Recupero un fragment de la comunicació que vaig fer per 1r Congrés de Comptabilitat i Direcció de l'ACCID (2005) per a convertir-lo en article:
L'RSC és la necessària coherència de la responsabilitat.
És la responsabilitat aplicada al conjunt de l'organització, i d'una manera
estratègica. Fins i tot anant més enllà de la pròpia organització,
incorporant-la en tota la cadena de provisió, en les relacions amb proveïdors,
subcontractistes... I l'empresa passa a ser sensible al que li transmet
l'entorn. Molt especialment a un ciutadà–consumidor que no només observa i
pensa, sinó que pren consciència del seu poder de plantar cara a les empreses
que no integrin les noves sensibilitats de la societat. És així que avui en
dia...
a) ‘responsabilitat’
s'escriu en majúscules.
Ja és important, rellevant, i suscita
expectatives. Ha esdevingut un enfocament de gestió que és a l'agenda d'un
nombre creixent de persones d’alta direcció. El 85%
dels directius i inversors es plantegen la RSC com una consideració
"central" a l’hora de la presa de decisions en matèria d’inversió, el
doble que cinc anys enrere (segons
estudi de Oracle i The Economist).
b) ‘responsabilitat’ s’escriu en
cursiva.
Es mou, s’està desenvolupant,
està en curs de trobar les seves bones pràctiques, les pràctiques més adequades
a cada model empresarial. Està ampliant la seva casuística en paral·lel a la
seva expansió.
c)
‘responsabilitat’
s'escriu en plural.
El concepte RSC comporta una visió col·laborativa,
multilateral, de relació amb els partprenents
que té qualsevol organització. I la responsabilitat de les organitzacions
davant de les parts passa a ser responsabilitat de les parts respecte de
l'organització.
d)
‘responsabilitat’
opera com factor exponencial.
La responsabilitat de les empreses, les
organitzacions socials, les administracions, els proveïdors, els clients, ...
actua sinèrgicament, creant una societat més responsable. Perquè un ens no pot
exercir plenament la seva responsabilitat si no ho fa en un context, un país,
suficientment responsable.
e)
‘responsabilitat’
no es modifica per un adverbi de lloc.
‘Aquí’ o ‘allí’ no són factors que hagin de
modificar els valors i les actituds de responsabilitat de les persones. No té
sentit que una persona hagi d'aparcar els seus valors quan entra per la porta
de l'empresa.
f)
‘responsabilitat’
també es conjuga en primera persona.
La responsabilitat de les organitzacions passa per
la responsabilitat de les persones. No hi ha autèntic compromís que no tingui
una vocació personal. El ‘jo’ responsable s'articula en relació amb un
‘nosaltres’ que equival a les esferes de socialització: l'empresa, la
comunitat, la família... també les associacions.
g)
‘responsabilitat’
te més de sintaxi que de semàntica.
No és tant un recull d’accions com una manera de
relacionar-se entre les parts. Una acció no val tant pel que és sinó pel que
aporta en un marc relacional.
h)
‘responsabilitat’
es concilia amb una equació.
P(l)
= P(s) = P(f)
La Persona en funció de l’entorn Laboral equival a
la Persona en funció de l’entorn Social, que equival a la Persona en funció de
l’entorn Familiar
i)
‘responsabilitat’
és, finalment, un discurs.
Correspon a una articulació discursiva, tant pel
sentit filosòfic com per la imbricació en l’organització des d’un punt de vista
integral i estratègic.
Nota publicada en aquell moment presentant la comunicació i el Congrés:
3.5.05 El 1r Congrés de Comptabilitat i Direcció abordarà la RSC
Els dies 26 i 27 de maig de 2005 se celebrarà a Barcelona el I Congrés
Català de Comptabilitat i Direcció que organitza l'ACCID (Associació
Catalana de Comptabilitat i Direcció). El Congrés comptarà amb una sèrie
de conferències i ponències realitzades per professionals de primer
nivell tant de l'àmbit acadèmic com del professional.
Josep Maria
Canyelles, promotor de Responsabilitat Global i expert en gestió
estratègica mitjançant Balanced Scorecard, ha estat escollit pel Comitè
Científic per a desenvolupar una comunicació sobre la Gestió estratègica
de l'RSC. La comunicació tindrà lloc divendres 27 de maig a partir de
les 10 hores.
La seva ponència partirà del sentit de l'RSC en el
context de la nova societat de la informació, del coneixement, del risc,
de la complexitat, relacional.... Les organitzacions millor adaptades a
aquest context integren aquest nou enfocament de gestió, l'RSC, d'una
manera progressivament més estratègica, diluint-la formalment en el
nucli del negoci com una dimensió integrada en la creació de valor de
l'empresa del segle XXI.
Canyelles proposa la integració de
l'enfocament RSC en el Quadre de Comandament Integral: "la sublimació de
la RSC estratègica és la capacitat de concebre la seva aportació no
solament en termes de minimització del risc o de maximització de les
oportunitats, sinó de desplegament sinèrgic en el mapa estratègic de
creació de valor per a l'empresa i per als diferents "stakeholders" amb
una gestió per mitjà d'eines estratègiques com el Quadre de Comandament
Integral."
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada