8.4.13
El projecte KM 0
EL PROJECTE “KM 0, FET AL COSTAT DE CASA”
El projecte “km 0, fet al costat de
casa” (en endavant “km 0”) és una iniciativa d'Asaja per promocionar la
compra i el consum de productes agrícoles i ramaders de proximitat
produïts a Catalunya.
La iniciativa es basa en projectes
semblants que estan tenint gran èxit en països desenvolupats del nostre
entorn, com són el Regne Unit, França o Itàlia, i recull la tradició
estesa a Catalunya d'anar al mercat a comprar els productes alimentaris
directament als productors.
El projecte “km 0” s'estructura en tres
grans eixos. Per una banda la conscienciació de què l'agricultura i
ramaderia tradicionals, associades al consum de productes de proximitat,
tenen molt a dir en la lluita per millorar el medi ambient i frenar el canvi climàtic.
El comerç internacional, tot i reconeixent els avantatges que aporta
als consumidors en tant que accedeixen a un major ventall d'opcions de
compra, també contribueix al deteriorament del medi ambient mitjançant
l'emissió, durant el seu transport, de gasos d'efecte hivernacle.
Paral•lelament, la necessitat d'utilitzar envasos i material d'embalatge
creix quan el producte ha de fer un gran recorregut o ser manipulat per
canviar d'un mitjà de transport a un altre, incrementant així la
proliferació de deixalles i residus associats amb la logística del
transport internacional.
El segon gran eix del projecte és el recolzament als productors locals.
La venda de productes de proximitat o “km 0” és una oportunitat per
assegurar-los un ingrés major o per facilitar l'accés al canal comercial
de les mitjanes i grans superfícies a productors que altrament no
tindrien possibilitat d'accedir-hi degut a la seva curta productivitat.
Des d'un punt de vista econòmic, els productes de temporada permeten un
estalvi en els costos de producció. La capacitat d'observar el cicle
natural de les estacions pot limitar l'ús de l'energia necessària. Amb
la venda de productes autòctons s'evita el transport a llargues
distàncies, estalviant també costos en l'emmagatzematge, l'envasat i el
combustible.
Finalment, el tercer gran eix són els consumidors.
El projecte recull els canvis en les preferències d'uns consumidors
finals cada cop més conscienciats i informats, que, a més de productes
amb preus més baixos, són especialment sensibles a les característiques
de nutrició i seguretat alimentària, que busquen enriquir l'experiència
de la compra amb el coneixement de l'origen dels productes i dels
mètodes de producció. D'aquesta manera el valor del producte no és només
funció del seu preu sinó també del significat que els consumidors li
reconeixen i aprecien en la seva decisió de compra.
Per afrontar aquests reptes, el projecte proposa la promoció del consum de productes de proximitat o “cadena curta”
o “km 0”. La “cadena curta” sorgeix de la necessitat de crear noves
formes d'intercanvi i cooperació entre els productors agrícoles i els
consumidors, basades per una banda en la relació directa entre el
productor i el consumidor, eliminant intermediaris, i d'altra banda, en
la reducció dels costos ambientals associats amb el transport i la
mobilitat mitjançant el consum de productes locals.
Aquest model d'organització permet a
l'empresari agrícola una millor avaluació de les necessitats i
preferències dels consumidors, afavorint així la diversitat de l'oferta
en línia amb la demanda i la promoció de les varietats locals i els
mètodes de producció tradicionals.
Els productes agrícoles de proximitat
són productes sans, saborosos, que ofereixen el major aport nutricional,
ja que en el moment de la seva recol·lecció mantenen intactes totes les
propietats organolèptiques. Al mateix temps el consumidor té garantia
de que la producció d'emissions contaminants vinculada a la manipulació
dels aliments és reduïda al màxim.
Els productes “km 0” ofereixen al
consumidor l'oportunitat de conèixer les empreses agrícoles del seu
entorn, els productes autòctons, els trets locals culturals distintius, i
en general tenir un coneixement més directe dels processos de producció
sabent que, en el mateix acte de la compra, està ajudant a la
preservació del medi ambient.
La contenció dels costos de producció i
l'absència d'intermediaris tenen una incidència directa en el preu,
afavorint així als consumidors finals. A més, la “cadena curta” fa
possible la transparencia en la fixació de preus que els consumidors
poden avaluar, essent bastant més complicat quan intervenen molts
intermediaris. Per l'agricultor, la capacitat de decidir directament
sobre aquest preu li garanteix l'oportunitat d'obtenir una remuneració
més adequada pels seus productes, recuperant una part del valor afegit.
Als mitjans i petits productors, i
especialment a les produccions de caire familiar, produir per consum de
proximitat els permetrà preservar la seva identitat i les seves rendes,
contribuint d'aquesta manera a la pervivència del territori, defensant
els seus valors agrícoles i tradicionals, sovint engolits pel
desenvolupament urbà.
La “cadena curta” és un nou pacte entre
el món de l'agricultura i el consum, amb beneficis directes i immediats
per als agricultors i els ciutadans.
Font: www.km-0.cat
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada