7.10.09

Responsabilitats ètiques dels blocaires

Al bloc de Responsabilitat Global, quan parlem d'alguna empresa o organització amb la qual hi tenim una relació de col·laboració sempre ho fem constar. Aquest és un criteri que tenim per principis de transparència.

És normal que en aquest bloc hi publicitem algun acte o que hi fem alguna proposta organitzada per una organització amb qui col·laborem. Però també considerem normal que les persones que ens llegeixen puguin comprendre de manera explícita que la difusió que fem d'un acte no solament ve donada perquè té una qualitat o perquè considerem que pot ser d'interès, sinó que a més hi ha el factor de la implicació organitzativa. Com a exemples recents podeu veure:



Si fem ara aquest comentari en un apunt és perquè hem vist una notícia a la Vanguardia on s'anuncia que EUA multarà els blocaires que no informin de la seva relació amb els anunciants, i que la sanció podrà arribar fins als 11.000 euros

Efectivament, segons informa EFE, la Comissió Federal de Comerç dels Estats Units (FTC) va aprovar una directiva que imposarà multes de fins a 11.000 $ a aquells autors de blocs que no informin de les seves relacions amb els anunciants. La nova normativa, que entrarà en vigor el proper 1 de desembre, obliga els blocaires a detallar si han rebut pagaments o regals de les companyies sobre els productes escriuen. Violar aquesta regulació suposarà multes de fins a 11.000 $, va dir la FTC.

A banda que aquesta legislació no ens afecta, sí que creiem que a la xarxa pot haver-hi un ús enganyós que seria bo de corregir. No volem posicionar-nos sobre si les multes són la millor manera d'afrontar-ho. En tot cas, el que sí que ens agradaria és que els gestors de blocs fessin una declaració ètica i que clarifiquessin la línia editorial, incloent l'ús publicitari que s'hi pugui donar. Això hauria de ser especialment exigible -i aquí potser sí que legalment- en el cas que hi hagi un pagament: fer constar que es tracta d'una acció publicitària.

D'altra banda, la intenció de la legislació nord-americana va més enllà, ja que pretén que els autors d'aquests llocs a la xarxa també s'enfrontin a sancions si realitzen "crítiques inapropiades de productes" que ocasionen pèrdues financeres per als consumidors. Llegim a la mateixa notícia:

En els últims mesos, les bitàcoles o "blocs" dedicats a temes de consum han crescut com l'escuma amb els seus consells sobre els articles que és recomanable comprar, encara que de vegades els comentaris estan pagats per les marques. Richard Cleland, de la divisió de pràctiques publicitàries de la FTC, va dir que els "bloggers" poden informar de la seva relació amb l'anunciant de la manera que desitgin, sempre que es faci de manera "clara i evident" per al lector.

A diferència dels periodistes, que solen tenir prohibit l'acceptar regals d'empreses i han de retornar els productes sobre els escriuen crítiques, cap regulació controlava aquesta pràctica entre els creadors de blocs.

Actualment, els autors en aquests llocs a Internet decideixen si comuniquen als seus lectors de quines empreses han rebut diners o regals i, encara que molts ho fan, altres prefereixen amagar per obtenir una major credibilitat entre els internautes.
Aquest ja és un punt més delicat de regular, ja que les xarxes socials, els blocs, i tota la internet 2.0 constitueixen un espai de creativitat i participació de difícil control. Seria bo que les pàgines sabessin guanyar-se la pròpia reputació fent un ús de la transparència i la claredat dels interessos publicitaris. En qualsevol cas, una legislació restrictiva pot suposar una restricció excessiva per a un espai de lliure opinió. Seria preferible que els blocs que se sotmetessin a criteris ètics i de transparència gaudissin d'una etiqueta que comuniqués aquest compromís als seus lectors.