5.1.14

Un tren solar transporta passatgers d'Anvers a Amsterdam

Dijous 12 desembre, 2013

A Bèlgica van desenvolupar el primer tren que funciona amb llum solar i ja en construeixen un altre que es mourà amb energia eòlica. Gràcies al projecte s'han deixat d'emetre anualment a l'atmosfera 2,400 tones de diòxid de carboni, el principal gas d'efecte hivernacle que provoca el canvi climàtic.
 
Fa un parell d'anys, Solar Power Systems (SPS), una firma especialitzada en el subministrament residencial de panells solars a Bèlgica, i Enfinity, un finançadora important en el mercat de centrals fotovoltaiques, es van unir per dur a terme l'ambiciós pla d'alimentar una línia ferroviària d'alta velocitat amb energia produïda pel sol.
 
El túnel que recorre el tren, que uneix la ciutat belga d'Anvers amb l'holandesa d'Amsterdam, va ser equipat amb un coberta de 16,000 panells solars al sostre, al llarg de 40 quilòmetres. Aquesta quantitat de dispositius fotovoltaics cobreixen una superfície equivalent a vuit camps de futbol (50,000 metres quadrats).
 
"És el primer que consumeix l'electricitat fotovoltaica que es capta i la genera en el mateix lloc", especifica Jurgen Van Damme, portaveu de Enfinity.
 
Els panells són capaços de produir en un any 3,300 megawatts per hora. L'energia és emmagatzemada en una central Enfinity per després ser distribuïda a través de dues xarxes: una alimentació els sistemes de senyalització i il·luminació i les estacions de calefacció, i la segona pot abastir anualment uns 4.000 trens d'alta velocitat o convencionals que viatgen pel túnel, el que correspon a un dia sencer de servei.
 
El projecte, que va entrar en operació el juny de 2011, va aconseguir una inversió total de 18 milions de dòlars amb un temps de construcció de nou mesos.
 
Un dels reptes que ha d'esquivar la línia solar és el clima a Bèlgica, ja que només el 35% dels dies de l'any són assolellats, d'acord amb les dades de la Universitat Catòlica de Lovaina, i la resta són ennuvolats i plujosos. Per això, el temps de funcionament de la central solar va de les vuit o nou del matí a les cinc de la tarda. En esgotar-se la producció dels panells, automàticament el sistema es connecta al flux d'electricitat ordinària.
 
La via ferroviària solar s'ha convertit en un dels més grans en la indústria sostenible i el més amigable amb el medi ambient, segons Frédéric Sacré, representant de l'empresa administradora de la xarxa ferroviària belga, Infrabel.
 
"L'electricitat de fonts renovables en el transport ferroviari pot contribuir significativament a la reducció dels gasos d'efecte hivernacle", assenyala Laura Lonza, membre de la Comissió Europea,  organisme que va establir que el 35% de l'energia que consumeixi la xarxa ferroviària europea el 2020 ha de ser renovable.
 
I per assolir l'objectiu, també el 2011, l'empresa Greensky va iniciar el projecte d'un "tren eòlic" amb una inversió de 106 milions de dòlars.
 
El parc eòlic serà el més gran de Bèlgica i la seva capacitat de producció arribarà per alimentar la línia ràpida i altres convencionals que recorren les vies locals, ja que l'electricitat generada serà molt superior a la solar.