28.10.07
Un estudi assegura que rebaixar el límit de velocitat no redueix el nombre d'accidents
• L'estudi aposta per un límit de velocitat variable que s'adapti a les circumstàncies reals de la via en cada moment
EFE
MADRID
Un estudi recent del professor titular de transports de la Universitat Politècnica de València, Juan Dols, desmenteix que una hipotètica rebaixa dels límits de velocitat a la carretera comporti una reducció dels accidents de trànsit ni tampoc de les emissions de gasos contaminants a l'atmosfera.
En el seu estudi Velocitat i Medi Ambient el professor Dols fa notar que només el 13% dels sinistres són causats per superar els límits de velocitat i que no està demostrada una relació directa entre la velocitat màxima assignada a cada via i la freqüència d'accidents en aquests trams.
De fet, l'expert considera que conduir a baixes velocitats genera més congestió vial que pot incrementar les situacions d'estrès i frustració dels conductors i, com a conseqüència, més situacions de perill.
Per això, i davant la imminència de l'operació sortida del pont de Tots Sants, el professor Dols aconsella que se circuli a una velocitat uniforme, ajustant la velocitat a aquella en què se circuli més còmodament, ja que així els conductors es tornen menys impacients i avancen menys.
Conseqüències de circular a 80 quilòmetres per hora
L'informe fa una simulació del que passaria si es reduís a 80 quilòmetres per hora la velocitat màxima a l'àrea metropolitana de Barcelona. Segons les seves conclusions, a menys velocitat no es retallarien les emissions de substàncies a l'atmosfera perquè la contaminació no depèn en gran mesura de la velocitat, sinó del nivell de congestió de la via i sobretot del règim de gir del motor i del nombre de frenades i arrencades.
Pel professor Dols, es podria donar la paradoxa que limitant la velocitat a 80 quilòmetres per hora, alguns cotxes contaminessin més que a 120, perquè això els obligaria a anar en quarta marxa o fins i tot en tercera, cosa que provocaria que el motor estigués girant a més revolucions i, per tant, contaminant més.
L'estudi aposta per un límit de velocitat variable que s'adapti a les circumstàncies reals de la via en cada moment. "Amb un sistema de senyalització variable es podria regular la velocitat dels vehicles en funció de la quantitat de circulació que hi hagi a la carretera", assegura. A la Unió Europa ja s'estan desenvolupant almenys dos sistemes de limitació variable de la velocitat.
L'eSafety és capaç de determinar de manera òptima la velocitat depenent del tipus de via, les condicions exteriors i l'estat del trànsit i després informar els automobilistes mitjançant la senyalització exterior o els mitjans de comunicació presents. Per la seva part, l'ISA -Intelligent Speed Adaptation- és un sistema dissenyat per proporcionar al vehicle i al conductor informació sobre el límit de velocitat existent en cada punt del recorregut. No obstant, l'informe reconeix que aquests sistemes no es podran posar en marxa a curt termini, ja que un sistema intel·ligent de limitació de velocitat necessita l'esforç conjunt de totes les administracions, la indústria de l'automòbil i els investigadors públics i privats.
http://www.elperiodico.cat/default.asp?idpublicacio_PK=46&idioma=CAT&idnoticia_PK=453846&idseccio_PK=1021&h=071028
EFE
MADRID
Un estudi recent del professor titular de transports de la Universitat Politècnica de València, Juan Dols, desmenteix que una hipotètica rebaixa dels límits de velocitat a la carretera comporti una reducció dels accidents de trànsit ni tampoc de les emissions de gasos contaminants a l'atmosfera.
En el seu estudi Velocitat i Medi Ambient el professor Dols fa notar que només el 13% dels sinistres són causats per superar els límits de velocitat i que no està demostrada una relació directa entre la velocitat màxima assignada a cada via i la freqüència d'accidents en aquests trams.
De fet, l'expert considera que conduir a baixes velocitats genera més congestió vial que pot incrementar les situacions d'estrès i frustració dels conductors i, com a conseqüència, més situacions de perill.
Per això, i davant la imminència de l'operació sortida del pont de Tots Sants, el professor Dols aconsella que se circuli a una velocitat uniforme, ajustant la velocitat a aquella en què se circuli més còmodament, ja que així els conductors es tornen menys impacients i avancen menys.
Conseqüències de circular a 80 quilòmetres per hora
L'informe fa una simulació del que passaria si es reduís a 80 quilòmetres per hora la velocitat màxima a l'àrea metropolitana de Barcelona. Segons les seves conclusions, a menys velocitat no es retallarien les emissions de substàncies a l'atmosfera perquè la contaminació no depèn en gran mesura de la velocitat, sinó del nivell de congestió de la via i sobretot del règim de gir del motor i del nombre de frenades i arrencades.
Pel professor Dols, es podria donar la paradoxa que limitant la velocitat a 80 quilòmetres per hora, alguns cotxes contaminessin més que a 120, perquè això els obligaria a anar en quarta marxa o fins i tot en tercera, cosa que provocaria que el motor estigués girant a més revolucions i, per tant, contaminant més.
L'estudi aposta per un límit de velocitat variable que s'adapti a les circumstàncies reals de la via en cada moment. "Amb un sistema de senyalització variable es podria regular la velocitat dels vehicles en funció de la quantitat de circulació que hi hagi a la carretera", assegura. A la Unió Europa ja s'estan desenvolupant almenys dos sistemes de limitació variable de la velocitat.
L'eSafety és capaç de determinar de manera òptima la velocitat depenent del tipus de via, les condicions exteriors i l'estat del trànsit i després informar els automobilistes mitjançant la senyalització exterior o els mitjans de comunicació presents. Per la seva part, l'ISA -Intelligent Speed Adaptation- és un sistema dissenyat per proporcionar al vehicle i al conductor informació sobre el límit de velocitat existent en cada punt del recorregut. No obstant, l'informe reconeix que aquests sistemes no es podran posar en marxa a curt termini, ja que un sistema intel·ligent de limitació de velocitat necessita l'esforç conjunt de totes les administracions, la indústria de l'automòbil i els investigadors públics i privats.
http://www.elperiodico.cat/default.asp?idpublicacio_PK=46&idioma=CAT&idnoticia_PK=453846&idseccio_PK=1021&h=071028
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada