3.3.13

Les multinacionals de l'alimentació causen estralls al Tercer Món

27 febrer 2013. OCU
Versión en castellano

L'ONG Intermón Oxfam denuncia en un informe les irregularitats en el tercer món de les multinacionals de l'alimentació, que no dubten a anteposar els seus interessos comercials a qualsevol circumstància, encara que amb això degradin ecosistemes o consentin el treball infantil.

L'ONG de desenvolupament  Intermón Oxfam acaba de publicar l'informe Rere la marca, sobre les polítiques de responsabilitat social de les 10 multinacionals de l'alimentació, analitzant el seu grau d'implicació en els riscos socials i mediambientals de la seva cadena de subministrament.

Algunes de les conclusions d'aquest informe no poden ser més preocupants, ja que Intermón Oxfam denuncia les irregularitats que es donen en països del tercer món propiciades per aquestes multinacionals, que en moltes ocasions no dubten a anteposar els seus interessos comercials a qualsevol altra circumstància, encara que amb això degradin ecosistemes o consentin el treball infantil, per citar dos exemples.

Intermón Oxfam assenyala que al Pakistan, les comunitats rurals asseguren que Nestlé s'embotella i ven aigua subterrània de moltíssim valor prop de pobles que no poden permetre l'aigua potable. Un altre exemple fa referència al fet que el 2009, Kraft va ser acusada de comprar carn de boví a proveïdors brasilers involucrats en la tala d'arbres a la selva amazònica perquè faran amigues el bestiar. Un exemple més ludeix al fet que Coca-Cola s'enfronta actualment a denúncies per consentir el treball infantil en la seva cadena de subministrament a Filipines.

Cada vegada més poderoses

Les empreses multinacionals d'alimentació i begudes són cada vegada més poderoses i gaudeixen d'un èxit comercial sense precedents. No obstant això, moltes de les persones que treballen per a elles, que els proveeixen de terra, d'aigua o elaborar els seus productes, s'enfronten, en massa ocasions, a grans dificultats que van en augment.

El canvi climàtic, els impactes negatius en les comunitats i una base de consumidors cada vegada més exigent estan obligant a la indústria, afortunadament, a replantejar la seva forma de fer negocis.

Intermón Oxfam ha analitzat en el seu informe als implicats: dones, petits agricultors i treballadors agrícoles. Però també aspectes com l'aigua, la terra, el canvi climàtic i la transparència.Així, segons l'informe, la classificació confeccionada per Intermón Oxfam mostra que les 10 empreses, incloses les millor qualificades, no fan ús del poder de què disposen per ajudar a crear un sistema alimentari més just. De fet, en alguns casos aquestes empreses debiliten notablement la seguretat alimentària i redueixen les oportunitats econòmiques de les persones més pobres del món, propiciant que empitjorin les circumstàncies d'aquesta població, i amb prou de per si.

ABF i Kellogg, les pitjors

Les multinacionals a què es refereix l'informe són: Associated British Foods (ABF), Coca-Cola, Danone, General Mills, Kellogg, Mars, Mondelez International (abans coneguda com Kraft Foods), Nestlé, PepsiCo i Unilever. D'elles, Nestlé i Unilever són les que millors qualificacions han rebut. A l'altre extrem es troben ABF i Kellogg.

Algunes de les principals deficiències de les polítiques de les empreses són:   
  • Les empreses no són prou transparents en relació amb les seves cadenes de subministrament agrícola, la qual cosa dificulta la comprovació de la veracitat de les seves declaracions pel que fa a la seva sostenibilitat i la responsabilitat social.    
  • Cap de les 10 empreses sondejades disposa de polítiques adequades per protegir les comunitats locals de l'acaparament de terres i d'aigua al llarg de les seves cadenes de subministrament.    
  • Les empreses no prenen prou mesures per frenar les enormes emissions de gasos d'efecte hivernacle per part del sector agrícola. Aquestes emissions han provocat canvis en el clima, que ara estan tenint conseqüències negatives per als agricultors.    
  • La majoria de les empreses no ofereix als petits agricultors igualtat d'accés a les seves cadenes de subministrament i cap d'elles s'ha compromès a garantir que reben un preu just pels seus productes.
  • Molt poques d'aquestes empreses han pres alguna mesura per abordar l'explotació de les petites agricultores i de les treballadores agrícoles en les seves cadenes de subministrament.

A la pàgina web d'Intermón Oxfam,  a l'apartat Tras la marca, tens la possibilitat d'enviar missatges a les 10 multinacionals protagonistes de l'informe, la valoració per part d'aquesta ONG apareix a continuació, juntament amb algunes de les marques que agrupa cada multinacional:   
  • NESTLÉ (qualificació d'Intermón Oxfam, 54%): Nesquik, Nescafé, Maggi, Kit Kat, Bonka...
  • UNILEVER (49%): Hellmann’s, Ben&Jerry’s, Knorr, Lipton...
  • COCA-COLA (41%): Sprite, Coca-Cola, Fanta, Minute Maid...
  • PEPSICO (31%): 7Up, Pepsi, Doritos, Lays, Cheetos, Fritos...
  • MARS (30%): Wrigley, m&m’s, Uncle Ben’s, Snickers...
  • DANONE (29%): Evian, Actimel, Danone, Activia, Danonino, Danacol, Milupa...
  • MONDELEZ (29%): Oreo, Toblerone, Milka, Cadbury, Trident...
  • GENERAL MILLS (23%): Cheerios, Häagen Daasz, Old el Paso...
  • KELLOGG (23%): Special K, Pringles...
  • ASSOCIATED BRITISH FOODS (19%): Twingings, Jordans...
L'estudi d'Intermón Oxfam coincideix amb els articles que treballem a l'OCU per fomentar el coneixement dels consumidors i potenciar la presa de decisions de compra conscients i responsables: bananes, oli de palma, pinya, pebre o cafè.

Des de la OCU animem als consumidors que s'informin i prenguin la paraula, per fer saber a les multinacionals que som nosaltres, els consumidors, els qui decidim si comprem o no els seus productes.