16.5.12
Innovació social en processos domèstics
Coses... de què ningú vol parlar
Avui parlaré d'innovació socialment responsable en processos domèstics. Entre els molts aspectes que podríem abordar per a solucionar problemes domèstics amb un enfocament ètic / sostenible / RSE, entraré en dos que fa temps que em costava de comprendre com és que ningú els abordava.
Tots dos fan referència a la gestió domèstica diària, el primer és més ambiental i el segon és més escatològic. Si avui en parlo és perquè acabo de rebre un missatge on se m'informa de la creació d'un recurs web que permetrà solucionar el primer tema. Si se'n surten, els proposaré que intentin tot seguit abordar el segon tema!!
1a proposta
Cada dia rebem un munt de cartes, tant de publicitat com factures. Les companyies de serveis ens proposen la facturació electrònica. Però jo, malgrat tenir una sensibilitat ambiental, he desistit de demanar factures digitals perquè resulta que t'envien un correu on et diuen que la les tens disponibles... Jo tinc el temps colladíssim, només faltaria que cada cop hagués d'entrar al web, contrassenya, recordar pestanyes, etc... La factura electrònica vol dir que m'enviïn la factura, un pdf. No que em facin fer la feina a mi. Una altra cosa és que estiguin disponibles al web, que això està bé.
Una mica em recorda quan als caixers automàtics, en la primera onada de sensibilitat ambiental, et demanava si volies impressió del paper amb el saldo o no. Et deien que si optaves per no imprimir salvaries arbres! Però t'obligaven a haver de tornar a entrar-hi de nou per saber el teu saldo. Finalment, la consciència ambiental dequeia, tot lamentant la manca d'intel·ligència dels programadors que no sabien sinó oposar les dues opcions. Finalment, al cap d'uns mesos va aparèixer la tercera opció: no imprimir però veure el saldo en pantalla. En el fons estem parlant de com integrar els dos requeriments: ambiental i qualitat de gestió per al client.
Torno a la facturació electrònica. En Jordi Alvinyà ens presenta una iniciativa que han desenvolupat: www.clickpost.com. Es tracta d’un servei gratuït online que rep, gestiona i arxiva permanentment, tot de forma automàtica, la correspondència comercial que tots rebem a casa en paper (factures de la llum, el gas, el telèfon... etc.), que en general se’ns amunteguen i no tenim mai temps de revisar i classificar. Són documents que en molts casos necessitarem un dia o altre, ja sigui per a la declaració de la renda o per reclamacions o identificacions davant dels nostres proveïdors. Amb Click Post podreu fins i tot controlar més fàcilment la vostra despesa. Encara no l'he provat però estic segur que pot fer un bon servei. Semba un bon servei, molt senzill, intuïtiu i pràctic. Diuen que amb Click Post ajudem a minorar l’impacte ambiental de la tala d’arbres: menys paper = més arbres! Me n'alegro molt i finalment podré fer ús de la facturació electrònica. No me'n puc estar, però, de lamentar que algunes empreses encara continuïn treballant les solucions ambientals com oposades a altres necessitats socials, com la gestió del temps.
2a proposta
He dit que aquesta tenia un caràcter escatològic, i és que va sobre l'acte d'orinar als lavabos domèstics. Més en concret, de com ho fem els especímens de sexe masculí. Les tasses del WC no estan concebudes per als homes, i en orinar a una certa distància (que s'incrementa per a les persones altes) és inevitable que s'esquitxi encara que siguin microgotes aparentment imperceptibles.
És aquest un tema fora de les matèries d'RSE? En absolut! Les conseqüències del que explico són: males olors, manca d'higiene, necessitat de netejar més sovint, més detergent, més dolors lumbars, més temps, més tensions familiars... Si les empreses fabricants de solucions per a les evacuacions humanes no han entrat a cercar una solució a aquesta matèria és perquè tradicionament els dissenyadors han estat homes i qui ha assumit la neteja domèstica dones. Que exagero? Pregunteu al vostre voltant si el que dic suposa o no un "tema".
Ara la pregunta és quan Roca, Sangrà, etc. deixaran de fabricar tasses i passaran a proveir solucions per a la micció masculina i altres evacuacions de les famílies del segle XXI? La innovació requereix d'entrada canviar la funció per una missió. I si volem fer innovació social requereix atendre els interessos i inquituds de totes les parts, fins i tot en aspectes que, per pudor, ningú en parla. Doncs parlem-ne que ja toca! Fora tabús i abordem la innovació en tots els camps.
De vegades, sembla que parlar d'aquestes matèries estigui vetat. Avui he aprofitat l'oportunitat d'embolcallar-lo amb la primera proposta, i així he deixat anar l'altre. Diuen que els catalans som donats a l'escatologia. Deu ser per allò del cagatió... En tot cas, posats a fer, ja mostro alguna innovació (bàsicament de qualitat però també ambiental) en la matèria. Ara sols cal que s'hi afegeixi la innovació social:
Un sector en el qual es pot innovar
Retallo del que diu l'amic Andreu Veà: Sin duda este interlocutor se quedó pasmado de contemplar que en los HeadQuarters de Google del Silicon Valley se programa hasta la taza del water... Fue uno de los inventos para atraer talento joven... (ésto juntamente a la buena comida gratuita para desayunar, comer y cenar)... Lo ilustraré gráficamente (por primera vez en público desde que lo inmortalicé en 2005). Esto podría parecer una “taza normal” (de las americanas, sistema de agua va distinto):
Si nos acercamos vas, veremos rápidamente que no. Que no es una taza “normal”. Y que al igual que el ordenador hasta tiene “energy saver”.
Y para aquellos incrédulos de poca fe en mis palabras iniciales... cuando dije “en google se programan hasta los wc”...
Aquí teneis colgado en la pared a una altura adecuada, el programador, si vais leyendo detenidamente vereis que se puede ajustar la temperatura del agua, su presión el tiempo de “riego”... y un montón de útiles parámetros para el fin...
Una altra innovació que ja incorpora la visió social seria aquesta, concebuda per a diferents edats de les persones usuàries, però sembla que solament s'adreça a pompis de classe alta:
Inodoro con tapa universal ajustable que se adapta al tamaño del trasero de cualquier persona, sea niño o adulto. Ajusta la taza a cualquier tamaño...
Pueden llegar a pensar que estoy un poco obsesionada con estos complementos fundamentales del cuarto de baño. Pero nada más lejos de eso. Ocurre que si se avanza tecnológicamente en estos dispositivos, por llamarlos de alguna manera, también debemos comunicarlo como hacemos con un televisor 3D ó un tablet que mejora el iPAD. Y ahora resulta que los diseñadores coreanos il-seop so + hanbi jung, jaeyoung heo, hyungkyun jung, han creado un inodoro con tapa universal ajustable que se adapta al tamaño del trasero de cualquier persona, sea niño o adulto. Y la universalización de la tapa del inodoro creo que tiene su importancia ¿digo yo?, como la tendría un cargador universal para los teléfonos móviles. Pero se han conseguido antes con un WC, ¿que le vamos a hacer?...
El Beetle´s Wing (Escarabajo con alas) como así se llama el inodoro, es un retrete doméstico que puede ser perfectamente compartido por hombres y mujeres y por los niños, por pequeños que estos sean, porque la tapa del WC se ajusta automáticamente a la medida ideal de cada persona con solo pisar un pedal. Cuando un hombre necesita orinar solo debe presionar ligeramente la palanca y la tapa se abre en dos alas, una a cada lado, sin que el señor deba tocarla con las manos. Y si el niño se sienta para hacer su necesidad, puede ajustar la tapa adaptando el tamaño a su tierno culito, sin que corra el peligro de caer dentro del inodoro con el consiguiente susto del pequeño y de mamá. Por las imágenes podemos ver que cualquier persona puede usar el asiento del inodoro con el tamaño adecuado a sus justas proporciones anatómicas con la consiguiente comodidad y relajamiento que facilita los procesos biológicos.
"Los 10 inodoros top de alta tecnología solo para millonarios"
"Robot inodoro Toto que te ayuda en el ahorro de agua de la cisterna",
Per cert, el que ja no m'atreveixo a tocar, és un enfocament ambiental: el paper higiènic. Es tracta d'una solució exclusivament occidental... Ni a l'Àfrica ni a l'Àsia Oriental se'n fa servir. Els que estan acostumats al rajolí d'aigua no comprenen que fem servir un sistema tan poc higiènic com el paper.
I finalment, recordarem una proposta per a dismunir el consum de combustible, que no sabem com va acabar: La companyia de vols japonesa All Nippon Airways (ANA) ha posat a prova un nou sistema d'estalvi de carburant des de primer d'octubre. Es tracta d'estalviar pes en els seus aparells convidant als seus passatgers a orinar abans de embarcar. Ho podeu llegir a 08.10.09
Embarquin pixats, sisplau!
Notícia relacionada: Inventan retrete que transforma orina y heces en abono y combustible
Avui parlaré d'innovació socialment responsable en processos domèstics. Entre els molts aspectes que podríem abordar per a solucionar problemes domèstics amb un enfocament ètic / sostenible / RSE, entraré en dos que fa temps que em costava de comprendre com és que ningú els abordava.
Tots dos fan referència a la gestió domèstica diària, el primer és més ambiental i el segon és més escatològic. Si avui en parlo és perquè acabo de rebre un missatge on se m'informa de la creació d'un recurs web que permetrà solucionar el primer tema. Si se'n surten, els proposaré que intentin tot seguit abordar el segon tema!!
1a proposta
Cada dia rebem un munt de cartes, tant de publicitat com factures. Les companyies de serveis ens proposen la facturació electrònica. Però jo, malgrat tenir una sensibilitat ambiental, he desistit de demanar factures digitals perquè resulta que t'envien un correu on et diuen que la les tens disponibles... Jo tinc el temps colladíssim, només faltaria que cada cop hagués d'entrar al web, contrassenya, recordar pestanyes, etc... La factura electrònica vol dir que m'enviïn la factura, un pdf. No que em facin fer la feina a mi. Una altra cosa és que estiguin disponibles al web, que això està bé.
Una mica em recorda quan als caixers automàtics, en la primera onada de sensibilitat ambiental, et demanava si volies impressió del paper amb el saldo o no. Et deien que si optaves per no imprimir salvaries arbres! Però t'obligaven a haver de tornar a entrar-hi de nou per saber el teu saldo. Finalment, la consciència ambiental dequeia, tot lamentant la manca d'intel·ligència dels programadors que no sabien sinó oposar les dues opcions. Finalment, al cap d'uns mesos va aparèixer la tercera opció: no imprimir però veure el saldo en pantalla. En el fons estem parlant de com integrar els dos requeriments: ambiental i qualitat de gestió per al client.
Torno a la facturació electrònica. En Jordi Alvinyà ens presenta una iniciativa que han desenvolupat: www.clickpost.com. Es tracta d’un servei gratuït online que rep, gestiona i arxiva permanentment, tot de forma automàtica, la correspondència comercial que tots rebem a casa en paper (factures de la llum, el gas, el telèfon... etc.), que en general se’ns amunteguen i no tenim mai temps de revisar i classificar. Són documents que en molts casos necessitarem un dia o altre, ja sigui per a la declaració de la renda o per reclamacions o identificacions davant dels nostres proveïdors. Amb Click Post podreu fins i tot controlar més fàcilment la vostra despesa. Encara no l'he provat però estic segur que pot fer un bon servei. Semba un bon servei, molt senzill, intuïtiu i pràctic. Diuen que amb Click Post ajudem a minorar l’impacte ambiental de la tala d’arbres: menys paper = més arbres! Me n'alegro molt i finalment podré fer ús de la facturació electrònica. No me'n puc estar, però, de lamentar que algunes empreses encara continuïn treballant les solucions ambientals com oposades a altres necessitats socials, com la gestió del temps.
2a proposta
He dit que aquesta tenia un caràcter escatològic, i és que va sobre l'acte d'orinar als lavabos domèstics. Més en concret, de com ho fem els especímens de sexe masculí. Les tasses del WC no estan concebudes per als homes, i en orinar a una certa distància (que s'incrementa per a les persones altes) és inevitable que s'esquitxi encara que siguin microgotes aparentment imperceptibles.
És aquest un tema fora de les matèries d'RSE? En absolut! Les conseqüències del que explico són: males olors, manca d'higiene, necessitat de netejar més sovint, més detergent, més dolors lumbars, més temps, més tensions familiars... Si les empreses fabricants de solucions per a les evacuacions humanes no han entrat a cercar una solució a aquesta matèria és perquè tradicionament els dissenyadors han estat homes i qui ha assumit la neteja domèstica dones. Que exagero? Pregunteu al vostre voltant si el que dic suposa o no un "tema".
Ara la pregunta és quan Roca, Sangrà, etc. deixaran de fabricar tasses i passaran a proveir solucions per a la micció masculina i altres evacuacions de les famílies del segle XXI? La innovació requereix d'entrada canviar la funció per una missió. I si volem fer innovació social requereix atendre els interessos i inquituds de totes les parts, fins i tot en aspectes que, per pudor, ningú en parla. Doncs parlem-ne que ja toca! Fora tabús i abordem la innovació en tots els camps.
De vegades, sembla que parlar d'aquestes matèries estigui vetat. Avui he aprofitat l'oportunitat d'embolcallar-lo amb la primera proposta, i així he deixat anar l'altre. Diuen que els catalans som donats a l'escatologia. Deu ser per allò del cagatió... En tot cas, posats a fer, ja mostro alguna innovació (bàsicament de qualitat però també ambiental) en la matèria. Ara sols cal que s'hi afegeixi la innovació social:
Un sector en el qual es pot innovar
Retallo del que diu l'amic Andreu Veà: Sin duda este interlocutor se quedó pasmado de contemplar que en los HeadQuarters de Google del Silicon Valley se programa hasta la taza del water... Fue uno de los inventos para atraer talento joven... (ésto juntamente a la buena comida gratuita para desayunar, comer y cenar)... Lo ilustraré gráficamente (por primera vez en público desde que lo inmortalicé en 2005). Esto podría parecer una “taza normal” (de las americanas, sistema de agua va distinto):
Si nos acercamos vas, veremos rápidamente que no. Que no es una taza “normal”. Y que al igual que el ordenador hasta tiene “energy saver”.
Y para aquellos incrédulos de poca fe en mis palabras iniciales... cuando dije “en google se programan hasta los wc”...
Aquí teneis colgado en la pared a una altura adecuada, el programador, si vais leyendo detenidamente vereis que se puede ajustar la temperatura del agua, su presión el tiempo de “riego”... y un montón de útiles parámetros para el fin...
Una altra innovació que ja incorpora la visió social seria aquesta, concebuda per a diferents edats de les persones usuàries, però sembla que solament s'adreça a pompis de classe alta:
Inodoro con tapa universal ajustable que se adapta al tamaño del trasero de cualquier persona, sea niño o adulto. Ajusta la taza a cualquier tamaño...
Pueden llegar a pensar que estoy un poco obsesionada con estos complementos fundamentales del cuarto de baño. Pero nada más lejos de eso. Ocurre que si se avanza tecnológicamente en estos dispositivos, por llamarlos de alguna manera, también debemos comunicarlo como hacemos con un televisor 3D ó un tablet que mejora el iPAD. Y ahora resulta que los diseñadores coreanos il-seop so + hanbi jung, jaeyoung heo, hyungkyun jung, han creado un inodoro con tapa universal ajustable que se adapta al tamaño del trasero de cualquier persona, sea niño o adulto. Y la universalización de la tapa del inodoro creo que tiene su importancia ¿digo yo?, como la tendría un cargador universal para los teléfonos móviles. Pero se han conseguido antes con un WC, ¿que le vamos a hacer?...
El Beetle´s Wing (Escarabajo con alas) como así se llama el inodoro, es un retrete doméstico que puede ser perfectamente compartido por hombres y mujeres y por los niños, por pequeños que estos sean, porque la tapa del WC se ajusta automáticamente a la medida ideal de cada persona con solo pisar un pedal. Cuando un hombre necesita orinar solo debe presionar ligeramente la palanca y la tapa se abre en dos alas, una a cada lado, sin que el señor deba tocarla con las manos. Y si el niño se sienta para hacer su necesidad, puede ajustar la tapa adaptando el tamaño a su tierno culito, sin que corra el peligro de caer dentro del inodoro con el consiguiente susto del pequeño y de mamá. Por las imágenes podemos ver que cualquier persona puede usar el asiento del inodoro con el tamaño adecuado a sus justas proporciones anatómicas con la consiguiente comodidad y relajamiento que facilita los procesos biológicos.
"Los 10 inodoros top de alta tecnología solo para millonarios"
"Robot inodoro Toto que te ayuda en el ahorro de agua de la cisterna",
Per cert, el que ja no m'atreveixo a tocar, és un enfocament ambiental: el paper higiènic. Es tracta d'una solució exclusivament occidental... Ni a l'Àfrica ni a l'Àsia Oriental se'n fa servir. Els que estan acostumats al rajolí d'aigua no comprenen que fem servir un sistema tan poc higiènic com el paper.
I finalment, recordarem una proposta per a dismunir el consum de combustible, que no sabem com va acabar: La companyia de vols japonesa All Nippon Airways (ANA) ha posat a prova un nou sistema d'estalvi de carburant des de primer d'octubre. Es tracta d'estalviar pes en els seus aparells convidant als seus passatgers a orinar abans de embarcar. Ho podeu llegir a 08.10.09
Embarquin pixats, sisplau!
Notícia relacionada: Inventan retrete que transforma orina y heces en abono y combustible
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada