20.12.10

Conduir trens sense competència

Aquest divendres a les 18h publicava en aquest bloc una entrada titulada La política de gran velocitat del govern espanyol desfigura el país. La vaig publicar des del tren ja que tenia molt a veure amb el contingut. Començava així: Escric des del tren, l'Euromed. En concret, em trobo en el trajecte des d'Alacant a Barcelona, tot just a punt d'entrar a València. Aprofito un viatge tant llarg per llegir alguns diaris electrònics, i em trobo que a Vilaweb parlen precisament de com la política de gran velocitat del govern espanyol desfigura el país...

Ara explicaré el que va passar a continuació. Estava previst que el tren arribés a Barcelona a les 21h, després de cinc hores de viatge. Però finalment vam arribar a les 2:05 del dia següent, després de 10 hores, és a dir cinc hores de retard.

El motiu va ser degut a un atropellament que va afectar el tren anterior. Fins aquí sols cal lamentar l'incident, sobre el qual Renfe no té cap responsabilitat. Malauradament, l'autoritat judicial i el metge forense van trigar molt a arribar al lloc de l'incident per a aixecar acta i procedir a la habilitació de la via. No sóc expert en aquesta matèria i desconec el temps requerit, però em sembla una exageració que no hi hagi manera d'aconseguir complir amb els requisits legals amb major rapidesa, tenint en compte que vuit trens en direcció nord anaven quedant atrapats sense alternativa.

Al cap de moltes hores, el nostre tren va decidir retrocedir fins a l'estació més propera, l'Ametlla de Mar, per a mirar de continuar el desplaçament en autocars. Quan ja estava tothom a la intempèrie passant fred esperant els autocars que encara havien d'arribar, van anunciar que seria possible continuar el viatge en tren. Ens preguntem si l'alternativa dels autocars no es podia haver previst amb més antelació, enlloc de fer-nos estar cinc hores entre dues estacions sense possibilitat de sortir del tren.

Però si hi ha un detall amb el que vull ser especialment crític és amb l'arribada a l'estació de Barcelona-Sants. Centenars de persones arribàvem a les 2:05 i altres trens anaven arribant poc abans i poc després. Com és lògic en aquelles hores, a l'estació no hi havia taxis. Al cap de cinc minuts en va arribar un, i el taxista va avisar per ràdio a altres companys. Jo estava aproximadament el vintè d'una cua que anava creixent imparablement, i vaig trigar més de mitja hora a aconseguir que em toqués un taxi. La pregunta és: davant de la circumstància, Renfe no podria haver-se encarregat de telefonar a les companyies de taxis per a advertir-los que centenars de persones estaven arribant a Sants i que necessitarien molts taxis?

La qualitat d'una empresa no rau solament a fer bé la seva feina sinó a atendre tots els factors que fan que el resultat per al client sigui l'òptima. Per a una empresa com Renfe, seria la diferència entre ser una companyia de funcionaris (en el sentit estricte de gent que es dedica a fer la seva funció) o bé una companyia amb una missió concebuda com facilitar la mobilitat de la població de manera efectiva i que aporti un valor eficient a la població. En aquesta situació viscuda aquest divendres (i part de dissabte), Renfe no en tenia cap culpa. Certament. Però Renfe demostra novament que desconeix el que és l'excel·lència, que no pensa en termes de  missió sinó de funció, que es limita a l'administració d'un monopoli que li ha vingut donat i que encara exerceix sense competència. Sense competència, amb els dos sentits de l'expressió.

Vam formular una reflexió semblant en un article titulat Renfe i la Responsabilitat Social i on dèiem que:

La missió de la Renfe del segle XXI no hauria de limitar-se en el seu redactat a ser el transport de viatgers. Aquesta és una missió tan pobre que sembla més aviat una mera funció Potser hauria d'aspirar a alguna cosa molt més integrada en el seu context com ara un missió que tingués com a nucli fort "facilitar el desenvolupament de territori i les activitats productives mitjançant el transport de les persones...".
Nota: article publicat a Jornal.cat

0 comentaris: