8.6.15

[ARTICLE] "La base d'una responsabilitat social empresarial", a Món Empresarial @mon_empresarial

  • Món Empresarial publica un article de Josep Maria Canyelles sobre Responsabilitat Social Empresarial.
  • La reflexió s'ubica a la secció Decàleg d'experts - Món dirigent, i pretén situar la gestió de l'RSE com una base per a l'excel·lència i l'ètica.
Món empresarial és una revista d'economia i empresa, nacional i internacional, on experts escriuen sobre direcció i temes d'interès global. Aquest número ja forma part de la nova etapa en què el format i els continguts s'han adaptat per a esdevenir una revista de primera línia sobre economia i empresa, amb entrevistes a les màximes autoritats mundials.


Josep Maria Canyelles, expert en Responsabilitat Social de les Empreses i Organitzacions, és promotor de Responsabilitat Global i soci-consultor de Vector 5 · Excel·lència i Sostenibilitat. A més, és coordinador de Respon.cat, iniciativa empresarial per al desenvolupament de l'RSE a Catalunya, coordinador Comissió RSE Ass.Cat.de Comptabilitat i Direcció. Col·laborador docent en diferents universitats i programes formatius d’alta direcció.


La base d'una responsabilitat social empresarial
Cal Responsabilitat Social Empresarial (RSE)? Quina RSE? N’hi ha prou amb l’RSE? Són preguntes que algunes persones directives es fan. Per a uns és molt, i per a d'altres massa poc. De vegades aquests debats paralitzen i no permeten que l'energia flueixi cap on la societat ens demana i cap on el futur ens interpel·la.

Podem considerar que l'RSE no és més que una mera metodologia de gestió empresarial. Però això no és poc perquè té un caràcter fonamental que la fa una base necessària de tota organització que aspiri a l'excel·lència a partir de dos requeriments tan bàsics com són:

1.     L'empresa ha d'assumir en profunditat un compromís, uns valors corporatius ètics que abastin la influència en aspectes laborals, socials, ambientals, econòmics i de bon govern: en definitiva, els cinc grans vectors de l'RSC.
2.     L'empresa ha d'oferir uns resultats de sostenibilitat, una disminució dels impactes negatius i un augment dels positius, dins aquesta diversitat de vectors.

És més, per a mostrar que l'RSE sí que és exigent, direm que no n'hi ha prou: per a parlar d'RSE, cal que puguem assegurar la capacitat de passar dels compromisos als resultats i, per tant, caldrà una gestió a partir d'una metodologia determinada, que vol dir instaurar plans d'acció, introducció de bones pràctiques... i sobretot tres elements metodològics sense els quals no hi ha RSE:

a.     Identificar els stakeholders i establir-hi processos de diàleg
b.     Identificar els elements materials i prioritzar-los
c.      Rendir comptes amb transparència

Damunt aquesta capacitat de comprensió del propi context de sostenibilitat, l'empresa pot anar tan enllà com vulgui, optant per les millors pràctiques, normes exigents, compromisos radicals... però sempre sobre la necessària gestió de l'RSE. Aquesta permetrà atorgar als valors (ètica, sostenibilitat, transparència...) un sentit empresarial en la mesura que els ubica dins els processos de millora contínua d'una empresa que observa, que aprèn, i que opta per crear valor econòmic i social com a part d'un model d'empresa apte per captar la complexitat que la societat ens demana, i capaç de fer real la visió que el futur ens exigeix.

Josep Maria Canyelles