8.10.09

Taxis roses

Fa un mes, escrivíem a De passeig per terres germàniques una anècdota sobre unes places d'aparcament on hi posava Frauenparkplätze, és a dir, zones reservades per a dones. La raó era de seguretat ja que aquestes places queden a la vista immediata del vigilant i així es pretenia lluitar contra robatoris o intimidacions que s'havien produït i que solien afectar majoritàriament a dones.

Ara llegim una notícia que també es refereix a serveis que a priori no tenen diferenciació per gènere però que se li afegeix aquesta marca de gènere per raons de seguretat. En aquesta ocasió, el cas que volem donar a conèixer fa referència al servei de taxis de la Puebla (Mèxic).


El govern de l'estat de Puebla ha posat en marxa un programa de servei de taxis de color rosa exclusiu per a dones, conduïts també per dones i equipats amb mecanismes per evitar assalts.
La Secretaria de Comunicacions i Transports de Puebla va explicar en un comunicat que des d'avui circulen 35 taxis roses i va assegurar que aquesta ciutat mexicana és pionera a prestar un servei "fiable i segur" les 24 hores del dia.
taxis-rosas
Cada vehicle té "un kit de bellesa, sistema de localització satelital, tecnologia GPS i botó de pànic, connectat a un centre d'emergència", va assenyalar la dependència.
Donaran servei "al sector femení com mestresses de casa, joves universitàries i dones de la tercera edat". Pot ser demanat per telèfon i pagat en efectiu o amb targeta de crèdit.
Els taxis roses a Puebla generaran 105 llocs de treball directes. PPAR la realització del projecte en la seva primera etapa la inversió va ser de 5,8 milions de pesos (445.000 dòlars).
"Aquest sistema sorgeix arran de la necessitat de comptar amb un transport innovador i segur per a totes les dones. En altres punts del món com Londres, Nova York, Dubai, Beirut i Moscou ha funcionat amb gran èxit i ara Puebla és pionera en transport exclusiu per a dones en tot l'àmbit llatinoamericà ", va explicar el secretari de Comunicacions, Valentí Meneses.
La Secretaria de Comunicacions i Transports de Puebla capacitar a més de 60 conductores d'entre 25 i 45 anys amb classes teòriques i pràctiques, de manera que les operadores de cada taxi rosa saben des de el reglament de trànsit fins a com canviar una llanta, va indicar la dependència .
Font

És una bona solució ateses les circumstàncies que ho motiven, tot i que suposa un cert fracàs d'altres mesures de seguretat que haurien de fer possible que no fes falta diferenciar per gènere aquests serveis. Però posats a crear el servei també sembla normal que no es limitin al criteri d'entrada sinó que també hi hagi serveis complementaris com el kit de bellesa o tot allò que pugui personalitzar per a la seva clientela.
Potser els altres taxis quedaran, per exclusió, limitats al públic masculí i també s'especialitzaran a la sensibilitat de la seva clientela, fins al punt que fins i tot quan hipotèticament es pugui superar el risc de seguretat ja es mantingui l'especialització. Qui sap!
Per cert, les persones homosexuals poden fer-ne un ús indistint? I els grups mixtos? O un home que no trobi cap altre taxi estàndard al carrer? Pot derivar aquesta mesura que un taxi pugui acabar seleccionant la seva clientela, deixant de banda el sentit de servei públic obert a tota la població?
Certament és una solució interessant ateses les circumstàncies però cal anar en compte amb les conseqüències que pot tenir. Caldria no abandonar altres mesures com la millora de la seguretat dins els taxis, la selecció o capacitació de taxistes també amb criteris ètics, o la incorporació de noves tecnologies a la seguretat.

PD: Autorizan taxis sólo para mujeres
PD2: El proyecto de Taxis Rosa fracasa
PD3: Lamentan el menosprecio a taxis rosas
PD4: Arrancan taxis rosas en Cuernavaca