- Món Empresarial publica un article de Josep Maria Canyelles sobre Responsabilitat Social Empresarial.
- La reflexió s'ubica a la secció Decàleg d'experts - Món dirigent, i pretén situar la gestió de l'RSE com una base per a l'excel·lència i l'ètica.
Món empresarial és una revista d'economia i empresa, nacional i internacional, on experts escriuen sobre direcció i temes d'interès global. Aquest número ja forma part de la nova etapa en què el format i els continguts s'han adaptat per a esdevenir una revista de primera línia sobre economia i empresa, amb entrevistes a les màximes autoritats mundials.
Josep Maria Canyelles, expert en Responsabilitat Social de les Empreses i Organitzacions, és promotor de
Responsabilitat Global i soci-consultor de
Vector 5 · Excel·lència i Sostenibilitat. A més, és coordinador de
Respon.cat, iniciativa empresarial per al desenvolupament de l'RSE a Catalunya, coordinador Comissió RSE
Ass.Cat.de Comptabilitat i Direcció. Col·laborador docent en diferents universitats i programes formatius
d’alta direcció.
La base d'una responsabilitat social empresarial
Cal Responsabilitat Social Empresarial (RSE)? Quina RSE? N’hi ha prou amb l’RSE? Són preguntes que algunes persones directives es fan. Per a uns és molt, i per a d'altres massa poc. De vegades aquests debats paralitzen i no permeten que l'energia flueixi cap on la societat ens demana i cap on el futur ens interpel·la.
Podem considerar que l'RSE
no és més que una mera metodologia de gestió empresarial. Però això no és poc
perquè té un caràcter fonamental que la fa una base necessària de tota
organització que aspiri a l'excel·lència a partir de dos requeriments tan bàsics com són:
1.
L'empresa ha d'assumir en profunditat un compromís, uns valors corporatius ètics que abastin la influència en aspectes
laborals, socials, ambientals, econòmics i de bon govern: en definitiva, els
cinc grans vectors de l'RSC.
2.
L'empresa ha d'oferir
uns resultats de sostenibilitat, una disminució dels
impactes negatius i un augment dels positius, dins aquesta diversitat de
vectors.
És més, per a mostrar
que l'RSE sí que és exigent, direm que no n'hi ha prou: per a parlar d'RSE, cal
que puguem assegurar la capacitat de
passar dels compromisos als resultats i, per tant, caldrà una gestió a partir d'una metodologia determinada,
que vol dir instaurar plans d'acció, introducció de bones pràctiques... i
sobretot tres elements metodològics sense els quals no hi ha RSE:
a.
Identificar els stakeholders i establir-hi processos de
diàleg
b.
Identificar els elements materials i prioritzar-los
c.
Rendir comptes amb transparència
Damunt aquesta capacitat
de comprensió del propi context de
sostenibilitat, l'empresa pot anar tan enllà com vulgui, optant per les
millors pràctiques, normes exigents, compromisos radicals... però sempre sobre
la necessària gestió de l'RSE. Aquesta permetrà atorgar als valors (ètica,
sostenibilitat, transparència...) un sentit empresarial en la mesura que els
ubica dins els processos de millora contínua
d'una empresa que observa, que aprèn, i que opta per crear valor econòmic i social com a part d'un model d'empresa apte per captar
la complexitat que la societat ens demana, i capaç de fer real la visió que el
futur ens exigeix.
Josep Maria Canyelles
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada