3.12.10

L'Arc Mediterrani desembarca a Brussel·les

Clam a Brussel·les pel corredor mediterrani
Polítics, economistes i empresaris fan front comú al parlament europeu perquè la infrastructura ferroviària sigui prioritària als programes europeus

Una delegació de l'Arc Mediterrani, formada per polítics, empresaris i economistes, capitanejada per l'Institut Ignasi Villalonga (IIVEE), es va presentar ahir a Brussel·les per fer saber de primera mà els motius que els porten a demanar el suport de la Comissió Europea a la construcció prioritària d'una línia de tren de mercaderies d'amplària europea des d'Algesires al cor d'Europa. Tots els participants a l'acte van coincidir a dir que aquesta infrastructura seria el motor més important de la recuperació econòmica de la península i, per tant, d'Europa.

El corredor mediterrani és 'important, urgent i imprescindible', va proclamar l'eurodiputat republicà Oriol Junqueras. En paraules seves, si la línia de tren per a transportar mercaderies no es fa en el temps adequat, 'en uns altres àmbits europeus, des de Gènova i Trieste a Salònica i el Pireu, es construiran infrastructures que competiran amb la capacitat productiva i exportadora de la regió que representem'.

'Locomotora de la recuperació'

Amb 13 milions d'habitants, l'Euroregió de l'Arc Mediterrani produeix al 40% del PIB de l'estat espanyol i gairebé el 50% de les exportacions. Per això, el corredor mediterrani 'pot ser la locomotora de la recuperació econòmica de l'estat', segons Ramon Tremosa, eurodiputat de CiU.

Tremosa també va fer observar que 'la recuperació comença a través de les exportacions', i va atacar el govern espanyol que, 'durant anys i contra tota lògica econòmica racional, ha prioritzat infrastructures radials amb centre a Madrid i la travessia central del Pirineu...Massa vegades ha semblat que els alts funcionaris del govern espanyol, marginant el corredor mediterrani, preferien una Espanya pobra a una Espanya pròspera, si aquesta prosperitat havia d'entrar pels ports catalans i valencians.'

També l'ex-president de la Generalitat, Jordi Pujol, va insistir en la idea que 'el govern espanyol ha fet servir criteris antieconòmics en la concepció de les infrastructures'.

L'acte d'ahir al parlament europeu va ser preparat minuciosament pels responsables de l'Institut Villalonga, amb la col·laboració decidida d'alguns dels eurodiputats catalans. A més dels participants, hi van assistir eurodiputats d'una colla de països i membres de la comissió de transport del parlament. L'acte va tenir un to eminentment acadèmic i tècnic i es van fer poques concessions a la reivindicació que no anessin acompanyades d'exemples i de dades per a demostrar la raonabilitat dels arguments en favor del corredor mediterrani.


Vídeos

Gran trobada a València el mes de maig

Vegeu el reportatge de la trobada organitzada també per l'Institut Ignasi Villalonga el mes de maig passat a València i la lectura del manifest.




L'Euroregió de l'Arc Mediterrani, impulsada per l'Institut d’Economia i Empresa Ignasi Villalonga (IIVEE), presenta avui al vespre, al Parlament Europeu de Brussel·les, les conclusions d'uns quants anys de feina i d'estudi, reflectits en el 'Llibre Blanc de les Infrastructures'. En la presentació, hi prendrà part el president de l'entitat, Ferran Villalonga, els eurodiputats del nostre país, empresaris, experts en infrastructures i els ex-presidents de Catalunya i Andorra, Jordi Pujol i Òscar Ribas.

El 'Llibre Blanc' diagnostica les necessitats, principalment de transport, de l'Arc Mediterrani i proposa estratègies en infrastructures i serveis, models de finançament, de gestió i explotació.

L'Institut d'Economia i Empresa Ignasi Villalonga, instituït a final del segle passat per a promoure l'espai econòmic i social de l'euroregió mediterrània, ha intervingut (document presentat, pdf) en la consulta oberta per la Comissió Europea per a revisar la Xarxa Transeuropea de Transport. [Font: vilaweb.cat]

Nota: L'Institut Ignasi Villalonga ha estat reconegut com a grup d'interès per la Comissió Europea




European Commission
DG Energy and Transport
TEN-T B-1049 Brussels
Barcelona / Valencia, 27th of April 2009

Dear Sirs,
In the context of the current consultation process relating to the Green Paper on Trans-European Networks, the Institut Ignasi Villalonga d’Economia i Empresa is pleased to present this document containing the main conclusions reached on the basis of a study conducted on the most important infrastructures and socio-economic issues in the Euram (Euroregió de l’Arc Mediterrani -- Mediterranean Arc Euroregion), to which financial entities, firms, universities and public institutions from the regions of Catalonia, the Community of Valencia, the Balearic Isles and the French region of Languedoc-Roussillon have contributed.
Between June 2007 and February 2009, and in the framework of the preparation of a White Paper on Infrastructures in the Euram, the Institut Ignasi Villalonga held a total of twenty-eight debates, mainly with entrepreneurs but also with trades unions, politicians, experts and university professors. During that twenty-month period, issues were discussed relative to infrastructures, the economy and society in a total of twenty cities of the Euram, which should be considered in the framework of trans-European network revision.

In the light of the working Green Paper document proposed by the European Commission to open the debate on the main issues to be considered for the forthcoming revision of the European Union Transport Paper, on the basis of the above-mentioned studies the Institut Ignasi Villalonga d’Economia i Empresa believes that the European Commission should tends towards planning a CORE NETWORK of major infrastructure axes in accordance with a European logic, thereby looking beyond strictly national or regional interests and establishing a policy of priority investments to ensure that priority projects should all be minimally profitable from the socio-economic viewpoint as well as having a strategic nature. In this context, the Institut is glad to see that the European Commission is attempting to redefine Trans-European networks not as the juxtaposition of national infrastructures and priorities but as the outcome of the application of strictly European scale logics.

More specifically, the Institut Ignasi Villalonga d’Economia i Empresa would like to see strategic projects for the Mediterranean corridor (in particular the road and rail interconnection between ports and logistics areas, improvement to rail services between major cities, segregation of long-distance road traffic from local traffic and road connections between coastal and inland areas) contemplated and studied in terms of their intermodal dimensions and in accordance with the scale of the corridor. In this sense, in order to optimise the socio-economic impact of these projects joint planning on the inter-regional scale, between local and European planning, is indispensable, along the lines of pioneering projects such as Europe 2000 and Europe 2000+, especially in corridors characterised by the density of use and complexity of the Mediterranean corridor.
 Yours Sincerely,

Ferran Villalonga
President of the Ignasi Villalonga Institute and Spanish Consul in New York
Institut Ignasi Villalonga d'Economia i Empresa
València. C/ Sant Ferran, 12. 46001. Tel. 00 34 96 315 77 99 Fax. 00 34 96 3 155  165
Barcelona. Rambla de Catalunya, 121 - 1er 2ona esc. esq. 08008. Tel. 00 34 93 452 72 52 Fax. 00 34 93 452 72 53




Candini exigeix a Blanco que impulsi el Corredor del Mediterrani amb “un calendari i un compromís econòmic real” (Senat, 30 de novembre de 2010)

[...] La portaveu de CiU a la Comissió de Foment del Senat ha destacat la importància estratègica d’aquesta via destacant cinc eixos fonamentals. “Es tracta de la principal via de comunicació històrica entre la Península i la resta d’Europa. Enllaça els Pirineus amb Barcelona, Tarragona, València, Múrcia, Almeria, Màlaga i Algecires i forma part del corredor Rin-Roine-Mediterrani Occidental que uneix el nord i el centre d’Europa amb el sud d’Espanya”.

Pel que fa al seu impacte socioeconòmic, la portaveu adjunta ha afegit que “tindria influència sobre el 54% de la població de la UE, el 66% del PIB i el 80% del trànsit marítim de la UE. A Espanya tindria influència sobre el 50% de la població i del PIB, el 55% de la producció industrial, el 50% del valor de la producció agrària i el 60% de les exportacions”.  
També ha subratllat que “és ideal per al transport ferroviari i intermodal perquè comunica els principals ports espanyols que constitueixen una porta privilegiada per al trànsit internacional d’Europa”.
A més, ha assenyalat que “permet aprofitar tot el potencial de la mediterrània enllaçant amb els principals ports, per incorporar així el creixent flux del trànsit de mercaderies amb Àsia i el Nord d’Àfrica. Així, ha indicat que les autopistes d’aquest corredor tot sovint es troben saturades, mentre que l’eix ferroviari té un fort potencial de captació del trànsit de mercaderies, un potencial que permetria una absorció important dels fluxos per carretera”. [...]