17.4.16

Responsabilitat Social i llengua en una jornada sobre empresa, turisme i RSE a Saragossa, amb una ponència de l'expert Josep Maria Canyelles

EMPRESA, TURISME i LLENGUA ARAGONESA. II JORNADA DE TREBALL

23 maig 2016
Saragossa

La presència de l'aragonès en el món econòmic i empresarial ha anat guanyant terreny amb el pas del temps i avui està present en nombroses iniciatives econòmiques, especialment les lligades a l'alimentació i el turisme. Això constitueix un avanç important perquè aquesta llengua ha estat tradicionalment unida a altres àmbits com el rural i/o el cultural. L'associació de la llengua tradicional als productes alimentaris i al turisme de qualitat, per exemple, aporta a aquestes activitats econòmiques un plus de credibilitat, de denominació d'origen, d'arrelament amb el territori i els fa més atractius per als potencials clients.

A més, té gran interès que aquestes iniciatives es vegin, d'una banda, reconegudes per la societat en el seu conjunt, i d'altra es reconeguin entre si. D'aquesta manera poden ser enteses com a exemple de bones pràctiques, incloses en la responsabilitat social corporativa i com a part d'un impuls comú de defensa i dignificació d'aquest patrimoni cultural immaterial, que en fer-se marca es concreta i es converteix en patrimoni material, molt més comprensible i accessible al conjunt dels ciutadans.

La visualització d'una llengua minoritària i minoritzada com l'aragonès és un element
imprescindible per a la seva supervivència, per això la seva utilització per empreses dels més diversos àmbits, normalitzen el seu ús i la fan útil per als ciutadans.

El Govern d'Aragó vol, amb aquesta Jornada, aportar elements tècnics que ajudin les empreses que així ho desitgin a comprendre la utilitat i conveniència social d'utilitzar l'aragonès en els seus productes i marques, així com en la comunicació amb els seus clients.


PROGRAMA

10:00 PRESENTACIÓN de la jornada:
  • José Ignacio López Susín, Director General de Política Lingüística del Gobierno de Aragón.
  • Marisa Romero Fuertes, Directora General de Turismo del Gobierno de Aragón.
  • Berta Lorente Torrano, Vicepresidenta 2ª de la Cámara y Patrona de la Fundación Basilio Paraíso.
10:15 EL MARKETING Y LAS LENGUAS. UNA APROXIMACIÓN
  • Ponente: Rafael Bravo Gil, profesor titular del Departamento de Dirección de Marketing e Investigación de Mercados de la Universidad de Zaragoza.
  • Presenta: Manuel Escolá, director de Radio Ebro y 15Tv.
11:15 TURISMO Y LENGUA ARAGONESA
  • Jorge Marqueta Escuer, director gerente de la Sociedad de Promoción y Gestión del Turismo Aragonés, S.L.U. (Gobierno de Aragón).
  • Presenta: José María Ciria Plana, presidente de la Asociación Turística y Empresarial Valle deBenasque.
11:45 PAUSA CAFÉ
12:00 RESPONSABILIDAD SOCIAL EMPRESARIAL Y LENGUA

  • Ponente: Josep Maria Canyelles i Pastó, promotor de Responsabilitat Global. Socioconsultor de Vector 5. Coordinador de Respon.cat. Asesor del Consell de Cambres de Comerç de Catalunya.
  • Presenta: Berta Lorente Torrano, Vicepresidenta 2ª de la Cámara y Patrona de la Fundación BasilioParaíso.
13:00 MESA DE EXPERIENCIAS: EMPRESAS QUE UTILIZAN EL ARAGONÉS 
  • Biera Ordio Minero, Clarión, Feito en Laspuña, PRAMES, Restaurante La Cadiera, Total Sport, Xordica Editorial.
  • Presenta y modera: Ebardo Fernández Herrero, impulsor de la iniciativa “REBISCOLAR” parael uso del aragonés en las empresas.
13:45 CONCLUSIONES. Francho Beltrán Audera, jefe de Servicio de Política Lingüística del
Gobierno de Aragón.

Destinat a empreses, professionals autònoms, comerços, establiments de serveis, associacions i fundacions amb activitat fiscal o persones que vulguin emprendre.
  • Lloc: Cámara de Comercio, Industria y Servicios de Zaragoza. Pº Isabel la Católica, 2. 50009 Saragossa
  • Dia: 23 de maig de 2016
  • Hora: 10:00 - 14:00 
  • Aforament limitat. PREINSCRIPCIÓ: dgpollinguistica@aragon.es fins al 3 de maig.  
Organitzen:
  • Turismo de Aragón
  • Departamento de Educación, Cultura y Deporte del Gobierno de Aragón.
Col·labora:
  • Fundación Basilio Paraíso de la Cámara de Comercio, Industria y Servicios de Zaragoza
 

Programa en PDF

Canyelles, expert en el sentit estratègic de la Responsabilitat Social, ha desenvolupat un ampli coneixement expert i pioner en alguns models d'aplicació d'aquest enfocament de gestió com per a pimes i microempreses, per al sector turístic, integrant la gestió lingüística a l'RSE, o en el desenvolupament de territoris socialment responsables. Va publicar un manual sobre RSE, Empresa i Llengua. Podeu trobar més sobre RSE i llengua en aquest apartat del seu bloc.

Introducció del document "Empresa i llengua. Un enfocament de responsabilitat social empresarial per a aportar valors a tots els grups d'interès"