El que passa és que les empreses apliquen guies que no contemplen prou acuradament aquests aspectes, i que d'altra banda els aspectes culturals requereixen una adaptació a cada realitat en un nivell més acurat que en altres casos. Requereix un esforç de comprensió més gran.
Per això, de tant en tant, ens agrada fer alguna reflexió sobre l'RSE en els camps culturals i destacar alguna notícia que valgui la pena, com en aquest cas la que ens informa de l'adaptació cultural d'uns personatges del món del còmic a la realitat d'un país no Occidental.
'Els Simpsons' canvien el groc pel marró fosc per a la seva estrena a Angola
- • La sèrie de la família més coneguda de Springfield arriba a l'Àfrica després de 20 anys en antena
- La família Simpson es va presentar a l'Àfrica amb una imatge adaptada als seus nous teleespectadors. Foto: GTRES
EFEHomer, Marge, Bart, Lisa i Maggie Simpson han canviat el seu tradicional color groc pel marró fosc amb motiu de l'estrena de la sèrie a Angola. La imatge promocional de la sèrie ja circula per internet per a sorpresa de molts i mostra tots els membres de la família més famosa de Springfield amb els seus nous vestits i asseguts davant del televisor, tal com passa al principi de cada capítol així que finalitzen els crèdits.
LONDRES
Es tracta d'una maniobra promocional d'una agència de publicitat, amb què es pretén celebrar que la popular família de Homer Simpson aterra per primera vegada al continent africà.
Homer, amb pantalons curts, xancletes i samarreta amb motius indígenes
La imatge no té desperdici. El pare de família, Homer, llueix pantalons curts, xancletes i samarreta amb motius indígenes. Una polsera artesanal ocupa el lloc del rellotge de la versió occidental.
Una transformació similar ha patit la matriarca de la família, Marge, amb un pentinat impossible que ja no és blau sinó negre i que porta un penjoll al coll en lloc del collaret vermell habitual.
Llegir més al Periódico
Òbviament pot tractar-se d'un aspecte promocional, de màrqueting. O fins i tot algú pot considerar que és una acció del tot normal. Però de normal no en té res, ja que el cost no deu ser menor. I el màrqueting, com sabem, es pot fer de moltes i molt diverses maneres...
Per tant, considerem que una acció d'aquest tipus, en una sèrie de la popularitat dels Simpson, i que és seguida per milions de persones arreu del món, té un component de responsabilitat davant la societat en la mesura que intenta adaptar un producte cultural a la realitat del país on s'adreça.
Per descomptat, podríem anar més enllà i valorar si els valors i missatges són prou adequats a l'entorn o bé 'americanegen'... però aquesta és una reflexió que ens portaria ara per ara massa enllà. El que és interessant és constatar que malgrat que alguns s'entestin a proclamar que la terra és plana (és a dir, la globalització ja l'ha igualada), permanentment observem models de negoci que parteixen de la constatació que en gran mesura la terra encara és rodona, i que el respecte a les diferències, lluny de ser un problema, suposa una oportunitat.
A més, en ocasions, no atendre les diferències pot suposar fins i tot una font de conflictes, com llegim a la notícia La biblioteca de Brooklyn retira ‘Tintín al Congo’ per racista.
Les empreses que sàpiguen comprendre com adaptar-se a les realitat de cada país, no solament evitant el conflicte, sinó promovent un diàleg sincer amb els partprenents locals, i amb la voluntat d'esdevenir una empresa local més, obtindran el benefici de la complicitat i el respecte, i actuaran de manera responsable i compromesa amb el futur de la comunitat.
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada