6.10.09

El Palau de la Música de València canvia textos artístics per a ocultar la història

Amb motiu de l'escàndol del Palau de la Música vam escriure -en un enfocament RSE- sobre la rellevància del paper que tinguin els grups d'interès i la necessitat que aquests (ja siguin patrons, col·laboradors, treballadors, finançadors, etc.).

Ara ens toca parlar de l'altre Palau de la Música, el de València, que també aquests dies té polèmica per una matèria que pot ser analitzada des de la responsabilitat social. La polèmica és menor ja que no té res a veure amb el robatori que s'ha produït a Barcelona. Però si bé el cas de Barcelona és imputable només a dues persones (per ara), l'escàndol de València és una petita anècdota que podem relacionar amb tota una voluntat per part de sectors socials d'ocultar i tergiversar la història.

Llegim a l'Avui que el dia 8, amb motiu de la Diada del 9 d'Octubre, el cor de la Generalitat Valenciana interpretarà al Palau de la Música el llibret de l'òpera Roger de Flor, de Rupert Chapí, amb una ordre expressa de l'Ajuntament de València: substituir totes les referències que hi ha al català i a Catalunya per valencià o aragonès. La mesura, a més d'indignar el director de l'orquestra, Miguel Ángel Gómez, i molts dels seus membres ("És com tapar un nu en una pintura", asseguraven), suposa canviar bona part del llibret original, ja que són moltes les referències al poble català, els soldats catalans i Catalunya. Aquesta òpera, estrenada el 1878 (amb llibret del militar Mariano Capdepón), narra la història del guerrer que va liderar els almogàvers, les tropes de mercenaris aragonesos i catalans que van participar en la conquesta de València i Mallorca. Ahir, el tinent d'alcalde de València, Alfonso Grau, justificava els canvis adduint que quan es rescata una obra per representar-la en versió de concert, "part de la partitura es mutila perquè no lliga". El PSPV-PSOE exigeix una rectificació a "aquesta censura per motius ideològics que falseja la història". La llei estableix que el dret moral de l'autor no prescriu mai, la integritat del text s'ha de respectar.


El Palau de la Música elimina las citas a Cataluña de una ópera de Chapí
Cambia las referencias por otras a Valencia y Aragón en el "Roger de Flor" del Nou d'Octubre

"Por órdenes de arriba tenemos que eliminar las referencias a catalán y Cataluña". El director de orquesta Miguel Ángel Gómez Martínez dio esta indicación a los miembros del Cor de la Generalitat al iniciar ayer los ensayos de la ópera Roger de Flor, de Ruperto Chapí, elegida este año -centenario del compositor de Villena- para el tradicional concierto conmemorativo del Día de la Comunitat Valenciana, con el que el Palau de la Música abrirá temporada el próximo día 8. Lo explicó ayer un miembro del Cor a Levante-EMV. [...] La solución ofrecida es cambiar las citas a Cataluña y catalán por las de valencianoaragonés. Claro que no son pocas, porque Roger de Flor (1266 - 1305) fue un guerrero medieval que lideró a los almogàvers (tropas catalanas y aragonesas que habían participado en las conquistas de Mallorca y Valencia) en la defensa de Sicilia como territorio de la corona de Aragón. Luego luchó contra los turcos y, por ello, su historia se considera que sirvió a Joanot Martorell a la hora de escribir el Tirant lo Blanc. Así, la ópera contiene un buen número de referencias al pueblo catalán, los soldados catalanes y Cataluña. Font: Levante-EMV
Davant d'aquests fets, l'Ajuntament de València ha justificat la seva acció. Alfonso Grau, tinent d'alcalde de València, adueix, per a eliminar la menció a Catalunya a 'Roger de Flor', que en versió de concert no hi queda bé, literalment "no pega" (diari Información)

"Yo no me presto a cuestiones políticas -declaró ayer Gómez Martínez, el director de orquesta-. La decisión fue de acuerdo con todos y he sido yo el que ha cambiado las palabras". "Que nadie me tache de anticatalanista; soy un ciudadano del mundo y respeto a todos y a todas las ideas", previno. La sustitución realizada -cuatro o cinco cambios, dijo- "no me parece de gran importancia", opinó, "porque es el Día de la Comunidad Valenciana y comprendo que los políticos quieran exaltar su tierra".
Gómez Martínez sostuvo además que la musicalidad "no se altera nada; se respetan los valores de notas y melodías". Y dejó caer que "más grave me parece cambiar la época de la escena". Según el director, los cantantes no se han quejado. "Nos reímos un poquito cuando se habló", aseveró.
La gravetat de la situació és voler tergiversar la història. Sabem que en segle XX es va produir l'enfortiment del feixisme per la deixadesa de la població, per la incredulitat, per la inconsciència. Per això, em preocupen les expressions segons les quals aquest senyor 'no es presta a qüestions polítiques' (és a dir que el que ha fet és una acció purament artística!), i sobretot que els cantants van limitar a 'riure una miqueta' quan els ho van comunicar. Riem i riem, i el riure ens va distanciar-nos amb una certa ironia de la malesa, o ens fa entrar en comunió amb els altres amb qui l'acceptem. Amb un riure compartit trenquem els dubtes morals que personalment puguem tenir i ens sotmetem a un relaxament gregari.

Afortunadament alguns membres del Cor de la Generalitat no devien compartir el sentiment gregari ni el riure graciós de la malifeta, i van decidir denunciar públicament els fets.