22.12.10

Èxit de la Marató en l'any de la crisi


Foto: Josep Maria Canyelles atenent
els telèfons de la Marató de TV3




La Marató organitzada per Televisió de Catalunya ha demostrat en la seva 19a edició per què és una de les més singulars de les que es fan arreu del món

Catalunya està patint la crisi econòmica d'una manera molt dura, però aquesta circumstància, més que un obstacle, sembla que ha motivat la gent a sentir-se encara més solidària, de manera que l'edició 2010 de la Marató ha recollit una xifra rècord de prop de set milions i mig d'euros, quan encara s'esperen les aportacions que s'aniran fent amb posterioritat.

Ara que està de moda el Teaming, en el qual cada treballador de l'empresa dóna un euro, podríem fer el paral·lelisme i afirmar que de mitjana cada català ha donat un euro per a aquesta causa comuna. Tants catalans com euros s'han aportat. Poques telemaratons hi ha en el món que superin aquesta mitjana. Els 3'5 milions d'uruguaians la igualen, segons la wikipedia. La telethom francesa ha recaptat enguany més de 90 M€, fet que suposa una mitjana d'1'4 euros per als seus 65 milions d'habitants. En tot cas, cal fer notar que la legislació francesa permet una desgravació fiscal del 66% enfront de la migradesa del 25% que permet l'espanyola.

La xifra definitiva recaptada per La Marató 2010 es donarà a conèixer el 31 de març, i es preveu que encara augmenti de manera significativa. L'edició d'enguany ha batut el rècord de participació social amb 1.245 activitats populars, que ja superen el milió d'euros recaptats. A més, el telèfon de donatius va rebre un total de 125.439 trucades. La Marató va triomfar també a les xarxes socials: prop de 85 mil seguidors a Facebook i líder de l'Estat a Twitter.

Les connexions en directe ens van permetre conèixer algunes de les 1.245 activitats populars organitzades de forma espontània per la societat. Aquesta imponent xifra d'actes ha batut tots els rècords en quant a participació ciutadana entorn de La Marató. El centre comercial la Maquinista va acollir una multitudinària activitat, que va acabar amb la flashmob del tema "Seré feliç", interpretat en directe per Susana Bey i ballat per 2.500 persones.

Destinació dels fons recaptats

Els més de 7 milions d'euros recaptats per La Marató 2010 permetran finançar projectes de recerca biomèdica sobre lesions medul·lars i cerebrals adquirides. El proper mes de febrer del 2011, la Fundació La Marató de TV3 obrirà a convocatòria pública per a la presentació d'aquests projectes. Després de 19 anys i una trajectòria molt sòlida que han permès finançar 535 projectes de recerca biomèdica La Marató de TV3 ha tornat a acomplir el seu doble objectiu: sensibilitzar la població envers unes malalties que afecten milers de persones i impulsar la recerca biomèdica gràcies als fons recaptats.

Cal dir que la col·laboració de voluntaris, empreses i artistes fa que totes les donacions puguin anar a projectes. Tots excepte els més de 50.000 euros que caldrà abonar a la SGAE ja que anualment passa factura a La Marató tot i que els artistes hi col·laboren de franc. (PD: campanya en contra)

Voluntaris i empreses col·laboradores

Els milers de trucades són ateses des de 5 seus telefòniques distribuïdes pel territori català. En aquestes seus, veritables centres d'operacions de La Marató, 1.037 línies d'atenció telefònica permeten la recepció de les trucades dels donants. Al voltant de 2.500 voluntaris, organitzats en diferents torns, dediquen cada any temps i il·lusió per fer possible la recaptació de La Marató. Per a l'organització i logística d'aquestes seus, la Fundació compta amb la col·laboració d'entitats, institucions i empreses.

Les raons de l'èxit

La Marató ja fa temps que va deixar de ser un programa especial de la televisió pública de Catalunya per esdevenir una festa cívica, una data amb significació pròpia en el calendari festiu del país. Hi ha qui fins i tot considera que a la primavera Sant Jordi és la festa de la cultura mentre que a la tardor la Marató és la festa de la solidaritat. Aquest èxit no solament s'explica per la bona producció del programa per part de TV3 sinó per un seguit d'altres aspectes entre els quals podem citar:


Però potser amb això encara no n'hi hauria prou. Preguntat per les raons de l'èxit, Antoni Bassas, corresponsal als EUA i expresentador de la Marató, va considerar que la clau de volta ha estat que la Marató ha sabut trobar el "to" del país. Efectivament, la idea és que, per a una activitat que crida els sentiments de la gent, cada Marató ha de trobar la seva connexió emotiva amb el seu país. El programa i l'estil, el rerefons i la implicació social han trobat la connexió amb un país que ha sabut mostrar de manera continuada la seva solidaritat i també la necessitat de gaudir d'espais carregats de sentit simbòlic i identitari.

Sabeu quin és el disc més venut a Europa?

Doncs en la categoria de produccions especials és precisament un disc en català, el CD de la Marató. Les 150.000 còpies del disc de La Marató que diumenge es van exhaurir als quioscos de Catalunya han situat el disc d'aquest any en el més venut de la història de La Marató, una producció que cada any ha estat un èxit però que aquest any ha batut el rècord de vendes. A més, el disc d'aquest any també es converteix en el més venut de la Unió Europea pel que fa a produccions especials, així com en l'únic disc europeu i mundial vinculat a una televisió que aconsegueix aquest resultat.

En aquesta edició 2010 destaca la gran varietat d'artistes i estils musicals que fan que el "Disc de La Marató" sigui una peça única, gairebé de col·leccionista: lírica, jazz, techno dance, rock,... una barreja que fa possible arribar a tothom i que fa possible també unir les persones per una causa comuna.

Montserrat Caballé i la seva filla Montserrat Martí, amb una adaptació de Roger Penya del tema central de la pel·lícula Tarzán, enceten el disc, que en l'edició d'aquest 2010 compta amb la participació de 22 artistes en 17 cançons. En l'àlbum s'hi pot escoltar Mojinos Escozíos adaptant, en català, el Message in a bottle, de Police; Beth convertint el Serenade from the stars, de Steve Miller, en Prop dels estels; Els Amics de les Arts versionant Oasis (Don't look back in anger, titulada ara No miris enrere); Ecos del Rocío cantant Per sempre, la primera sevillana que s'escriu en català, i Susanna Bey exhibint la seva veu en el clàssic disco I will survive, a més de versions a càrrec de Wantum, Nina, l'Elèctrica Dharma, Port Bo i el Septeto Santiaguero, Macedònia i Quico el Célio, entre altres artistes. Vegeu el llistat de cançons d'enguany i escolteu-les.

Uns espots per recordar

Cada edició de "La Marató" ve precedida d'un espot publicitari que pretén sensibilitzar els espectadors perquè ofereixin la seva ajuda per una bona causa. Són espots que no ens deixen mai indiferents i que ens parlen dels valors propis de "La Marató": la solidaritat, la generositat i la col·laboració entre persones. Espots amb una alta qualitat humana i tècnica que, any rere any, reben premis en els festivals més prestigiosos de publicitat, com el Festival de San Sebastià i el Festival Iberoamericà de la Publicitat. Vegeu l'espot del 2010 i també els espots de les anteriors edicions:

Marató 2010: Lesions medul·lars i cerebrals adquirides


Marató 2009: Malalties minoritàries


Marató 2008: Malalties mentals greus


Marató 2007: Malalties cardiovasculars


Marató 2006: Dolor crònic







Web de la Fundació La Marató de TV3: http://www.fundaciomaratotv3.cat/
Escrits anteriors sobre la Marató de TV3:
Nota: article publicat a Diario Responsable
Nota: Josep Maria Canyelles ha tingut responsabilitats a la Marató de TV3 entre els anys 1993 i 2003 en qualitat de coordinador i gerent de l'Institut Català del Voluntariat de la Generalitat de Catalunya
Nota: aquest article ha estat referenciat a xarxanet.org