9.4.09

La vergonya d'un ERO televisat als EUA

Hi ha una certa tendència a la societat a no fer front a les decisions complicades, a externalitzar-les, no fos cas que poguessin tenir efectes nocius. I afecta tant en el món de l'empresa, com de la política, com dels mitjans de comunicació...

Hi ha empreses que fan veure que algunes solucions complicades han vingut recomanades per consultories externes molt preparades; o administracions que fan veure que pregunten a la gent en processos de participació ciutadana limitada. Però no tot és negatiu: també hi ha empreses que a l'hora de col·laborar amb entitats socials ho fa preguntant als seus treballadors o caixes d'estalvis que ho fan preguntant als seus impositors. La diferència és si l'objectiu és implicar les persones o bé és descarregar responsabilitats.

Hi ha algun cas extrem, tanmateix, que directament consistiria a treure's el mort del damunt, com a l'hora de decidir quin treballador fer fora de l'empresa en moments de crisi. Aquí certament l'opinió d'una consultoria externa podria aportar un valor qualificat i evitar que certes visions subjectives de la direcció hi influïssin amb parcialitat. Però hi ha una manera encara més interessant i menys compromesa per a l'empresa. Almenys així ho deuen pensar des de la direcció de l'empresa que us presentem tot seguit. Vegem la notícia al Periódico:

Fox i Endemol ultimen als EUA un 'reality show' en què els treballadors d'una empresa perjudicada per la crisi econòmica votaran quin company ha de ser acomiadat

"Ho sento, però has d'abandonar la casa". La cantarella amb què els concursants de Gran Hermano són expulsats es convertirà en un "Ho sento, però has d'abandonar l'empresa" en el nou reality show que estan ultimant la productora creadora de Gran Hermano, Endemol, i la cadena nord-americana Fox. El programa es dirà Someone's gotta go (Algú se n'ha d'anar) i consistirà a visitar petites empreses amb problemes a causa de la crisi i on hi ha d'haver acomiadaments. Seran els mateixos treballadors els que decidiran quin company perd el lloc de treball.

"Quan una persona és acomiadada la primera reacció és: '¿Com és possible que aquesta persona hagi estat acomiadada mentre que aquest idiota continua aquí?' El programa dóna l'oportunitat als treballadors de prendre la decisió en lloc del cap", va declarar a la revista Variety Mike Darnell, el responsable de realitys de la cadena Fox. Someone's gotta go va ser una de les novetats que va presentar Endemol en el recent Mercat Internacional de TV de Cannes (MIP-TV), i està previst que es comenci a emetre als EUA després de l'estiu.

Resulta que l'empresa encara en sortirà beneficiada (hi participaran a canvi de diners) i potser n'obtindrà un benefici d'imatge (als EUA l'important és sortir a la pantalla, i el sentit crític sobre l'actuació és limitat!). Els problemes no són solament ètics sinó legals ja que el personal de l'empresa tindrà accés als llibres de la companyia i als arxius de recursos humans dels treballadors (fins i tot el sou), cosa que permetrà que cadascú exposi els seus arguments per elegir un acomiadat i afavorirà enfrontaments cara a cara. 

Que fort que la pròpia plantilla es presti a aquest joc! Malgrat la gran moralitat existent als EUA des del punt de vista de formalismes religiosos, la cultura nord-americana dista força del que a casa nostra entenem com a políticament correcte i socialment responsable. 

I finalment, no podem d'emetre la nostra valoració més negativa per als mitjans de comunicació que fomenten aquesta mena de reality shows, jugant amb les passions i necessitats de les persones. Fox i Endemol són els artífexs d'aquest vergonyós Expedient de Regulació de l'Ocupació (ERO) televisat.