- Algunes obligacions tenen caràcter legal, i suposen un compromís envers l'administració pública i la societat en general, i envers alguns grups d'interès que queden emparats i els seus drets protegits pel marc legal.
- Altres obligacions tenen un caràcter comercial o contractual, i formen part dels compromisos que una organització adopta en el marc del seu funcionament i la relació amb els seus grups d'interès, molt singularment clients i proveïdors, o per descomptat, accionistes i treballadors en allò que siguin acords no subjectes a obligació legal.
- Finalment podem referir-nos a les obligacions de responsabilitat voluntària envers la societat, el que pròpiament es coneix com a Responsabilitat Social de les Empreses (o Corporativa), i que són compromisos que l'organització ha adoptat en el marc d'uns valors ètics i de sostenibilitat. Si bé tenen caràcter voluntari, en la mesura que hi ha un compromís passen a integrar-se dins la categoria d'obligacions de l'organització.
Una empresa o organització pot incomplir una obligació, i ho pot fer conscientment. Pot ser que no tingui alternativa, pot ser que s'hi hagi trobat. L'important és que valori les conseqüències, que valori com i a qui ha d'informar, que tingui un pla per superar la situació, o si és el cas que pugui justificar la circumstància.
Des del punt de vista de gestió responsable, seria pitjor l'empresa que no compleix sense ser-ne ni conscient. És a dir, l'empresa mediocre que no s'ha preocupat de tenir un coneixement dels marcs que l'afecten, que no porta cap sistema de monitorització del compliment, que potser fins i tot no té una relació clara de quins són els compromisos a què hauria de fer front.
La responsabilitat social comença per conèixer i reconèixer. Cal conèixer quins són els impactes de l'organització i quines són les obligacions, segons els diferents tipus. No hi ha responsabilitat possible damunt el desconeixement. Però per poder conèixer cal un altre requeriment: ens referim al reconeixement dels grups d'interès, les parts interessades que tenen inquietuds i punts de vista legítims sobre l'activitat de l'organització. Si no identifiquem i atorguem reconeixement a aquests stakeholders, si no hi dialoguem, no podrem tenir un coneixement real de quines són les expectatives que la societat té en nosaltres, de manera que no podrem definir adequadament els nostres compromisos ni podrem tenir la certesa que estem donant compliment als nostres compromisos, especialment aquells que poden tenir un caràcter menys objectivable, o més discrecional.
La gestió de l'RSC implica prioritzar. Cada empresa ha de saber establir el seu ordre de prioritats a partir d'un coneixement de les matèries rellevants, sabent diferenciar entre el que és estratègic i el que no, el que és urgent i el que és necessari, el que pot suposar un risc o una oportunitat, el que suposa o pot suposar incompliments legals, el que pot suposar pèrdues de confiança i reputació...
Per acabar, unes consideracions autoreflexives
Per cert, és possible que aquesta setmana em vegi impel·lit a incomplir algun marc legal. Amb motiu del procés de participació ciutadana convocat per la Generalitat de Catalunya per al proper 9 de novembre de 2014 em disposo -si cal- a incomplir el marc normatiu (en aquest cas, la sentència del Tribunal Constitucional) amb plena consciència sobre la prevalença de l'ètica i la legitimitat democràtica per damunt d'una legalitat caducada i aplicada injustament fent ús de prerrogatives legals no pensades perquè un govern pogués usar els recursos judicials per a esquivar els reptes que requereixen un procés polític.
Enfront dels governs que troben fatal que conflictes que abans es dirimien per la força ara se solucionin votant (Margallo: “Que Escòcia votés per la independència seria un precedent pèssim per a la UE i per al món”), els principals think tanks, analistes i mitjans de comunicació globals (Bloomberg, Financial Times, The New York Times, The Economist...) han mostrat el suport a les formes democràtiques i al dret dels pobles a decidir el seu futur, alhora que mostren gran incomprensió per l'immobilisme de l'estat espanyol davant la demanda dels catalans. Igualment, els Premis Nobel Desmond Tutu i Adolfo Pérez Esquivel, i altres personalitats mundials demanen que es deixi votar als catalans, i a Catalunya és el 75 a 80% qui demana poder votar, i així ho expressa el conjunt de la societat civil, entitats socials, empreses, capellans, científics... Avui el món civilitzat ja no pot comprendre que un estat de dret forci interpretacions de la llei per a evitar que els catalans puguin votar pacíficament i democràticament, que no ofereixi cap via de diàleg i que segueixi mantenint una actitud agressiva contra Catalunya.
Nota: article publicat a Diario Responsable i Jornal.cat
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada