10.12.07
Absolutament crític amb els 80 km/h
Aquest matí hem intervingut en una tertúlia radiofònica de Ràdio Estel i hem parlat dels accidents de trànsit i de la nova limitació de 80 km/h als voltants de Barcelona. Aprofitem per desenvolupar aquí una mica més les idees.
L'anunci de la mesura ja no em va fer gaire gràcia però ara he de dir que en desconeixia el seu abast total. Fer un comentari crític envers una mesura que s'anuncia per a combatre el canvi climàtic és molt arriscat perquè hom corre el risc de ser titllat de retrògrada (o fins i tot de deixar-se influir pel 'primo científico'...).
En primer lloc, cal dir que totes les mesures que pretenguin millorar el clima i reduir l'accidentalitat han de ser benvingudes. Però aquestes han de tenir una base tècnica (científica) i una viabilitat (raonable). I lamentablement falla dels dos requeriments.
Comencem per darrer, la raonabilitat. No tota la gent que va en cotxe ho fa per caprici... de vegades és l'única manera de desplaçar-se a certs llocs. Per tant, en bona part del que es tractaria no és de posar dificultats als vehicles sinó d'afavorir el transport públic. He fet milers de vegades el recorregut Vilanova i la Geltrú - Barcelona i anem enrere des de tots els punts de vista.
Fa vint anys, ho feia a diari en tren i existien els directes que et permetien arribar en mitja hora. Des de fa uns quinze anys això ja no és així perquè la Sra. Mercè Sala (que m'agrada molt com parla) els va eliminar. Des de fa molts anys, els que hem de fer aquest recorregut (el més transitat i rendible de l'Estat per a RENFE)hem d'agafar un tren que tarda 3/4 d'hora i que si el perds t'has d'esperar 25 min. Hem anat enrere.
Per autopista, també acabem d'experimentar un retrocés similar. Hem passat de pagar un dineral en peatges per anar a 120 km/h a haver de fer els 45 quilòmetres de distància a 80 km/h durant tot el recorregut (no la sortida de Barcelona, no!), excepte els túnels (que curiosament els han deixat a 90 km/h) i els darrers 4 quilòmetres fins a Vilanova on és possible anar a 120.
Per anar a 80 ja teniem una carretereta. Que la millorin i que puguem anar a 80 sense peatge. Quin sentit té pagar per anar a 80?
Anem ara a la base científica. Una decisió d'aquesta mena hauria de venir avalada pels tècnics, de manera que la ciutadania entengués que realment és la mesura correcta. A mi se'm fa difícil creure que en podent anar amb el motor a 3.000 - 3.500revolucions en cinquena velocitat s'hagi d'anar en quarta i frenant. Però no és una opinió d'afectat indignat, és que diversos col·lectius de prestigi com el RACC van expressar crítiques molt furibundes a les bases científiques de la mesura.
El fet que no s'hagi entrat en arguments i la sensació que se'ls ha fet callar, fa que la mesura aparenti una decisió política i amplia les interpretacions de la mesura com un intent de marcar perfil polític propi des del partit que lidera la conselleria de Medi Ambient.
Davant la complexitat de les problemàtiques que ens afecten i la imperiosa necessitat d'abordar-los d'una manera prou sòlida, ens porta a apostar més per la convicció i la pedagogia (i la seducció si es vol!) que les mesures estrictament coercitives al marge de la dimensió pedagògica.
Veure com tothom encara circula a 120 quan els senyals ja posa 80, i llegir en els panells que la mesura està destinada a disminuir la contaminació em fa la sensació que estem generant incrèduls, com als inicis de la recollida selectiva.
Són moltes les qüestions:
- sobre l'eficàcia tècnica de la mesura
- sobre la funció coercitiva - pedagògica de la política
- sobre el peatge (dels més cars de l'Estat) a una via de 80 km/h
- sobre els passos enrere en el transport públic
- sobre l'absurditat d'anar a 80 en una autopista a més de 10 i 20 i 30 kms de Barcelona
- sobre la manca de transparència governamental i de debat públic sobre les crítiques tècniques rebudes
- sobre el perjudici als ciutadans de determinats territoris (en relació al nombre de viatgers i a les alternatives, no hi ha un territori més perjudicat que el Garraf).
Des d'un punt de vista de gestió de la Responsabilitat Social, voldríem que els governs:
- establissin diàleg amb les parts interessades abans de prendre decisions que poden causar perjudicis (encara que presumtament puguin ser a fi de bé);
- mostressin una màxima transparència davant els arguments tècnics que qüestionaven la decisió;
- exercissin la màxima exemplaritat, ja que molts càrrecs públics no compleixen en absolut aquest tipus de limitacions de circulació, com van demostrar fa uns dies a Antena 3 en un reportatge en què es veia fins i tot el Sr. Pere Navarro, director general de Trànsit, superant en molt la velocitat màxima permesa.
Els conductors de l'àrea de BCN no compleixen el nou límit de 80 km/h (I) www.elperiodico.cat/default.asp?idpublicacio_PK=46&idioma=CAT&idnoticia_PK=465481&idseccio_PK=1021&h=071209
Els conductors de l'àrea de BCN no compleixen el nou límit de 80 km/h (II) www.elperiodico.cat/default.asp?idpublicacio_PK=46&idioma=CAT&idnoticia_PK=465482&idseccio_PK=1021&h=071209
El RACC diu que limitar la velocitat a l'àrea de BCN no disminuirà la contaminació més del 3% www.elperiodico.cat/default.asp?idpublicacio_PK=46&idioma=CAT&idnoticia_PK=450477&idseccio_PK=1021&h=071016
Sostenibilitat i credibilitat www.elperiodico.cat/default.asp?idpublicacio_PK=46&idioma=CAT&idtipusrecurs_PK=7&idnoticia_PK=450682
El RACC acusa el Govern de llançar el 'pla 80 km/h' amb dades errònies www.elperiodico.cat/default.asp?idpublicacio_PK=46&idioma=CAT&idnoticia_PK=450677&idseccio_PK=1021&h=071017
Document PDF del RACC www.racc.es/pub/ficheros/adjuntos/adjuntos_informe80kmh_jzq_493715d8.pdf
PS: nou estudi del RACC: http://racc.cat/index.racc/mod.actualidadHome/mem.FEst/relestudio.2189/relcategoria.91/chk.d5868dc7b05424c925ec1a999968a576.html
Traducir CASTELLANO Translate ENGLISH Traduire FRANÇAIS Übersetzen DEUTSCH Arrevirar ARANÉS
L'anunci de la mesura ja no em va fer gaire gràcia però ara he de dir que en desconeixia el seu abast total. Fer un comentari crític envers una mesura que s'anuncia per a combatre el canvi climàtic és molt arriscat perquè hom corre el risc de ser titllat de retrògrada (o fins i tot de deixar-se influir pel 'primo científico'...).
En primer lloc, cal dir que totes les mesures que pretenguin millorar el clima i reduir l'accidentalitat han de ser benvingudes. Però aquestes han de tenir una base tècnica (científica) i una viabilitat (raonable). I lamentablement falla dels dos requeriments.
Comencem per darrer, la raonabilitat. No tota la gent que va en cotxe ho fa per caprici... de vegades és l'única manera de desplaçar-se a certs llocs. Per tant, en bona part del que es tractaria no és de posar dificultats als vehicles sinó d'afavorir el transport públic. He fet milers de vegades el recorregut Vilanova i la Geltrú - Barcelona i anem enrere des de tots els punts de vista.
Fa vint anys, ho feia a diari en tren i existien els directes que et permetien arribar en mitja hora. Des de fa uns quinze anys això ja no és així perquè la Sra. Mercè Sala (que m'agrada molt com parla) els va eliminar. Des de fa molts anys, els que hem de fer aquest recorregut (el més transitat i rendible de l'Estat per a RENFE)hem d'agafar un tren que tarda 3/4 d'hora i que si el perds t'has d'esperar 25 min. Hem anat enrere.
Per autopista, també acabem d'experimentar un retrocés similar. Hem passat de pagar un dineral en peatges per anar a 120 km/h a haver de fer els 45 quilòmetres de distància a 80 km/h durant tot el recorregut (no la sortida de Barcelona, no!), excepte els túnels (que curiosament els han deixat a 90 km/h) i els darrers 4 quilòmetres fins a Vilanova on és possible anar a 120.
Per anar a 80 ja teniem una carretereta. Que la millorin i que puguem anar a 80 sense peatge. Quin sentit té pagar per anar a 80?
Anem ara a la base científica. Una decisió d'aquesta mena hauria de venir avalada pels tècnics, de manera que la ciutadania entengués que realment és la mesura correcta. A mi se'm fa difícil creure que en podent anar amb el motor a 3.000 - 3.500revolucions en cinquena velocitat s'hagi d'anar en quarta i frenant. Però no és una opinió d'afectat indignat, és que diversos col·lectius de prestigi com el RACC van expressar crítiques molt furibundes a les bases científiques de la mesura.
El fet que no s'hagi entrat en arguments i la sensació que se'ls ha fet callar, fa que la mesura aparenti una decisió política i amplia les interpretacions de la mesura com un intent de marcar perfil polític propi des del partit que lidera la conselleria de Medi Ambient.
Davant la complexitat de les problemàtiques que ens afecten i la imperiosa necessitat d'abordar-los d'una manera prou sòlida, ens porta a apostar més per la convicció i la pedagogia (i la seducció si es vol!) que les mesures estrictament coercitives al marge de la dimensió pedagògica.
Veure com tothom encara circula a 120 quan els senyals ja posa 80, i llegir en els panells que la mesura està destinada a disminuir la contaminació em fa la sensació que estem generant incrèduls, com als inicis de la recollida selectiva.
Són moltes les qüestions:
- sobre l'eficàcia tècnica de la mesura
- sobre la funció coercitiva - pedagògica de la política
- sobre el peatge (dels més cars de l'Estat) a una via de 80 km/h
- sobre els passos enrere en el transport públic
- sobre l'absurditat d'anar a 80 en una autopista a més de 10 i 20 i 30 kms de Barcelona
- sobre la manca de transparència governamental i de debat públic sobre les crítiques tècniques rebudes
- sobre el perjudici als ciutadans de determinats territoris (en relació al nombre de viatgers i a les alternatives, no hi ha un territori més perjudicat que el Garraf).
Des d'un punt de vista de gestió de la Responsabilitat Social, voldríem que els governs:
- establissin diàleg amb les parts interessades abans de prendre decisions que poden causar perjudicis (encara que presumtament puguin ser a fi de bé);
- mostressin una màxima transparència davant els arguments tècnics que qüestionaven la decisió;
- exercissin la màxima exemplaritat, ja que molts càrrecs públics no compleixen en absolut aquest tipus de limitacions de circulació, com van demostrar fa uns dies a Antena 3 en un reportatge en què es veia fins i tot el Sr. Pere Navarro, director general de Trànsit, superant en molt la velocitat màxima permesa.
Els conductors de l'àrea de BCN no compleixen el nou límit de 80 km/h (I) www.elperiodico.cat/default.asp?idpublicacio_PK=46&idioma=CAT&idnoticia_PK=465481&idseccio_PK=1021&h=071209
Els conductors de l'àrea de BCN no compleixen el nou límit de 80 km/h (II) www.elperiodico.cat/default.asp?idpublicacio_PK=46&idioma=CAT&idnoticia_PK=465482&idseccio_PK=1021&h=071209
El RACC diu que limitar la velocitat a l'àrea de BCN no disminuirà la contaminació més del 3% www.elperiodico.cat/default.asp?idpublicacio_PK=46&idioma=CAT&idnoticia_PK=450477&idseccio_PK=1021&h=071016
Sostenibilitat i credibilitat www.elperiodico.cat/default.asp?idpublicacio_PK=46&idioma=CAT&idtipusrecurs_PK=7&idnoticia_PK=450682
El RACC acusa el Govern de llançar el 'pla 80 km/h' amb dades errònies www.elperiodico.cat/default.asp?idpublicacio_PK=46&idioma=CAT&idnoticia_PK=450677&idseccio_PK=1021&h=071017
Document PDF del RACC www.racc.es/pub/ficheros/adjuntos/adjuntos_informe80kmh_jzq_493715d8.pdf
PS: nou estudi del RACC: http://racc.cat/index.racc/mod.actualidadHome/mem.FEst/relestudio.2189/relcategoria.91/chk.d5868dc7b05424c925ec1a999968a576.html
Traducir CASTELLANO Translate ENGLISH Traduire FRANÇAIS Übersetzen DEUTSCH Arrevirar ARANÉS
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
3 comentaris:
Totalment d'acord.
No s'està fent amb sentit comú.
Res més a afegir.
Jaume Batlle.
Crec que s'hauria de contrastar més la infomació. Per això intento annexar un PDF de la PTP (Plataforma pel Transport Pública, www.laptp.org).
http://www.documentsptp.org/activitats/20070713-contaminacio.pdf
Salut i descontaminació,
César Aguado
Geògraf i Veí de Barcelona
Exacte, aquest és el tema. En una qüestió com aquesta caldria comptar amb la complicitat de la ciutadania, no sols amb la imposició. Si aquesta es fa amb dades incorrectes, sense diàleg amb les parts i sense contrastar punts de vista, no es pot esperar adhesions incondicionals, encara que d'entrada es vengui com una qüestió de sostenibilitat.
La mateixa Plataforma pel Transport Públic també divulga dades falses ja que no són vàlides per a les comunicacions amb el Garraf. De fet, tots els seus membres (surten al web) són del Barcelonès, Maresme i Vallès. Però no saben què passa cap al Sud...
Lamentablement tant els tècnics de la UPC com els del RACC han callat (!) i em consta que han tingut pressions...
La mesura dels 80 km/h potser sí que és l'encertada però mai ho sabrem... no s'ha volgut parlar de quantificació real d'impactes, de relació amb les revolucions del motor, etc., i s'ha deixat en mans de la política. Mal negoci si la consciència ciutadana l'hem de guanyar així.
Publica un comentari a l'entrada