És normal que en aquest bloc hi publicitem algun acte o que hi fem alguna proposta organitzada per una organització amb qui col·laborem. Però també considerem normal que les persones que ens llegeixen puguin comprendre de manera explícita que la difusió que fem d'un acte no solament ve donada perquè té una qualitat o perquè considerem que pot ser d'interès, sinó que a més hi ha el factor de la implicació organitzativa. Com a exemples recents podeu veure:
- Al final d'un apunt titulat La Cambra de Comerç de Barcelona organitza una jornada sobre RSE hi ha una nota que diu "Josep Maria Canyelles, promotor de Responsabilitat Global, és assessor tècnic de la Cambra de Comerç de Barcelona en matèria d'RSE".
- Al final d'un apunt titulat S'engega l'RSE.PIME, un ambiciós programa per a facilitar la implantació de l'RSE a les pimes catalanes hi ha una nota que diu "Josep Maria Canyelles, promotor de Responsabilitat Global, ha pres part en l'organització del programa en qualitat d'assessor tècnic de la Cambra de Comerç de Barcelona".
- Al final d'un apunt titulat La Fundació Catalunya Voluntària incorpora els aspectes lingüístics en l'acolliment d'alumnes de pràctiques hi ha una nota que diu "Josep Maria Canyelles, promotor de Responsabilitat Global, és patró de la Fundació Catalunya Voluntària com a part del seu voluntariat d'empresa".
- Al final d'un apunt titulat Catalonia Model United Nations hi ha una nota que diu "Josep Maria Canyelles, promotor de Responsabilitat Global, és patró de la Fundació Catalunya Voluntària i col·laborador de l'ANUE".
- Al final d'un apunt titulat El projecte xarxanet.org inaugura una nova etapa després de més de 6 anys d’existència hi ha un nota que diu "xarxanet.org va ser un projecte liderat en el seu origen per Josep Maria Canyelles, aleshores gerent de l'Institut Català del Voluntariat. Així mateix des del 2006 hi he col·laborat anualment amb alguns articles sobre el tercer sector i la responabilitat social. Finalment, hem prestat la nostra col·laboració professional per a la reconceptualització i renovació del projecte que es presenta ara, juntament amb gestors del portal i experts informàtics".
Si fem ara aquest comentari en un apunt és perquè hem vist una notícia a la Vanguardia on s'anuncia que EUA multarà els blocaires que no informin de la seva relació amb els anunciants, i que la sanció podrà arribar fins als 11.000 euros
Efectivament, segons informa EFE, la Comissió Federal de Comerç dels Estats Units (FTC) va aprovar una directiva que imposarà multes de fins a 11.000 $ a aquells autors de blocs que no informin de les seves relacions amb els anunciants. La nova normativa, que entrarà en vigor el proper 1 de desembre, obliga els blocaires a detallar si han rebut pagaments o regals de les companyies sobre els productes escriuen. Violar aquesta regulació suposarà multes de fins a 11.000 $, va dir la FTC.
A banda que aquesta legislació no ens afecta, sí que creiem que a la xarxa pot haver-hi un ús enganyós que seria bo de corregir. No volem posicionar-nos sobre si les multes són la millor manera d'afrontar-ho. En tot cas, el que sí que ens agradaria és que els gestors de blocs fessin una declaració ètica i que clarifiquessin la línia editorial, incloent l'ús publicitari que s'hi pugui donar. Això hauria de ser especialment exigible -i aquí potser sí que legalment- en el cas que hi hagi un pagament: fer constar que es tracta d'una acció publicitària.
D'altra banda, la intenció de la legislació nord-americana va més enllà, ja que pretén que els autors d'aquests llocs a la xarxa també s'enfrontin a sancions si realitzen "crítiques inapropiades de productes" que ocasionen pèrdues financeres per als consumidors. Llegim a la mateixa notícia:
En els últims mesos, les bitàcoles o "blocs" dedicats a temes de consum han crescut com l'escuma amb els seus consells sobre els articles que és recomanable comprar, encara que de vegades els comentaris estan pagats per les marques. Richard Cleland, de la divisió de pràctiques publicitàries de la FTC, va dir que els "bloggers" poden informar de la seva relació amb l'anunciant de la manera que desitgin, sempre que es faci de manera "clara i evident" per al lector.
A diferència dels periodistes, que solen tenir prohibit l'acceptar regals d'empreses i han de retornar els productes sobre els escriuen crítiques, cap regulació controlava aquesta pràctica entre els creadors de blocs.
Actualment, els autors en aquests llocs a Internet decideixen si comuniquen als seus lectors de quines empreses han rebut diners o regals i, encara que molts ho fan, altres prefereixen amagar per obtenir una major credibilitat entre els internautes.
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada