- Article de Josep Maria Canyelles publicat a la revista Món Empresarial (segon trimestre 2016)
- La reflexió s'ubica a la secció Decàleg
d'experts - Món dirigent, i pretén mostrar una visió crítica davant certs usos de l'RSE.
Per més que una empresa faci col·laboracions socials o hagi incorporat bones pràctiques de
gestió ambiental, no es pot parlar en absolut de responsabilitat social si
resulta que alhora practica l'elusió fiscal o escanya les pimes proveïdores
fins a dessagnar-les.
Massa sovint ens hem de queixar de les incoherències de la
presumpta responsabilitat social de què fa gala alguna empresa.
Però no cal gratar gaire per captar que darrere algunes
afirmacions no hi ha compromís o bé aquest afecta sols una part de
l'organització.
L'RSE ha de mostrar una aplicació en tots els vectors
d'impacte de l'empresa, ja sigui laboral, ambiental, econòmic, social o en el
seu bon govern. Una aplicació parcial, que deliberadament cerqui un rendiment
reputacional en unes dimensions mentre que miri cap a una altra banda en la
resta, no és RSE. Hem de reconèixer que amb algunes bones pràctiques es poden
fer castells de focs a l'hora de voler vendre una imatge no ajustada a la
realitat. Cal saber-ho i dir-ho.
Aquests anys de crisi algunes grans empreses han pagat els
seus proveïdors a 100, 200 i 300 dies, provocant la desaparició de pimes ben
gestionades que han tingut un problema d'accés al crèdit. Mentre pagaven tard
obtenien grans beneficis. Alguns estudis mostren que un terç del seu benefici
provenia de guanys financers pel retard en els pagaments. Que no ens parlin
d'RSE!
I benvinguda sigui la crítica, però no contra l'RSE, per
descomptat, sinó contra aquelles empreses que diuen equívocament que fan RSE.
Que diguin que fan filantropia o ecoeficiència! Però que no confonguin l'opinió
pública i els grups d'interès referint-se a RSE.
A una empresa no se
li demana que sigui perfecta en la seva RSC, ja que darrera l'RSE hi ha un
procés d'aprenentatge i de millora permanent que es va construint damunt una
realitat canviant que cal anar comprenent i interpretant. Però, si parlem
d'RSE, sí que se li demana que el seu enfocament sigui integral, és a dir, que
afecti tota l'organització, de dalt a baix i d'una àrea a una altra.
Josep Maria Canyelles
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada