- El govern català aprova un pla estratègic de 80 mesures en quatre anys
- El pla, inclòs en l'acord estratègic, inclou mesures per ser implantades en l'administració

Catalunya recupera un cert lideratge en l’RSE després que en els darrers anys semblés anar a remolc de la dinàmica ‘agorera’ promoguda pel govern espanyol. L’element central, a banda de totes les accions que s’hagin pogut portar a terme, és l’aprovació del pla RSGENCAT per part del govern de la Generalitat de Catalunya.
La iniciativa recull un seguit de mesures de responsabilitat social per al període 2009-2012. Tal com indica molt bé Josep Maria Lozano en el seu web “aquesta és una iniciativa claramente diferenciada en el panorama actual de les polítiques públiques d’RSE, i pot esdevenir un referent… si realment aconsegueix tirar endavant en els termes que es planteja”. I afegeix que “pot esdevenir una referència a escala europea i mundial”.
El document referencia 80 mesures d’aplicació, les quals estan detallades en fitxes amb calendari, responsable i pressupost. El pressupost total puja a 646 milions d’euros al llarg del tot el període, tot i que cal tenir en compte que aquest pressupost integra moltes accions que ja estaven previstes. El mèrit no és tant els recursos que s’hi puguin posar sinó la capacitat d’alinear-los vers un mateix objectiu, millorant la coordinació entre departaments, i aglutinant els processos de diàleg amb els grups d’interès.
El model d’RSE recull plenament els dos vectors que des de Responsabilitat Global sempre hem defensat i avantposat: l’RSE com a factor estratègic i l’RSE com a part d’un Territori Socialment Responsable on es fomentin uns valors comunitaris i una implicació dels diferents grups d’interès. Amb les seves pròpies paraules, la missió de la iniciativa és nítida en aquest sentit: "impulsar el comportament socialment responsable en tots els agents socials, promovent especialment la competitivitat responsable i sostenible en les empreses i organitzacions, incloent la pròpia administració pública".
En aquest sentit, l’aplicació de l’RS a la pròpia administració pública és un dels pressupòsits del projecte i damunt el qual pot haver-hi més escepticisme, no tant per la voluntat com per la dificultat de portar a terme un foment conseqüent de la metodologia de l’RS dins les estructures polítiques i funcionarials. I malgrat tot, seria una gran notícia el progrés en aquesta matèria.
Les polítiques públiques a Catalunya sempre havien estat pioneres, en matèries com el medi ambient, el benestar social, els partenariats públic-privat, la conciliació de la vida laboral i familiar, entre d’altres. Avançar en el model avançat que suposa l’RSE pot permetre incorporar o consolidar nous valors i models més ajustats a la nova societat i la nova economia des de les polítiques públiques.
Per part de les empreses també podem constatar un cert lideratge per part de les empreses catalanes. En aspectes com el mecenatge o l’excel·lència ambiental es tractaria d’un lideratge dins el context espanyol, però en altres qüestions com la gestió de l’RSE i l’elaboració de memòries estaríem davant un lideratge mundial, amb un 5% de les memòries GRI que es fan al món. Però més enllà de rànquings de dubtosa utilitat, emmirallar-nos en una imatge de progrés i lideratge pot permetre valorar millor les oportunitats estratègiques que algunes empreses estan començant a aprofitar.
Tant les empreses com l’administració han de pensar l’RS en termes de tota la seva complexitat, en referència no només a impactes ambientals o laborals sinó a altres com els valors socials. Per exemple, fer l'esforç de seduir el màxim de persones amb una cultura corporativa socialment responsable és una manera d'incorporar-les a la cultura del treball i de l'esforç, fet que redundarà en positiu per a l'empresa però també per a la societat. Des d’òptiques com aquesta, el foment de l’RS és un repte de país i mereix que hi hagi plans integrals i transversals que la promoguin.
I sobretot, l'RSE ha de servir com una gran aposta per una economia competitiva i sostenible, que pugui fer front als reptes de futur amb unes bases sòlides, desenvolupant processos de diàleg que li permetin la innovació i la confiança i generant uns impactes econòmics, ambientals i socials que creïn valor per a totes les parts.
Document Pla Mesures
Enllaç a l'Acord Estratègic
Explicació web Acord Estratègic
Nota premsa Generalitat
Notícia La Vanguardia
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada