Territoris socialment responsables


Ser un territori socialment responsable no està reservat a grans municipis. Ni és llunyà ni és utòpic per a municipis xicotets, i pot ser una forma d'amplificar l'oferta econòmica, cultural, artística, etc.
Volem compartir experiències de territoris que realitzen polítiques actives per a gestionar els impactes socials, laborals, ambientals, econòmics i culturals, que facen compatible una economia competitiva amb la cohesió social i la millora de la vida de la ciutadania a través d'un enfocament de governança participativa.

Ponència
  • Josep Mª Canyelles (ResponsabilitatGlobal.com i Vector5.cat)

Taula redona
  • José Mª Martínez (Ajuntament de Paterna)
  • José Antonio Navarro (Consorci Pactem Nord)
  • Remedios Pavón (Ajuntament de Castelló de la Plana)
  • Josep Vicent Mascarell (Baleària)
  • Jorge Villar (Ayuntamiento de Elche)



 

Josep Maria Canyelles Pastó

És expert en Responsabilitat Social de les Empreses i Organitzacions.
Exerceix la seua labor especialment a Catalunya, així com conferenciant en diferents països. Des de fa dotze anys es dedica a promoure la RSE per mitjà d'iniciatives com Responsabilitat Global. És soci consultor de Vector 5 · Excel·lència i Sostenibilitat i coordinador de Respon.cat, iniciativa empresarial per al desenvolupament de la RSE a Catalunya. També assessora en polítiques públiques i a organitzacions empresarials com la Cambra de Comerç de Barcelona i el Consell de Cambres de Comerç de Catalunya. Col·laborador docent en diferents universitats i programes formatius d'alta direcció.
En les seues nombroses publicacions s'aborda la responsabilitat social des de diferents perspectives tant des de la visió de les administracions públiques com del sector empresarial, així com de les ONG's.
Dins de la seua activitat ha desenvolupat models de RS per al sector no lucratiu (RSO), per al sector públic (RSA), per a microempreses, per a cadenes de provisió, per a dimensions específiques com la cultural o unes altres, i ha sigut el principal referent en la conceptualització i aplicació de Territori Socialment Responsable (TSR). 

José María Martínez Santamaría

És economista, amb més 20 anys d'experiència en l'àmbit del Desenvolupament Local.
En l'actualitat és coordinador de promoció econòmica de l'Ajuntament de Paterna, i secretari de l'associació Paterna, Ciutat d'Empreses.
A més de responsable de l'assessorament economicofinancer a emprenedors i pimes, la seua labor principal és la definició, la posada en marxa i la coordinació de totes les actuacions municipals orientades a la dinamització i la promoció de les àrees industrials de Paterna i l'increment de la competitivitat de les seues pimes, on juga un paper important el foment de la responsabilitat social de les empreses.

Josep Vicent Mascarell Mascarell

És director de l'Àrea de Persones, Responsabilitat Social Corporativa i Reputació de Balèaria, i exerceix també com a director de l'Escola d'empresa de Baleària (EdEB).
Llicenciat en Filosofia i Ciències de l'Educació i màster universitari en Ètica i Democràcia, especialitat Ètica Empresarial.
En la seua activitat com a docent, exerceix com a professor de l'escola d'empresaris EDEM, professor de la Càtedra de Cultura Empresarial de la Universitat de València, docent en el màster universitari d'Innovació i Desenvolupament de Projectes de Negoci en Florida Universitària, i professor convidat de l'assignatura «Mètode de planificació participativa de productes turístics culturals» del màster interuniversitari de Gestió Cultural (Universitat de València – Universitat Politècnica de València).
Representant de Baleària en les entitats següents: Exceltur, Conexus, ADEIT (Càtedra Emprenedors), Cambra de Comerç d'Alacant, Institut Ignasi Vilallonga, EDEM i Étnor.

José Antonio Navarro Vilar

És llicenciat en Ciències del Treball i ha forjat la seua carrera professional en l'àmbit de diferents iniciatives comunitàries d'ocupació i d'altres projectes relacionats amb el desenvolupament local i l'ocupació.
Gerent del Consorci Pactem Nord des de l'any 2002, ha dirigit diferents projectes impulsats per l'entitat en l'àmbit de l'ocupació, la promoció econòmica i la vertebració territorial.
Dirigeix la col·lecció de l'entitat «Territori i polítiques socials» i és autor de diverses publicacions i informes, destacant: Análisis territorial de l'Horta Nord; La formación en el itinerario de inserción social y laboral; Herramientas de formación para la inserción laboral; i Formación profesional y mercado de trabajo en l'Horta Nord.
Ha col·laborat amb la Universitat de València en el Postgrau de Govern Local, amb la Universitat CEU San Pablo i l'Observatori d'Economia Solidària en el Curs de Tècnic en Integració Laboral, en el marc del programa Incorpora de l'Obra Social de La Caixa i amb l'Institut Interuniversitari de la UV en les jornades anuals de Desenvolupament Local. 

Remedios Pavón Roiz

Des de 1994 és funcionària de carrera i exerceix el lloc de cap de l'Agència de Desenvolupament Local de l'Ajuntament de Castelló de la Plana, i també el lloc de gerent del Consorci del Pacte Local per l'Ocupació de Castelló des de la seua creació en 2010.
Dirigeix també els serveis d'Orientació Laboral, Formació i Ocupació, de l'Ajuntament de Castelló, així com la Direcció de Programes d'Empreniment. Ha participat en la direcció de projectes europeus de formació i ocupació: URBAN, YOUTH STAR, EQUAL.
Així mateix, gestiona el Grup de Bones Pràctiques de la Xarxa de Territoris Socialment Responsables (xarxa RETOS) del Ministeri de Treball i Seguretat Social des de la seua creació en 2008. 

Jorge Villar Rodríguez

És director de comunicació de l'Ajuntament d'Elx, labor que desenvolupa mentre gaudeix d'una excedència en l'empresa de la qual és soci fundador, Youknow ecommerce. En Youknow exercia des de fa 12 anys de director de projectes de comerç electrònic, amb clients com Amnistia Internacional, Greenpeace, Metges Sense Fronteres i Nach entre uns altres.
Ha sigut docent en màrqueting online en l'Escola Superior de Màrqueting d'Alacant (ESUMA), Esden Business School, IEBS School, Unimooc, CMUA Universitat d'Alacant i en l'Escola d'Organització Industrial (EOI), a més de ponent en diferents xarrades, esdeveniments i congressos.
És autor dels llibres Gestión y planificación de redes sociales profesionales (2016); Montar una tienda online (2013); i coautor de Change Marketers (2014).