27.5.12

Invertir en el Corredor Mediterrani abaixaria la prima de risc espanyola

El Govern català assegura que invertir en el Corredor Mediterrani abaixaria la prima de risc espanyola i augmentaria la confiança dels mercats internacionals: "El Corredor Mediterrani abaixa la prima de risc, però seguir invertint en pous sense fons ferroviaris la fa apujar perquè són un dispendi".

A més, el conseller Lluís Recoder fa uns dies afirmava en una entrevista un argument que també hem fet servir des d'aquest bloc: "Una Espanya intervinguda invertiria millor en infraestructures". Aquest és un retall de l'entrevista, i a sota, unes notes del RACC (Alta velocitat a Espanya, continuar amb el dispendi?):

 ¿En matèria d'infraestructures es fa més evident una voluntat política d'asfíxia a Catalunya?
Si ens diuen que no hi ha recursos i esperen que amb aquesta excusa tornem a casa i callem, és que ens prenen el pèl. Sabem llegir pressupostos, hi tenim experiència. Ja hem vist que el 70% d'inversió en matèria ferroviària és per a trens d'alta velocitat, per a culs-de-sac ferroviaris, per fer el tren d'alta velocitat Madrid-Extremadura... No ens poden dir que no hi ha recursos quan veiem això i, alhora, anem a Girona i hi ha una carretera, la N-II, que està empantanegada. La intervenció del ministre [Cristóbal] Montoro al Congrés la considero ofensiva. A mi m'ofèn. Aquest home ens pren el pèl. O és que espera que fem un acte de constricció i demanem perdó, i li diguem que ja no ho tornarem a demanar. És d'una prepotència i d'una puerilitat d'arguments dir que farà el que voldrà i que la resta callem... Només li ha faltat dir que els diners se'ls gasta en el que vol. Davant d'això, presentem l'esmena a la totalitat, expressem el rebuig als pressupostos. Algun dia, en algun moment, ens haurem de plantar.

A què atribueix aquesta supèrbia?
No ha canviat res en relació al govern socialista, que feia exactament el mateix: invertia on volia i ens en deixava al marge, prescindia de Catalunya. Malgrat que s'esforcin a insistir que són els pressupostos per a la recuperació econòmica, aquests pressupostos, en matèria d'infraestructures, prescindeixen totalment de la situació de crisi. Invertir en trens d'alta velocitat fa pujar la prima de risc espanyola i, en canvi, invertir en corredors ferroviaris de transport de mercaderies la fa baixar. I quina és l'opció que tria un govern que vol fer baixar la prima de risc? Doncs inverteix allà on la farà pujar. Que el govern espanyol no tingui cap mena de dubte que si Espanya és intervinguda vindrà un alt funcionari de la Unió Europea, agafarà el pressupost del ministeri de Foment i la primera cosa que farà serà posar una creu vermella a sobre de tots els corredors d'alta velocitat. I els dirà que inverteixin allà on serveixi per portar mercaderies, per fer més competitiva l'economia.

¿S'invertiria d'una manera més lògica si Espanya fos intervinguda?
Òbviament. No tinc cap mena de dubte que una Espanya intervinguda invertiria millor en infraestructures.

¿Es creu la ministra de Foment quan diu que el corredor mediterrani és una prioritat?
La ministra ens va dir que hi hauria 1.256 milions d'euros per poder desenvolupar el corredor mediterrani. Esperem que això es concreti i volem veure-ho. A més, a la partida pressupostària del corredor mediterrani s'hi inclouen els enllaços de Madrid: Madrid-Alacant, Madrid-Castelló, Madrid-Granada... Sabem llegir pressupostos, perquè fa molts anys que ens hi dediquem.

Vostè va fer una crida a la societat civil i a l'empresariat perquè s'alcin contra un greuge que va in crescendo .
El que demano és que l'empresariat i la societat civil assumeixin la seva responsabilitat. Nosaltres no hem de dir a ningú el que ha de fer. L'única cosa a la qual em sento obligat és a posar damunt la taula que tenim un greu problema d'infraestructures, que és un element clau per garantir la nostra competitivitat i el benestar de la nostra societat, i que aquesta és una responsabilitat que el Govern ha de compartir amb la societat civil. Cadascú ha de fer la seva feina.


Alta velocitat a Espanya, continuar amb el dispendi?
Alta velocitat a Espanya
El projecte de pressupostos presentat recentment pel Ministeri de Foment preveu una inversió de 12.000 milions d’euros, un 50% dels quals es dirigiran a la xarxa ferroviària. Més de la tercera part d’aquests 6.000 milions es destinaran al tren d’alta velocitat. Aquesta política dóna continuïtat al compromís del Govern amb un model ferroviari que pràcticament no té rival a nivell mundial –només la Xina disposa de més quilòmetres d’alta velocitat– i que ha suposat un esforç inversor sense precedents en la història econòmica contemporània espanyola. Ha valgut la pena aquest esforç? S’ha de seguir amb aquesta política?
L’article "Alta velocitat a Espanya, continuar amb el dispendi?", a la pàgina RACC Tribunes de la Mobilitat, analitza la viabilitat d’aquesta política de transport a partir d’aspectes com el seu ús, l’impacte econòmic o el cost-benefici.
A fons:
Alta velocitat a Espanya, continuar amb el dispendi?
Altres articles d’interès:
GINÉS DE RUS: “És encertat continuar invertint en alta velocitat?”
GERMÀ BEL I DANIEL ALBALATE: “Quan l’economia no importa: auge i esplendor de l’alta velocitat a Espanya”
MAR GONZÁLEZ SAVIGNAT: “Transport de viatgers per ferrocarril i tren d’alta velocitat”