La fascinació per tant progrés tecnològic i les solucions que pot aportar tant a la vida quotidiana com a grans reptes vinculats a àmbits ben diversos, de salut, mobilitat o cultura, fa que s'hi dipositin altes expectatives. Si la tecnologia pot abordar grans reptes, el seu desenvolupament també comporta un altre efecte que en ell mateix ja té un valor enorme: pot donar ocupació d'alta qualitat i ser una porta per a l'emprenedoria.
Per això, per a Catalunya, la capitalitat de Barcelona en la tecnologia mòbil és una gran oportunitat, que hem de saber aprofitar des del nostre vessant emprenedor i creatiu. És una excel·lent notícia que el nombre d’emprenedors al MWC hagi duplicat les previsions: s'havia marcat com a objectiu arribar a 1.000 emprenedors i se n’han acabat acollint més de 2.000. I el 4 Years From Now (4YFN), saló organitzat per Mobile World Capital en paral·lel al congrés de mòbils, ha funcionat millor del previst i ha acollit una competició de start-ups en què han participat més de 200 empreses de 50 països.
I sobretot hi ha hagut una intensa agenda de trobades entre emprenedors i inversors, ha banda que s’hi ha compartit coneixement amb moltes conferències d’empreses. Segurament el fet que la ciutat sigui capital del mòbil han contribuït a crear un “ecosistema” favorable als emprenedors.
En aquest mateix sentit, em va agradar la manera com estava muntada l'àrea de la Generalitat de Catalunya, donant cabuda a molts emprenedors, en estands petits però suficients i tot encarat a facilitar l'agenda de contactes, en un espai de Brokerage Event.
No puc resistir-me d'esmentar que aquesta presència d'estands catalans, digna en forma i objectiu, orientada a facilitar el networking, contrastava amb l'espai que davant per davant suposava la representació espanyola. No hi vaig veure un objectiu equiparable, sinó més aviat una presència abusiva en les formes de la Marca España, fins al punt de caure en el ridícul.
L'estat espanyol ha estat present al MWC amb un estil nacionalista que, a mi particupalment, m'ha fet vergonya. Tots els estands units amb una bandera rojigualda lluminosa d'uns sis metres d'alçada que marcava les parets de separació. Tot un espectacles vista en profunditat, perquè a tothom li quedi clar a quin territori castís pertany aquella presència.
Per si no fos poc, els rètols, dos a banda i banda, on hi posava "ESPAÑA" eren autènticament de fira, com els d'una tòmbola de sortejar chochonas, amb llumetes per marcar de rojigualda! Una autèntica demostració de provincianisme, una imatge de república bananera, tot rematat per l'estand central, amb rètol que hi diu "Spanish Innovations" i a sota un futbolí! Sols hi cal un toro i no entenc com no se'ls ha ocorregut un "Siesta Room"! Acabo aquesta nota de color afirmant que la Marca España té -a part de l'autèntic problema de fons!- un problema greu de comunicació i disseny, tal com els vestits de seleccions amb bandera que van fer!
Em fa tota la sensació que les seves reflexions prèvies per fer-se presents al congrés mundial de mòbils era més com mostrar la grandeur que no com fomentar l'emprenedoria i la innovació. Tot una mostra del nacionalisme tancat, autocomplaent i satisfet d'ell mateix que ens emana cada dia del govern i les institucions de l'Estat.
Tal com va recordar el MHP Artur Mas durant el sopar de benvinguda amb els membres de la Fundació Barcelona Mobile World Capital, Catalunya és "una vella nació europea" que ha sabut fer-se un lloc en l'economia global, alhora que va destacar la potencialitat del nostre país a l'hora de captar inversió estrangera.
Les xifres parlen soles: fins al setembre de 2013, la inversió estrangera va créixer un 70%, 2.260 milions d'euros més que el mateix període de l'any anterior. Encara més: segons dades de l'fDi Market (el monitor d'inversions del Financial Times) Catalunya se situa en la segona posició de la llista de les regions europees en volum inversor, i la tercera en llocs de treball creats.
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada