7.4.10

Trucades comercials desconsiderades a tota hora i dia

Les trucades d’empreses de serveis, especialment de la telefonia, gas i electricitat, és des de fa anys constant a qualsevol hora i dia de la setmana. L’ordinador els deu anar proposant números de telèfon i potser no tenen ni idea d’on truquen. A més, sovint no són de l’empresa que manifesten ser sinó d’una companyia subcontractada o aprofitada. En més d’una ocasió he hagut de desemmascarar falsos representants de GasNatural o d’Endesa que es presenten a casa. Amb el que portem de setmana he tingut dues breus converses telefòniques:

  • Dilluns de Pasqua mentre estava preparant calçots em truquen d’Orange. Tallo les seves paraules per manifestar-li que no és normal que em truqui en una data festiva com el Dilluns de Pasqua per fer-me una oferta comercial. No sé des d’on trucava però parlava amb castellà amb accent llatinoamericà. No sé si va comprendre del tot el que jo li deia en català però va captar que era festa, cosa que no devia acabar de comprendre perquè en el seu calendari devia posar que aquell dilluns era feiner per als espanyols.
  • Dimecres 7-03-10 a les 17:20 em truca una senyora per a fer-me una oferta del servei de manteniment, identificant-se com a GasNatural. Truca des del 95 692 XXXX i parla en castellà. Jo li parlo en català i mantenim una conversa on ella em vol oferir els serveis i jo li demano si realment em truca de GasNatural o d’una empresa col·laboradora ja que és molt habitual que aquestes es facin passar per la gasista directament. Observant el to de la trucada, la llengua, que es vegi en pantalla un número fix de Sevilla... ràpidament li manifesto que no sembla que sigui de GasNatural. Quan em demana que per què tinc aquesta opinió li dic que entre altres coses perquè GasNatural és una empresa respectuosa amb els seus clients i sempre els parla amb la seva llengua. A partir d’aquí es destapa la càrrega ideològica: oiga, este es un servicio nacional así que yo no tengo porque hablar ni en catalán, ni en valenciano, ni en gallego ni en ninguna otra lengua que en español. Un cop s’ha esbravat ha penjat. Cal fer notar que en tot moment m’he dirigit educadament a aquesta senyora i que no li he demanat que em parlés en català. Tan sols li he manifestat els meus dubtes que em truqués realment de GasNatural.
Jo els proposaria a aquestes empreses que, ja que profanen contínuament la intimitat familiar i el treball professional, que procedeixin amb molt de respecte i tacte, trucant a hores raonables, no insistint en un mateix telèfon cada tres dies, tractant amb respecte els destinataris, identificant-se de manera comprensible, no traduint el nom dels destinataris per a dirigir-s’hi, i parlant per descomptat amb la llengua del client com a bona pràctica comercial i de responsabilitat social envers el país on fan el negoci.

Òbviament el millor seria que la subcontractació la fessin a una empresa local i no de fora. D'una banda per a ajudar a desenvolupar l'economia local, ja prou maltractada i on tanta gent passa greus problemes per la crisi i l'atur, però d'altra banda per a poder disposar de persones que puguin atendre amb una major comprensió cultural. Almenys, si se subcontracta a fora, caldria fer una mínima formació sobre aspectes de caràcter cultural, ja que aquest és un dels problemes més grans que dificulten avui la globalització de les empreses que es pensen que poden moure's pel món sense cap mena de consideració envers les diferències idiosincràtiques.

Malauradament, totes les queixes que es puguin fer a aquestes persones comercials cauen en sac buit perquè lògicament no arribaran mai més amunt. És per això que cal sistemàticament presentar queixes i denúncies i fer-ho notori a l’opinió pública. Els seus excessos mai no seran prou sinó no es crea un estat d’opinió més activament refractari a tanta acció comercial invasiva i desconsiderada.

Tot seguit he entrat al web de GasNatural per a presentar una queixa i mirar d’assabentar-me de si era realment una trucada directa d’aquesta empresa. Després de peripècies que m’estalvio he presentat una queixa verbal davant una senyora que m’ha atès amb gran amabilitat i ha restituït la imatge provisionalment i hipotèticament esquerdada de la companyia.