28.5.12

La Plataforma per la Llengua reuneix algunes de les principals organitzacions empresarials del país en un acte pel català a l'empresa

La setmana passada vam poder assistir a la presentació del Manual per a unes bones pràctiques lingüístiques a l'empresa, un material de gran valor per tal de facilitar la gestió d'aquesta matèria. Agraïm als autors la referència que fan al document Empresa i Llengua, un enfocament de responsabilitat social empresarial per a aportar valor a tots els grups d’interès, elaborat per Josep Maria Canyelles al 2010 per encàrrec de la Generalitat


La Plataforma per la Llengua i la Fundació Vincle presentat la publicació Manual per a unes bones pràctiques lingüístiques a l'empresa, un llibret que vol ser una eina útil per a les empreses per tal d'actuar amb responsabilitat pel que fa a la llengua catalana. Aquest manual adreçat a l'empresari s'ha presentat en el marc de la jornada "A l'empresa, en català", que ha aplegat algunes de les principals organitzacions del país, representants de l'administració i empresaris, amb l'objectiu de refermar la voluntat dels diversos ens implicats en la normalització del català a l'empresa. Podeu descarregar-vos el manual aquí. També se n’ha fet una versió reduïda en format desplegable, que podeu descarregar-vos aquí.

Carulla__rigol__mena__griley_i_escuderEl llibret, elaborat per la Plataforma per la Llengua, vol ser una eina de suport per guiar les empreses per tal que incorporin el català en totes les seves pràctiques i comunicacions, com un acte de responsabilitat social corporativa però també per raons purament comercials. Es tracta de donar la màxima qualitat en l’atenció al client i de tenir en compte el pes específic del consumidor català. És a dir, el català és rendible econòmicament i afavoreix la qualitat del servei. En 52 pàgines, al manual s’hi explica la normativa vigent sobre llengua als diversos territoris de parla catalana i es fan propostes de bones pràctiques per àmbits. Així, per exemple, hi ha capítols sobre atenció oral i escrita, etiquetatge, catàlegs, megafonia, publicitat, retolació, webs, contractes, factures, relacions internes a l’empresa, etc.

A_l_empresa_en_catala__1 La publicació fa un repàs de diverses dades que mostren la fortalesa del català a nivell internacional i sobre la importància del mercat català i també s’hi inclouen diversos capítols explicatius sobre les raons per fer servir el català, sobre com cal aplicar la normativa, sobre què fer davant les actituds reticents al seu ús, i també altres dubtes que l’empresa es pot plantejar a l’hora de fer una bona pràctica.

Al pròleg s'hi diu: "voldríem assenyalar tres eixos bàsics per garantir un ús assenyat i coherent de la llengua catalana, tres eixos sobre els quals insistirem en el diversos capítols. Els esmenta Josep Maria Canyelles al document Empresa i Llengua, un enfocament de responsabilitat social empresarial per a aportar valor a tots els grups d’interès, publicat el 2010 pel Departament de Treball de la Generalitat de Catalunya (ara Empresa i Ocupació). En aquest sentit les empreses haurien de moure’s entre tres vectors: el legal (garantir-ne l’acompliment), el comercial (incorporar criteris de mercat) i el de responsabilitat social (ser sensibles a les inquietuds de la societat)".


A_l_empresa_en_catala__2 S’han editat 4.000 exemplars del manual, que s’ha començat ja a distribuir entre les diverses empreses, administracions i organitzacions empresarials que han col·laborat en l’edició de la publicació: Embotits La Selva, la Direcció General de Política Lingüística de la Generalitat de Catalunya, la regidoria de Dona i Drets Civils de l’Ajuntament de Barcelona, el Consorci per a la Normalització Lingüística, el Consell General de Cambres de Cambres de Catalunya, la Pimec, la Confederació de Comerç de Catalunya, la Fundació Cecot Persona i Treball i les cambres de comerç de Girona i Lleida. També se n’ha fet una versió reduïda en format desplegable de la qual se n’han imprès 1.000 exemplars més.

A l’acte hi han intervingut els següents ponents:
  • Hble. Sr F. Xavier Mena, Conseller d’Empresa i Ocupació de la Generalitat de Catalunya
  • Sra. Yvonne Griley, Directora General de Política Lingüística de la Generalitat de Catalunya
  • M. Hble. Sr. Joan Rigol, ex-president del Parlament de Catalunya
  • Sr. Artur Carulla, vice-president del Cercle d’Economia
  • Sr. Òscar Escuder, president de la Plataforma per la llengua
I també les organitzacions empresarials següents:
  • Consell General de Cambres de Catalunya (Sr. Jaume Fàbrega)
  • CECOT (CECOT (Sra. Anna Delclòs)
    PIMEC
  • Confederació del Comerç de Catalunya (Sr. Miquel Àngel Fraile)
  • Fundació Vincle (Sr. Marc Monràs)
I els següents empresaris, moderats pel Sr. Carles Prats, periodista, que mostren exemples de bones pràctiques lingüístiques a l’empresa:
Notícia: www.plataforma-llengua.cat/noticies/interior/1735