2.1.14

10 anys promovent la Responsabilitat Social

Responsabilitat Global 
Aquest 2014 fa 10 anys que em dedico a promoure la Responsabilitat Social de les Empreses i de les Organitzacions. Em refereixo a promoure l'RS des de l'activitat professional independent, ja que anteriorment ja havia fet accions en aquest sentit des d'altres responsabilitats públiques i privades, si bé no constituïa el focus central. De fet, al 2003, per exemple, organitzava el primer espai de reflexió a Catalunya sobre Voluntariat Corporatiu. Però és a partir del 2004 quan desenvolupo la marca Responsabilitat Global i quan començo a treballar en un sentit clarament empresarial i estratègic d'aquest enfocament de gestió.

Miraré d'avaluar la feina feta i compartir algunes reflexions, però sobretot miraré d'encarar amb força el futur reflexionant sobre com abordar els reptes ètics, socials, econòmics, ambientals i humans de les organitzacions. Això vol dir seguir tocant els cinc vectors de l'RS (impactes econòmics, laborals, socials, ambientals i de bon govern) i sobretot com facilitar la incorporació de l'RS com un enfocament de gestió integral i integrat, que estigui connectat amb l'estratègia corporativa i que formi part del model d'empresa, i que estigui inserit en cada procés de gestió, començant pel lideratge i la funció directiva. M'interessa abordar els reptes que el management directiu té respecte a l'excel·lència social de la seva funció.

I tal com hem fet aquests deu anys, entenent que la Responsabilitat Social es declina per a tota mena d'organitzacions, empreses (RSE), organitzacions no lucratives (RSO), administracions públiques (RSA), universitats (RSU), etc., i de qualsevol dimensió, de la més gran a la més micro. Seguirem treballant amb aquesta diversitat perquè és el que permet comprendre que no estem ajudant a desenvolupar un model rebuscat de finalitats cosmètiques per empreses amb males pràctiques sinó un enfocament de gestió apte per a qualsevol organització, al marge que n'hi pugui haver que en facin un ús instrumental mancat de tota autenticitat.

Alhora, treballar amb aquesta diversitat permet desenvolupar models i pràctiques al voltant de la gestió dels Territoris Socialment Responsables (TSR) o, amb orientacions sectorials, poder desenvolupar Destinacions Turístiques Responsables, per exemple. Aquesta exploració dels límits de l'RS, ja sigui per a colonitzar els altres sectors no empresarials, ja sigui per a desenvolupar la metodologia RS en àrees innovadores, ha permès connectar millor la pràctica de l'RS amb altres disciplines i punts de vista, i sobretot anar focalitzant aquells elements que són nuclears en l'RS, evitant el parany de reduir l'RS a una acumulació de bones pràctiques.

El pas més important per a encarar aquest futur que ja ha començat ha estat la creació d'una empresa, amb dos socis i diversos col·laboradors i col·laboradores. Durant aquest darrer anys ja ens hem posat en marxa i tenim intenció de ser un agent rellevant en el desenvolupament de la responsabilitat social, sumant tota l'experiència, vocació, i idees que tenim.



La creació de Vector 5 · Excel·lència i Sostenibilitat no comportarà cap canvi a Responsabilitat Global, en tant que laboratori d'idees, espai de reflexió, espai de divulgació, espai de formació... Però la part de consultoria passarà en gran mesura a Vector 5 per tal de poder-la desenvolupar en equip. N'anirem explicant els progressos.

Una de les primeres accions que m'he marcat per al 2014 és actualitzar la definició que, almenys a nivell personal, faig servir de Responsabilitat Social.

Nota: article publicat a Diario Responsable