13.4.14

Canyelles, expert en turisme socialment responsable i DTR

[ca] Presentem la trajectòria de Josep Maria Canyelles en matèria d'RSE i Sector turístic. Actualment, des de Vector 5 · Excel·lència i Sostenibilitat, treballem el turisme socialment responsable i les destinacions turístiques responsables (DTR) en tant que sector estratègic de l'economia i que considerem que ha de fer un gran salt endavant en la gestió de l'RSE, tant a nivell corporatiu com en una visió de territori. Podeu trobar reflexions, propostes i informacions al canal de turisme responsable de Responsabilitat Global. I tot seguit us mostrem alguns dels continguts publicats:

[es] Presentamos la trayectoria de Josep Maria Canyelles en materia de RSE y Sector turístico. Actualmente, desde Vector 5 · Excelencia y Sostenibilidad, trabajamos el turismo socialmente responsable y los destinos turísticos responsables (DTR) en tanto que sector estratégico de la economía y que consideramos que debe hacer un gran salto adelante en la gestión de la RSE, tanto a nivel corporativo como en una visión de territorio. Pueden encontrar reflexiones, propuestas e informaciones en el canal de turismo responsable de Responsabilitat Global. Y a continuación les mostramos algunos de los contenidos publicados:

Esdeveniments i Formació / Eventos y formación

19.2.14 [ca] [VÍDEO] "Taula debat: El Turisme a Catalunya, motor d'activitat" al Col·legi d'Enginyers / [es] [VÍDEO] "Mesa debate: El Turismo en Cataluña, motor de actividad" en el Colegio de Ingenieros
  • Marian Muro, directora general de turisme de la Generalitat de Catalunya: Pla Estratègic del Turisme a Catalunya.
  • Carla Salvador, directora de Creuers i Màrqueting de l'Autoritat Portuària de Barcelona: el turisme a Barcelona.
  • Josep Maria Canyelles, expert en Responsabilitat Social Corporativa (Responsabilitat Global, Vector 5): el turisme sostenible i responsable a Catalunya.

26.12.13 [ca] Coresponsabilitat cap a un turisme més responsable
Corresponsables va organitzar el passat 19 de desembre un Diàleg sobre Turisme Responsable a TSI - Turisme Sant Ignasi de la URL. Josep Maria Canyelles va participar com a consultor de RSE en el sector turístic al costat de representants d'hotels i operadors turístics


26.12.13 [es] Corresponsabilidad hacia un turismo más responsable
Corresponsables organizó el pasado 19 de Diciembre un Diálogo sobre Turismo Responsable en TSI - Turismo Sant Ignasi de la URL. Josep Maria Canyelles participó como consultor de RSE en el sector turístico al lado de representantes de hoteles y operadores turísticos

21.4.13 [ca] L'expert Josep Maria Canyelles planteja introduir en la comarca de la Marina Alta el model de Territori Socialment Responsable / [es] El experto Josep Maria Canyelles plantea introducir en la comarca de la Marina Alta el modelo de Territorio Socialmente Responsable

14.10.10 [ca] Els tallers de turisme de la Diputació i la Cambra incorporen la Responsabilitat Social a la tercera edició. Organitzats per la Diputació de Barcelona i la Cambra de Comerç. Josep Maria Canyelles, promotor de Responsabilitat Global, oferirà la formació d'RSE i Turisme

Projecte pioner / Proyecto pionero: Penedès · Destinació Turística Responsable

2.7.13 [ca] Parlem de Territoris Socialment Responsables al IV Congrés d’Art, Paisatge Vitivinícola i Enoturisme / [es] Hablamos de Territorios Socialmente Responsables en el IV Congreso de Arte, Paisaje Vitivinícola y Enoturismo
 
19.4.13 [ca] Una trentena d’empreses participen a la jornada Destinació Turística Socialment Responsable a Vilanova i la Geltrú
7.4.13 [ca] Jornada sobre Destinació Turística Socialment Responsable a Vilanova i la Geltrú / [es] Jornada sobre Destino Turístico Socialmente Responsable en Vilanova i la Geltrú
27.3.13 [ca] Iniciativa de Destinació Turística Socialment Responsable als territoris del Penedès / [es] Iniciativa de Destino Turístico Socialmente Responsable en los territorios catalanes del Penedès
27.3.13 [ca] Vilanova i la Geltrú, pla pilot per a ser una Destinació Turística Socialment Responsable
18.10.13 [ca] La iniciativa "Penedès Destinació Turística Responsable" ha estat identificada com a bona pràctica de col·laboració público - privada
Entrevista al Canal Blau TV: Penedès Destinació Turistica Responsable

Congrés Turisme Responsable en Destinacions /  Congreso Turismo Responsable en Destinos / Responsible Tourism in Destinations

28.1.14 [ca] Els experts en turisme responsable anticipen una visió de Catalunya per al 2020 de compromís per la sostenibilitat amb la coresponsabilitat de les parts interessades (stakeholders) / [es] La Visión 2020 para el Turismo Responsable de Catalunya: La Declaración de Barcelona 
17.6.13 [ca] RTD7 Responsible Tourism in Destinations (Barcelona - Catalonia)
28.10.13 [ca] La setena Conferència Internacional de Turisme Responsable premia un alberg ‘inclusiu' situat enmig de Collserola
8.10.13 [ca] Cerimònia de lliurament dels I Premis de Turisme Responsable de Catalunya / [es] Ceremonia de entrega de los I Premios de Turismo Responsable de Catalunya
[ca] Els experts aconsellen descentralitzar els punts d'interès turístic de Barcelona a la resta del territori català / [es] Los expertos aconsejan descentralizar los puntos de interés turístico de Barcelona al resto del territorio catalán
5.10.13 [ca] Diferenciant Turisme Sostenible i Turisme Responsable / [es] Diferenciando Turismo Sostenible y Turismo Responsable / [en] Differentiating Sustainable Tourism and Responsible Tourisme
[ca] Vector 5 · Excel·lència i Sostenibilitat participa als RTD7 a Barcelona / [es] Vector 5 · Excelencia y Sostenibilidad participa en los RTD7 en Barcelona / [en] Vector 5 · Excellence and Sustainability Speaks at the RTD7 in Barcelona

Compareixença parlamentària amb motiu del projecte BCN World


2.2.14 [ca] Compareixença de Josep Maria Canyelles al Parlament de Catalunya sobre Barcelona World / [es] Comparecencia de Josep Maria Canyelles en el Parlament de Catalunya sobre Barcelona World
2.2.14 [caCanyelles efectuà una compareixença al Parlament de Catalunya sobre Barcelona World / [es] Canyelles efectuó una comparecencia en el Parlament de Catalunya sobre Barcelona World
7.9.12 [ca] El govern tenia un pla B... i ha sorprès positivament amb el projecte alternatiu a Eurovegas

Notícies i reflexions

24.3.14 [ca] Els conflictes de consum haurien de ser una oportunitat per a aprendre. Missatge a Rosa dels Vents / [es] Los conflictos de consumo deberían ser una oportunidad para aprender. Mensaje a Rosa dels Vents
1.6.13 [ca] Tecnologies que t'obliguen a alterar la identitat / [es] Tecnologías que te obligan a alterar la identidad / [en] Technologies that force to alter your identity
1.5.13 [ca] Impacte econòmic del Turisme 2013
30.4.13 [ca] Combinar actius materials i intangibles per al desenvolupament econòmic
25.4.13 [ca] Turisme 2.0:TIC i noves formes intel·ligents de viatjar
19.9.12 [ca] Els “Òscars” del turisme socialment responsable
26.9.11 [ca] Requerir que es respectin a si mateixos / [es] Requerir que se respeten a si mismos
23.1.11 [ca] "Jo no puc pagar la hipoteca però el peluix del veí se'n va de vacances!"
5.12.10 [ca] Que bé que viu el "controla d'or"
20.4.10 [ca] La sostenibilitat del sector turístic / [es] La sostenibilidad del sector turístico
20.4.09 [ca] Obrir les empreses al gran públic
20.8.07 [ca] Turisme responsable, erosió i desenvolupament local / [es] Turismo responsable, erosión y desarrollo local

Referències / Referencias

15.5.13 [ca] Codi Ètic Mundial per al Turisme / [es] Código Ético Mundial para el Turismo / [en] Global Code of Ethics for Tourism
8.4.13 [ca] RSE en el sector turístic: Declaració de Ciutat del Cap  / [es] RSE en el sector turístico: Declaración de Ciudad del Cabo
12.2.11 [ca] S'ha engegat l'Associació Mundial per al Turisme Sostenible / [es] Se lanzó la Asociación Mundial para el Turismo Sostenible

Afirmacions
  • Fa molts anys que em dedico a promoure la responsabilitat social d'empreses i organitzacions però fa un parell d'anys que he fet una opció per mirar de focalitzar molt més aquells sectors que, com és el cas del turisme, són estratègics per al país. En aquells sectors que són més estratègics per al país hem de fer un esforç entre tots perquè incorporin l'RSE com un enfocament central, com a empreses i com a cadenes de proveïment, i també com a sector perquè també conforma un atribut de la marca de país.
  • M'agrada parlar de Destinació Turística Responsable, perquè més enllà del que faci una empresa en particular hem de treballar-ho amb un enfocament més potent, que es vinculi a tot el context empresarial i a tot el context territorial, a les aliances i els packs turístics, a tota la cadena de proveïment i de valor.
  • Algunes destinacions han incorporat l'atribut de la sostenibilitat però aquest concepte fa més referència a l'impacte final, cosa que és bàsica. Però quan parlem de Destinació Turística Responsable (DTR) no parlem només del resultat sinó del procés de gestió que ha d'assegurar el resultat a partir de la implicació dels operadors i agents.
  • Quan en un territori es vol crear una marca des de dalt, hi ha el risc de formular un encàrrec que tingui molt màrqueting i inclogui atributs de sostenibilitat i responsabilitat, però amb poca profunditat i nul·la autenticitat. Quan treballem amb els operadors del territori fem que el procés que va de dalt a baix i el que va de baix a dalt es trobin, i que la pròpia creació de la marca sigui en ella mateixa més creïble i més sostenible.
  • Catalunya no és una destinació sinó una suma de destinacions, molt diverses entre elles. Per a construir una combinació d'atributs de la marca amb una identitat que aporti sentit, proposo atorgar un paper a la responsabilitat, com un atribut de país. Potser no podem liderar models de sostenibilitat ambiental, però tenim potencial i una oportunitat per liderar en termes de responsabilitat, en transparència i diàleg, en valors humanístics, socials, culturals i democràtics, en bon tracte, honestedat i autenticitat, en excel·lència i innovació.
  • El patrimoni d'interès turístic no sols té una dimensió material sinó que fins i tot els monuments tenen un valor immaterial. Per això hem de saber gestionar de manera excel·lent els actius intangibles. No n'hi ha prou amb la qualitat -si no en tens no estàs al mercat-; no n'hi ha prou amb la sostenibilitat -cada cop formarà part d'una exigència i sensibilitat més gran-; mirem com introduïm la gestió dels valors i com en fem part de la identitat i un factor diferencial. Si hem de gestionar intangibles necessitem una empresa que sigui capaç d'entendre i gestionar els seus propis intangibles. Aquest tipus d'empresa -culturalment més avançada- coincideix que és l'empresa que també sol gestionar l'RSE. 
Afirmaciones
  • Hace muchos años que me dedico a promover la responsabilidad social de empresas y organizaciones pero hace un par de años que he hecho una opción para tratar de focalizar mucho más aquellos sectores que, como es el caso del turismo, son estratégicos para el país. En aquellos sectores que son más estratégicos para el país debemos hacer un esfuerzo entre todos para que incorporen la RSE como un enfoque central, como empresas y como cadenas de abastecimiento, y también como sector que también conforma un atributo de la marca de país.
  • Me gusta hablar de Destino Turístico Responsable, porque más allá de lo que haga una empresa en particular debemos trabajar con un enfoque más potente, que se vincule a todo el contexto empresarial y en todo el contexto territorial, a las alianzas y los packs turísticos, en toda la cadena de abastecimiento y de valor. 
  • Algunos destinos han incorporado el atributo de la sostenibilidad pero este concepto hace más referencia al impacto final, lo que es básico. Pero cuando hablamos de Destino Turístico Responsable (DTR) no hablamos sólo del resultado sino del proceso de gestión que debe asegurar el resultado a partir de la implicación de los operadores y agentes.
  • Cuando en un territorio se quiere crear una marca desde arriba, existe el riesgo de formular un encargo que tenga mucho marketing e incluya atributos de sostenibilidad y responsabilidad, pero con poca profundidad y nula autenticidad. Cuando trabajamos con los operadores del territorio hacemos que el proceso que va de arriba a abajo y el que va de abajo a arriba se encuentren, y que la propia creación de la marca sea en sí misma más creíble y más sostenible. 
  • Cataluña no es un destino sino una suma de destinos, muy diversas entre sí. Para construir una combinación de atributos de la marca con una identidad que aporte sentido, propongo otorgar un papel a la responsabilidad, como un atributo de país. Quizás no podemos liderar modelos de sostenibilidad ambiental, pero tenemos potencial y una oportunidad para liderar en términos de responsabilidad, en transparencia y diálogo, en valores humanísticos, sociales, culturales y democráticos, en buen trato, honestidad y autenticidad, en excelencia y innovación. 
  • El patrimonio de interés turístico no sólo tiene una dimensión material sino que incluso los monumentos tienen un valor inmaterial. Por eso tenemos que saber gestionar de manera excelente los activos intangibles. No basta con la calidad  -si no tienes no estás en el mercado-; no basta con la sostenibilidad  -cada vez formará parte de una exigencia y sensibilidad-; miremos cómo introducimos la gestión de los valores y como los hacemos parte de la identidad y un factor diferencial. Si hemos de gestionar intangibles necesitamos una empresa que sea capaz de entender y gestionar sus propios intangibles. Este tipo de empresa  -culturalmente más avanzada- coincide que es la empresa que también suele gestionar la RSE.