El capitalisme ha col·lapsat. Aquest sistema econòmic ha generat una riquesa inèdita en la història. Però, alhora, ha provocat injustícies, ha maltractat el planeta i ha contaminat els mars. Tant s'ha espremut la bola que ha rebentat. Aquesta reflexió, de Richard Branson, porta a una hipòtesi: "Fer el bé és bo per als negocis".
La cobdícia, a la llarga, no és rendible. El fundador de Virgin ho explica en el seu nou llibre: Screw Business As Usual. "Realment crec que el capitalisme va ser creat per ajudar la gent a viure millor, però, malauradament, al llarg dels anys ha perdut una mica el seu sentit. El focus en els beneficis a curt termini ha fet que la major part dels negocis oblidin la importància de la seva activitat a llarg termini per tenir cura de les persones i al planeta ".
Branson proposa una nova forma d'entendre i promoure el creixement econòmic, basat en afavorir les persones i la natura. L'anomena Capitalisme 24902. El nom va sorgir quan, un dia, parlant sobre "el nom que havia de capturar el nou nivell de responsabilitat que cada un de nosaltres tenim davant de la comunitat global i com això havia de convertir-se en un moviment que vagi més enllà dels negocis i d'un sol país, algú va esmentar que la circumferència de la Terra és de 24.902 milles. I el concepte Capitalisme 24902 va néixer!".
La idea sobre la qual es construeix aquest nou model al qual aspira Branson, segons escriu en un extracte del seu llibre publicat en The Guardian, és que "tots i cadascun dels empresaris tenen la responsabilitat de tenir cura de totes les persones i el planeta que, junts, formen un llogaret global".
El compromís que demana aquest filantrop multimilionari no és només una qüestió ètica. És un assumpte de rendibilitat. En Screw Business As Usual assegura que si les companyies es converteixen en impulsores del bé, els individus que treballen per a elles estaran més motivats i les seves marques destacaran sobre les altres.
"Sempre he cregut que tenint cura dels empleats de les meves empreses, tota la resta tindrà cura de si mateix", exposa en l'extracte de The Guardian. "Això pot ser una cosa molt simple, com permetre que participin en l'accionariat o oferir-los l'oportunitat de dirigir el seu propi show. Això ens ha funcionat molt bé i ha creat un grup de persones molt especial en tot el món que no només són apassionats de Virgin. També volen fer les coses diferents ".
"El millor de tot és que moltes empreses i negocis estan fent això de forma instintiva i la gent, arreu del món, s'està adonant que, cada dia, poden marcar la diferència. No importa que sigui a escala molt petita", continua Branson. "De fet, un negoci que té en compte el bé social no ha de ser gran per aconseguir un gran impacte. Només ha de tenir a les persones adequades. Hi ha molts negocis a petita escala en el món (des dels districtes de Johannesburg, els pobles de l'Índia, les fàbriques rurals de formatge a França, les vinyes orgànics a Austràlia, fins a les cooperatives de peces de punt a Equador) que estan millorant la forma de fer negocis. També hi ha algunes multinacionals que estan començant a transformar radicalment per ser una força per al bé. Les persones en aquestes organitzacions (grans i petites) tenen la força d'un huracà".
Però això no és una qüestió de responsabilitat social corporativa, matisa el multimilionari. Un concepte que, per Branson, és insuficient perquè es basa en un petit equip de la companyia tancat en una oficina. "Hauria de ser una cosa que tots els empleats tinguessin en compte per fer les coses diferents en tot el que porten a terme, tant a la feina com en la seva vida personal".
En el seu llibre, Branson deixa veure la seva simpatia pel moviment Occupy Wall Street, segons The Guardian. Potser per això mateix, i pel seu tarannà progressista, FT hagi fet una crítica demolidora de Screw Business As Usual.
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada