9.4.09

Usuaris de Renfe faran una reunió al més "alt nivell"

Els conflictes dels usuaris amb la Renfe han anat in crescendo en els darrers anys, entre altres motius per la manca d'inversió a Catalunya, en el que suposa una manca de responsabilitat social de la companyia que està provocant un conflicte entre interessos nacionals. 

Mentre que a Catalunya és on el servei li dóna majors ingressos és on hi col·loca el material més antic i on hi inverteix menys, sobretot en comparació amb Madrid. N'hem escrit anteriorment, un newsletter al 2007 i diferents escrits

Ara, representants de la Plataforma d’usuaris de la línia de mitjana distància Portbou-Girona-Barcelona es reuniran el proper 16 d’abril amb responsables directes “al més alt nivell” que puguin prendre compromisos i respondre les demandes objecte de la protesta.
La Plataforma vol recordar que la protesta es va iniciar com a reacció a l’increment del preu associat a l’augment de la durada del trajecte. Sense perdre de vista les demandes de rebaixa del preu i reducció de la durada del trajecte, eix central de la protesta, la Plataforma aprovava en assemblea la compensació per endarreriments a partir de deu minuts, la garantia que els dos primers trens del matí arribin abans de les vuit a Barcelona, l’arribada i la sortida de tots els trens a i des de Figueres i la validesa del “bono exprés” fins al canvi de tarifa. Aquestes són les demandes de la Plataforma i de les quals demana resposta i compromisos concrets per part de Renfe.

Després d’iniciar-se les protestes, membres de la Plataforma s’han reunit amb diversos dirigents polítics i representants de les institucions, que al seu temps han iniciat gestions al Senat i al Congrés de Diputats per tal de trobar respostes conjuntes a la situació actual de la línia

La Plataforma ha convocat una assemblea d’usuaris i usuàries el proper dimarts 21 d’abril per arribar a nous acords després de la reunió del 16 d’abril amb Renfe.

Més informació: Plataforma Usuaris Renfe

Veure notícia a Jornal.cat
Sens dubte, els nous mitjans telemàtics faciliten la coordinació dels usuaris. Recordo que cap a l'any 1986 vam haver de trobar-nos diferents estudiants universitaris que patíem cada dia les penúries de la Renfe en el trajecte Vilanova i la Geltrú - Barcelona. 

El motiu de la reunió i l'autoorganització fou la demanda d'un passi de viatges amb descompte per a estudiants, ja que havíem descobert que a la zona metropolitana de Madrid feia temps que s'havia posat en marxa, mentre que a la zona de Barcelona no, ja que segons van expressar ningú no els ho havia demanat. 

En aquell moment era la companyia monopolística de l'Estat i tenia clar a quin amo servia. Ara han serparat certes funcions en empreses diferents però la política i la cultura de l'empresa no ha variat. Serveixen als mateixos interessos nacionals, que lògicament no coincideixen amb els de Catalunya. 

Aquestes noves tecnologies i xarxes socials que ara serveixen perquè la ciutadania es pugui autoorganitzar més ràpidament també haurien de servir perquè l'empresa pogués dialogar millor amb els seus grups d'interès, la ciutadania, els usuaris, les empreses, etc. 

Renfe forma part d'aquest raguitzell d'empreses públiques o parapúbliques o regulades que tenen una clara intencionalitat política. La seva responsabilitat social mai no podrà ser real fins que no comencin per ser empreses de debò que es deguin al mercat.

Les seves accions impacten en l'economia i el desenvolupament del territori, en una època en què les bones solucions en mobilitat són bàsiques per a la competitivitat del territori i per a la sostenibilitat ambiental del planeta.