PD: com diu Vicenç Villatoro, Ripoll no és la banlieue de París. Hi ha una idea molt francesa segons la qual el jihadisme europeu és marginació social disfressada d’ideologia totalitària. Quan mires el cas de Ripoll, la sensació és la contrària. El que més pesa és el factor ideològic, la ideologia que trameten alguns imams, no pas tots. L’imam és la clau. I llavors, dues preguntes. Qui els envia, a aquests imams, que fan el que fan? I per què, sabent com era aquest imam, ningú no va avisar les autoritats catalanes i de Ripoll?
30.8.17
Cap por; més llibertat
[desafiaments] Catalunya és una societat preparada per als
desafiaments del segle XXI en les dimensions econòmica, ambiental i social,
malgrat que les seves aspiracions en veuen limitades de manera molt rellevant
pel context estatal, com ara en aspectes energètics. Però centrem-nos en la
part social.
[diversitat] A Catalunya hi conviuen moltes religions, moltes
llengües i persones de diferents orígens. I conviuen de manera més que
satisfactòria. La presència massiva de musulmans
catalans manifestant-se són un testimoni més de la unitat en la diversitat. Ens
queden per al record molt especialment la imatge emocionants de l’abraçada
entre l’imam de Rubí i els pares d’un nen assassinat i també el discurs
valent d’Hafida Oukabir, germana de dos
dels terroristes de Ripoll.
[immigració] Catalunya va acollir en el deu anys previs a la crisi
una quantitat enorme de persones vingudes de fora, percentualment més que cap
altre país europeu com França o Alemanya, fet que podia constituir una amenaça
a la cohesió social. Però no ha estat així. El caràcter català ha estat
afaiçonat pel fet d'haver estat durant tot l'anterior mil·lenni una terra de
pas i ho segueix sent en aquest. I l'acolliment d'onades d'immigració també ha
estat constant i constitutiu de la nostra identitat nacional.
[integració] El model català d'acolliment ha estat molt més reeixit
que el francès o el britànic, on encara s'han de referir a la immigració de 3a
i 4a generació, expressió contradictòria que mostra les limitacions, en algun
cas relacionades amb la supèrbia -la grandeur-
provocada per l'ostentació de la pròpia superioritat. Cal tenir en compte que
el perfil de jihadista francès correspon a un francès de pares
francesos ex-delinqüent i que es radicalitza a la presó.
[estats] En els estats-nació que Europa ha heretat dels darrers tres
segles, especialment , aquells de caràcter jacobí, que es creuen amb el dret
d'anihilar totes les nacions subjacents per fer la nació de l'Estat, la
integració passa per la negació de les identitats múltiples, és una assimilació
que comporta un menyspreu dels altres. Ara podem confondre-ho amb eurocentrisme
i reforçar el debat del xoc de civilitzacions, però un factor que dificulta la
integració és el nacionalisme d'estat, fet singularment evident a França.
[Catalunya] A Catalunya hi ha mig milió de musulmans, i la crisi,
que ha afectat tothom, ha afectat més les classes més modestes i específicament
la immigració. Però no és el cas dels nois de Ripoll, que estaven perfectament
integrats. No s'ha produït el que ha passat en altres llocs d'Europa on s'ha
produït un còctel entre el sentiment de desarrelament i la manca de projecte
personal. Ha estat algú de fora que ha tingut la capacitat de captar-los per a
un grup sectari amb tècniques hàbils i ràpides.
[seguretat] La societat catalana, els municipis, les empreses,
tothom ha fet la seva feina en sentit positiu i normalitzador. Però ha fallat
la seguretat. Els Mossos d'Esquadra no han tingut accés a les informacions
rellevants que podrien haver evitat l'atemptat. És més, la policia espanyola va
alertar un grup jihadista que estava sent investigat pels Mossos, ara fa dos
anys. La Constitució espanyola és morta a Catalunya: va morir amb la sentència
de l'Estatut i mor de nou cada dia que l'Estat espanyol mostra la seva
deslleialtat. Encara que per evitar alarmisme no s'expliqui, espero que hores
d'ara el govern català estigui demanant urgentment al govern espanyol tota la
resta d'informació sensible que se'ns ha estat ocultant i que posa en risc la
seguretat dels catalans com a cap altre lloc d'Europa. És un miracle que no
hagi passat res més greu.
[nacionalisme] Si els serveis secrets de la República francesa van
atemptar contra un vaixell de Greenpeace, què ens ha de fer dubtar del que les
clavegueres de l'Estat espanyol no poden fer? De fet, ho sabem: hem sabut -una
part!- del que han fet aquests darrers anys per enfonsar Catalunya i dificultar
així el procés independentista, malgrat que cap televisió espanyola important
ha volgut emetre Las cloacas de Interior, mostrant
l'Operació Catalunya. No és solament el risc de perdre el 20% del PIB i el 25%
de les exportacions, és la deshonra de permetre que el seu antic imperi es
trenqui un cop més. Les oligarquies que controlen l'Estat són hereves de les
que fa cinc segles que tenen el control; hi ha uns sentiments a flor de pell
que els portaran a fer el que sigui per evitar un procés democràtic i net. Per
al 99% deu ser molt difícil d'imaginar que això pugui ser factible, però n'han
donat prou proves i han dit que "de
una crisis de sale; un atentado se supera; la disolución de España es
irreversible" (Margallo, 2016, ministre d'Afers Estrangers).
[normalitat] Un cop passat el dol, la societat ha de tornar a la
normalitat i les forces de seguretat han de seguir investigant, ara els lligams
internacionals dels atemptats i també sobre els altres sospitosos que l'estat
espanyol ha ocultat. I respecte a la política, la manera de tornar a la
normalitat és reprendre el camí cap al referèndum de l'1 d'octubre. No solament
com un acte de normalitat sinó perquè l'1-O conté el millor missatge: som una
societat profundament democràtica on el futur es construeix entre tots.
[#NoTincPor] No tenim por dels terroristes. És a dir, no
desenvoluparem una estratègia basada en la fòbia que ens porti a restringir
llibertats i a crear un estat mental de fragilitat permanent. Això és el volen
els terroristes. Però tampoc tenim por a un Estat que ha construït una
estratègia política respecte a Catalunya on una de les potes és mostrar que el
monopoli de la seguretat recau en l'Estat i que sortir-ne és quedar a la
intempèrie. Ara ja sabem que fora de l'Estat espanyol podem estar sinó igual
fins i tot més segurs: en llibertats ningú ho posa en dubte; en cohesió social
sembla evident; en seguretat ara s'ha entès que també millor defensar nosaltres
els nostres interessos. Cap por a la llibertat.
[corresponsabilitat] I ara a seguir treballant. Segur que caldrà
augmentar la corresponsabilitat de tots els agents implicats, de tota la
societat, però molt especialment del propi col·lectiu musulmà. La immensa
majoria de seguidors de l’islam no són violents, alhora que seria
il·lús pretendre que la solució provindrà de fora d'ells mateixos, que se'ls
podrà imposar. Ni als col·lectius ni al conjunt de l'islam. Ja hem vist que les
accions bel·ligerants no han aportat pau estable, sinó que cal fer possible que
el propi islam aïlli i denunciï els extremistes, alhora que integrar sense la
més mínima recança els musulmans que ho desitgin. Però al costat d'això, sense
bonisme, calen actuacions contundents i penes exemplars per als qui no actuïn respectant els
principis democràtics de què s’ha dotat Occident.
PD: com diu Vicenç Villatoro, Ripoll no és la banlieue de París. Hi ha una idea molt francesa segons la qual el jihadisme europeu és marginació social disfressada d’ideologia totalitària. Quan mires el cas de Ripoll, la sensació és la contrària. El que més pesa és el factor ideològic, la ideologia que trameten alguns imams, no pas tots. L’imam és la clau. I llavors, dues preguntes. Qui els envia, a aquests imams, que fan el que fan? I per què, sabent com era aquest imam, ningú no va avisar les autoritats catalanes i de Ripoll?
PD: com diu Vicenç Villatoro, Ripoll no és la banlieue de París. Hi ha una idea molt francesa segons la qual el jihadisme europeu és marginació social disfressada d’ideologia totalitària. Quan mires el cas de Ripoll, la sensació és la contrària. El que més pesa és el factor ideològic, la ideologia que trameten alguns imams, no pas tots. L’imam és la clau. I llavors, dues preguntes. Qui els envia, a aquests imams, que fan el que fan? I per què, sabent com era aquest imam, ningú no va avisar les autoritats catalanes i de Ripoll?
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada