Veure entrevista al plató de TV3 amb motiu de la Marató de la Pobresa
28.5.12
Entrevista a Josep Maria Canyelles (Responsabilitat Global)
Josep Maria Canyelles és expert en
Responsabilitat de les Empreses i de les Organitzacions. Ell és el promotor de
Responsabilitat Global i es dedica a fomentar aquesta manera de gestionar les
empreses, ja sigui en empreses concretes, com a través d'administracions
públiques, cambres de comerç o en universitats. Amb motiu de la Marató per la Pobresa de TV3 li volem fer unes preguntes.
És una manera de gestionar l'empresa tenint en
compte altres coses que no són només el
benefici econòmic. Però curiosament, les empreses més responsables són a
les que les coses els van millor perquè són més respectades, més capaces
d'entendre què n'espera la societat
No parlem de filantropia sinó d'estil de
gestió de l'empresa, no es tracta només de fer donatius. L'empresa que avança
cap a l'RSE entén que aquesta s'ha d'integrar
al dia a dia, en la manera de fer empresa, en la manera de relacionar-se, en la
manera de crear valor.
Això vol dir temes ambientals com l'ecoeficiència, temes laborals com la
conciliació de la vida laboral i familiar, temes socials com la col·laboració
amb entitats no lucratives, temes de bon govern com la transparència, o temes
econòmics com la compra de proximitat...
Les empreses que han integrat veritablement
l'RSE a la seva estratègia pretenen crear a la vegada valor econòmic i social!
Tu
escrius llibres, fas cursos, però sobretot estàs en contacte amb moltes
empreses. Tu veus que ara en plena crisi hi ha empreses que continuen fent
aquesta aposta?
Per descomptat. Recordo el propietari d'una
pime catalana de 100 treballadors que al 2008, quan érem al començament de la
crisi, que en una jornada li van preguntar si ara deixaria de fer aquestes
pràctiques. La seva resposta va ser contundent: si aquestes pràctiques m'han permès desenvolupar un model d'empresa,
amb persones compromeses, amb una cultura i uns valors forts, amb una capacitat
de crear confiança al nostre voltant... ara que segurament ens haurem
d'arremangar més hauria de deixar-ho? Abandonar una de les potes que ens ha
portat a l'èxit? Al contrari, ara toca aprofundir-hi!
Però
són moltes o poques les que prenen aquest compromís?
Depèn de com ens ho mirem: si agafes el 100 de
les empreses, tindràs la sensació que en són poques, no ens enganyem. D'altra
banda, seria il·lús pretendre que el 100% siguin socialment responsables. Però
si agafem solament aquell 10-15% de les empreses més avançades -grans o
petites- que han incorporat la millora contínua, que tenen una cultura interna
més desenvolupada i sensible, que estan en camí de l'excel·lència, veuràs que
aquestes han incorporat l'RSE o hi estan en camí de manera molt majoritària. I
això és molt positiu: no trobaràs empreses mediocres que et parlin d'RSE, però
en canvi les empreses més interessants totes te'n parlen.
Per descomptat en un compromís de solidaritat
com el d'avui, són moltes més, totes les que vulguin, les que poden sumar-s'hi
i potser trobin que és un primer pas per començar a gestionar de manera més
interioritzada l'RSE. Però encara que no sigui així, ningú els podrà treure ja la
sensibilitat que han tingut amb un gran esdeveniment ciutadà i amb una
necessitat social enorme.
Tan de bo que, col·laborant per exemple amb una
gran iniciativa ciutadana com la Marató per la Pobresa de TV3, hi hagi empreses
que comencin a reflexionar sobre com l'activitat empresarial pot canviar el
món, en un sentit o un altre, com podem actuar encara amb allò que ens van
ensenyar que l'empresa sols es deu a un únic objectiu que és maximitzar els
beneficis, o com podem repensar el model d'empresa posant-lo al servei de les
necessitats reals, cosa que no vol dir ser una ONG sinó precisament guanyar
diners d'una manera més sostenible.
Què
hauria de fer una empresa per considerar-se socialment responsable?
No parlem d'empreses socialment responsables
sinó de gestió de l'RSE, perquè no es tracta de ser-ne o no sinó d'integrar-la
com un procés de millora contínua.
El primer que hauria de fer una empresa és
comprendre bé quins impactes genera en la seva activitat. I per estrany que
sembli, no totes les empreses en són conscients, ni saben quines són les
millors pràctiques per a progressar. Per això, el diàleg amb grups d'interès
-organitzacions expertes- pot ajudar a definir els mapes de riscos i
oportunitats, a traçar el camí...
En països pobres s'han desenvolupat pràctiques
de negoci socialment responsables conegudes com de la Base de la Piràmide,
adreçades als dos terços de la població mundial que pràcticament no tenen
capacitat adquisitiva. Es tracta de no crear necessitats sinó satisfer
necessitats reals, negocis ètics que alhora capacitin les persones i
desenvolupin les comunitats. Els microcrèdits en són un exemple que hem conegut
també aquí.
Ara potser es tracta que repensem els models
de negoci a casa nostra. Primer per fer-los tots més sostenibles. Si la crisi
no serveix ni per a això, malament rai... Però a més, podem desenvolupar models
de negoci per a persones amb poca capacitat adquisitiva, amb criteris de negoci
inclusiu. Hem de prendre consciència que
no vivim a xauxa, i que cada cop hi ha més gent que vol viure de manera
sostenible i més gent que necessita viure amb dignitat. Sostenibilitat i
inclusió són dos vectors que les empreses haurien d'aprendre a incorporar.
Recordo, per exemple, a Colòmbia, haver conegut
ara fa uns pocs anys, empreses que de manera secreta contractaven exguerrillers
per a facilitar-ne la reintegració social. Ni el director general sabia qui
eren, sols el director de recursos humans. És una mostra de responsabilitat cap
a un repte de la societat. Aquí a casa nostra, fa anys que algunes empreses
incorporen persones amb discapacitats, o ara més recentment algunes incorporen
dones que han estat víctimes de violència. Ara, a més, tocaria assumir grans
compromisos en matèria de lluita contra la pobresa, per l'ocupació, per la
inclusió, per la cohesió.
A
Catalunya, com estem en RSE?
Habitualment Catalunya és un dels països del
món on es publiquen més informes d'RS per part d'empreses, i sovint moltes de
mitjanes. S'està treballant molt en la línia de ser un referent global en el
compromís de les empreses en la gestió de l'RSE.
El mes que ve, per exemple, 60 pimes catalanes
més publicaran de manera voluntària la seva primera memòria d'RSE. Es tracta
d'un programa pilot, anomenat Transparència,
promogut per les Cambres de Comerç, i 11 empreses grans han proposat a pimes de
la seva cadena de proveïment que s'iniciïn en aquest procés, amb un suport a
mida.
A Catalunya, podem ser un territori socialment
responsable, tenim empreses grans, mitjanes, petites, i també organitzacions
socials que estan gestionant l'RS, i per descomptat una ciutadania absolutament
compromesa amb el voluntariat, les associacions, amb el país.
Veure entrevista al plató de TV3 amb motiu de la Marató de la Pobresa
Veure entrevista al plató de TV3 amb motiu de la Marató de la Pobresa
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada