7.7.08

Èxit de la Marató de TV3 i model català d'associacionisme i voluntariat

Foto: Josep Maria Canyelles atenent
els telèfons de la Marató de TV3

En aquests dies en què Televisió de Catalunya (TV3) i Catalunya Ràdio celebren els 25 anys des de la seva posada en funcionament hem rebut una revista de la Marató de TV3. La Marató és sens dubte un del programes especials de major èxit i major rellevància de la televisió catalana i fa que al llarg d'aquests anys hagi esdevingut un espai d'implicació de la comunitat en la sensibilització sobre certes malalties, en la captació de fons per a la investigació i en la construcció de valors socials de referència.

Un dels elements que ha ajudat a fer que la Marató de TV3 hagi esdevingut tot un esdeveniment nacional ha estat el fet que és possible gràcies a col·laboració de centenars de persones voluntàries. En concret, en aquesta edició del 2007, la 16a edició de la Marató de TV3, hi van prendre part 2.344 voluntaris i voluntàries a tot Catalunya.

Els inicis de la Marató van coincidir amb uns temps en què es parlava molt del voluntariat. De fet, podem dir que s'acabava de descobrir per al gran públic. Mal que ens pesi, va ser coincidint amb els Jocs Olímpics de Barcelona. Ho expressem amb aquest to perquè el fet positiu que va suposar també va comportar una confusió que vam arrossegar durant molt temps. Es tracta que el voluntariat existeix des de fa molts anys -cent anys enrere ja existia!- però va semblar com si fos un invent olímpic... cosa que va causar un cert enuig entre el voluntariat de tota la vida.

Portem aquest record a col·lació senzillament per a dir que el voluntariat de la Marató va rebre algunes crítiques per part d'alguns col·lectius. Eren molt reduïts però la constància de la crítica anava deixant un pòsit. Deien, en síntesi, que els voluntaris de la Marató eren un exemple del 'voluntariat institucional', que suposava una adulteració del voluntariat militant i compromès.

Certament, els qui vam tenir la responsabilitat de dirigir el voluntariat de la Marató també compartíem la preocupació per un cert model de voluntariat -avui ja pràcticament desaparegut- en què desapareixia el referent associatiu, i en què el predomini de la imatge suplia quasi per complet els valors de compromís i militància més tradicionals.

És per això que des de les nostres responsabilitats vàrem optar per no promoure un voluntariat com aquest en el qual no crèiem i vam prendre la decisió de fomentar aquest voluntariat certament puntual i agraït (a diferència d'altres molt més constants i feixucs) a partir de les entitats de voluntariat del país. De manera que tots els voluntaris i voluntàries que prenen part a la Marató no són 'voluntaris per un dia' o gent que senzillament se senten atrets per les càmeres i el glamour... sinó que són persones que exerceixen el compromís voluntari al llarg de tot l'any i que durant la Marató fan un 'a més a més' de solidaritat.
Podríem dir que el fet de situar els valors del voluntariat mai per sota del servei concret, o el fet de fomentar un enquadrament del voluntariat sempre en organitzacions socials (mai públiques), forma part del Model Català d'Associacionisme i Voluntariat que s'ha anat desenvolupant al llarg dels anys i que durant els anys noranta vam afermar i conceptualitzar.

Per tant, res de res de la imatge que encara algú pogués tenir, bé per desconeixement, bé per desinformació. El fet que hi hagi voluntaris del món cultural, ambiental, educatiu, de cooperació, etc, en una acció orientada en el camp de la salut és una manera de fomentar la transversalitat entre voluntaris i alhora de remarcar els valors de solidaritat i lliurament que caracteritzen tot el voluntariat, sigui quin sigui l'àmbit en el qual es presta el compromís.


Traducir CASTELLANO Translate ENGLISH Traduire FRANÇAIS Übersetzen DEUTSCH Arrevirar ARANÉS