17.6.11

Logitech comercialitza un teclat on hi falten lletres

El TERMCAT acaba de publicar l'actualització d'un document sobre els criteris lingüístics i terminològics per a la localització de productes informàtics. La localització és el procés pel qual s’adapta un producte informàtic a la llengua i la cultura d’un país. [accés al pdf]

Hi he donat un cop d'ull perquè m'interessen, des d'una òptica de responsabilitat social, com les empreses s'adapten a les comunitats on operen. M'ha semblat detectar-hi un aspecte important, el teclat. De fet, fan referència als noms de les tecles, però el que vull dir és la composició del teclat. I per explicar-ho em valdré d'una mala pràctica comercial experimentada a Catalunya.

Vaig haver de comprar un teclat amb caràcter d'urgència i vaig anar a una botiga Beep propera, on em vaig deixar aconsellar i no m'hi vaig mirar gaire.

Quan em vaig disposar a fer-lo servir, vaig notar l'absència d'una tecla, la ce trencada. Un teclat sense la ç/Ç no és un teclat vàlid ni a Catalunya ni a França!

El producte, de Logitech, estava identificat com a "teclado español". Seguint els mapes del segle XVIII, potser haurien d'indicar que es refereixen a l'Espanya uniforme, no a l'Espanya assimilada. Almenys aportarien una informació rellevant als consumidors.

Bromes a part, aquest no és un problema d'informació. Es tracta que no distribueixin teclats no aptes per a cada territori on operin. Vull creure que s'ha tractat d'un error de distribució, fruit d'un problema de logística.

Però lògicament, aquest també és un aspecte bàsic de la localització de productes informàtics. I un problema hard, en el doble sentit de l'expressió!

Quan vaig tornar a l'establiment els vaig explicar el problema i, immediatament me'l van canviar per un altre de similar. El que em va preocupar -i així els ho vaig fer saber- és que el producte retornat el van tornar a deixar al mateix expositor d'on l'havien tret. O sigui que algun altre client tindria la sorpresa. Potser es tracta de veure si aquest no se n'adona i cola.

Espero que, almenys, si tenen a la venda algun teclat que no té allò que hauria de tenir, n'informin adequadament al comprador. Altrament seria una venda enganyosa, una mala pràctica comercial, de la mateixa manera que si a Valladolid venguessin un teclat sense ñ.

Nota: podeu llegir més informació tècnica sobre el teclat català i el teclat panibèric.
Nota: aquest incident va tenir lloc al febrer del 2007

PD: a banda del comentari que podeu clicar a sota, hem rebut dos correus que transcrit pel seu interès i als quals agraeixo la seva amabilitat. D'una banda de la Plataforma per la Llengua, amb informació de caràcter legal. A més, ens fan notar que hi ha més casos com els observats en l’estudi de telefonia en què hi havia productes deficitaris en els símbols i pot ser que passi en maquinària industrial, màquines registradores etc... Per l'altra banda, també hem rebut un correu de l'empresa TICNOVA (central de les botigues BEEP), mostrant sensibilitat en la matèria:

CORREU DE LA PLATAFORMA

Benvolgut Josep Maria,

Com sempre t’haig d’agrair tota la feina que fas. En relació a alguns dels temes que comentes et passo algunes informacions que poden ser del teu interès.

Pel que fa als teclats. Si hi ha la ñ i certs símbols de la llengua castellana i només aquests és una qüestió per la qual es mouen totes les empreses. La llei, elles només acompleixen les lleis. I no hi ha cap obligació de vendre teclats amb la Ç, però sí amb la Ñ, és de l’any 1993. Vet ací la normativa:
http://www.boe.es/aeboe/consultas/bases_datos/doc.php?id=BOE-A-1993-10532

com sempre, no són qüestions de mercat o de sensibilització de les empreses, és qüestió de llei. Jo el que puc fer és traslladar-ho a diputats catalans al senat o congrés si es pogués canviar.

També et passo, per si pot ser del teu interès, una notícia que vam fer arran del català a la Unió Europea i l’entrada de Croàcia.

http://www.plataforma-llengua.cat/noticies/interior/1340

Finalment informar-te, per si pot ser del teu interès (no sé si t’ho vaig enviar) d’uns dades interessants pel que fa al català,

http://blogspersonals.ara.cat/elcatalasuma/2011/05/17/quatre-dades-sobre-la-importancia-del-catala-en-el-mercat-internacional/

Bernat

CORREU DE TICNOVA (central de les botigues BEEP)

Hola Josep Maria,

Primer que tot agrair-te que ens facis arribar l’incident amb el teclat LOGITECH.

Per altra banda dir-te que TICNOVA com a central de les botigues BEEP i les seves botigues estem totalment inmersos en la Normalització del català i que així ho expressem i ho intentem transmetre a tots els nostres franquiciats.

El tema no controlable, és la comercialització de teclats de diferents fabricants, encara que això no treu que des de la botiga haguessin tingut que informar millor sobre aquest aspecte.

Controlar el que comercialitza cada fabricant, amb el cataleg de 35.000 referències que tenim és pràcticament impossible, encara que com bé s’ha expressat en l’escrit la tasca de la botiga és assessorar millor al client.

Passarem l’incident a majorista i a fabricant.

Una salutació

Responsable Dept Marketing

    5 comentaris:

    Jaume C. i B. ha dit...

    És una situació molt rara aquesta amb la que t'has trobat. Jo tinc tres ordinadors a casa i tots tres tenen tant la Ç com la Ñ. I tinc un teclat que encara funciona però el tinc guardat per si s'espatlla algun dels altres que deu tenir uns vint anys, i aquell ja té aquestes dues lletres.
    Deu haver estat un error d'aquesta cadena de productes informàtics perquè tots els teclats que es venen aquí haurien de tenir les dues lletres i tots els signes ortogràfics necessaris per escriure tant en català com en castellà.

    Josep Maria Canyelles ha dit...

    Tens raó, jo també crec que devia ser un error puntual. Per això que no vaig anar més enllà i ni ho vaig publicar al bloc. Sols ho he volgut recuperar ara i publicar per a complementar el document sobre "localització" de productes informàtics del Termcat.

    Jaume C. i B. ha dit...

    A l'embalatge hauria d'indicar quina distribució de tecles empra. Fas bé de comentar-ho.

    Josep Maria Canyelles ha dit...

    Desconec si ho posava. En tot cas, entenc que aquesta és una informació tècnica que normalment a la botiga t'haurien de donar.

    De fet, si vas a la botiga del costat i no a una gran superfície també és perquè n'esperes una especialització i "amor per la feina" i atenció per als clients més gran... No vull dir que no fos el cas, eh, però sí que de vegades algun comerç no sap aprofundir prou en les habilitats que han de marcar la diferència!

    Jaume C. i B. ha dit...

    Exacte, se suposa que en aquestes botigues donen una atenció personalitzada i tota la informació necessària al client.