4.2.18

Les expectatives d'RSE envers el món empresarial mai havien estat tan elevades, segons Antón Costas

  • Costas ha convidat a integrar la responsabilitat social a les empreses destacant que genera  millora en productivitat
  • Els governs no saben donar resposta a reptes socials i la societat gira la mirada a les empreses i cada vegada és més present l’exigència a les empreses de tenir sentit de propòsit
El professor Antón Costas, economista de reconegut prestigi ha estat el conferenciant de l'acte de presentació del llibre "Amb valor afegit", un manual de gestió de la responsabilitat social empresarial (RSE) adreçat a les pimes publicat per la Càtedra RSU de laUniversitat de Girona (UdG) amb la col·laboració de Vector5 | excel·lència i sostenibilitat, que s'ha fet càrrec de l'elaboració.

Titulada El dividend de l’RSE, la conferència ha reflectit l'evolució de l'RSE des d'uns inicis, que foren de filantropia, que fou seguida d'algunes bones pràctiques diverses, fins a l'actualitat en què es basa en la incorporació dels valors socials emergents -sobre les persones i el medi ambient, per exemple- dins el model de gestió empresarial, fins al punt de generar canvis en la gestió corporativa. La tendència és que l'RSE generi impacte cap a fora i alhora millora per a la mateixa empresa.
Així, segons Costas, les organitzacions modernes entenen l’RSE com un element que aporta valor a l’empresa i que forma part de la gestió estratègica i dels objectius empresarials. A més, aporta la gran virtut de permetre que les empreses es puguin alinear amb les persones.
Costas ha afirmat que avui ens alegrem de com estan pujant els mercats borsaris, o dels 30.000M€ d’excedents empresarials d'empreses espanyoles no financeres, i està molt bé llibertat d’empresa, però els governs no saben donar resposta a reptes socials i la societat gira la mirada a les empreses. Per això, ha indicat que hi ha una demanda creixent de la societat a les empreses per respondre a problemes que fins ara s’esperava que resolguessin les entitats governamentals. Les expectatives envers el món empresarial mai havien estat tan elevades, ha indicat.
En aquest nou context, segons Costas, moltes crítiques a l’empresa van vinculades a la manca de transparència, a no haver fet públic el model de negoci i el propòsit social. Cada vegada és més present l’exigència a les empreses de tenir sentit de propòsit: objectius de valor afegit i com estan avaluant els impactes que es deriven de reptes com el canvi climàtic o la conciliació laboral. Fins i tot els fons d’inversió es comencen a plantejar que cal introduir un propòsit social en l’activitat econòmica i exigeixen que s'incloguin criteris d’igualtat salarial, conciliació laboral o mesures ambientals.
Finalment, Costas ha convidat a integrar la responsabilitat social a les empreses destacant que val la pena que les empreses es comprometin en RSE perquè genera  millora en productivitat, competitivitat i, en definitiva, en els comptes de resultats. Reduir la temporalitat, per exemple, fa les empreses més competitives. L’RSE és com un fons de comerç que ha de millorar el valor de l’empresa, segons el professor, que ha acabat la intervenció afirmant que introduir l'RSE en el model de gestió fa més competitives les empreses, i en tenim molts exemples.

Posteriorment el públic ha pogut intervenir en un col·loqui juntament amb l'altre ponent, Josep Maria Canyelles, on s'han desplegat noves idees. Costas, per una banda, ha fet referència a l’augment de la longevitat, que comporta grans dividends i, en canvi, solem referir-nos-hi com a envelliment, que sembla que sigui una maledicció. En aquest sentit, ha posat com a exemple per fer-nos pensar que a Corea el 60% de les start-ups les han creat majors de 60 anys.

Més informació:
Articles recomanats de Costas a la Vanguardia: