La primera versió del nou currículum de primària parlava d’Espanya ja des de la Prehistòria i bevia, segons l'historiador Aragoneses, d’una “escola historiogràfica que defensa que Espanya apareix com a estat al segle XV, quan això no és així, perquè amb els Reis Catòlics el que hi ha és una simple unió dinàstica que no suposa una unificació”.
9.3.14
El ministre Wert rectifica i admet que Espanya neix al segle XIX, però evita parlar del franquisme i el nazisme
Wert, el primer ministre que ha reconegut sense embuts que un dels objetius dels plans d'estudis de l'estat espanyol és "espanyolitzar els nens catalans", ha hagut de fer marxa enrere en una de les línies argumentals dels continguts que pretenia imposar als alumnes.
La primera versió del nou currículum de primària parlava d’Espanya ja des de la Prehistòria i bevia, segons l'historiador Aragoneses, d’una “escola historiogràfica que defensa que Espanya apareix com a estat al segle XV, quan això no és així, perquè amb els Reis Catòlics el que hi ha és una simple unió dinàstica que no suposa una unificació”.
La primera versió del nou currículum de primària parlava d’Espanya ja des de la Prehistòria i bevia, segons l'historiador Aragoneses, d’una “escola historiogràfica que defensa que Espanya apareix com a estat al segle XV, quan això no és així, perquè amb els Reis Catòlics el que hi ha és una simple unió dinàstica que no suposa una unificació”.
Ara els continguts d’història aprovats pel ministeri per a la Lomce ja no parlen del concepte Espanya fins a l’Edat Contemporània. El ministre d’Educació ha hagut
d’admetre que Espanya encara no existia a la Prehistòria. El currículum
de primària que ha aprovat finalment el seu ministeri, publicat al BOE de l'1 de març,
canvia els continguts previstos en el primer esborrany i ja no menciona
el concepte d’Espanya fins a l’apartat de l’Edat Contemporània. Una
apreciació que s’ajusta més a la realitat, tal com constata Aragoneses. Parlar de regnes peninsulars a l’Edat
Mitjana, monarquia hispànica a l’Edat Moderna i Espanya en l’Edat
Contemporània, com fa el text aprovat, “és correcte i suposa un avenç
important respecte al primer text”, que era fruit d’una historiografia
“al més pur estil del franquisme”, assenyala Aragoneses.
L’historiador Alfons
Aragoneses li critica una mancança. Ni en els continguts bàsics ni en
els estàndards avaluables ni en els criteris d’avaluació el currículum
d’història a primària no menciona en cap moment el franquisme o el
nazisme. En el repàs cronològic parla dels “principals esdeveniments
dels segles XIX i XX”, sense més referència. “En tots els països
moderns, ja des de primària, l’aprenentatge del que va ser el feixisme i
la lluita per les llibertats és bàsic per a la formació en valors dels
futurs ciutadans”, remarca Aragoneses.
Així, el ministre més fatxa del govern espanyol ha hagut d'acceptar el principi de realitat sobre Espanya però ha aconseguit per ara evitar que els infants coneguin que el feixisme va ser derrotat a Europa però que va governar durant quatre dècades a Espanya.
Més info: ARA
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada