17.3.11

PepsiCo i Coca-Cola competeixen per la sostenibilitat

L'RSE va esdevenint un factor de diferenciació i, en conseqüència, de competitivitat. Les companyies bandera acullen l'RSE com a part de la seva proposta de valor. L'RSE va esdevenint una obligació per a l'empresa líder de cada sector. Lògicament, l'RSE també va sent una manera de competir en reputació. Per què no? Però ja no és una construcció de la imatge basada en un màrqueting buit sinó que es basa en un esforç d'innovació.

Un exemple d'aquesta competència basada en RSE el tenim entre les dues grans marques de cola. Us proposo dues notícies per a contemplar-ho. Lògicament, d'aquesta notícia no es pot deduir que sigui dues empreses excel·lents en la seva RSE, ni que la gestionin correctament i en tots els aspectes. Però sí que se'n pot fer almenys una hipòtesi de treball: l'RSE i la sostenibilitat constitueixen un vector central d'innovació i de competència entre empreses líder.

PepsiCo desenvolupa una ampolla de plàstic PET totalment renovable

El grup Pepsi a nivell mundial ha desenvolupat una ampolla de plàstic PET elaborada cent per cent de fonts renovables d'origen vegetal, permetent la producció d'envasos de begudes amb una significativa reducció de les emissions de CO2, segons informa la companyia.

Així, assenyala que l'ampolla 'verd' de PepsiCo és cent per cent reciclable i supera àmpliament les tecnologies existents en la indústria. En concret, està feta amb matèries primeres vegetals, incloent pastura vareta, escorça de pi i pellofes de blat de moro.

Igualment, la companyia espera ampliar en el futur els recursos naturals per crear la seva ampolla amb pell de taronja, pell de patates, pellofes de civada i altres subproductes propis de l'agricultura i del seu propi negoci. "Aquesta innovació sense precedents és part de la transformació i desenvolupament de PepsiCo i la indústria de begudes, i un resultat directe del nostre compromís amb la investigació i desenvolupament", ha assenyalat la presidenta de PepsiCo, Indra Nooyi. Finalment, PepsiCo posarà en marxa la producció pilot de la nova ampolla en el 2012 i la companyia pretén estendre la seva comercialització a escala global. [Font: ECOticias.com - ep]

Entendre de responsabilitat social, el cas Coca-Cola

Si hi ha algú que entén el concepte deresponsabilitat corporativa és indubtablement Coca-Cola, i més enllà d'això, he de dir que qui s'atreveixi a refutar no comprèn molt bé el concepte de management empresarial.

-Com és possible que es digui que Coca-Cola és responsable? Que no saben les altes xifres d'obesitat al país? - és la típica frase dels radicals. La resposta és que no es pot culpar a una empresa per una mala educació alimentària nacional. Podríem culpar Heineken de l'alcoholisme? Per descomptat que no. Cal entendre els termes ús i abús de cada producte.

D'altra banda, abans de criticar Coca-Cola, valdria la pena entendre una mica què és el que estan fent. Com a exemple de he dir que s'han alineat tota la seva comunicació a un concepte terrible, "Vivint Positivament", al qual defineixen com: "Un compromís per fer una diferència positiva en el món."

Com a part d'aquest compromís
• Coca-Cola s'ha proposat restituir tota l'aigua que utilitzen per les seves begudes i processos
• Treballa constantment en empaquetatges sostenibles, com el seu PlantBottle
• Busquen el desenvolupament sostenible de les comunitats on serveixen
• 40% del seu portafoli és baix en calories
• Els seus llocs de treball són tan diversos com els seus mercats (90 mil llocs de treball directes i 800 mil indirectes)
• Va ser la 1a companyia de begudes a disposar de vehicles híbrids

Com una prova que ser bo és un bon negoci, cal dir que Coca-Cola acaba de ser reconeguda com una de les 10 empreses més admirades per la revista Fortune. L'enteniment de la marca creuant responsabilitat corporativa, sostenibilitat i reputació, és palpable a cada un dels seus comunicats, tal com en el que avui exposem, on assenyalen clarament el contingut calòric, de greixos, sucres i sodi. Creure que la responsabilitat social és un deure de les empreses, una obligació que aquestes abraçaran per ètica o moral, és tenir una concepció equivocada del tema. L'RSE és estratègica ... iCoca-cola ho ha entès molt bé.

Notícies relacionades
Coca-Cola i Heinz signen aliança per a l'ús de PlantBottle ®
La RSE paga ... Coca-Cola a Calvert Social Index
Coca-Cola farà servir etiquetes de paper sostenible a Espanya
Clarobscurs de la RSE el 2010
El World Climate Summit o la cimera alternativa a la COP16[Font: ExPox MasR]