15.3.13

Monedes diferents: ara Bitcoin i SocialCoin

En els darrers dos anys he parlat en algunes ocasions de les monedes locals o socials, una moneda que es planteja com a complementària a les oficials i que, per causa de la crisi, estan trobant a casa nostra una oportunitat per a desenvolupar-se.



La crisi impulsa les alternatives que defensen una economia més humana, com ara les monedes socials. Fins i tot hi ha ajuntaments que n'estan impulsant: L'alcalde de Bristol cobrarà en moneda local.

A banda de les monedes socials més clàssiques van apareixent altres realitats peculiars, com una moneda que sols es fa servir a Internet, o una que sols serveix per a simbolitzar accions desinteressades. Vegeu el primer cas a El Economista i el segon a Goteo. Es diuen Bitcoin i SocialCoin:

La anarco-moneda bitcoin, una nueva amenaza para el euro

El bitcoin es una moneda que sólo se usa en Internet, por ahora, y que ha doblado su valor en las últimas cuatro semanas. Cada semana que pasa se usa en más operaciones y en más cuantía. Podría suponer a largo plazo una alternativa al euro, dirigido a su antojo por el BCE y los intereses que rodean a la institución soberana de la política monetaria europea.

Como publica el diario El Mundo, en las últimas cuatro semanas el bitcoin se ha apreciado respecto al euro hasta alcanzar su récord de cotización, 37 euros por unidad.

Esta moneda no está sujeta a ningún banco central y sus intereses políticos. Es una moneda que ajusta su valor siguiendo el protocolo matemático ideado en 2008 por el japonés Satoshi.

Cada vez más lugares aceptan este tipo de dinero: la plataforma WordPress.com acepta pagos en bitcoins en todo el mundo. En Estados Unidos, en varios de los principales bancos del país y en varios centros comerciales, como Walmart, admiten depósitos de dinero en efectivo para convertir en bitcoins.

Según el economista jefe de Degussa, "el dinero se está reinventando. Los bancos centrales han abusado de su monopolio al poner el dinero al servicio de fines políticos y eso la economía no lo perdona, inevitablemente conducirá a la inflación, por lo que las monedas digitales son una buena alternativa".


The Social Coin
Fabriquem i distribuïm monedes socials que simbolitzen l'acció desinteressada. No es compren. No es venen. Neixen, es passen i es planten, millorant la vida de tothom.



The Social Coin és una associació sense ànim de lucre que es dedica a fabricar i distribuir monedes que inicien cadenes d'accions desinteressades que es poden seguir i mesurar.

Com funciona:
  1. Moneda en mà, pensa quin favor vols fer. Pot ser ajudar a qualsevol persona, coneguda o desconeguda. 
  2. Escriu-ho a la Web. Marcar-te un propòsit t'ajudarà a aconseguir l'actitud que necessites. 
  3. Fes-ho realitat. Serà d'allò més increïble. Una vegada aconseguit, veuràs l'efecte positiu que té! 
  4. Lliura la moneda a la persona que has ajudat. Es sorprendrà gratament! 
  5. Fes-ho córrer. Explica-li com funciona The Social Coin i què t'ha mogut a ajudar-li. Segueix la cadena! The Social Coin