La setmana passada vam poder assistir a la presentació del Manual per a unes bones pràctiques lingüístiques a
l'empresa, un material de gran valor per tal de facilitar la gestió d'aquesta matèria. Agraïm als autors la referència que fan al document Empresa i Llengua, un enfocament de responsabilitat social empresarial per a aportar valor a tots els grups d’interès, elaborat per Josep Maria Canyelles al 2010 per encàrrec de la Generalitat
La Plataforma per la Llengua i la Fundació Vincle presentat la
publicació
Manual per a unes bones pràctiques lingüístiques a
l'empresa, un llibret que vol ser una eina útil per a les
empreses per
tal d'actuar amb responsabilitat pel que fa a la llengua catalana.
Aquest manual adreçat a l'empresari s'ha presentat en el marc de la
jornada "A l'empresa, en català", que ha aplegat algunes de les
principals organitzacions del país, representants de l'administració i
empresaris, amb l'objectiu de refermar la voluntat dels diversos ens
implicats en la normalització del català a l'empresa. Podeu
descarregar-vos el manual
aquí. També se n’ha fet una versió reduïda en format desplegable, que podeu descarregar-vos
aquí.
![Carulla__rigol__mena__griley_i_escuder](https://www.plataforma-llengua.cat/media/assets/2821/extrabig/Carulla__Rigol__Mena__Griley_i_Escuder.jpg?1337153854)
El llibret, elaborat per la Plataforma per la Llengua, vol ser una eina
de suport per guiar les empreses per tal que incorporin el català en
totes les seves pràctiques i comunicacions, com un acte de
responsabilitat social corporativa però també per raons purament
comercials. Es tracta de donar la màxima qualitat en l’atenció al
client i de tenir en compte el pes específic del consumidor català.
És a dir, el català és rendible econòmicament i afavoreix la
qualitat del servei. En 52 pàgines, al manual s’hi explica la normativa
vigent sobre llengua als diversos territoris de parla catalana i es fan
propostes de bones pràctiques per àmbits. Així, per exemple, hi ha
capítols sobre atenció oral i escrita, etiquetatge, catàlegs,
megafonia, publicitat, retolació, webs, contractes, factures, relacions
internes a l’empresa, etc.
![A_l_empresa_en_catala__1](https://www.plataforma-llengua.cat/media/assets/2819/extrabig/A_l_empresa_en_catala__1.jpg?1337153752)
La publicació fa un repàs de diverses dades que mostren la fortalesa
del català a nivell internacional i sobre la importància del mercat
català i també s’hi inclouen diversos capítols explicatius sobre les
raons per fer servir el català, sobre com cal aplicar la normativa,
sobre què fer davant les actituds reticents al seu ús, i també altres
dubtes que l’empresa es pot plantejar a l’hora de fer una bona
pràctica.
Al pròleg s'hi diu: "
voldríem assenyalar tres eixos bàsics per garantir un ús assenyat i coherent de la llengua catalana, tres eixos sobre els quals insistirem en el diversos capítols. Els esmenta Josep Maria Canyelles al document Empresa i Llengua, un enfocament de responsabilitat social empresarial per a aportar valor a tots els grups d’interès, publicat el 2010 pel Departament de Treball de la Generalitat de Catalunya (ara Empresa i Ocupació). En aquest sentit les empreses haurien de moure’s entre tres vectors: el legal (garantir-ne l’acompliment), el comercial (incorporar criteris de mercat) i el de responsabilitat social (ser sensibles a les inquietuds de la societat)".
![A_l_empresa_en_catala__2](https://www.plataforma-llengua.cat/media/assets/2820/extrabig/A_l_empresa_en_catala__2.jpg?1337153835)
S’han editat 4.000 exemplars del manual, que s’ha començat ja a
distribuir entre les diverses empreses, administracions i organitzacions
empresarials que han col·laborat en l’edició de la publicació:
Embotits La Selva, la Direcció General de Política Lingüística de la
Generalitat de Catalunya, la regidoria de Dona i Drets Civils de
l’Ajuntament de Barcelona, el Consorci per a la Normalització
Lingüística, el Consell General de Cambres de Cambres de Catalunya, la
Pimec, la Confederació de Comerç de Catalunya, la Fundació Cecot
Persona i Treball i les cambres de comerç de Girona i Lleida. També se
n’ha fet una versió reduïda en format desplegable de la qual se n’han
imprès 1.000 exemplars més.
A l’acte hi han intervingut els següents ponents:
- Hble. Sr F.
Xavier Mena, Conseller d’Empresa i Ocupació de la Generalitat de Catalunya
- Sra. Yvonne Griley, Directora General de Política Lingüística de la Generalitat de Catalunya
- M. Hble. Sr. Joan Rigol, ex-president del Parlament de
Catalunya
- Sr. Artur Carulla, vice-president del Cercle d’Economia
- Sr. Òscar Escuder, president de la Plataforma per la llengua
I també les organitzacions empresarials següents:
- Consell General
de Cambres de Catalunya (Sr. Jaume Fàbrega)
- CECOT (CECOT (Sra.
Anna Delclòs)
PIMEC
- Confederació del Comerç de Catalunya (Sr. Miquel
Àngel Fraile)
- Fundació Vincle (Sr. Marc Monràs)
I els següents empresaris, moderats pel Sr. Carles Prats, periodista,
que mostren exemples de bones pràctiques lingüístiques a l’empresa:
Notícia:
www.plataforma-llengua.cat/noticies/interior/1735
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada