28.9.11

Piulant comentaris de la jornada sobre rendició de comptes

Vinc de la jornada del Col·legi de Censors Jurats de Comptes i Corresponsables. He de confessar que aquest agost em vaig familaritzar amb el twitter i que ja és la segona jornada on assisteixo que no puc evitar de compartir comentaris per aquest canal.

Per cert, una anècdota: he arribat tard i he segut a la darrera fila. Així també anava gestionant el correu (quin món!!). He començat a piular... I fins al cap d'una estona no m'he adonat que en una pantalla gegant anaven passant totes les piulades amb el hashtag #informesRSE. Quan la pantalla era -involuntàriament i inconscientment- tota meva.... he hagut de refrenar la necessitat de piular. Sort que me n'he adonat a temps! Hem d'aprendre a autoregular-nos sobre la marxa, mentre aprenem a fer servir la tecnologia.

Transcric alguns dels comentaris. L'Albert Huerta ha parlat de Responsabilitat Social dels Individus, concepte i sigla (RSI) que fa anys que vaig començar a utilitzar. He aprofitat immediatament per recordar que l'article d'aquest dilluns era un exemple d'RSI, focalitzant com els individus hem d'interactuar amb les empreses per ajudar-les a gestionar millor l'acompliment de les expectatives socials.

M'ha sobtat que des de l'Observatorio no es donés importància a l'RS dels professionals, autònoms i microempreses. Deuen estar massa capficats en les empreses de l'IBEX 35 per fixar-se en altres móns on es fan coses interessantíssimes (i amb major autenticitat!).

Veig que ha agradat una piulada on deia que l'obligació de fer informes pervertira RSE. En el futur (l'Anna Tosca m'ha replicat que des d'ara mateix!) serà necessari diferenciar el que és una empresa amb informe obligatori enfront d'aquells models reals de gestió de l'RSE.

També m'ha agradat dir que un excés de pressió metodològica a les Pimes perquè dialoguin amb stakeholders pot ser contraproduent i dissuassori. El que cal és un procés gradual. Un aprenentatge, perdent la por i trobant les oportunitats.

Des de la taula s'ha llegit una piulada meva (fa il·lusió aquesta sensació de contacte directe!). Preguntava si no seria una bona practica de les auditores aportar una informacio comprensible per al 95% dels lectors i no per al 5% (els experts). Les memòries no van adreçades a la ciutadania, però és que els informes dels auditors... Com els podem permetre aquesta opacitat sota l'expressió tècnica? Algú els hauria de dir que això no és presentable. Ho dic sense pèls a la llengua. Ja han tingut prou temps per aprendre que una cosa és el client (que paga) i l'altre l'usuari (qui usa el seu producte). Ells es deuen als dos, a qui paga perquè li fan una feina i a qui llegeix l'informe perquè presenten un aval per a donar credibilitat. De debò creuen que els lectors entenen alguna cosa? Estem a la societat del coneixement, en una societat oberta i de les xarxes socials. Ja no podem anar amb l'antic testament. Ja no ens haurien de caldre exegetes per entendre què vol dir la seva firma divina.

Les darreres piulades sobre la intervenció del director general espanyol d'RSE no us les copio aquí i me les guardo per analitzar-les més a fons. Ja n'hi ha prou! Tampoc parlaré ara d'algun detall que expressava a la primera piulada...


 JosepMaria Canyelles 

 en cursos a grans empreses explico alguns casos de microempreses perquè entenguin que es RSE estratègica + model empresa + cult
 JosepMaria Canyelles 

 Orencio: que le vamos a pedir a un autonomo? Demanar no pero ajudar a desenvolupar un model sostenible i a integrar ètica...
 JosepMaria Canyelles 

L'obligacio d'elaborar  pervertira RSE. Serà necessari diferenciar empresa amb informe oblig. <> model reals de Gestio de l'rse
 JosepMaria Canyelles 

  Una Casa Real sostenible?” antes que temas Ambientales la RSE obligaria a reconocer mentiras....
 JosepMaria Canyelles 

 Algunes ONG blinden la relació amb l'Empresa evitant l'entrada d'altres ONG i d'altres aspectes (materialitats)!
 JosepMaria Canyelles 

: “: Why NGOs need to work with businesses, not again ” pressure from collaborative ones is Not enough
 JosepMaria Canyelles 

: “: Why NGOs need to work with businesses, not against them" ” both of them are needed
 JosepMaria Canyelles 

Tenia interès a saber posicionament Carrefour sobre la toxicitat del panga. Xarxes socials: molta Info.  Carrefour: 0 (?????)
 Referentes en RSE 
 by jmcanyelles
O.Vázquez La asignatura pendiente de la RSE es saber identificar quien son los GGII 
 JosepMaria Canyelles 

Un excés de pressió metodològica a les Pimes perquè dialoguin amb stakeh pot ser contraprod. i dissuassori. Cal procés gradual 
 JosepMaria Canyelles 

alguns stakeholders tenen interès a evitar la presencia d'altres stkh (competència)  Es ètic?
 JosepMaria Canyelles 

A.Huerta defensa  de les pimes des del Consell de Cambres de Catalunya. Fa referencia al programa tRanSparEncia.cat
 JosepMaria Canyelles 

Molts auditors comproven adaptació  a la guia. Saben que vol dir adaptació? no serà adequació o congruencia? Paraules son import
 JosepMaria Canyelles 

 auditors tenen trajectòria en alguna materia (ambiental...) q dificulta abordar altres temes. A.Gomez proposa multidisciplinar
 JosepMaria Canyelles 

 A.Gomez toca un altre tema clau: l'aplicacio a ONL i AdmPubl  
 JosepMaria Canyelles 

 l'auditor fa recomanacions que el consultor haura de portar a terme
 JosepMaria Canyelles 

 Cardona fa la pregunta clau: ?es pot ser consultor i auditar a la vegada?
 JosepMaria Canyelles 

 ?No seria una bona practica de les auditores aportar una informacio comprensible per 95% dels lectors i no per 5% d'experts?
 JosepMaria Canyelles 

 Per ara es debat sobre tecnicismes i model de negoci de les auditores, no de la confiança que aportaria verif. de stakeholders