L'acte, que va tenir lloc al Palau Macaya de l'Obra Social de la Caixa, va incloure la ponència magistral de Victòria Camps sobre com l'ètica ha d'integrar-se tant a les consultores com a les empreses com a element estratègic per a la creació de valor.
Victòria Camps, catedràtica emèrita de Filosofia moral i política de la UAB, va parlar d'Ètica i Consultoria, indicant que al costat dels legítims interessos particulars hem d'articular l'interès comú. Per a Camps, l'RSC és respondre a unes demandes de la societat en un context en què cal anar vers un món on equilibrem els dos grans valors de la llibertat i la igualtat.
Camps va fer un al·legat a la part social de l'RSC perquè considera que la sostenibilitat ambiental n'ha marcat massa la pràctica o la percepció pública. Per parlar de la responsabilitat de les empreses hem de mirar les persones que hi ha, i hem de considerar que es fa necessària una corresponsabilitat de totes elles.
La responsabilitat moral, segons la catedràtica, s'ha anat esvaint, i tot queda en responsabilitat jurídica, quan la moral hauria de ser prèvia i per la consciència moral hauríem de ser capaços de ser crítics amb nosaltres mateixos i corregir-nos.
Per a Camps, al costat d'uns objectius egoistes tenim unes capacitats cooperatives fonamentades en l'empatia, i troba a faltar més el conceptes equitat i ciutadania. L'RSC ha de facilitar la introducció d'uns valors que millorin la societat, superant uns pressupòsits del neoliberalisme que no ens han portat per bon camí.
Camps també va expressar algunes crítiques al model i a la pràctica de l'RSE, expressant que l'error de l'RSC es troba en les perversions de base comunicativa, quan és mera propaganda. Si les persones de l'empresa no consideren que cal ser coherents amb aquests valors l'RSC no serveix. Com a exemple, va citar Enron que, en ser investigats, va amagar el Codi Ètic. Almenys van tenir vergonya, va afirmar. Així, la reputació de l'empresa ha de venir pel que es fa, i no pel que es propaga.
La catedràtica va afirmar que hi ha una ètica dels principis o valors fonamentals com llibertat, lleialtat, fidelitat, innovació..., però també hi ha l'ètica de les virtuts, que hem d'assimilar a la nostra manera de ser. L'ésser humà és egoista i solidari i cal cultivar la cooperació i l'equitat.
Sílvia Ayuso, de la Càtedra Mango, va presentar l'estudi sobre la funció de la consultoria en RSC, que va acabar donant lloc a l'elaboració del Codi Deontològic per part del grup de participants. Per Ayuso, el consultor és l'stakeholder oblidat, ja que és una realitat poc estudiada, i per això s'ha fet aquest estudi amb una metodologia participativa amb un grup de consultors diversos.
Les funcions dels consultors d'RSC són expert, facilitador, prescriptor, coach, agent de canvi, també activista. però les empreses entrevistades valoren els consultors sobretot per experts i prescriptors, i molt menys per agent de canvi i coach, fet que va fer reflexionar.
Com a conclusions de l'estudi, els consultors han de treballar sota els valors de l'RSC, i el paper del consultor d'RSC no és sols transferir coneixement sinó ajudar al canvi intern de les empreses i organitzacions. L'informe "¿Cual es la función de los consultores de RSC?" es pot trobar a http://mango.esci.es/assets/Uploads/Documentos-de-trabajo/Documento-de-trabajo-17Consultores-RSC.pdf.
L'acte va ser un èxit de participació, amb més d'un centenar d'inscrits que van desbordar les previsions. A més, diverses preguntes per part del públic van allargar l'acte més enllà del previst.
Entre les intervencions del públic, em va agradar transmetre la sensació que vaig experimentar gaudint de l'esdeveniment. Vaig dir que ara presentem aquest codi deontològic, fa tres setmanes presentàvem la iniciativa respon.cat, fa tres mesos es presentava en aquest mateix lloc l'associació DIRSE, i que potser formen part d'un conjunt d'iniciatives de segona generació en el camp de l'RSC, pel moment en què neixen i l'estil, que no pretenen promoure normes, ni estan orientades a la reputació basada en imatge, ni en la presència basada en qui paga, sinó en el fet de cercar un major aprofundiment a partir d'uns valors, d'un coneixement del que és l'RSC, i una cerca de l'autenticitat, de ser més conseqüents.
Tal com ja vaig fer públic, m'adhereixo al Codi deontològic de la professió de consultoria en Responsabilitat Social i Sostenibilitat. Aquest Codi deontològic de la professió de consultoria en Responsabilitat Social i Sostenibilitat (RS&S) ha estat impulsat per un grup de persones que exercim professionalment en aquest sector. Ho hem fet a títol personal, ja que es tracta d'un document de compromís personal no de les empreses. Podeu veure les altres persones amb qui l'hem elaborat i totes les qui s'hi han volgut anat afegint. Hem creat el web RSConsultores, promotors del Codi: [ca] [es]. El el meu cas, aquest compromís s'afegeix als altres que ja he anat assumint i també s'ha incorporat específicament en el Codi Ètic.
La jornada es va fer amb el suport de DIRSE i la col·laboració de la Càtedra Mango d'RSC i l'Obra Social "la Caixa".
Aporto les piulades que vaig fer de l'acte (en sentit cronològic invers):
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada