- La
Seguretat Social reclama fins a 700.000 euros a algunes institucions amateurs
- Una campanya d'inspeccions colla els clubs de futbol catalans
- Si
no s'hi posa remei un gran nombre de clubs poden desaparèixer
L'esport sempre ha estat un sector propici a un cert descontrol. El fet de tenir
una gran base social amateur i no lucrativa, de funcionar amb una barreja
d'assalariats, voluntaris i col·laboradors diversos, tenir clubs que mouen
molts diners, i alhora no sentir-se objecte de fiscalització, ha donat lloc a
un sector molt descontrolat en el compliment normatiu.
Podem discutir si una funció
determinada i en nivell determinat s'ha de fer amb voluntariat o amb
assalariats. O si les dietes que es paguen permeten parlar de voluntariat o ja
seria una altra mena de col·laboradors. Es podria discutir si els jugadors
s'han de donar d'alta a la Seguretat Social o no... El problema és que s'ha
anat avançant sense cap marc de reflexió conjunta ni cap proposta concreta a les
Administracions, alhora que aquestes han fet la vista grossa i han mirat cap a
una altra banda, per deixadesa, despreocupació, interès polític o no complicar-se
l'existència. Manca de consciència i de rigor en la gestió d'uns, qui dia passa
any empeny, si tothom ho fa jo també, aquí segur que no s'atreveixen a venir...
Manca de rigor en les polítiques públiques per part dels altres, millor no ens
hi fiquem, algú altre ja s'ho trobarà...
Sempre hem sentit a dir que en aquests
clubs s'hi movia molt diner negre, cosa que no vol dir que ningú s'embutxaqui
res, sinó que hi ha una gestió poc regularitzada i que no es paguen els
impostos corresponents. Sempre hem sentit a dir que moltes persones no estaven
assegurades, cosa que no prejutja cap mala fe, però que fa créixer de manera
anòmala i amb peus de fang tot un sector. Tots hem sentit a parlar de
l'opacitat de les comissions i del joc d'interessos personals en els grans
clubs. La qüestió és que no s'ha abordat la qüestió. La qüestió era damunt la
taula i tothom ho sabia. Però durant anys i panys, excepte l'episodi de la
conversió en societats anònimes, ningú no ha abordat amb profunditat fet res.
El problema encara el veig més greu que
l'econòmic. La manca de compliment en el món de l'esport no ha estat solament
de terminis de pagament. És un gran problema de base ètica. L'esport va
associat a valors competitius, que haurien d'anar lligats a un paradigma de
base profundament ètica. I això hauria d'afectar no solament la pràctica
esportiva sinó la gestió esportiva. I aquí es produeix una divergència que
acaba contaminant els mateixos valors de l'esport.
I parlar d'ètica en una organització
ens porta a defensar que qualsevol organització, pública, privada o social,
empresa o club esportiu, hauria de gestionar activament la seva responsabilitat
social. Vull dir que si parlem d'ètica la gent ho associa a valors -que
presumptament tothom creu tenir- i no avancem ni gota. Si parlem de com es
gestiona la responsabilitat en una organització ja concretem algunes qüestions.
I de pas deixem clar que no tot és blanc o negre, sinó que gestionar la
responsabilitat social és un procés de millora contínua que implica un progrés
en àrees com la transparència i el bon govern, els afers laborals, la gestió
econòmica, els impactes ambientals, les relacions amb la comunitat i la
societat, etc.
Al món de l'esport li ha passat el
mateix que a moltes organitzacions públiques i no lucratives: com que se
suposava que els valors ètics ja en formaven part d'una manera fonamental, no
es considerava necessari gestionar-los. La gestió de la responsabilitat social
s'ha considerat -i es considera!- supèrflua en aquesta mena d'organismes tan
importants per a la nostra societat, per a la creació de valor social i valor
institucional. I així anem. Ara les entitats esportives demanaran el suport i
la comprensió, però dubto que n'hi hagi que facin un acte de constricció i facin
el pas a incorporar criteris ètics i de sostenibilitat per tal que no es torni
a arribar a l'estat actual, de difícil sortida.
Sempre es pot argüir que ningú podia
pensar que el context seria tan dolent. Que sense aquesta crisi ja ens
n'hauríem sortit! Però aquest és el gran mal de la nostra estructura ètica
organitzativa i social: tothom creu que la culpa és dels altres, del context. No
pensem que el context el fabriquem nosaltres, amb la suma de les nostres
accions. La preguntaria seria: han aportat prou les organitzacions esportives
per a construir una societat més ètica i un entorn més sostenible? I encara:
què ha aportat cada club o organització en concret per a transformar el sector
en un model de bona gestió, ètica i sostenibilitat?
Concloc afirmant que s'ha donat una
manca de coratge per a abordar el repte de la sostenibilitat del sector, la
seva gestió ètica i responsable.
L'Administració que baixa de la figuera
Feta aquesta reflexió crítica sobre els
clubs esportius, també cal fer referència a la mala pràctica de
l'Administració. En primer lloc per deixadesa durant molts anys. Sabem que el
desconeixement de la llei no n'eximeix del compliment. Segurament l'incompliment
sectorial generalitzat tampoc n'eximeix, però genera una responsabilitat
pública. L'Administració hauria d'haver abordat el tema.
No havent-ho fet, ara la manera de
procedir esdevé irresponsable. Es tracta d'unes inspeccions
planificades: després de trobar "irregularitats en un club es va decidir
estendre les inspeccions a altres". "Ha aflorat molta economia
irregular" i "hem detectat jugadors que estaven treballant jugant
partits i no estaven donats d'alta de la Seguretat Social", assenyala l'Administració.
L'Administració pot permetre's de fer veure que ara baixa de la figuera, però
això no és responsable!
La Inspecció de Treball i Seguretat
Social està inspeccionant a diversos clubs de futbol catalans amateur de Segona
Divisió B, Tercera Divisió i categories inferiors. Es reclama que futbolistes, entrenadors,
monitors de futbol base i altres cotitzin a la Seguretat Social. Es demana
documentació d'anys anteriors i en alguns casos sol·liciten grans quantitats de
diners, com al Futbol Club Santboià (3a Divisió) a qui es reclama 700.000 euros
pels últims cinc anys.
Molts d'aquests clubs que ara estan en
perill fan una funció social. La Unió Esportiva Sant Andreu (2a Divisió B) té
53 equips de futbol base amb 800 nens. El seu president afirma que "no ens
poden donar el mateix tracte que una empresa normal i corrent, estem donant un
servei social al barri". Certament, els clubs d'esport base no
es poden considerar com una empresa amb finalitats lucratives. De fet, el seu
problema és paral·lel al de moltes organitzacions que presten un servei no
lucratiu a la societat i que han de regir-se per les normes concebudes per a
les empreses mercantils. És cert que l'Administració central espanyola mai ha
estat sensible a aquesta realitat que forma part de la societat civil, ja es
tracti d'entitats socials, culturals o esportives. Una altra mostra de la
desconfiança que sempre ha tingut envers el teixit social són les successives
lleis de mecenatge.
I parlant de mecenatge, els clubs
catalans reben aquestes inspeccions en un dels seus moments econòmics més
complicats per la reducció d'ingressos, de patrocinis, d'espectadors... de
manera que les conseqüències del pla administratiu sense pal·liatius pot
comportar directament la desaparició dels clubs. Segurament l'únic que importa
a l'Administració central en aquest moment és quadrar els seus números a costa
del que sigui, encara que sigui ofegant l'economia, com podem apreciar cada
dia. I aprofitant la crisi, potser també es poden apreciar altres interessos.
Per exemple, encara que enfonsin el sector de la cultura, se'ls apuja l'IVA, en
una mesura que encara reduirà més la recaptació. Però a aquest govern potser ja
li va bé aprofitar la força major per a afeblir un sector incòmode.
A més, com passa també en l'àmbit
empresarial, les inspeccions en produeixen a Catalunya en un percentatge molt
superior al d'altres nacions de l'estat espanyol. Les inspeccions s'estan
realitzant d'ofici a Catalunya, mentre que en altres llocs es fan quan hi ha
hagut alguna denúncia. A la Federació de Futbol de Madrid, per exemple, encara
no ha arribat cap cas de club inspeccionat. Les diferents nacions que conformen
l'Estat i que la Constitució va anomenar
"nacionalidades" com a màxima concessió dels militars, són una
realitat no desenvolupada normativament però sí per la via dels fets: sols
algunes reben les ràtzies que la formalitat democràtica permet, sota forma de
majors càrregues impositives, més inspeccions i, sobretot en aquest darrer
període, els intents d'anar desarticulant el teixit empresarial i social i
trencar la cohesió social.
Com procedir
Em sembla evident que les inspeccions
no es poden aturar si hi ha evidències, però caldria demostrar que s'actua amb
igualtat a tots els territoris. I la càrrega de la prova hauria de correspondre
a la pròpia Inspecció si vol tenir alguna legitimitat, perquè de confiança
d'entrada ben poca.
Ara bé, més que actuar club a club, en
aquest moment caldria tenir la foto de la tragèdia global, i mirar com es pot
refer amb garanties de sostenibilitat. Per a la pròpia economia, per a la
societat, per a les persones, seria pitjor el remei que la malaltia si aquests
clubs -alguns centenaris- acaben desapareixent.
Les organitzacions
que tinguin una finalitat social i no lucrativa, i sempre que es donin
garanties de gestió responsable i sostenible, haurien de tenir un marc especial en
els àmbits fiscal i laboral, de manera que poguessin disposar d'un perfil de
col·laboradors amb una regulació especial, o amb menors càrregues en virtut de
la no lucrativitat i del valor que aporten a la societat.
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada