestió.
Rosa Pérez: canvi social


La Responsabilitat Social en FEAPS es posa de llarg

El passat 30 de setembre es va celebrar a Madrid el III CSR Marketplace de Forética: un mercat en el qual les empreses i organitzacions més innovadores d'Espanya presenten les seves solucions per avançar en la gestió de la responsabilitat social.

En total van ser 66 les solucions presentades, agrupades en 11 àmbits: Innovació, Acció Social, Igualtat d'Oportunitats i Diversitat, Salut i Seguretat, Medi Ambient i Canvi Climàtic, Integració de la RSE a la Gestió, Diàleg amb els grups d'interès (stakeholders ), Iniciatives Públiques, Comunicació i Reporting, Bon Govern i Mesures Anticorrupció, i Espai Pime.

FEAPS, com a entitat social pionera en responsabilitat social, va presentar com està implantant el seu Model de Responsabilitat Social, explicant les actuacions que estan duent a terme les federacions implicades en aquesta primera etapa de posada en marxa: DINCAT (Catalunya), FEAPS Comunitat Valenciana, FEAPS Madrid i FEVASA (País Basc).

Amb motiu d'aquest impuls a la RS en la nostra organització, es va organitzar el passat mes d'octubre un Cafè de VEUS amb persones rellevants en aquesta matèria i que publiquem en aquest número. A més, FEAPS ha creat un blog per informar de tots els temes que està fent sobre Responsabilitat Social. Pots visitar-a:  www.feapsresponsabilidadsocial.org