Les empreses que tenen un compromís de Responsabilitat Social, en coherència, solen mostrar una reacció que té en compte els diferents grups d'interès i una mirada més àmplia. Donat que aquesta crisi suposa un aprenentatge sobre una ruta mai feta abans, us proposem d'anar compartint com les empreses membres de Respon.cat i algunes altres estan abordant la crisi en la seva gestió.
Donant resposta operativa a la situació
A banda de les mesures d'higiene, a nivell organitzatiu la mesura més habitual ha estat implentar el teletreball per als llocs que l'activitat ho permet. Reorganitzar els processos per a poder treballar en remot també és alhora una oportunitat de millora i poder oferir més i millors serveis en línia a la clientela.
La majoria han creat un espai d'informació web per a l'empresa i els seus grups d'interès sobre com aborden la crisi tot entenent es tracta d'una situació dinàmica davant la qual cal monitoritzar, estar alerta, avaluar i prendre les mesures adequades per parar el cop, fer front a possibles necessitats futures, alhora que cal pensar en la fase posterior de la crisi. També és habitual que es mantiguin reunions diàries de comitès de crisi per prendre decisions i informar els equips i establir protocols.
Prioritzar la salut i el benestar de les persones treballadores i la clientela. Si en moments difícils s’hi aposta, se'n pot aconseguir més compromís a llarg termini.
- Carburos Metàlicos pren totes les mesures necessàries per mantenir segurs empleats i clients. Minimitzar el contacte amb altres equips de treball de mateix centre; restringir l'accés de visitants a el centre i dur a terme les reunions, que ho permetin, de forma virtual. Per a les persones autoritzades a entrar al centre, s'han aplicat protocols sanitaris addicionals; per assegurar el subministrament, s'han posat en marxa procediments per separar el personal i la seva activitat; restriccions de viatge: només es realitzaran aquells viatges definits com a crítics i que per la seva naturalesa sigui necessari i indispensable atendre. Més info.
- Ametller Origen: Mesures necessàries per garantir la seguretat dels nostres col·laboradors i comunitat. Els equips de botiga estan fent front a un volum de feina extraordinari. És per això, que degut a la necessitat de gestionar de la manera més eficient els recursos disponibles i assegurar el descans i la conciliació d’una part important d’aquests equips, l’horari de totes les nostres botigues serà de 10h a 20h, de dilluns a dissabte. Així, les botigues que obren habitualment els diumenges, tampoc obriran. Més info.
- Mercadona adopta mesures per protegir la salut i la seguretat dels clients i dels treballadors, a més de garantir el proveïment de les botigues, entre les quals marcar els límits d'un metre al terra de la secció de Peixateria i a les línies de caixes per garantir la separació mínima; limitar l'horari d'obertura de 9 a 20 hores per facilitar la conciliació i descans dels equips; i amb l'objectiu de protegir la seguretat alimentària, no s'admetran devolucions de producte, en cap cas i per cap concepte. Més info.
- Ampans aplica mesures preventives i ha creat protocols específics com ara per als proveïdors de serveis a tots els centres i serveis de l’entitat. Més info.
- La Unió aporta informació per al seu sector social i sanitari i, entre altres, han habilitat l'adreça coronavirus@uch.cat per recollir les inquietuds i propostes dels associats i traslladar-les als àmbits que els representen.
Les empreses més petites o les de serveis han pogut prendre la decició de treballar completament des de casa fent teletreball:
- Tarannà Viatges amb Sentit: Seguim al vostre costat treballant des de casa. Tot l'equip marxem, però aquesta vegada no ens anem de viatge. Més info.
- Vector5 | excel·lència i sostenibilitat. Continuem actius, però des de casa. Des de la setmana passada, tot l’equip ens trobem treballant des de casa i operatius a través dels canals de contacte habituals: correu electrònic, telèfon, xat… Més info.
Assegurar la liquiditat pròpia i de la clientela, pagant en els terminis als proveïdors, renegociant els terminis de pagament de clients i contractant línies de crèdit bancari.
- La Cambra de Comerç de Barcelona ha accelerat els processos de pagament dels proveïdors abans dels terminis per poder ajudar-los a un millor funcionament i ha animat administracions i empreses que tenen liquiditat a fer el mateix de forma que els autònoms/es i PIME puguin millorar liquidesa.
- Naturgy ha llançat un pla d'ajut que permet retardar el pagament de les factures del segon trimestre a pimes, comerços i autònoms. Més info.
Oferir serveis o infraestructures de l’empresa per ajudar a qui més ho necessiti.
- DKV obre una plataforma gratuïta de telemedicina per contribuir a frenar l'expansió del coronavirus www.medicosfrentealcovid.org. La plataforma permetrà realitzar consultes mèdiques en línia per descongestionar el sistema sanitari durant la crisi del coronavirus. L'aplicació està disponible per a telèfons mòbils amb sistemes Android i iPhone. A més, busca més metges voluntaris. Més info.
- Abacus cooperativa ofereix activitats i idees per compartir a casa durant aquests dies. Així mateix la nostra botiga online abacus.coop continuarà oferint servei per atendre les vostres demandes i ajudar-vos a alleugerir aquests dies de confinament. Més info.
- Ara.cat: Això és el que has de fer si penses que tens el coronavirus. Aquest mitjà posa a disposició de totes les persones una guia pràctica dels passos a seguir si es té sospita d'estar contagiat o estar en contacte amb un contagiat del coronavirus. Més info.
- Corresponsables, en tant que mitjà especialitzat, divulga la resposta davant el coronavirus i mostra les accions solidàries de les organitzacions per fer-hi front. Més info.
- TSR Territori Socialmet Responsable recull bones pràctiques i iniciatives que contribueixen a viure positivament el confinanent provocat pel coronavirus i incentiva grups de suport local. Més info.
- DKV Assegurances ha posat en marxa un pla de prevenció la salut i la seguretat dels empleats que suposa el tancament de les oficines i aporta tota la informació de manera clara a la clientela. Més info.
- Tarannà Viatges amb Sentit intenta treure la part positiva de les coses: aprofitant que estem a casa i tenim més temps del que és habitual, volem convidar-vos a fer una de les coses que més ens agrada, viatjar! Hem trobat la fórmula perquè pugueu viatjar des de les vostres cases, des del vostre sofà, perquè pugueu conèixer el món a través dels vídeos dels nostres especialistes! #YoMequedoEnCasa viatjant amb Tarannà
- La Casa de Carlota & friends pensen que no és gens just que per culpa de tot el que està passant al món ens fiquem al llit cada dia una mica tristos. Per això, i amb tot l'afecte i amb moltes ganes d'ajudar, han escrit uns contes per a adults que encara no han crescut.
Un altre repte és assegurar els subministraments. En alguns casos es procura diversificar
proveïdors. I es poden descobrir noves formes de funcionar més sostenibles com el teletreball.
Oriol Amat, degà de la UPF Barcelona School of Management i catedràtic d'Economia Financera i Comptabilitat de la Universitat Pompeu Fabra, escriu un article titulat Mesures empresarials per superar la crisi COVID-19 on es refereix a les oportunitats que el moment actual pot suposar, a banda de les mesures per parar el cop.
Entre altres, indica que si es disposa de liquiditat que no es necessitarà en els propers anys ara és un bon moment per fer compres, per les baixades de preu més enllà del que es raonable d'algunes empreses en alguns sectors. També es poden fer bones adquisicions d’empreses per a potenciar el creixement. Sovint s’oblida que hi ha moments de compra i moments de venda. Quan es produeixen caigudes sobtades a la borsa com la que estem vivint ara la història demostra que acostuma a ser un bon moment de compra. Com diu la dita: “Cal vendre quan sonen els violins i comprar quan ressonen els canons”. També, aprofitar els preus baixos per a comprar productes o serveis que es necessitaran més endavant. I es pot apostar per noves línies de negoci basades en mitjans virtuals. Si ja es disposa de productes o serveis via mitjans online es pot augmentar la seva promoció per a incrementar els ingressos. També es pot innovar amb productes o serveis que satisfan necessitats relacionades amb el COVID-19, i no es tracta només de mascaretes i gels.
PD: podeu llegir la reflexió següent: Davant la crisi sanitària, l'RSE ens interpel·la com ens estem preparant per sobreviure a les crisis que marcaran el s.XXI i com estem contribuint a mitigar-les
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada