11.1.14

Capacitat d'observació d'un pont mal muntat

Recordo una anècdota de quan era jo petit. Passejant amb mons pares i uns amics seus, vam assistir a l'escena d'uns operaris, no sé si municipals o d'una empresa subcontractada, que estaven fent uns escocells a la vorera per a plantar-hi arbres. Els forats estaven projectats cada ics metres i, vés per on, un dels punts escollits per l'atzar era just on el carrer esdevé un pont damunt un torrent. Lògicament no era el lloc més adient per a plantar-hi un arbre ni per a fer un forat gaire fondo.

Jo no devia tenir encara els deu anys i recordo que els adults van advertir de la imprudència als operaris, els quals més que mirar sota els seus peus van anar a comprovar els plànols en què basaven l'elecció del lloc de perforació, com si l'evidència basada en l'observació de la realitat tingués un valor inferior a les instruccions cartesianes projectades des d'un despatx.

Ara llegeixo la notícia que "culpen una empresa espanyola de construir el primer pont llevadís de Xile amb les plataformes invertides". El govern xilè exigirà a l' empresa constructora espanyola Azvi que pagui les despeses de reparació del primer pont llevadís del país, després de comprovar que les plataformes de la construcció s'han instal·lat invertides.

Realment, de vegades el sentit comú falla en les seves expressions més bàsiques. Tot i que no disposo de més informació sobre l'errada, sembla que la manca d'observació de les evidències hi devia afectar, i és que l'indici més evident d'aquest error és que, mentre en una de les plataformes el carril bici transcorre per la dreta, en l'altre ho fa per l'esquerra. L'alcalde de Valdivia, Ombar Sabat, una hipòtesi: "Pel que sembla venien mal etiquetats des d'Espanya, que és el país d'origen, i per això van tenir l'error en la instal·lació".

No conec aquesta empresa, però veig en el seu web que gestionen l'RSE: "La Responsabilidad Corporativa de Grupo Azvi se pone en práctica apoyándose en los Sistemas de Gestión de Calidad, Prevención, Medio Ambiente e I+D+i, en la gestión de los Recursos Humanos y en el compromiso de mejora continua". En aquest sentit, estic segur que sabrán donar resposta de correcció de l'errada comesa, alhora que cal recomanar-los que impliquin les persones de l'equip de treball per a desenvolupar el sentit crític i la implicació plena per a fer propostes de millora i la capacitat per a detectar errors de disseny i planificació que puguin alertar.

Nota: l'anècdota personal explicada es va produir a l'avinguda Francesc Macià de Vilanova i la Geltrú al seu pas sobre el torrent de Sant Joan, al costat del Parc de Bombers. Bé, en aquell moment el vial devia anomenar-se encara Avenida del (feixista) General Yagüe!

1 comentaris:

Anònim ha dit...

Un embalatge erròni no justifica la pífia. Jo ja m'imagino el constructor mirant-se els plànols dels dos trams en una ullada ràpida:
Puente con dos partes iguales......Hazme dos como este!...i llençant, estripant o enbolicant l'entrepà amb el segon plànol.
Quan montes les dues peces descobreixes que els trams havien de ser simètrics, NO iguals.......

Explicar-ho fa vergonya ...