El llibret, elaborat per la Plataforma per la Llengua, vol ser una eina de suport per guiar les empreses per tal que incorporin el català en totes les seves pràctiques i comunicacions, com un acte de responsabilitat social corporativa però també per raons purament comercials. Es tracta de donar la màxima qualitat en l’atenció al client i de tenir en compte el pes específic del consumidor català. És a dir, el català és rendible econòmicament i afavoreix la qualitat del servei. En 52 pàgines, al manual s’hi explica la normativa vigent sobre llengua als diversos territoris de parla catalana i es fan propostes de bones pràctiques per àmbits. Així, per exemple, hi ha capítols sobre atenció oral i escrita, etiquetatge, catàlegs, megafonia, publicitat, retolació, webs, contractes, factures, relacions internes a l’empresa, etc.
La publicació fa un repàs de diverses dades que mostren la fortalesa del català a nivell internacional i sobre la importància del mercat català i també s’hi inclouen diversos capítols explicatius sobre les raons per fer servir el català, sobre com cal aplicar la normativa, sobre què fer davant les actituds reticents al seu ús, i també altres dubtes que l’empresa es pot plantejar a l’hora de fer una bona pràctica.
Al pròleg s'hi diu: "voldríem assenyalar tres eixos bàsics per garantir un ús assenyat i coherent de la llengua catalana, tres eixos sobre els quals insistirem en el diversos capítols. Els esmenta Josep Maria Canyelles al document Empresa i Llengua, un enfocament de responsabilitat social empresarial per a aportar valor a tots els grups d’interès, publicat el 2010 pel Departament de Treball de la Generalitat de Catalunya (ara Empresa i Ocupació). En aquest sentit les empreses haurien de moure’s entre tres vectors: el legal (garantir-ne l’acompliment), el comercial (incorporar criteris de mercat) i el de responsabilitat social (ser sensibles a les inquietuds de la societat)".
S’han editat 4.000 exemplars del manual, que s’ha començat ja a distribuir entre les diverses empreses, administracions i organitzacions empresarials que han col·laborat en l’edició de la publicació: Embotits La Selva, la Direcció General de Política Lingüística de la Generalitat de Catalunya, la regidoria de Dona i Drets Civils de l’Ajuntament de Barcelona, el Consorci per a la Normalització Lingüística, el Consell General de Cambres de Cambres de Catalunya, la Pimec, la Confederació de Comerç de Catalunya, la Fundació Cecot Persona i Treball i les cambres de comerç de Girona i Lleida. També se n’ha fet una versió reduïda en format desplegable de la qual se n’han imprès 1.000 exemplars més.
A l’acte hi han intervingut els següents ponents:
- Hble. Sr F. Xavier Mena, Conseller d’Empresa i Ocupació de la Generalitat de Catalunya
- Sra. Yvonne Griley, Directora General de Política Lingüística de la Generalitat de Catalunya
- M. Hble. Sr. Joan Rigol, ex-president del Parlament de Catalunya
- Sr. Artur Carulla, vice-president del Cercle d’Economia
- Sr. Òscar Escuder, president de la Plataforma per la llengua
- Consell General de Cambres de Catalunya (Sr. Jaume Fàbrega)
- CECOT (CECOT (Sra.
Anna Delclòs)
PIMEC - Confederació del Comerç de Catalunya (Sr. Miquel Àngel Fraile)
- Fundació Vincle (Sr. Marc Monràs)
- Embotits La Selva (Sr. Xavier Albertí)
- RACC (Sr. Josep Mateu)
- Galetes Trias (Sra. Maria Trias)
- Moritz (Sr. Albert Castellon)
Documents relacionats:
Manual per a unes bones pràctiques lingüístiques a l'empresa
Desplegable Manual per a unes bones pràctiques lingüístiques a l'empresa
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada